Deníky Fotoalba Recepty Bazar Vzkazy
    

Patří do deníku

školní zralost a zápis (2.část)

sepsala Iva

Autor: Tulenik-dvojky , 27.1.2008
Doporučuju dítě nijak nepřipravovat, nedrtit to s ním, spíše sledovat v jeho běžných aktivitách, sem tam třeba vyzkoušet při nějaké hře to rozlišení počátečního písmena (pak se děti snadno naučí hrát slovní kopanou :-) )...Pokud je někde problém, všimnete si toho a pokud jde o nějaké drobnosti, dají se dotrénovat už cíleně. Pokud je toho víc, nemá cenu nějak to násilím drtit, protože dokud to dítě samo nedozraje, může člověk napáchat víc škody než užitku...

Pak je tu ještě jedna oblast, která se v těch orientačních testech tolik nesleduje, ale o to víc o tom vědí učitelky v MŠ...jde o sociální zralost a chování dítěte v kolektivu. Dítě by mělo umět bez pobízení zdravit, děkovat, požádat o cokoliv, rozlišit, kdy jedná s dospělím (a vyká) a kdy s dítětem (tyká)....mělo by se umět samo obléknout, převléknout, poznat si své oblečení atd...

Bohužel se testy ve školkách dělají už během podzimu a zimy, což je ale na posouzení, jestli bude dítě zralé příští září, hrozně brzy. I dítě, které v těchto testech na podzim propadlo, může během roku udělat ohromný vývojový skok a během léta se dostat na úroveň ostatních. Proto by si rodiče měli konečné rozhodnutí nechat až na konec léta (ze zákona do 31.8.) a neuspěchat to, protože dítě, které jde do školy později, než by mělo (takzvaně přezrálé), mívá se školou mnohem větší a hlavně dlouhodobější potíže, než dítě, které jde třeba v některé oblasti lehce nezralé...

Zejména neklid a nesoustředěnost (pokud nedoprovází jiný problém, např. LMD - dnes se tomu říká, myslím, ADHD apod.) bývají často důvody zbytečného odkladu...ono totiž pokud jde jen o tyto faktory, tak už během prvních týdnů ve škole se často ukáže, že dítěti v tomto směru chyběl akorát trénink (logicky, ve školce si má dítě hrát a hýbat se a ne sedět u stolu a poslouchat učitelku)...pokud neklidné dítě dostane pevný řád (rozvrh hodin), kdy ví, co bude následovat a má čas se na změny dopředu připravit, zklidní se...no a soustředěnost se trénuje zase jen soustředěním, takže každé zadání úkolu, příkladu, a pak zejména při čtení a psaní se natrénuje dosyta...

Navíc první třída má opravdu pomalý rozjezd a v běžných ZŠ je výuka zejména čtení hrozně pomalá....pokud jde dítě do školy zralé a použije se vhodná metoda, dítě se naučí číst během několika týdnů (naší Lence to trvalo šest týdnů a to šla do školy písmenky téměř nepoznamenaná)...Tohle je ale opravdu zavedeným systémem, který tak nahrává i těm opravdu v tomto směru pomalejším dětem, takže není třeba se toho nějak bát...Kromě každodenního přečtení krátkého textu není víc potřeba...
Problém s tímto pomalým tempem mívají děti, které jdou do školy a číst už umějí. Je na učitelce, aby nemusely do pololetí slabikovat s ostatními, ale aby svoje dovednosti rozvíjely...a to platí i v dalších předmětech...

Takže je dobré si všimnout u zápisu (anebo ještě dřív, na dni otevřených dveří apod.), jaká učitelka bude dítě učit, jak vede hodinu, jak s dětmi vychází, jak se k ní chovají děti....

A poslední poznámka....v dnešní době, kdy je velká tendence dávat odklad školní docházky i dětem, které to nepotřebují (jen aby se jim prodloužilo dětství, jak často rodiče říkávají), bohužel dochází k tomu, že i více než polovina dětí ve třídě je vlastně o rok starší než dítě nastupující normálně...a ty odkladové děti, i když v základních dovednostech bývají sotva na úrovni normálně natupujíchc dětí, tak jsou prostě o rok zralejší....projevuje se to zejména v sociální oblasti, mívají buď už za sebou nebo plně rozvinuté druhé období vzdoru (první puberta), už i leckdy jinak přemýšlejí...Pokud se takových dětí sejde hodně, mohou třídu hodně strhnout, v jejich stínu pak může běžné šestileté dítě vypadat nezrale a zaostale (ač je normálně školně i jinak zralé)...Takže stojí za to se i zajímat o to, s kým bude dítě chodit do třídy...rok v tomhle věku udělá strašně moc....Někdy už v prvních ročnících to může být základ pro šikanu, případně vyčlenění z kolektivu, zejména u viditelně menších, hodně citlivých a méně průbojných dětí.
Ale opět....ani tohle by neměl být důvod k vlastnímu odkladu, protože i tím se dá dítěti ublížit...Dítě by prostě mělo jít do školy ve chvíli, kdy na to má....ani dřív, ani později....

Hrozně důležitý je výběr správné školy. Nejen podle vzdálenosti od bydliště (daleko nebo jinam dojíždějící děti ztrácí kontakt s dětmi v okolí svého bydliště a nemají s kým chodit ven, např...), podle učitelky, dětí....ale také podle programu, kterým škola vyučuje.
V současné době už nejsou osnovy, ale je předepsáno, co se musí dítě během devíti let naučit. Je ale na škole, kdy se co bude vyučovat. Takže někde se začne s násobilkou v druhé třídě, jinde až ve třetí....někde se v první třídě píše psace až od pololetí....někde je fyzika od šesté třídy, jinde až od sedmé....náplň předmětů v ročnících se může hodně lišit...
Také způsob výuky, klasika, Montessori, Waldorf, Začít spolu a je toho mnohem více. Každé dítě je jiné a každé potřebuje něco jiného.

A u dvojčat obzvlášť je potřeba dávat pozor, jestli se děti hodně liší nebo jsou si podobné...hlavně jaký potřebují přístup, jaké metody a postupy.... na tom všem by mělo záviset (kromě dalších faktorů), jestli dát děti do stejné třídy (školy) nebo je rozdělit.

Oznámkujte článek (jako ve škole)!
1 2 3 4 5
výborný nedostatečný
Průměrná známka: 1 (známkovalo 1 čtenářů)
Zobrazeno doposud 750 x.
Technická podpora: na této adrese. (C) 1999-2011 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.