Deníky Fotoalba Recepty Vzkazy

Kalispéra - Dobrý večer

Parakalo - Prosím

Evcharistó - Děkuji

Jásu, Jásas - Ahoj (podle toho, kolika lidem to říkáš - první, pokud jednomu, druhé, více lidem)

V Řecku se všude v pohodě domluvíte anglicky. Jídelní lístky, alespoň na Lefkádě, měli kromě řečtiny a angličtiny i v němčině, italštině a dokonce i v češtině. Čechy tu mají rádi, takže je lepší mluvit česky, než například německy. Určitě ale Řekům udělá radost, když se alespoň pár slov naučíte i v jejich jazyce. Řečtina je písmem podobná azbuce, tak bohužel uvádíme ve slovníčku jen výrazy jak se čtou :-)

Více ...
Vložil: Lucka Šeflová dne 16.9.2007| Bez komentářů | Přidej komentář | Poslat mailem
 Naše první dovolená ve třech - 1. částLefkáda - naše první dovolená ve třech

4.-8.9.2007

Tak dneska jsem zažil spoustu nových věcí. S našima jsme totiž odletěli do Řecka, na ostrov Lefkáda, na naši první společnou dovolenou ve třech. Naši měli trochu obavy, jak zvládnu cestu letadlem. Já je ale překvapil, protože jsem se vůbec nebál, ba naopak se mi v letadle moc líbilo. Zabavil jsem se časopisem a taky mi dělalo společnost moje plyšové prasátko. Zpočátku jsem se taky zabavil oblíbenými kukuřičnými křupkami. Dokonce jsem chvílemi pištěl radostí a culil se na cestující kolem sebe. Na letišti na nás už čekal delegát, který hlavně tátu mile překvapil, když mu předal klíčky od auta, že nás má do hotelu odvézt sám. Původně jsme totiž počítali s tím, že pojedeme hromadně autobusem. Poprvé ve svém životě jsem taky viděl moře. Bylo to ale už navečer. Těším se, že si ho v příštích dnech užiju víc. Řekové jsou moc přátelští a to zvlášť k malým dětem jako jsem já, takže se mi líbí. Naše paní recepční si mě hned po příjezdu chtěla chovat a smála se na mě.

Naše dovolená se celkově nesla v duchu neustálého zapomínání a ztrácení věcí. Ještě, že naši někde neztratili mě :-) Hned v letadle se nám podařilo ztratit dudlík. Největší ztrátou byl ale foťák. Naši to zjistili hned druhý den ráno. Ztratil se při přenášení věcí z auta do hotelu. Druhý den ráno jsme hned po probuzení zjistili, že prší :-( Na Lefkádě prý před naším příletem nepršelo tři měsíce :-( Naštěstí pršelo jen dopoledne, a tak jsme mohli s rodiči odpoledne vyrazit na procházku po okolí. Byli jsme se podívat na pláži Kathisma, která je od Agios Nikitas, kde bydlíme, vzdálená asi 3 kilometry. I když nepršelo, tak foukal nepříjemný vítr a chvílemi se mi klepaly zuby. Navečer jsme si zašli do jedné příjemné taverničky. I tady jsem se panu majiteli moc líbil. Dostal jsem od něho hroznové víno. Na Lefkádě je všude spousta koček. Motají se hlavně kolem taveren, takže mi dělají společnost při večeřích.

Třetí den, ve čtvrtek, jsem se konečně seznámil s mořem. V Agios Nikitas to ale není žádný poklidný rybníček. Teda alespoň pro tento den nebylo. Viděl jsem na vlastní oči pořádné vlny. Nakonec jsme s rodiči dali přednost poklidnému bazénu, ve kterém jsem se neuvěřitelně vyblbnul. Odpoledne jsme se byli opět projít po okolí. Tentokrát jsme se vydali druhým směrem než minule, k pláži Pefkoulia, která je od Agios Nikitas vzdálená také 3 kilometry. Počasí se konečně umoudřilo a je zase krásně, příjemných 28 stupňů. Opět pokračuje naše zapomínání. Po procházce jsme se totiž byli vykoupat v moři, kde jsme zapomněli slunečník. Zjistili jsme to až těsně u hotelu.

Čtrtý den, pátek, opět prší. Prý tu běžně zase tak moc neprší. Nevím, jestli se dá domorodcům věřit :-) Není to rozhodně žadný májový deštík, ale pořádná průtrž mračen. A my jsme si na dnešek zrovna půjčili auto (půjčení auta stojí v Agios Nikitas kolem 40 EUR + pokud máte prcka jako jsem já, tak počítejte 4 EUR za dětskou autosedačku - na výletě ve Vassiliki jsme zjistili, že tam se dá auto půjčit na den za poloviční cenu!). Naštěstí kolem oběda déšť ustává a objevuje se na obloze sluníčko. Nakonec se z ošklivého dne vyloupl hezký a my můžeme vyrazit poznávat krásy ostrova. Náš výlet začal v klášteře Faneromeni, kde máma dostala takovou legrační zástěru, aby si zahalila kolena a ramena :-) Mniši tady mají takovou malou ZOO se pštrosy, papoušky a srnkami. Zvířátka se mi moc líbila. Taky je odtud pěkný výhled na hlavní město Lefkas, kam pokračovala naše cesta. Zašli jsme se projít po pěšší zóně, kde je spousta taverniček a obchůdků se suvenýry a potom jsme se podívali i do příštavu. Tam vám bylo lodí. Na lodičky jsme se zajeli podívat i do městečka Nidri. Do Nidri se jede přes hory, až jsme se chvilkami báli, že ty velké kopce naše malé autíčko nevyjede. Naštěstí se to povedlo :-) Projížděli jsme mimo jiné i horskou vesničkou Karya, která je vyhlášená ručně tkanými koberci. V Nidri to opravdu žije. Rodiče si tu pochutnali na gyrosu a já poprvé v životě ochutnal hranolky :-) Kousek od Nidry měl svůj ostrov Scorpios Onasis. Na jeho památku je v příštavu v Nidri jeho socha. Bohužel se na tento ostrov dá dostat pouze organizovanou plavbou spojenou spolu s dalšími místy. Je to celodenní výlet který se mnou naši ještě nechtěli riskovat. Dále jsme pokračovali k vodopádům Rachi (jsou asi 3 kilometry od Nidri, dobře značené). Kdysi sem prý chodila i Jackie Kennedyová. Jenže ta se vezla na oslíku. Já měl místo oslíka mámu a tátu, takže jsem na tom zase tak špatně taky nebyl :-) Škoda, že jsme tu nebyli na jaře. To teče hodně vody. V tuto dobu jsou vodopády téměř vyschlé (to se divím po tom lijáku ráno). Přesto je to hezká procházka a určitě tohle místo stojí za vidění. Od vodopádu jsme se vrátili "domů". Musím se ještě zmínit, že jsme opět v našem půjčeném vozítku málem zapomněli mého dudlíka a kachničku. Naštěstí na to naši včas přišli a dudlík i kachnička byli zachráněni :-)

Pátý den, v sobotu jsme si konečně užili pořádně moře. Byli jsme na pláži celé dopoledne. S tátou jsme hloubili rybníček, dával jsem si do kýlíku kamínky a máma mi dělala bábovky, které jsem s oblibou zase boural :-) Občas jsem chtěl písek a kamínky taky ochutnávat. Zpočátku jsem měl z moře trošku strach, ale velmi rychle jsem se otrkal a vlny se mi zalíbily. Naši měli co dělat, aby mě uhlídali, abych tam pořád nelezl. Taky jsem se hezky projel po moři ve svém nafukovacím autě s volantem. Na pláži jsem se seznámil s řeckou holčičkou Marií. Byla trošku starší, než já, ale moc se jí líbil náš rybníček a chtěla nám taky pomáhat. Jmenovala se shodou okolností stejně jako naše hotelová uklízečka, se kterou jsem taky velký kamarád. Smějeme se na sebe jako sluníčka a musím se vám svěřit, že se mi hodně líbí :-)

Více ...
Vložil: Lucka Šeflová dne 15.9.2007| Bez komentářů | Přidej komentář | Poslat mailem
 Naše první dovolená ve třech - 2. částLefkáda - naše první dovolená ve třech

9.-14.9.2007

Šestý den, v neděli, jsme se s našimi vydali na jednu z nejkrásnějších řeckých pláží, pláž Milos. Máme ji hned za kopcem, ale řeknu vám, jsem rád, že ten kopec jsem nemusel šlapat. Hezky jsem se nechal nést od táty a nebo od mámy, kteří se o mě střídali. Výšlap na ten kopec se zdá nekonečný a připomíná chvílemi výšlap na Mount Everest :-) Pláž Milos ale rozhodně za tohle veškeré trmácení stojí. Díky tomu, že se sem dá dostat pouze pěšky, cestičkou, kudy jsme šli my, je zaručeno, že tu nebude hlava na hlavě. Pláž je písečná s krásnými oblázky, které si máma nasbírala domů. Pěkně jsme se tu vyčvachtali. Moc se mi líbilo, jak naši se mnou běhali v náruči po pláži a já do toho dělal "hijé, hijé" :-)

Sedmý den, pondělí. Opět máme půjčené auto, abysme tentokrát poznali jih ostrova. Dojeli jsme skutečně až na nejjižnější místo na ostrově - Mys Dukato. Je to zvláštní místo se zvláštní atmosférou. Tady prý údajně skočila do vln básnířka Sapfó kvůli neopětované lásce. Je tu maják a než se sem dostanete, tak je to jedno obrovské dobrodružství, protože příjezdová cesta je značně krkolomná. Náš výlet dále pokračoval na nejkrásnější pláž na ostrově Porto Katsiki. Pláž je sice úplně jiná než Milos, ale taky nádherná. Voda je tu až neskutečně zbarvená. Tady měla máma menší úraz. Před sluníčkem jsme se schovávali ve stínu u skály, do které máma narazila hlavou. Naštěstí to nebylo nic vážného, ale boule z toho byla pěkná. Z Porto Katsiki jsme dojeli do městečka Vassiliki, které je považováno za ráj surfařů. Bylo jich tu opravdu hodně a taky tu pěkně foukalo. Z Vassiliki jsme se poté vraceli zpět do Agios Nikitas. Cestou jsme koupili v jedné horské vesničce místní med. S tím se váže ještě historka z cesty domů. Samozřejmě jsme měli "štěstí" a jedna sklenice se nám v kufru při zpáteční cestě rozbila a med pěkně olepil část kufru. Místní med jsme dostávali každé ráno k snídani s místním jogurtem. A to vám byl jogurt. Skutečně v něm stála lžička. Musím všem doporučit tuhle místní pochoutku. Moc mi to chutnalo. Občas jsem se dorazil ještě sýrem a šunkou.

Osmý den, úterý, jsme prožili v poklidu na pláži koupáním a dováděním na nafukovacím autě. Vlastně úplně v poklidu to nebylo. Pro dnešní den si bolístku vybral táta, kterého píchla vosa tak šikovně, že měl štípance na obou stehnech. Večer jsme s rodiči skončili v jedné z místních taveren. Ještě něčím byl tento den významný. Rodiče mě naučili dělat indiána. Moc se mi to líbí, a tak se snažím dělat ho v jednom kuse. Na blbovinky mě užije :-)

Devátý den, středa, opět prší :-( Naštěstí jen dopoledne, a tak můžeme kolem oběda vyrazit do městečka a potom na koupání. Nebyla by to máma, kdyby se jí opět něco nestalo :-) Natáhla se na mokrých schodech a narazila si kostrč. Jsem zvědavý, jestli tuhle dovolenou rodiče přežijí. Zatím ji nejlíp zvládám já, ale musím to rychle někam zaťukat, abych to nezakřikl. Taky tu moc hezky spím. Líp než doma. Budím se okolo půl sedmé místního času (je tu o hodinu víc, než u nás) a přes den mi někdy stačí spát jen jednou, po obědě. Večer chodím spát kolem osmé až deváté hodiny. Naši mastí po večerech většinou karty a nebo hrají kostky. Většinou to natře táta mámě :-)

Desátý den, čtvrtek. Je neskutečné, jak rychle to uteklo. Zítra už jedeme domů, a tak si to tu musíme ještě pořádně užít. Dopoledne jsme se byli vyčvachtat u bazénu, kde jsem se seznámil s italským chlapečkem Qantianem, který byl o deset měsíců starší, než já. Byl moc hodný a vůbec nebyl lakomý. Půjčil mi svůj kýblíček. Odpoledne, když jsem se vyspal, tak jsme vyrazili ještě k moři. Nebyli bysme to my, kdyby se nám opět něco nepřihodilo. Alespoň jednou se nám muselo podařit, zabouchnout si klíče v pokoji :-) Ještě, že na recepci jsou připraveni i na takové smolaře, jako jsme my :-)

Jedenáctý den, pátek, den odjezdu. A dneska pofrčíme domů. Čeká nás opět cesta letadlem, ale až večer. Přes den máme opět půjčené auto od cestovky, abysme se na závěr dopravili na letiště. Dopoledne se jdeme rozloučit s mořem. Dělám naposledy "pá, pá". Po obídku jdu spát a naši balí. Tátovi připadá, že máme víc věcí, než když jsme přijeli :-) Je čas, rozloučit se s hodnou paní recepční, která mi tu nahrazovala mé babičky. Pořád si mě chovala a dělala se mnou psí kusy, což se mi moc líbilo. Bude se mi snad po ní dokonce i stýskat. Na letiště máme jet až kolem čtvrté hodiny, a tak se stihneme ještě projít po pěší zóně v Lefkasu. Chceme se taky podívat do benátské pevnosti Santa Maura, ale bohužel nám zavřeli před nosem. Santa Maura byla postavena okolo roku 1300 na ochranu proti nájezdu pirátů. Zbylo z ní bohužel málo, jen obvodové zdi a stříly s děly, ale i tak jsme ji chtěli vidět. Tak alespoň z venku :-( Zpáteční let jsem zvládl stejně skvěle jako ten první. Naštěstí nemáme žádné zpoždění. Zpočátku jsem se zabavil opět prohlížením časopisu a asi v polovině cesty jsem tvrdě usnul. Probudil jsem se až na letišti v Praze, kde naši čekali na kufry. I na závěr jsme museli něco ztratit a to můj oblíbený klobouček. S oblibou ho vyhazuju z kočárku a jednou si prostě naši nevšimli, že jsem ho vyhodil.

Lefkáda je skutečně nádherná a přes veškeré útrapy :-) jsme si dovolenou s rodiči moc užili. Je hlavně o krásné přírodě, nádherných plážích a neskutečně průzračné vodě (památek tu zase tolik nenajdete).

Více ...
Vložil: Lucka Šeflová dne 14.9.2007| Bez komentářů | Přidej komentář | Poslat mailem
 Zajímavosti o Lefkádě I.Lefkáda - naše první dovolená ve třech

LEFKADA

Z vod Jónského moře vystupuje kus země, kde kouzlo starých dob vypráví z každého kamene a kde nám příroda v každém směru připomíná svojí fantazii a tvůrčí sílu. Ostrov Lefkada Vám svým osobitým charakterem nabídne více rozmanitých možností, než si vůbec můžete ve Vašich touhách či snech představit. A nejsou to jen jedinečné vápencové pláže západního pobřeží, kde se Vám z krásy souznění nebe, země, moře a slunce zatají dech. Ale je to i čas, přeměnitel všeho, který jste právě jen v tradičním způsobu života místních obyvatel schopni zastavit. Lefkadu doporučujeme především těm návštěvníkům, kteří hledají příjemné prostředí k blahodárnému odpočinku. "Nebraňte se klidnému tempu života".

Obyvatelé antického Korintu z obavy před nebezpečnými skalisky a nemilosrdnými piráty, kteří drancovali obchodní lodě na západním pobřeží, vykopali v 7. stol. př. n. l. kanál. Tím zajistili klidnou, bezpečnou a rychlejší plavbu svých lodí po východním pobřeží. Dnes spojuje čtvrtý největší ostrov v Jónském moři (305 km2) s pevninou 50 metrů dlouhý padací most. Po obou stranách střeží vstup na ostrov středověké pevnosti Santa Maura a Gryva (14. stol.). Tyto pevnosti obklopují bažinaté laguny, kde žije mnoho druhů ptáků – například volavky atd.

Řada odlesněných řeckých ostrovů je narušena erozí a silnými mořskými větry. Naopak Lefkada díky hustému vegetačnímu porostu a velkému množství olivovníků, cypřišů, platanů, citrusů, fíkovníků, mandloní, pinií, akácií atd. zdatně odolává. A možná i proto, že jejím ochranným štítem je pohoří, které se táhne středem ostrova a jehož nejvyšší vrchol Stavrota (Elati) dosahuje nadmořské výšky 1158 m. Kdo už měl tu možnost zabloudit po krkolomných cestách přes malebné vesnice směrem k vrcholu Stavroty, dá nám jistě zapravdu, že ticho a klid těchto bohem zapomenutých míst, narušené jen vzdáleným cinkotem zvonců koz a ovcí, probouzí v člověku němý obdiv nad harmonií přírody. Chcete-li pokračovat v dobrodružném poznávání Lefkady, abyste na závěr mohli říct "Ano, taková opravdu je", doporučujeme Vám také tajemné a krásné místo přímo na nejjižnějším výběžku ostrova Cape Doukato. Je to tam, kde se Lefkada pozvolna ztrácí v moři, tam kde je údajně vchod do Hádovy říše a kde stával Apollonův chrám. Odtud se pološílená básnířka Saphó vrhla z výšky 70 m do moře, aby ukončila svůj život kvůli neopětované lásce ke krásnému Phaonovi. Z útesů přímo pod majákem shazovali kdysi odsouzence na smrt.

Strmá, jen zřídka obydlená, členitá skaliska západního pobřeží ukrývají nejkrásnější pláže ve středozemí. Jedna vedle druhé a přesto každá nenapodobitelný originál. Na některých z nich si můžete zapůjčit lehátka či slunečníky, zakoupit občerstvení na jiných můžete být zcela opuštěni. Přírodní scenérie pláží (např. Pefkoulia, Kathisma, Kalamitsi, Athani, Egremni, Porto Katsiki, Milos, Avali a další), kde bílé vápencové skaly kontrastují s azurovou modří moře, Vás určitě nezklamou. A jen pro úplnost uvádíme, že Řecká turistická centrála každoročně sestavuje seznam nejkrásnějších pláží Řecka. Pro rok 2001 byly mezi pěti prvními v tomto seznamu 3 pláže z Lefkady.

Více ...
Vložil: Lucka Šeflová dne 22.2.2007| Bez komentářů | Přidej komentář | Poslat mailem
 Zajímavosti o Lefkádě II.Lefkáda - naše první dovolená ve třech

LEFKADA
Ostrov však uspokojí i pohodlnější turisty a to především východním pobřežím, které nabízí rušnější místa se spoustou obchodů, restaurací, diskoték, vodními sporty, půjčovnami loděk a člunů, potápěčským centrem, půjčovnami motorových vozidel aj. Největším a nejrušnějším rekreačním střediskem na Lefkadě je městečko Nidri, druhé největší na ostrově. Z Nidri jsou na dohled soukromé zalesněné ostrůvky Madouri, Skorpidi, Sparti a Skorpios. Ostrov Skorpios patří k majetku Onassisovy rodiny. Aristoteles Onassis (jeho bronzová socha v nadživotní velikosti byla odhalena v polovině září 2001 v přístavu v Nidri) odkoupil ostrov od řecké vlády v roce 1962. A to napovídá, že jeho volba byla zcela jistě ovlivněná výjimečnou krásou prostředí. Také je zřejmé, že díky jeho bohatství a touze po soukromí a klidu zůstala Lefkada stranou zájmu turistického průmyslu. Proto vychutnejme to, že můžeme být stále ještě součástí proměňující se Lefkady. Protože dnes ještě rybaření a opravování sítí, pěstování oliv, úrodná políčka vklíněná mezi holé skály, vinice atd., stále patří k častým způsobům obživy místních ostrovanů. Známé jsou i lidové výšivky a krajky, které jsou kvalitním a milým suvenýrem. Tyto pak můžete zakoupit nebo jen obdivovat ve vesnici Karya v severní části ostrova. A když už vystoupáte po strmých a klikatých cestách do kopců, které občas zahaluje závoj z mraků, kde sebemenší kousek úrodného pozemku je pro ostrovany bohatstvím, neopomeňte na malou horskou vesnici Eglouvi. Zde se pěstuje kvalitní čočka a na oslavu konce sklizně pořádají místní vesničané tradiční slavnosti.

Historii, postupný vývoj a všechny další události, které po tisíciletí ovlivňovaly růst a tvář dnešní Lefkady, ať už to byla nadvláda Benátčanů, Turků, Francouzů, Rusů, Angličanů nebo archeologické nálezy Achajské a Minojské kultury, to vše můžete vidět v archeologickém muzeum hlavního města ostrova. Hlavní město Lefkada (cca 8 000 obyvatel) je zajímavé v celkovém pohledu i s okolní scenérií. Historické centrum s pěší zónou, náměstím s úzkými uličkami nabízí obchody, kavárny, restaurace. Okolo města je přístavní molo, kde kotví nejrůznější typy lodí a jachet. Nedávno zde byla dokončena výstavba největší a nejmodernější mariny v Řecku.K ousek odtud, na samém severu ostrova pak uvidíte padací most, středověkou pevnost Santa Maura, maják, kamenná mola s krásnou pláží Ammoglossa a z druhé strany dlouhé písečné pobřeží pláže Gyra s typickými větrnými mlýny.

To však není zdaleka všechno čím Vás může pohostinná Lefkada učarovat. A pokud při Vašich toulkách po ostrově někdy zabloudíte – žádné neštěstí, vždy totiž můžete objevit zcela jiné vyhlídky a pohledy, nová místa na koupání, pozorovat ostrovany při jejich práci atd. Lefkada se vyznačuje hlavně tím, že dokáže uspokojit široký okruh návštěvníků, i těch, kteří netouží jen po koupání. Vyvolá ve Vás nerozhodnost při volbě zda příští rok budete pokračovat v putování po ostrovech a nebo se vrátíte zpět do laskavé náruče Lefkady. Protože Lefkada je místem, které by člověk na svých cestách určitě neměl minout a navíc je návyková.

Mobilní telefony – na většině ostrova je dobrý signál. Výjimku tvoří některé pláže západního pobřeží a některá místa v horách. Ve Vassiliki a Kalamitsi je signál dobrý. V Agios Nikitas je místy slabší.
 Letovisko Agios NikitasLefkáda - naše první dovolená ve třech

Asi 12 km jihozápadně od hlavního města Lefkas leží utopeno v zeleni mezi horskými masivy městečko Agios Nikitas. Snad žádné jiné místo na ostrově nenabízí tolik rozmanitých možností koupání v bezprostředním okolí, jako právě toto letovisko. Směrem na sever se táhne 2 km dlouhá písčitá a oblázková pláž Pefkoulia. Rovněž hlavní obchodní ulice ústí přímo na pláž s pozvolným vstupem do moře. Pokud půjdete přes kopec oddělující Agios Nikitas od západního pobřeží, dostanete se na jednu z nejkrásnějších pláží na ostrově – Milos, které se přezdívá pláž milenců. Právě ne příliš snadný přístup sem je zárukou toho, že nikdy není přelidněná. Samotné městečko Agios Nikitas nabízí v hojné míře vše, co k Řecku a turistickému ruchu patří. Řada kaváren, restaurací, taveren, barů, obchodů, lze si zapůjčit motorové vozidlo, vodní šlapadlo, loďku.

Několikrát denně je zajištěno autobusové spojení s hlavním městem. V nedalekém okolí je řada zajímavých míst, která stojí za to vidět. Například vyhlášená pláž Kathisma (2 km na jih), dále ve vnitrozemí městečko Karya, známé po celém Řecku i ve světě svými výšivkami a krajkami, asi 7 km na sever klášter Faneromeni a další. Je nutno dodat, že v plné sezóně zde bývá poměrně rušno, nicméně jde o velice oblíbené a populární letovisko.

O ŘeckuLefkáda - naše první dovolená ve třech

Řecko leží na nejjižnějším cípu Balkánského poloostrova, jeho rozloha je 132.000 km2, 81% je součástí pevniny, zbylá část náleží asi 1400 ostrovům, z nichž asi 150 je neobydlených,celková rozloha i s mořem je 400.000 km2. Největšími ostrovy jsou Kréta, Evia, Lesbos, Rhodos, Chios, Kefalonia či Korfu. Řecko se dělí na 14 krajů, počet obyvatel se odhaduje na necelých 11 milionů. Hlavním městem jsou Atheny s více jak 3,5 miliony obyvatel. Na reliéfu řecké pevniny se podílejí dvě horské soustavy, starší Řecko-Makedonská (na severu a východě) a albánsko-Řecká (též Helleniny, na západě a jihu). Nejvyšší horou Řecka je Olymp vysoký 2917m. Západní břehy Řecka omývá moře Jónské, jehož největší hloubka je téměř 5 km, východní břehy omývá moře Egejské hluboké téměř 4,5 km. Řecko je demokratická republika s parlamentem, prezidentem je Konstantin Stefanopoulos. Úřední jazyk je novořečtina, rozšířená je i angličtina. Měnou je zde od 1.1.2002 €, do té doby byla drachma - nejstarší měna na světě. Řecko je od roku 1981 členem Evropské Unie. Řeckou vlajku tvoří modro-bílé pruhy s bílým křížem, který je umístěn v modrém poli vlevo nahoře. Pruhů na vlajce je vždy devět, tedy přesně tolik, kolik je slabik, když rozdělíme řecká slova "eleftería i tánatos", což v překladu do češtiny znamená "svoboda, nebo smrt". Tato slova tak vystihují přesně charakter řeckého lidu. Řecký národní znak je tvořen stříbrným křížem ověnčeným vavřínovými ratolestmi. Náboženství je zde ortodoxní pravoslavné, 98% Řeků je ortodoxně věřících. Řecko se nachází v jiném časovém pásmu než Česká republika, čas je tady východoevropský, o 1 hodinu více než u nás. Podnebí převládá středomořské se suchými a horkými léty a chladnými zimami. Častým cílem turistů jsou ostrovy Kréta, Rhodos či ostrovy v Jónském moři, Zakynthos, Kefalonie, Lefkada či Korfu. Ti, kteří cestují za antickými památkami, dávají přednost Peloponésu, který je jimi doslova prošpikován.

Články 17 z 7
Technická podpora: na této adrese. (C) 1999-2011 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.