| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Máte potíže s učením a chováním?

Na vaše otázky týkající problémů vašich školních dětí s učením a chováním odpovídá Mgr. Silvie Nedvědová, , pedagog s praxí v ZŠ, v pedagogicko-psychologické poradně a v DYS - centru Praha. S dětmi s poruchami učení, s LMD, dětmi, které mají poruchy chování, případně potíže v emocionální oblasti... pracuje déle než deset let.


TIP: Zajímají-li vás také zkušenosti jiných rodičů, nahlédněte do diskuzní skupiny.
?
11384

Strach z bouřky 
( 20.6.2002 15:26:20 Lucie-dvě holčičky )

 Dobrý den, ráda bych Vás poprosila o radu. Mám sedmiletou holčičku. Je chytrá, šiková a žádné větší problémy s ní nemáme. Jedna věc mě přeci trápí a už nevím jak jí pomoci. Má panický strach z bouřky. Vše se zhoršilo před dvěma lety, kdy se přes naše město, v noci, přehnalo silné krupobití. Bylo to opravdu ošklivé, kroupy rozbíjely okna, padaly stromy. Celé jsme to strávily skrčení v chodbě, kde není okno, aby nás nepořezalo sklo. Malá tenkrát vycítila, že mají strach i rodiče a to se na ní asi podepsalo. Má velké obavy vždy když se na obloze začnou dělat větší mraky, když slyší v televizi, že přijdou bouřky. Jednou se jí z toho dokonce udělalo špatně. Prosím poraďte, jak jí pomoci. Logické vysvětlování, co je bouřka a kdy nám hrozí nebezpečí nepomáhá. Moc děkuji za radu. Lucka Vaše zkušenosti:
Re: Strach z bouřky (Hanka)

Napište váš názor, vaše zkušenosti.

?
11357

Špatný prospěch 
( 19.6.2002 17:32:33 Zdenka,syn 15 let )

 Dobry den, mam velikou prosbu.Muj 15 lety syn konci 8.rocnik ZS.Z CJ mu hrozi 5, M - 4, Ch - 4,ostatni predmety 1-3.Do seste tridy mel prumer do 1,3.V 7 tride 4 z Cj, i tak prumer do 1,4.Je bystry,inteligentni,nekdy az prilis.V hodnoceni skolniho vysledku,to vsak neni vubec videt.Syn ma velice vyvinuty smysl pro spravedlnost a vadi mu rozdilne pristupy vyucujicich k jednotlivym zakum.Je i dost osobity,co se tyce vzhledu.Bohuzel jsme na prelomu rijna a listopadu odjeli na 3 tydny do USA.Myslela jsem,ze mu prospeje videt svet a pochyti i anglictinu,(z te ma 2)ale ve skole jsem se pak dozvedela,kdyz jsem prisla resit jeho zhorseny prospech,ze kdyz mame cas jezdit po svete,tak se ma i poradne ucit.A od te doby je situace spatna, at se s nim ucim nebo ne,skolni vysledky jsou spatne.Kdyz s nim o tom hovorim,rekne mi,ze i kdyz ma snahu, nekterym vyucujicim je to stejne jedno.Nepise si tahaky a ukoly si dela doma,kdyz nezapomene(zapomnel 3x za Q.)Ucitelky si stezuji na jeho pristup k nim, ze nema spravnou miru pokory a diskutuje.On zase oponuje,jejich pristupem k nemu....Ve tride jsou z 24 deti 2 deti s vyznamenanim.Ostatni deti maji spise 3 a 4.Zadne dite nema 1 z Cj ani M.Ve skole sice hlasaji pomoc rodicum pri reseni problemu,ale neni to pravda.Vloni skoncilo 1 dite dokonce v peci psychologa,jakou melo hruzu z ucitelky Cj.Ve tride je i divka s mentalni anorexii,ktera ma vysledky lepsi prave proto,ze vzbuzuje litost.I 3 vietnamské deti maji napr.lepsi znamky z Cj,coz se mi zda velice podivne.Syn treba pise domaci ukol a nahlas doplnuje i,ale napise y.Souveti a vetne rozbory mu pripadaji na nic,ani po hodinovych vykladech a zduvodneni jim nerozumi.Na druhou stranu ma nejlepsi jazykovou zasobu z cele tridy.Na moje otazky vyucujici odpovida:Syn se neuci a nema vubec o ucivo zajem, je chytry,tak ho donutim spatnou znamkou k aktivite,nejak se prece musi nechat zlomit.On se ovsem pred ucitelkou zlomit nenecha a tim ji provokuje.Na jinou skolu prestoupit nechce,ma tu kamarady a bydli hned vedle.Chtela bych dodat,ze z otcovy strany ma v anamneze schizofrenii(sestra jeho otce v plnem rozsahu a otec snad kompenzovany stav,bez lecby.)Otec se s nim po rozvodu prestal stykat, je to 12 let a ma jinou rodinu.Ve 4 letech jsme chodili na logopedii.Syn na psychologicke vysetreni nechce a neni mozne ho nutit.Take je velice zapomnetlivy.Na zadnych spec.vysetrenich jsme nikdy nebyli.Prosila bych Vas o konzultaci nebo jinou radu,nebot uz si nevim rady,co dal.Nechci znevazovat skolu,ale take nechci,aby se ke me obratil zady.Dosud spolu komunikujeme,i kdyz tvrdi,ze mu nerozumim.Pristi rok by chtel delat talentove zkousky na vytvarnou skolu.Bavi ho kresleni,sport,prirodopis a muzika. Dekuji.

Napište váš názor, vaše zkušenosti.

?
11266

Biofeedback 
( 12.6.2002 15:20:46 Hanka, 10letý syn s LMD )

 Vážená paní doktorko, s úžasem jsem si četla a listovala zcela náhodně ve Vaší poradně a trochu s úlevou jsem zjistila, že na mého synka se hodí minimálně 5 dotazů na téma hyperaktivita, nesoustředěnost, poruchy chování, dyslexie, dysgrafie.Je to na delší povídání, ráda bych Vás navštívila osobně a nechala u Vás chlapce vyšetřit - je to živý,inteligentní a šikovný rošťák tvrdohlavé a vzpurné povahy s vlastním názorem a střídavými výsledky ve škole. Vzhledem k tomu, že v první třídě výrazně neprospíval - s paní učitelkou si nepadli nějak do oka ( lišil se od ostatních dětí svojí neposedností a nepozorností) a byl často nemocen (alergie, infekční mononukleoza, enuretik, respirační obtíže), absolvovali jsme řadu vyšetření ( i CT mozku v Motolské nemocnici) a po vyšetření a testech u klinické psycholožky u něj byla diagnostikována LMD. Proto byl zařazen do speciální třídy pro děti se specifickými vývojovými vadami a nyní právě končí 3. třídu v Praze 9 (měl odklad nástupu do ZŠ). I zde však u něj vidím problém v osvojování si nových vědomostí a jeho schopností si některé znalosti zapamatovat či soustředěně pracovat(syn se narodil císařským řezem v mých 34 letech, jeho otci bylo 50,nejsme oddáni a soužití s ním je vzhledem k jeho cholerické, bohémské a výbušné povaze velmi problematické..). Proto bych ráda po poradě s Vámi vyzkoušela na některém pracovišti i metodu biofeedbacku, pokud je reálný předpoklad, že by synovi pomohla lépe zvládat jeho handicap. Předem velmi děkuji za odpověď a těším se na Vaše doporučení. S pozdravem Hanka.

Napište váš názor, vaše zkušenosti.

?
11197

Negativismus 
( 7.6.2002 14:13:22 Lenka Červená, dvouletý syn )

 Dobrý den, chtěla bych poprosit o radu,jak se chovat.Mám syna Davida,kterému byly v březnu dva roky. Je to fajn kluk a právě proto, že vše u nás dosud plynulo vcelku "v pohodě", zaráží mě poslední dobou jeho projev. Moc hezky mluví, v souvislých větách, které však tak posledních 14 dní používá k tomu, aby mi odporoval.Snažím se reagovat klidně, ale nevím, jak dlouho to vydržím...Řeknu například:"Tady máš kakao".David: Není tu žádné kakao (a hrneček stojí na stole).Jsme na procházce, najednou sdělí: "Já tu zůstanu" a dál odmítá jít, případně chce jít přesně na opačnou stranu než já.Chystáme se jít ven, je již oblečen, najednou oznámí: "Já zůstanu doma" a nic ho nepřesvědčí. Jdeme si vybrat do lednice svačinu, vybere si jahodový jogurt(má ho nejradši a často), sedne si na židličku a ještě než nabere první lžičku mi oznámí: "Mě tenhle jogurt nechutná!"- a už nejí. Pokud není po jeho, tak pláče (nevzteká se) a pláče a pláče...Těchto situací je mnoho za den.Mám pocit, že to nějak souvisí s tím, že začal používat místo 3.osoby (Dáda)osobu l. - já. Ale jak s tím naložit?Nastalo období vzdoru? Někdy mám co dělat, abych reagovala klidně, nejradši bych mu naplácala a nediskutovala pořád.Jak tedy? Moc bych si přála, abychom si nezkazili vztah, který spolu máme. Moc Vám děkuji za odpověď a přeji hezký den. Lenka

Napište váš názor, vaše zkušenosti.

?
11177

Batole a miminko 
( 6.6.2002 6:00:06 Marcela, Emma 2 roky, Sophie 2mes. )

 Vazena pani magistro, obracim se na Vas s prosbou o radu. Mam dvouletou holcicku, se kterou jsem mela od jejiho narozeni nadherny, velmi blizky vztah. Naramne jsem si materstvi uzivala a podnikala s Emmicou spoustu veci. Citila jsem tak ohromnou blizkost. Vse se zmenilo, kdyz jsem se v jejich 16 mesicich prestehovala do jine zeme a zahy otehotnela. Pripadala jsem si (a stale casto pripadam paralyzovana), ted navic pribyla starost o dalsi dceru. Citim, ze jsme se ve vztahu s Emmickou dostaly do smycky, kdy ja se citim uplne prazdna a davam malo podnetu a Emmicka to samozrejme citi a podle toho reaguje. Po narozeni Sophinky casto saham po ovladaci televize a v podstate trpim ustavicnymy pocity vinny, ze jsem spatna matka. kolikrat si vecer sednu a ptam se sama sebe jestli jsem si vubec dneska s Emmy hrala? Ted me navic trapi, ze nevim jak vyvazit cas, kvalitne straveny cas, mezi mymi detmi a mam neustavicny pocit, ze jednu z nich o neco osizuji. Navic nevim ja reagovat na Emmicciny caste vypady vuci sve sestre. Myslim, ze ji ma rada a moc nezne na ni vola, hladi ji a liba. Ale jsou dny (jako treba dnes) kdy ji kazdou chvili uhodi. Nikdy nevim jak adekvatne v takove situaci reagovat. Moc se bojim, ze se navajem odcizime, ale mozna je to vse paranoia. Dekuji mnohokrat za radu. Marcela

Napište váš názor, vaše zkušenosti.

?
11149

Období vzdoru 
( 5.6.2002 6:16:14 Mirka )

 Mám takmer 2 ročnú dcéru. Asi pred mesiacom sa u nej skončilo podľa mňa obdobie vzdoru (fakt perné, hádzala sa o zem, NIE bolo najčastejšie slovo, a reagovala ním aj na veci ktoré vyslovene chcela). Myslím si že sme ho zdarne prekonali (trvalo cca mesiac). Moja dcéra je mentálne asi trošku viac napred, to si nemyslím len ja, myslia si to aj napríklad v jasliach kam už rok chodí. Od 16 mesiacov rozpráva, od roka a pol vie niekoľko básničiek a pesničiek, rozpráva v rozvitých vetách aj kratučké príbehy resp. veci čo sa stali, bežne skloňuje, hovorí JA v prvej osobe, používa prídavné mená, privlastňovacie zámená, časy, rody a pod. vypytuje sa na písmenka, vie počítať do desať... Nechcem sa tu nejako vychvaľovať ide mi len o to či sa to obdobie vzdoru ešte zopakuje v tých cca 3-3,5 rokoch (píše sa že príde vtedy keď si dieťa už dostatočne uvedomuje svoju osobu). A ďalej ma zaujíma Váš názor na to že ju chcem aj v budúcom roku nechať ešte v jasliach tj. až do 3 rokov (je drobnejšia, narodená 1.7.). Jasle sú síce niekoľkonásobne drahšie (4000,- oproti 750,-) ale starostlivosť je tam na vysokej úrovni (10-12 detí a tri vychovávateľky) a dcéra tam chodí rada. A ešte jedna vec, mám sa dcére nejako zvlášť venovať? Vie veľmi pekne spievať (pieseň o dvoch slohách si zapamätá na prvé počutie, aj text) alebo ju mám nechať tak? Viete najradšej by som bola aby bola taká ako jej rovesníci (tj. napr. bezstarostná ale ona už teraz má veľký zmysel pre zodpovednosť). Prosím Vás o Váš názor. Ďakujem.

Napište váš názor, vaše zkušenosti.

?
11027

Cestovní horečka 
( 28.5.2002 13:28:17 Veronika, desetiletá dcera )

 Naše desetiletá dcera má problém s nadměrným nucením na malou stranu, a to vždy, když to není možné. Většinou při cestování. Loni jsme jeli na dovolenou do Itálie, před cestou úplně šílela - asi 4 x byla na záchodě a jen autobus rozjel, už se ptala, kdy bude zastávka, protože zase potřebovala. V divadle je to stejné, nevydrží ani do přestávky. Pokud jedeme někam autem, není žádný problém, zastavovat se nemusí. Prosím, poraďte mi, co s ní, jak ji té zbavit. Děkuji. Veronika Vaše zkušenosti:
Re: cestovní horečka (Hanka, 10letý syn s LMD)
Re: cestovní horečka (Eva Ličková, synové 5 a 9 let)

Napište váš názor, vaše zkušenosti.

?
10964

Smysl pro povinnost 
( 24.5.2002 11:14:52 Martina, dcera 12,5 - syn 11,5 )

 Dobrý den,mám problém se svou téměř 13-ti letou dcerou, který se týká jejího přístupu ke školním povinnostem. Dcera chodí do 6.třídy základní školy s rozšířenou výukou jazyku. Ve škole ji učitelé hodnotí jako velmi chytrou, s velkým rozhledem, dobrým vyjadřování. Bylo nám řečeno - kdyby chtěla, mohla by být nejlepší ve třídě. Ale kdyby,chyby ! Moje dcera netrpí pocity méněcennosti, když se nepřipraví do školy, když zapomene domácí úkol, když dostane špatnou známku.Trápí ji jen pocit, že rodiče budou nadávat a bez vlastní vůle se do učení nedá. Proto také výsledek - hrozí ji z matematiky a českého jazyka trojka. Když ji vysvětluji, že takhle se nikam nedostane, že ji vezmou jen na učiliště a protože je u nás vysoká míra nezaměstnanosti, skončí buď na pracovním úřadě nebo jako námezdní síla u pásu. Řeknu ji i, že vím, že ji ty moje řeči lezou krkem, ale, že se musí začít učit pro sebe, že už je dost velká.Ale je opravdu, už dost velká ?Proč její o rok mladší bratr si nastavuje sám od sebe budík na pátou ranní, aby se ještě podíval na učivo, ze kterého píšou písemku.Jak naučit mou dceru smyslu pro povinnost ? Není chyba v tom, že moc staráme ?! Moje matka-samoživitelka se mě nikdy neptala-máš nachystané věci,napsané úkoly-prostě bylo samozřejmostí, že jsem měla samé jedničky. Trápím se a ptám se, kde děláme chybu ?! A proto jsem se rozhodla požádat o radu Vás.S díky M. Vaše zkušenosti:
Re: Smysl pro povinnost (Helena, kluci 13 a 11.5)
Re: Re: Smysl pro povinnost (Věra Šimáňová syn 13,5 dcera 11)
POiCnBIfGWYr (hQCSgsWSckVWpy)

Napište váš názor, vaše zkušenosti.

?
10947

Kousání nehtů 
( 23.5.2002 11:48:16 Jitka, syn 4,5 roku )

 Dobrý den, obracím se na Vás s dotazem ohledně toho, že syn (4,5 roku) si začal okusovat asi před čtrnácti dny nehty na rukou. Nikdy to nedělal, nehty udržujeme. Zkusila jsem s ním o tom promluvit. Většinou se to stane ve školce. Nehty se snažím zkrátit na minumum, ale i tak opět přišel s dokousaným palečkem. Přitom, když byl se mnou čtyři dny na návštěvě u mých rodičů, nehty mu narostly a celé čtyři dny si jich nevšiml. Ve školce žádné problémy nemá, na nic si nestěžuje. Paní učitelky si ho chválí, je oblíbený. Prosím o radu, jak mám postupovat, aby přestal a kde hledat chybu, která to spustila. Děkuji Jitka Vaše zkušenosti:
Re: Kousání nehtů (Darina, dvě děti)

Napište váš názor, vaše zkušenosti.

?
10905

Učitel versus žák 
( 20.5.2002 22:05:20 Gabriela Vranová,jedna dospívající dcera )

 Jsem matka čtrnáctileté dcery a trápí mě jeden velký problém.Třída změnila v pololetí třídní učitelku a nastaly problémy.Děti ji nesnášejí,učitelka je uráží a odmítá s nimi diskutovat,ohrazuje se větami typu se čtrnáctiletým se vůbec nebudu bavit atp.Uráží je slovně ty blbečku.Rodiče sepsali petici a snažili ´jsme se celou věc vyřešit,učitelka vše zapřela,děti deptá dál a ředitelka stojí při ní.Jak by se celá věc dala vyřešit,nemůžete mi poradit na koho se obrátit?Dcera s ní problémy nemá,má u ní dokonce i dobrou známku,mám ale strach,neboť po rozhovoru s paní učitelkou jsem nabyla dojmu,že jde o nemocného/duševně/člověka,a problém by mohl přerůst do gigantických rozměrů a také nechci jen tak nečinně přihlížet. Děkuji za jakoukoli radu Vranová

Napište váš názor, vaše zkušenosti.

Tato poradna již není aktivní - nelze vkládat nové dotazy.

Poslední komentované ze všech poraden


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.