Limai |
|
(26.1.2010 10:12:33) Mám dotaz na maminky jejichž děti nastoupily do první třídy a uměly číst,psát,a počítat.Co ve škole s vašimi dětmi dělali?Dostávali při hodině nějaké individuální úkoly,nebo byly nuceny učit se to co už umí?Hledali jste pro dítě školu kde jeho znalosti vezmou na vědomí a podle toho budou k dítěti přistupovat,nebo jste to nijak neřešily?
|
Maky, Maťo,Víťa,Štěpi,Emma,Lui |
|
(26.1.2010 10:29:17) Matěj uměl číst už ve třech letech naprosto plynule, uměl počítat, před nástupem do školy už uměl i násobilku do pěti, ale dělit neuměl. Psal i psacím písmem. Psaní se naučil ve školce. Ve škole nikdy neměl problémy, šel do místní školy, tehdy jsem ani neuvažovala o jiné, musela bych ho vozit dost daleko. Letos přešel na osmiletý gympl a jse fakt ráda, protože se tam třeba (snad) naučí učit, já sama jsem s tím měla problémy na střední a se mnou i několik spolužáků. Celou základku jsem se nemusela učit ani ň a pak jsem najednou propadala, protože jsem se neuměla nic naučit. V té první třídě nedostával úkoly navíc nebo aspoň nevím, ale předpokládám, že dělal to, co ostatní. Ve čtvrté mi říkal, že ho učitelka, poté, co doděla svou práci, nechávala běžně opravovat sešity do matematiky
|
|
Feliz |
|
(26.1.2010 10:34:28) Syn si čte vlastní knížku, počítá příklady navíc. Jelikož mu nejde psaní, může si dělat písanku. Taky mi smí psát dopisy a nebo si vymýšlet pohádky. Když s ním není k vydržení, zalévá školní květiny.
|
|
Ira+M(2/02)+K(1/04)+M(2/07) |
|
(26.1.2010 10:38:21) Můj syn umí napřed matematiku- takže udělá co ostatní a potom prý pomáhá vysvětlovat těm, co to nechápou....
|
|
Xantipa. |
|
(26.1.2010 10:44:47) V naší první třídě se víceméně počítalo s tím, že dítě rozezná číslice 0-9, umí počítat do deseti, umí počítat do 5. Potom se počítá s tím, že se umí podepsat - tiskace a že zná některá písmena - stačí velká a tiskací. Rozhodně bylo nežádoucí, aby dítě umělo psát. Ale to nám zdůrazňovali i ve školce.
|
Andrea + 2 holky |
|
(26.1.2010 10:50:56) Xantipo, to je ale bohuzel dost blbej pristup ucitelu i skolky, spousta deti se zacne o pismenka zajimat nekdy +/- kolem 3 roku a hravou, nenasilnou formou se casem nauci cist, coz bude driv nez pujdou do skoly. To jim ma clovek rict, ne pockej 2-3 roky az budes ve skole. Mozna te to pak uz nebude zajimat, ale az v te dobe se to mas ucit???
|
Xantipa. |
|
(26.1.2010 10:52:53) Andreo - ve čtení nikdo dětem nebrání, ale nevyžaduje se to. Já psala, že není žádoucí učit dítě psát.
|
|
|
petuli1108 |
|
(26.1.2010 10:54:57) Jasně, není žádoucí a učitelé mají radši, když jim nastoupí dítě do školy jen lehce znalé. Ale proč potlačovat v dítěti, pokud má zájem? Navíc spoustu věcí, jako je čtení a matematika, psaní tiskacích písmen prostě už před školou přišla nějak sama, nejsem si ani vědoma, že bych to syna nějak učila, prostě sám v tomhle měl zájem, občas se zeptal, spoustu věcí si nějak získal sám. Mě třeba mrzí, že ve státních zš nejsou rozdělené třídy podle intelektu (znalostí). Bystřejší děti pak jedou na úkor méně bystrých zbytečně pomalým tempem a naopak.
|
Xantipa. |
|
(26.1.2010 11:03:09) Petro - abych to upřesnila - nemají psát psacím písmem. Tiskacím ano. Tím se uměl podepsat i můj syn, kterýho čtení prostě ve školce nebavilo a nezajímalo. Nicméně můj starší syn uměl plynně číst přes nástupem do školy, matematiku běžně, jeho zajímalo čtení, matematika ne. Teď je v páté a nevyžaduju žádný extra přístup. Co se týká příprav třeba na češtinu /referáty/, něco kolem přírodopisu a zeměpisu - tak tam na něj má učitelka samozřejmě větší nároky a chce po něm práci navíc. Ale nevidím smysl v tom, abych ho nějak zatěžovala víc. Spíš ho nechávám, aby si své zájmy určoval sám a pak se může zabývat ve volném čase tím, co ho zajímá - dinosauři, hvězdy a teď momentálně všechno zkoumá pod mikroskopem - to je nový hit. Když bude chtít, může studovat - později, až nastane pravý čas.
|
petuli1108 |
|
(26.1.2010 11:05:45) Xantipo, naprosto souhlasím.
|
perdita |
|
(26.1.2010 11:20:35) To potlačování zájmu neuznávám. Když to dítě nebaví, nezajímá, fajn, nic mu není třeba do nástupu do školy nutit, ale brát mu knihy, neodpovídat na otázky to mi přijde naprosto zcestné. Problémem je, že k dětem ve většině škol není přistupováno individuálně, učí se střed a nižší pokročilost a ti, co jsou napřed, brzy ztratí motivaci
|
Xantipa. |
|
(26.1.2010 11:27:36) Perdito, a tohle říkal kdo? To potlačování zájmu neuznávám. Když to dítě nebaví, nezajímá, fajn, nic mu není třeba do nástupu do školy nutit, ale brát mu knihy, neodpovídat na otázky to mi přijde naprosto zcestné
Čtu diskuzi znovu a nikde nevidím to, co píšeš - o tom braní knih a neodpovídání na otázky
|
perdita |
|
(26.1.2010 11:42:28) Xantipo, promiň, to vůbec nebylo myšleno jako reakce na diskuzi s tímhle názorem se ale často setkávám, když mi někdo se starostlivým výrazem ve tváři řekne, že jejich dítě v pěti letech taky zajímala písmenka, ale oni zavřeli knihy, zákaz, vymalováno
Ale taky jsem se s tím setkala na naší spádové škole. Paní učitelka řekla, že čtení ji nezajímá, bude slabikovat s ostatními Napsala jsem to prostě blbě, protože mě tu zlobí syn a snažím se pracovat
|
|
|
|
Andrea + 2 holky |
|
(26.1.2010 11:41:53) Xantipo, tak s tim taky souhlasim, je to casto podobne jako s plenama ci chozenim... v 5 letech je jedno kdo to kdy umel. Zrovne tak je jedno v 5ty tride jestli dite psalo/cetlo ve 4 nebo v 6 letech. Teda jasne, ze se projevi intelekt...
|
Andrea + 2 holky |
|
(26.1.2010 11:47:54) Xantipo, ale z tveho jedneho prispevku trochu vyznelo ze by se to nemelo, ze vam to ve skolce/skole tak rekli....
|
Xantipa. |
|
(26.1.2010 12:12:22) Andreo - to se omlouvám, já kolikrát píšu něco, na co myslím, ale kousek z toho si nechám pro sebe, jako že to je jasný. V písemný formě je to horší vysvětlování, při ústním hovoru se to vyjasní rychle Takže - nežádoucí je učit dítě psát psací písmena, tiskací mohou. Perdito - to je OK - viz. výše. Jen mě zaráží, že by takhle někdo postupoval. Já se spíš setkala s opačným případem - povinné učení svého dítěte od 4 let - ne že by se dítko zajímalo, ale protože maminka to chtěla a řekla si, že dítěti se to bude v první třídě hodit. To mě teda taky zaráží.
|
Federika |
|
(26.1.2010 12:16:51) Xantipo, to je samozřejmě kravina... Ale jinak si taky těžko dovedu představit,že bych Denise odbejvala, nevysvětlovala byhc mu nic z toho,co po mně chce, s tím,že se všechno naučí až v první třídě.. po pravdě, mně vlastně to,že je ve znalostech napřed komplikuje život..je srpnovej a bejvala byhc mu dala odklad, aby dozrál emočně,. jelikož je to jinak "tydýt", a tak nakonec volím malou britskou školičku, rovnou tu druhou třídu,abyhc ho nezabrzdila a přitom aby byla škola schopna respektovat to, že nejde o vyspělýho skoro osmiletýho prvňáka, kterých jsou teď první třídy u nás plný...
|
|
perdita |
|
(26.1.2010 12:17:46) Xantipo, takový lidi snad ani neznám asi se nepohybuju v ambiciozních kruzích, ale říkám si, jestli je dobré nechat to naprosto na dítěti školou povinném, zda udělá něco navíc, nebo ne. Oni totiž nesmírně brzy "zlenivý", ztratí tu vnitřní motivaci, kterou měli před školou. Když čas od času děcka lehce dokopu k nějaké zábavně podané vzdělávací akci, jsou po prvotním šoku nadšené a můj poznatek je, že i celkově lépe naložené, tak nevím, možná se sama přidávám k těm ambiciozním rodičům
|
Federika |
|
(26.1.2010 12:19:53) Perdito, já s tím souhlasím..Když dítě v prvních třídách nedostává stále nový a nový a zajímavý informace, upadne do takový letargie, všechno se zpomalí..
|
|
Xantipa. |
|
(26.1.2010 12:24:35) Perdito - u staršího syna práci navíc určuje učitelka stylem - na další měsíc budeme probírat to, to , to a to. Musíme se dohodnout, kdo nám připraví referáty a nějaké zajímavosti. Ti tzv. dobří musejí povinně si něco vybrat a ze zbytku se může přihlásit kdokoli, dobrovolnosti se meze nekladou. Ptala jsem se učitelky, jak to dělá, když by se na to někdo raz dva. Řekla mi, že zatím to nemusela řešit, protože se to ještě nikdy nestalo, spíš přijde vypracovaných referátů ještě víc, než se původně hlásilo.
|
perdita |
|
(26.1.2010 12:28:36) Xantipo, to bysme potřebovali. Přístup ve druhé třídě takový celkem byl, od třetí už nic. Je na špici, je king, nic nemusí. Nesmírně mě to mrzí, ale nic s tím nenadělám, lepší škola v okolí není, tahle je alespoň vstřícná.
|
|
|
|
Zajdulka |
|
(26.1.2010 16:42:32) Tak já se setkala s názorem, když se kluk naučil číst a začínal psát, že ho od toho mám odhánět, zakazovat mu to... Že se pak bude ve škole nudit. Pak jsem se na to ptala poradkyně pro školní zralost a ta mi řekla, že ho mám nechat, když má zájem. Že vždy bude ve škole něco, co umět nebude.
|
|
|
|
Limai |
|
(27.1.2010 12:09:34) budeš se divit,ale jedno to není.Je sakra velký rozdíl mezi dítětem které je v šesti nebo sedmi letech rádo že pozná dvacet písmen a mezi dítětem které má v těch šesti za sebou několik knih které samo přečetlo.Proč by se takové dítě mělo v první třídě učit,že M+A je MA,když ho to nebaví,nudí,nesoustředí se na to apod.Když dvouleťákovi vezmeš dudlík,taky neuděláš krok zpátky tím že mu ho za půl roku vrátíš když bude mít protivné dny.Sama vím z osobní zkušenosti,co jsem prožívala v první a druhé třídě když se četlo,děti byly rádi že vůbec přeblekotaly jednoduchá slova nebo věty a já za sebou měla desítky přečtených knížek a nedávala jsem pozor na výuku,protože jsem neměla potřebu učit se to co jsem několik let znala.A učitel mi to dával celkem sežrat.
|
|
|
|
Xantipa. |
|
(26.1.2010 12:06:45) Milado - tak to jo. S tou angličtinou to tak je. Ale pravdou je, že já to neberu jako něco extra, no nejspíš proto, že děti rozřadí automaticky, tak vlastně nemám potřebu to nějak řešit. To mě nenapadlo.
|
perdita |
|
(26.1.2010 12:12:50) Xantipo, rozřazení podle pokročilosti - super. U nás je umožněno několika dětem chodit o ročník výš, ale i tam se nudí, protože je to víceméně to stejné učivo v bleděmodrým
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(28.1.2010 9:58:32) Perdito, to je přesně ono. Látka AJ v osmé třídě totožná s pátou. Hrůza.
|
perdita |
|
(28.1.2010 16:19:44) My jsme škole nabízeli pomoc v mnoha směrech: knihy, materiály, učení učitelů, angličtina pro učitele... Na druhé straně chápu, když říkají, že některé děti - s nimiž nikdo doma nic neopakuje - se prostě z místa nehnou
|
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(29.1.2010 9:18:59) To já chápu taky. Ale nemůže se přece celou základku odvíjet tempo výuky podle těch nejslabších. A není jo jen v AJ - i když tam to bývá nejhorší. Na spoustě škol i když mají mají prostředky, nerozdělí děti do skupin podle znalostí. Ono by se dalo dělit děti i napříč ročníkama při troše chtění.
|
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(29.1.2010 10:05:52) Myslela jsem, co se týče Aj - pokud nejsou prostředky na rozdělení dětí v jedné třídě do dvou skupin - rozdělit děti podle pokročilosti třeba napříč prvním stupněm, nebo alespoň třemi třídami. Většinou jazyk vyučuje na škole víc než jeden pedagog. Problémovou skupinku těch nejslabších, popřípadě problematických, je samozřejmě lepší rozdělit na menší skupinky, ale to už je o financích.
Co se týče ostatních předmětů, rozdělila bych vrámci třídy děti do skupinek, aby měly šanci dělat všechny práci, na kterou stačí. Líbí se mi třeba výukový systém montessori, kde může dítě postupovat rychle podle svých schopností. Klasický frontální výukový systém, kdy děti sedí v lavicích a poslouchají výklad učitele, kde třetina dětí nechápe o čem je řeč, třetina poslouchá a další třetina se nudí, protože už probíranou látku dávno umí, mi přijde těžce zkostnatělý a neefektivní.
|
|
Líza |
|
(29.1.2010 20:54:39) Míšo, u nás jsou takhle na jazyky dělení - napříč ročníkem podle pokročilosti. Skupin je míň, než kdyby se každá třída půlila, ale jsou malé dostatečně. Mně to přijde jako dobrej systém.
|
Jitulka+2kaštánci |
|
(10.2.2010 15:52:22) U nsá ve škole děti počítají teď do devíti, ale jakmile prý přejdou na deset a více, tak by už neměli používat prsty. Je to dost těžké. Zatím jim ty prsty tolerují, ale nedovadu si představit, jakmile to přestanou tolerovat.... Kolikrát některé děti počítají na prstech i ve druhé třídě. Díky za názory. Jitka
|
Sylvie |
|
(10.2.2010 17:33:45) KDyž nám ve škole vysvětlovali, co a jak se děti v češtině a matice budou učit, tak nám učitel říkal, že počítání na prstech není na závadu a že je máme nechat. Že až si budou jistí, tak prsty samy používat přestanou. Zakazovat jim to, tak prý v lepším případě by je používali potají, v tom horším by se mohlo stát, že příklady nebudou počítat, ale budou si je pamatovat. A že tím vznikají výkyvy, kdy jeden den dítě něco umí a druhý den už to samé neumí, nebo že si třeba pamatuje, kolik je 8+4, ale už má problém spočítat to obráceně, tedy 4+8...
Moje prvňačka ještě prsty občas používá, neřeším.
|
Jitulka+2kaštánci |
|
(10.2.2010 18:47:42) Sylvie, já bych ty prsty taky neřešila. Ale učitelka u nás ano. Prý je máme pomalu odbourávat....:-(
|
|
Mlada |
|
(10.2.2010 19:33:44) Moje děti prsty mohou používat, dokud potřebují. Však ony přijdou časem na to, že to jde i bez nich. Kromě toho mají na lavici nalepenou číselnou osu.
|
|
|
Alička |
|
(10.2.2010 20:31:22) syn chodí do druhé a učitelka jim to dovoluje a říká, že je to jediné počítadlo, které mají pořád u sebe Já občas použiju prsty ještě teď a to jsem vystudovala mat-fyz myslím, že mě používání prstů nijak nepoškodilo. Klidně bych mu to dovolila, jak bude potřebovat
|
|
lipoo |
|
(10.2.2010 22:22:10) naši počítají do osmi-asi..už dlouho doma matiku neměl,ale na prstech už nepočítají asi od začátku ledna...náš se dívá při počítání na hodiny
|
|
Lída+2 |
|
(11.2.2010 7:26:54) Jitulko...třeba Luk ty prsty používal..cca do 5let..pak už počítal po svým....
DAn si počítal na prstech jen do vánoc v první..pak prohlásil, že ho to zdržuje...a rozkládá si to a počítá tak rychle, že zíráme....letos je v druhý a příklady 81-36 má tak rychle, že přečte zadání..am hned ví výsledek...
|
Lída+2 |
|
(11.2.2010 7:27:52) Jo a děti mají ve třídě plátěný sáček a tam 10 víček jedné a 10 další barvy....,ale Dan to tam nemá...nepotřebuje to.....
|
|
lipoo |
|
(11.2.2010 8:08:00) Lído-tak to je teda šikula...to bych nespočítala ani já-a to mám z matiky maturu
|
Lída+2 |
|
(11.2.2010 8:30:07) Lipoo já mám z matiky maturu..denně počítám,ale kalkulačka je můj kamarád...prostě jsem zlenivěla..... Ale používá prapodivný rozklad svůj...s tím, že pak nepotřebuje prsty.....vysvětloval mi to zmateně...a já to nepochopila...asi mu ty výsledky vyskakují rychleji...nevím....
|
Mlada |
|
(12.2.2010 9:57:55) Ony to nemusí být jen prsty. V podstatě jde o to, zda mohou děti používat nějakou pomůcku. Při počítání do 100 to může být počítadlo, ale také číselná osa. Obecně je děti využívají, pokud potřebují. Málokdo u pomůcek přetrvává zbytečně. A důležité je, že si umějí poradit.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|