luisa30 |
|
(23.2.2010 19:46:01) Chtěla bych znát váš názor. Mám doma prvnáka. Klučina šikovný, ale jak na co. Psací antitalent, i když podle mě, a s porovnáním jeho starších sester nepíše až tak špatně. Kreslení "flákal" i ve školce. Čtení, taky žádný zázrak, ale chce to procvičovat. Jsou u písmene H. A k problému. Zdá se mi (a i dalším rodičům) že děti dostávají denně až moc úkolů. Příklad dnes - 2 stránky v čítance, 1 stránku v písance, 2 slovní úlohy + 50 příkladů v Procvičovacím sešitu.......čistý čas učení u nás 2.5 hodiny, po které je unavený a usíná. Takže mě poznámka v žákajdě o tom, že máme denně procvičovat skládání písmen rozesmála. Chtěla bych vědět jak je to v jiných prvních třídách. Už jsem učení trochu srovnávala s maminama, které mají děti na jiných školách, a u nich je situace úplně jiná - opačná.
|
remus |
|
(23.2.2010 19:51:32) Šmankote, kam chodí do školy????????? My máme úkol maximálně na 10 minut, psaní a matematiku s ní procvičujeme z vlastní iniciativy! Skládání písmenek už dávno nedělají, když už umí číst! Do kolika už počítáte a která písmenka malýmu ještě chybí?
|
luisa30 |
|
(23.2.2010 19:56:32) Tinus jsou u H a týden procvičují počítání do 20 - uč. Matematiky (nakl. Alter) 3 díl, strana 17. dál už je počítání a převody jednotek metru, decimetru,.....Taky se mi to zdá až nechutná zátěž, nikde jinde co jsem se ptala to neznají.
|
remus |
|
(23.2.2010 20:06:42) Ty jo a proč s nima učitelka tak chvátá? My počítáme do 10, děti to mají pěkně zažité, ale máme jiné učebnice -nakladatelství Nová škola, asi se tam jede pomaleji, ale více procvičuje, to je pak jasné, že doma musíte makat, aby to děti zvládly!
|
remus |
|
(23.2.2010 20:08:27) Jinak h se mají učit příští týden, měli jsem už jarní prázdniny, tak se čtením na tom asi budou stejně, ale tu mat. teda nechápu, ot ty děti nemůžou mít vůbec zažité!
|
|
Marťa11 |
|
(23.2.2010 20:09:40) každá třída má jiné tempo, u nás počítají do 30... a stejně úkoly takřka domů nemají a zvládají, tedy oni jsou nějak děleni, rychlejší skupina počítá do 30...
ale dostat na prázdniny 180 příkladů, tak paní učitelce fakt asi odepíšu
|
|
luisa30 |
|
(23.2.2010 20:11:21) Tinus - kamarádce prý argumentovala tím, že ve vedlejší třídě jsou ještě dál.... Procvičovat to co mu nejde je samozřejmé. Nejstarší dcera (ted v 7 třídě) je dys, takže procvičování několik let má zažité. Ale s tím co nosí domů za úkoly v klidu procvičovat nejde. 2 - 3 x týdně jsem v práci do 17.30 a mám skvělého šéfa, kterému nevadí že se při pracovních povinnostech věnuju synátorovi a úkolům. Kdybych chodila z práce v 18 hodin a pak se s ním ještě musela učit, tak je to na mašli. U obou.....
|
remus |
|
(23.2.2010 20:14:33) No ani nevíš, jak já jsem ráda, že máme takovou učitelku jakou máme
|
luisa30 |
|
(23.2.2010 20:16:12) To ti věřím, taky bych ji hned vyměnila
|
|
|
|
|
|
|
borovice + 5 |
|
(23.2.2010 19:51:44) Dneska měla dcera hodně úkolů: čtení sloupeček slov ze slabikáře cca 10 slov, psaní - opis 6 slov (psala to asi 10x ale díky tomu že to prasila a vztekala se), počítání 2 sloupečky příkladů asi 30 celkem. JInak má často jenom krátké čtení, 2-3 řádky psaní. Chodí na výběrovou jazykovou školu.
|
Leňula, Andělka a Emilka |
|
(23.2.2010 19:55:11) My máme, na každý den jednu úlohu, to buďto ze psaní, nebo z matiky ..... málokdy se tam připlete prvouka.... ale učení probíhá denně ze všeho, čtení, psaní i matika, ta ale nejmíň, protože ta jediná ji baví .... psaní flinká a číst se jí nechce, takže to podle toho i vypadá a musíme to chtě nechtě cvičit ....
|
stekna+ smečka |
|
(23.2.2010 19:58:13) Mě připadá, že paní soudružka učitelka je trošinku údernice ne? To je tak na zhorucení. Já ti povím kde je zakopaný pes. Tvoje dítko má tolik úkolů, protože ty děti ve třídě zlobí a ona nestíhá probrat látku, tak jim to dá na doma a oni pak místo toho, aby běhali venku nebo někde v tělocvičně a vyblbli se tak sedí nad úkolama a pak zase ve škole zlobí, protože maj tu nevybitou energii a paní učitelka zas nestíhá a zas jim to nafaří domů...
|
luisa30 |
|
(23.2.2010 20:05:29) stekna - na tuhle myšlenku mě "navedla" v pátek jedna maminka - že tu třídu nezvládá + ještě ji zadá samostatné úkoly a místo toho, aby chodila po třídě a dívala se co a jak dělají, tak sedí za stolem a opravuje sešty....
|
|
|
luisa30 |
|
(23.2.2010 20:00:18) Matika mu jde naprosto bezvadně, bez prstů. Úkoly na víkend mají taky + jarní prázdniny - 3 stránky v písance, a něco kolem 180 procvičovacích příkladů + čtení, co si matně pamatuju. Zítra jdu o úkolech podebatovat s jeho třídní, a asi to vezmu přes ředitelnu ohledně přeřazení prcka do jiné školy od druhé třídy.
|
Marťa11 |
|
(23.2.2010 20:06:57) 180 příkladů??? se fakt pomátla...
to bych fakt řešila radikálně, takhle bude ze školy akorád tak otrávený a výsledky žádné...
|
|
|
|
|
Monika+1+2 |
|
(23.2.2010 19:52:44) U nás byla většinou 1strana v písance za úkol.Procvičování čtení dle uvážení.
|
|
Ikonie |
|
(23.2.2010 19:52:53) Luiso-tak to je síla. Takže-min.3hodiny ve škole a pak ještě 2,5hod doma? To je na šestileté dítko opravdu strašně moc. Syn v první třídě maximálně přepisoval stránku v písance nebo četl (čte moc rád, takže jsem toto pak odbourali a četl si sám potichu). Teď ve 3 třídě je to už horší, ale úkoly jsou max na půl až 3/4 hodiny.
|
|
Federika |
|
(23.2.2010 19:53:51) denně úkol, max. na deset minut, na víkend nic... Tohle je samozřejmě nesmysl...
|
|
..maya.. |
|
(23.2.2010 19:54:19) v první třídě jsme měli super učitelku, dostal max tři řádky v písance, matiku třeba jeden početní příklad o 30příkladech, ale tohle je hodně, věřím že je unavený... Ted je syn ve třetí a nosí dú, opis asi 10vět, doplnování i/y v prac.sešitě, matiku, prvouku a angličtinu...taky sedíme nad úkoly i dvě hodky a je unavený, ty učitelky snad nemyslí, když příjde dítko o půl páté z družiny tak se do sedmi učí, když má ještě kroužky tak to je horší, my jsme museli dva kroužky zrušit protože z nich chodil až v šest, takže došel unavený a ty úkoly podle toho vypadaly. Jinak já když příjde ze školy tak se naobědvá a má hodku na svoji činnost, hraní apod a pak se teprve učí, když vidím že je toho hodně tak mu dávám pauzy..ale na prvnáka toho má tvůj syn hodně.
|
|
sun 15 |
|
(23.2.2010 19:54:48) Ježíš tak to toho dostávají fakt hodně , určitě je u prvňáků potřeba denně číst , ale psát a počítat bych myslím řekla , že by úkol stačil na přeskáčku obden . Čtení + matematika nebo čtené + psaní, aspoň dcera to tak měli . I ted ve druhé mají tak málo úkolů, že jí doma přidávám úkoly sama , na víkend nedostávají .
|
|
Rina+2 |
|
(23.2.2010 19:54:56) Dcera ma 1 stranku ve Slabikari na cteni, 3-4 radky v pisance napsat a matematiku par prikladu, skladani mame take procvicovat obcas delame. Kdyz maji odpoledku tak ma jen treba cteni.
|
|
Červená řepa |
|
(23.2.2010 19:55:54) to je šílenství. dcera dnes asi 15 řádků čtení - věty, 3 řádky v písance a 10 příkladů napsat a spočítat do sešitu. Cca 15 minut.
|
Leňula, Andělka a Emilka |
|
(23.2.2010 20:14:19) mumín cca 15minut ? tak o tom bych si mohla nechat jenom zdát to co jsi vypsala, tak mi máme tak na hoďku a půl .... což je normální den pro nás .... a to je minimálně
|
Červená řepa |
|
(23.2.2010 20:22:32) No ona dcera čte plynule, naučila se to ještě před nástupem do školy, takže čtení je otázka minuty. Psaní jeden řádek ty 2 minutky a zbytek ty příklady do sešitu (píše jako čuně, záleží jí na výsledcích a ne na estetice ). Mě se teda úkoly na hodinu a půl nezdají přiměřené, tak do té půlhodiny bych řekla že je to u tak malých dětí ok, ale je jasný, že má každý své tempo.
|
luisa30 |
|
(23.2.2010 20:27:39) já blbá jsem se řídila radama, že se děti namají učit číst, psát, počítat před nástupem do školy. A prcek o něco takového ani zájem neměl. Jenže paní učitelka asi jede podle těch, co to už umí. Nedokážu si představit jak by to fungovalo, kdyby chodil třeba do fotbalu, a měl tréning 3x týdně
|
Červená řepa |
|
(23.2.2010 20:29:37) Proč bys měla být blbá? Já sem se tím řídila taky, jenomže dcera se to naučila úplně sama. Myslím si teď, že je to pro ní docela plus, má více volného času, zase je trochu pozadu sociálně, takže se nenudí, ale socializuje.
|
luisa30 |
|
(23.2.2010 20:41:42) no jsem, kdybych to věděla tak ho aspon trochu učím číst a psát písmenka třeba o letních prázdninách. Malá je šikovná.
|
Marťa11 |
|
(23.2.2010 20:44:17) Lusio, to je nesmysl... pokud se to dítě učí samo a má zájem ok..., ale jinak se to má prostě naučit ve škole... NENÍ to tvoje chyba, máte prostě asi špatnou učitelku... řeš to!!!
|
Červená řepa |
|
(24.2.2010 8:34:40) přesně tak!
|
Xantipa. |
|
(24.2.2010 8:44:30) Ty nadměrné úkoly jsou poměrně běžné - řekla bych. Mám kamarádku a ona se svým synem dělá ty tzv. povinné úkoly od 17 hodin někdy do 21 hodin, když se prý zadaří, tak končí v 20 hodin. Nemá vůbec čas s ním procvičit to, co mu nejde. Učitelka jim řekla, že to mají teda cvičit o víkendu, od toho prý víkend je. A rozsah úkolů je taky obrovský - třeba v písance běžně 2 stránky, v matematice taktéž nebo ofocené stránky příkladů, čtení 2-3 stránky s dodatkem - 20x a že prý učitelka to poznám, když to nebude čtené 20x. Žasla jsem, že se nikdo z rodičů nevzbouřil. No, nevzbouřil. Ovšem ta škola si říká výběrová. Já na ní nic výběrového nevidím - kromě opravdu výběrové domácí přípravy. Já celkem nechápu, že rodiče mlčí, že se nespojí. Možná v tom je ten pocit, že jsou na té tzv. výběrové škole, tak proto. Řekla bych, že v tomto je to horší než za komančů. Mám pocit, že i dnes jsou učitelé, kteří si na úkor dětí honí svoje ego, jinak si to neumím vysvětlit.
|
Lída+2 |
|
(24.2.2010 8:47:44) XAntipo jo to znám tady z okolí taky...učí se 2-3 hodiny a pak ještě , se dovím, že kluci který jedou jinak..děšlají sem tam doma nebo ve škole projekty se flákaj a budou mít problém se dostat na střední školu...a že se na tý škole co jsou nic nenaučí....a podobný kecy....
Ale obě moje děti chodí do školy pořád rádi..a jsem fakt šťastná..., že to tak mají..
|
Lída+2 |
|
(24.2.2010 8:49:57) Jo loni na nás teda zkoušela úča úkol na velký prázdniny...no nedosli jsme ho....úče jsem ohlásila, že byl doma 8 dní...takže má spošítaných asi jen 50příkladů...knížku má přečtenou,ale že jí nečewtl on,ale manžel za večer to jsem jí zamlčela...(Dan měl rozečtenou totiž jinou)...neřekla nic....a na vánoční prázdniny měli jen 3 úkoly....
|
|
Xantipa. |
|
(24.2.2010 9:05:30) Můj páťák - to je jiná - úkol mají vždy na čtvrtek a na pondělí. Syn ho má tak za 10 minut - víc na to nepotřebuje. Na prázdniny nemají úkol nikdy žádný, jen na letní - mají přečíst 1 knihu - libovolnou a první týden v září o tom musejí napsat referát. Ale prvňák - to je jiná, on strašně zapomíná. Když jsme byli na horách a on tam skutečně týden školu neviděl, tak hned v pondělí třeba v matematice psal trojky zrcadlově, pětky taky /prostě zapomněl/. Celý to pak musel doma přepisovat. Nebo některá písmenka zapomněl - on věděl, jak vypadají, ale zapomněl, jak přesně se píší - ke se začínají psát, některá psal tiskace, třeba u "u" psal jeden oblouček navíc, u "m" nenapsal ten konečný spodní oblouček a tak. Takže u něj jsem zjistila, že se musí pořád a denně procvičovat, aby si to zafixoval. Ale naštěstí ho to baví.
|
|
|
Sylvie |
|
(24.2.2010 9:08:23) Ty jo, fakt čtení 20x jeden text? Tolikrát si holka nečetla ani básničku, kterou se měli naučit nazpaměť
|
Xantipa. |
|
(24.2.2010 9:17:56) Sylvie - jo, učitelka jim prý říkala, že to je proto, aby si to řádně procvičili a vžilo se jim to. Dle mýho je to teda pitomost, protože čtení se dítěti vžije tak, že prostě bude číst - ale ne 20x to stejný a ještě v jeden den /teda tak si to myslím já/. Třeba u mého syna - když čte úplně nové věci, které ještě nečetl a neví, co tam vlastně je, tak slabikuje, ale vidím, že se i soustřeďuje na obsah toho, co čte. Takže se pak taky stane, že si třeba 5x sám od sebe přečte jednu větu, které prostě nerozumí a kterou chce pochopit. Ale když to samé třeba čteme další den a už ví, jaký je obsah článku, čte rychleji, spoustu slov už neslabikuje, ale přečte je celé najednou. Tak si říkám, že snad do konce školního roku už snad nebude slabikovat ani nový text. Nevím, kdy to přijde.
|
Sylvie |
|
(24.2.2010 9:32:34) Aha, tak se slabikováním nemám zkušenost, u nás se čte po písmenkách. Holka už tedy nepísmenkuje, ale na schůzce v lednu učitelka zmiňovala, že některé děti ještě jo.
Ale zas tedy máme problém s vyprávěním přečteného. "O čem jsi četla?" "Nevím." "Ale nepovídej. O kom bylo vyprávění?" "Nevím." "Bylo o slepičce?" "Ne." "Tak o kravičce?" "Ne." "Tak o kom?" "O Dropce." "A kdo je Dropka?" "Kapka." "Jaká kapka?" "Nevím." "Byla to kapka kakaa?" "Ne." "Tak oleje?" "Ne." "Tak čeho?" "Vody. A když ji fenka vypila, bylo z ní mlíčko a nakrmila štěŇátko."
Dostat z holky informace o přečteném trvá vždycky dýl, než čtení samotný... ona ví, ale nepoví a já z toho pomalu rostu...
|
Xantipa. |
|
(24.2.2010 9:54:23) Sylvie - u toho mého prvňáka - oni mají ve slabikáři vždycky nové písmenko, k tomu je hned článek, pak slova ve sloupečku s tímto písmenkem a pak takové otázky k článku a tak. Takže jsem vypozorovala, jak to dělá učitelka a já to dělám stějně - nejdříve se čte ten sloupeček, aby si to vžil, pak mu přečtu já sama ten hlavní článek a zeptám se, jestli tam nebylo něco, čemu nerozuměl, třeba slovo a tak. No a potom to čte sám. Pak jdeme na ty úkoly - dotazy k článku. Ale když čte něco úplně jiného, poslouchám a občas ho přeruším a zeptám se - co jsi teď četl? A vždycky ví. Jinak po písmenkách nikdy nečetli, učitelka říkala, že pak nemůžou vědět, co čtou, protože to je moc těžký. Oni četli vždycky po slabikách a nesmějí ani říct třeba - "p o" je po. Po celý třídě mají obrázky na ty slabiky, takže když učitelka vidí, že dítě neví slabiku, jde a ukáže na příslušný obrázek, třeba tady - postel - dítě vidí postel a hned ví, že ta slabika je PO. Teď už jim učitelka říkala, že krátký slova mají zkoušet říkat celá - třeba "bota, ale, body" a tak. Každý podle svého uvážení. Ale třeba slovo "brambora" chce slabikovat, protože by to prý nutilo děti si to slovo pamatovat, protože na přečtení tohoto dlouhého slova vcelku je pro většinu dětí brzy.
|
Sylvie |
|
(24.2.2010 10:59:04) Jinak po písmenkách nikdy nečetli, učitelka říkala, že pak nemůžou vědět, co čtou, protože to je moc těžký.
Jóóó, přesně to samé jsem četla o slabikovací metodě, když jsem si kdysi zjišťovala info o té písmenkovací
Já už si nepamatuji, jaké to bylo, když jsem se učila číst já... je to strašně dávno... ale naučila jsem se to, takže to asi šlo. Od holek znám jenom metodu písmenkovací a tou to taky jde. Vlastně starší holka se po písmenkách naučila číst sama od sebe, ještě před nástupem do školy... což bych si tipla, že asi většina dětí, které se to naučí sami (resp. odposlechem a odkoukáním při čtení) se to naučí po písmenkách a ne po slabikách, takže zas AŽ TAK těžký to být nemůže.
Ale tak, jak slabikovací metodu popisuješ ty, tak mi přijde složitější. Ptž moje děti si musely zapamatovat písmenka, která pak přečetly do slova. Tvoje dítě si musí zapamatovat písmenka, musí si zapamatovat i podobu slabiky a teprve tu slabiku pak přečte do slova. Už jenom to, že u vás si děti nesmí slabiku nejdřív přečíst po písmenkách... proč? MMCH pokud si děti samy chtějí ty slabiky nejdřív rozkládat na písmenka, není to proto, že si jim to po písmenkách líp čte? ;o)
Tím ti tedy nechci tu slabikovací metodu hanit, Bože chraň, sama jsem se tak naučila číst. Jenom mě překvapilo, že se děti učí slabiky nazpaměť, já vždycky myslela, že je to jenom "složitější písmenkování" :o) tedy že přečtou třeba "m-á má m-a ma má-ma máma" - moje děti by přečetly "m-á-m-a máma", nenapadlo mě, že děti musí zpaměti znát podobu nejenom písmenek, ale i celých slabik.
Jinak i děti, které se učí číst po písmenkách, samozřejmě vědí, co čtou. Už někdy začátkem listopadu měli ve čtení "pohádku o Popelce"... šíleně zjednodušenou, typu "Popelka má metlu. Popelka mete. Popelka jde na bál..." Na základě téhle pohádky se holka osmělila a napsala si vlastní pohádkovou knížku, takže skládaní písmenek do slov evidentně rozuměla :o) Už jsem ji sem kdysi dávala:
Je to šílenost z cca poloviny listopadu, takže na první pohled poněkud hůře srozumitelné... nicméně evidentně se skládaní písmen do slov holce dařilo :o)
Ale jinak u nás na škole prvňáci kolem Mikuláše mívají Slavnost čtení, kdy rodičům čtou - tehdy umí všechna velká tiskací písmenka a jsou schopni číst souvislý text, byť dost z nich si ho stále nejdřív písmenkuje. Pak se bleskově naučí malá tiskací a třeba u starší holky po nás učitelka chtěla koupit jednu konkrétní knížku, ptž ji nevyhovoval druhý díl k učebnici čtení, takže v lednu pak začali prvňáci číst normální knížku :o) (do toho jim tedy učitelka nosila nakopírované nějaké pracovní listy + si potom půjčovali ke školnímu čtení další knížky ze školní knihovny).
Takže věř tomu, že i při písmenkování děti ví, co čtou. Akorát se nejdřív musí naučit rozkládat slova na písmenka, což u mladší holky chvíli trvalo, ona jednotlivá písmenka ve slově neslyšela. Ale to se snad musí naučit i děti slabikovací, nebo ne?
|
lipoo |
|
(24.2.2010 11:05:41) jo,jo..i děti slabikovací se musí naučit rozklad slov na písmenka-páč jinak by nemohli psát..všechno slova neskládají jen ze slabik se samohláskama.. my máme teĎ blbý slabikář-trošku podobný jako ten od Lídy-ale mi se vůbec nelíbí...synek měl od žáčka a zmatlíkové-a ten byl hezký-ještě ho máme,takže mladší čte i z toho
|
Xantipa. |
|
(24.2.2010 11:38:54) Sylvie - to je těžký - na to čtení prý existují nějaké 3 metody -už jsem zapomněla jejich názvy, ale ta jedna byla písmenková, druhá slabikovací a ta třetí taková nějaká kombinace - tak mi to přišlo, když jsem o tom četla. Jenže oni taky psali, že se nedá určit, která metoda je lepší, protože každé dítě je jiné. Takže ono nejde ve finále o to, že se při té které metodě nějaké dítě nenaučí snad číst, ono se naučí vždycky. Ale jde o to, že když se jede podle té které metody, tak vždycky budou ve třídě děti, kterým to bude vyloženě vyhovovat, pak ty, které to neřeší, protože to prostě už umějí a jsou v této dovednosti jinde a pak ty, kterým to vůbec nevyhovuje a mají s tím problém. I ony se naučí číst, samozřejmě, ale s větší námahou a mnohem později, než by to bylo při té druhé metodě, která je pro ně vhodnější. Jenže problém je v tom, že u těch předškolních dětí se třeba nedá udělat nějaký test, který by zjistil, která metoda je pro ně vhodnější a pak je třeba zařadit do třídy s touto metodou. Na to se přijde, až když se metoda rozjede. A nejhorší je, že ani změnit metodu u dítěte, kterému vyučovaná metoda nesedí, taky nejde, protože by muselo začít úplně od začátku, nejde přeskočit z jedné metody jen tak do druhé. Takže vlastně rodiče jen mohou doufat, že ta zvolená metoda bude jejich dítěti vyhovovat. Má nestarší dcera se učila číst: m-a-m-a a pak řekla - máma. Jenže problém byl, že častokrát zapomněla, co tam vlastně bylo, takže to m-a-m-a pořád opakovala dokolečka. A když už věděla, že četla máma, tak zas kolikrát zapomněla, co bylo před tím. Tudíž bych řekla, že jí tato metoda vůbec nevyhovovala, jenže to je 20 let zpátky, takže jsem neměla informace. Starší syn se naučil číst sám, ale ne metodou písmenkovou, ale slabikovací. On nejdřív chodil a ptal se - co je to za písmenko, tamto a tamto. Sice slovo přečetl po písmenkách, ale pak byl celý zpruzený z toho, že nedokáže tato písmenka spojit v celek. Až když jsem mu ukázala a vysvětlila slabiky, tak to šlo a začal najednou číst. Ale ve škole se učili číst stylem m-á má m-a ma a pak měli říct máma. Ale protože syn už četl plynule, tak samozřejmě takto už číst nemusel a kde bylo složitější slovo, to četl rovnou po slabikách. U našeho prvňáčka se začalo rovnou číst po slabikách, ale zafixování slabik se dělo pomocí pomocných obrázků. Osobně mi to přišlo složitý a bála jsem se, že u syna bude se čtením problém, protože slabiky četl, ale slovo nesložil. Ale pak se to hrozně rychle změnilo, nějak mu to asi docvaklo a šlo to. Rozkládat slova na písmenka taky umějí, ale třeba u diktátu učitelka diktuje slabiky a nebo celé slovo a pak ho zapakuje po slabikách, nikdy ne po písmenkách.
|
Xantipa. |
|
(24.2.2010 11:44:50) Jinak k těm slabikám, o kterých si myslíš, že se učí nazpaměť. Ony se to neučí nazpaměť, ony se jen učí, že se neříká - m-a, ale rovnou ma /bez toho písmenkování/. Děti samozřejmě znají hlásku m a hlásku a, ale při čtení se rovnou učí říkat ma a aby se jim to zafixovalo, tak proto ty obrázky, kde je třeba máma. Syn už tyhle obrázky nepotřebuje, ale některé děti ano, ale zpočátku šlo o to, aby si spojili tu slabiku, kterou viděli, se zvukem. Takže chci jen říct, že to není tak, že by si měli pamatovat slabiky.
|
Sylvie |
|
(24.2.2010 11:56:02) Děti samozřejmě znají hlásku m a hlásku a, ale při čtení se rovnou učí říkat ma a aby se jim to zafixovalo
No dyť, to přesně mám na mysli. To podle mne je pamatovat si slabiky Musí si zapamatovat, že písmeno M a A vedle sebe je MA Musí si pamatovat slabiku jako celek, pokud si ji nesmí číst po písmenkách.
|
Xantipa. |
|
(24.2.2010 12:02:43) Sylvie, to ne. On si to nemusí pamatovat, on si musí vybavit ten zvuk. Já jsem to zpočátku vůbec nechápala, proto jsem požádala o vzorovou hodinu /tedy ne jen proto/ a tam jsem potom pochopila. Já totiž nevěděla, jak s ním doma číst.
|
Xantipa. |
|
(24.2.2010 12:04:25) Kdyby se totiž učily slabiky nazpaměť, tak by třeba nebyly schopny přečíst slovo MRAK, což syn přečte, protože podle něj to prostě je jedna slabika, takže to přečte vcelku najednou.
|
|
Sylvie |
|
(24.2.2010 12:49:42) Dobře, když si slabiku nemusí pamatovat, tak proč si ji nemůže číst po písmenku? Přečetl by si ji po písmenku a ke slabice by došel taky. Pokud si ji přečíst po písmenku nesmí, musí si ji zapamatovat. Jak jinak by k ní došel? Může si ji ještě po písmenku přečíst potichu a nahlas říct slabiku - ale to už je třeba v písmenkování "vyšší level", přečíst si spojení písmen potichu a nahlas to říct jako celek To, že si "musí vybavit ten zvuk" prostě ještě spíš potvrzuje, že si tu slabiku musí zapamatovat a musí ji umět přiřadit ke skupině písmen a nějakému zvuku.
Jako tak, jak to píšeš, se děti učí jednak zvuky pro písmena a jednak zvuky pro skupiny písmen. Obojí se musí naučit nazpaměť. Jako to je to, co mě překvapilo. Já myslela, že i ty skupiny písmen (tedy - slabiky) normálně čtou po písmenkách, ty si spojí do slabik a slabiky potom do slova.
|
Xantipa. |
|
(24.2.2010 13:26:14) Sylvie, já Ti to prostě neumím přesně vysvětlit. Ale opravdu ho ani nenapadne si slabiku při čtení rozložit a pak zase složit /ani potichu/. Netuším, JAK mu to docvaklo, ale docvaklo a čte skutečně dobře a rychle. Ale pravda je, že zpočátku učitelka s nimi vůbec nejela podle slabikáře, měla ofocené nějaké ty své materiály na nácvik těch slabik. V té čítance jely až později. Vím jen, že pořád zdůrazňovala, že děti musí využívat při čtení svou sluchovou část, ale také vizuální a to si umět spojit. Nevím, líbí se mi to, ale zpočátku jsem byla skutečně na vážkách, přišlo mi, že to je najednou moc těžký. Ale teď už je to fajn a líbí se mi, že když něco čte, tak uceleně. Což je fajn, protože když šel do první třídy, tak nejenže neuměl číst, ale některý písmenka ze svého jména neznal a hlavně vůbec neřešil.
|
Sylvie |
|
(24.2.2010 13:44:54) Ale opravdu ho ani nenapadne si slabiku při čtení rozložit a pak zase složit /ani potichu/.
No jasně, ptž se naučil brát jako jako "jedno písmeno". Prostě naučil se písmeno P a O a PO. Nemusí si to tedy rozkládat, stejně jako si třeba moje holka nemusela na písmenka rozkládat slovo LADA, MÁMA, TÁTA... protože se je prostě naučila jako "jeden shluk písmen" už ve školce. Což neznamená, že je na písmena rozložit neuměla - uměla, jenom to nedělala, ptž je měla naučené jako shluk písmen.
Jako nerada bych byla špatně pochopená - já to nekritizuji, mne to jenom překvapilo, ptž jsem netušila, že i takhle se při výuce čtení postupuje.
|
Xantipa. |
|
(24.2.2010 14:06:40) Sylvie - já se zas divila, že jinde písmenkují a dokonce, že to dětem jde Ale nijak mi to už nepřijde. Podstatný je to, že je potřeba doma postupovat úplně stejně, jako ve škole. Třeba mě na té vzorové hodině zarazilo, že jsem přesně chtěla vidět a slyšet, jak učitelka vyučuje to čtení, ptala jsem se, na co jsem doma narazila a co mi přišlo divný a tak. Učitelka mi to s dětmi předvedla, ale divila jsem se, že většinu rodičů to extra nezajímalo. To prostě nechápu, jak to pak doma s dětmi procvičují. Když se mi něco třeba doma nezdá nebo se mi to zdá divný nebo nelogický, tak napíšu učitelce vzkaz a nebo jí zavolám, abychom si to vysvětlily. Protože když se syn učí, je potřeba mu poskytnout stejnou metodu doma i ve škole - teda to si myslím. Jinak k těm metodám - evidentně moje dítě se učí podle té druhé metody, než to tvoje Ale mě se líbí ta naše. Ale možná, že kdyby se syn učil to druhou metodou, zas by se mi líbila ta druhá. Já myslím, že je podstatný, že to funguje
|
Federika |
|
(24.2.2010 14:22:57) Xantipo, a jak mám třeba postupovat já, když se dítě naučilo samo číst po písmenkách a do školy ještě nechodí, přičemž v první třídě pojedou asi po slabikách??Já mu do toho nijak zasahovat nebudu, má svou metodu a pokud pojedou ve škole jinak, tak si snad sám nějak poradí....
|
|
Federika |
|
(24.2.2010 14:24:01) a se staršímsynem jsem doma žádnou metodu neprocvičovala, rovnou nějak četl, takže vlastně ani nevím, jestli po písmenkách nebo slabikách...
|
|
Sylvie |
|
(24.2.2010 14:29:22) Hmm, já třeba u starší učení neřešila, ptž jsem s ní doma nic neprocvičovala. Ona už číst uměla a i ostatní úkoly si radši od začátku dělala sama, takže jsem jí je jenom podepsala. U mladší jsem byla ne na vzorové hodině, ale spešl třídní schůzce - i tam s rodiči nějaké děti byly, takže učitelka předváděla výuku na nich... a co se grafomotorických cvičení týká, tak vrazila tužku do ruky přímo nám a ukazovala "pilota" a další cvičení na nás No, ale taky tam zrovna dvakrát moc rodičů nebylo.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sylvie |
|
(24.2.2010 11:51:19) Xantypo, však jo, já si myslím v podstatě to samé :o) Proto mě tak pobavila ta věta o složitosti, hned jsem si vzpomněla, jak jsem to samé četla o slabikování ;o)
|
|
|
|
|
|
|
lipoo |
|
(24.2.2010 9:39:34) čtení několikrát po sobě je blbost!!!naši čtou maximálně dvakrát...protože jak řekla učitelka /i jak to je opravdu/-děcka si to hned zapamatují,a pak už nečtou,ale říkají to z paměti...to se pozná,když místo "sele šlo"-čte "prase šlo"...pokud mají mít víc čtení,mají ve slabikáři a pak ještě okopírovaný list z jiné knížky.
|
|
Lída+2 |
|
(24.2.2010 9:55:01) Xantopo, kdyby sio moje děti někdy něco z čítanlky přečetli 20x...tak to úče asi odříkají zpaměti...
TAky mě napadlo, že v první teda hlavně Luk dělala to, že jak měli úkol ze slabikáře číst...tak oni to četli teřba ve škole 2x a mě to odrecitoval...takže jsem naklusla do knihovny a půjčila m,u jiný druh slabikáře..úkol mu podepsala a četli jsme jinde...aby to mělo cenu...
|
Lída+2 |
|
(24.2.2010 9:57:02) Dan to měl loni ve slabikáři asi takto:
v zimě to četli asi touhle dobou:
|
Xantipa. |
|
(24.2.2010 10:05:08) Lído - u syna jedou v jiném slabikáři. Já jsem na něj zvyklá, takže se mi líbí víc Oni ho využívají jako takový pracovní sešit. Jinak - že se předložka čte zároveň se slovem, to už znají dlouho. Zpočátku si dělali obloučky kvůli slabikám, teď už ne, vžilo se jim to, takže to nepotřebují. Ale vím třeba, že pracují ještě s extra pracovními listy, které učitelka kopíruje z jiných slabikářů.
|
Lída+2 |
|
(24.2.2010 10:35:45) JJ do tohodle se taky kreslilo máme ho ještě doma...a písmenka se do konce slabikáře zmenšila na běžnou velikost...
|
|
|
|
Xantipa. |
|
(24.2.2010 10:00:16) Lído - ten můj teda ne, on má špatnou paměť, všimla jsem si toho v kroužku zpívání a i tam mě na to učitelka upozornila. Takže syn třeba ví obsah, ale nepamatuje si přesně, jak to za sebou jde. Ale to čtení 20x není ve třídě u syna /naštěstí/, to je jinde. Ostatně já si myslím, že kdybych ho nutila něco číst 20x, byl by to problém, koho by to bavilo? Když třeba četli hodně sloupečků slov, tak aby ho to neznechutilo, nechala jsem ho to číst 1x zpředu, 1x od konce a pak jsem mu extra ukazovala slova, s kterými měl při čtení problém. To mi prošlo. Ale 20x dokola? To ne, to není procvičování, to je blbákov.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leňula, Andělka a Emilka |
|
(23.2.2010 21:59:08) Luisy, tak mi to měli taky tak, prostě jsme to nechaly až na školu a teď plaveme a to má pěkně prosím ještě kroužky, takže je to pěkně o ústa to zvládnout ...
|
|
|
|
|
|
Marťa11 |
|
(23.2.2010 19:56:00) ahoj tak tohle se mi zdá tedy fakt dost...
u nás je to tak, že mají klasické úkoly jen na víkend, čistý čas tak půl hodinky, pak tedy každý den čte stránku v knížce (ale to dělá kvůli mně, to nemá za úkol, už čte dobře, ale já jsem prostě konzerva na to čtení a jemu to nevadí...) a jinak píše 3 krát týdně 10 slovíček z AJ, kvůli zapamatování si psaného slova (2 minuty) a 2krát týdně čte knížku z AJ, ale to jsou knížky na 5 vět, tak asi také tak 2 minuty... takže přes týden minimum a jsem ráda... pokud nějaké dítko v něčem nestíhá, znaží se to s ním dělat asistentka ve škole a pokud nestíhá fest, tak dostává úkoly na víc, ale to T nikdy neměl, tak nevím, kolik... počítají do 30, čtou už všechno, jsou u psacího š
|
Pafča+3(10/02,10/04,1/09) |
|
(23.2.2010 20:22:24) Prosím tě, v jaké škole máte asistentku v normální třídě?? Já bych byla ráda i v naší třídě, ale to v naší škole asi fakt nehrozí. Je jich ve třídě 28, jedou bilingválně, protože tam mají dvě Skotky, ale něco jako asistent?? Na to prostě ani nemají nárok. Nejsou ani moc geniální ani moc hloupí :-(
|
Marťa11 |
|
(23.2.2010 20:27:52) Pavčo, syn chodí do soukromé dvojjazyčné školy..., je to bezva, že tu možnost máme, je jich ve třídě 16 na 2 učitelky (učitelka a asistentka)... i proto zvládají všechno ve škole, na doma skoro nula práce a ještě zvládají individuální požadavky (u syna třeba matika napřed apod.)
chudák dítě zakladatelky, takovéhle úkoly bych prostě sabotovala... to je děs
|
luisa30 |
|
(23.2.2010 20:32:41) částečně sabotuju, dnes ještě ke všem úkolům dostali papír A4 s procvičováním a hledáním v obrázcích písmene H. Prcek říkal že to není povinné (asi, možná.... nebyl si moc jistý), tak jsem to lupla králíkovi do klece - rozmělnil to na mikrony.
|
|
|
|
|
Ivik a kluci 00,03,06 |
|
(23.2.2010 19:58:38) Tohle mi přijde teda šílený. Mně přijde, že náš prvňák toho má moc, mívají jednu stránku ze slabikáře, tak půl stránky z písanky, nějaké příklady (cca 20). Na víkend mají úkol z angličtiny. Nejstarší neměl v první třídě téměř žádné úkoly, jen čtení z vlastní knížky. Sem tam asi něco měli, ale ani o tom nevím. Prostě to všechno v pohodě zvládli ve škole. Ale měli teda jiné učebnice a jinou metodu čtení. Ale hlavně jinou paní učitelku .
|
Tenna /2 |
|
(23.2.2010 20:42:24) V té paní učitelce to podle mne vždycky bude V první třídě by ti nejschopnější měli zvládnout učivo ve škole a ti problémovější s domácím procvičováním maximálně na hodinku, víc je už spíš přetíží a odradí.
|
|
|
Tenna /2 |
|
(23.2.2010 20:09:22) Absolutně neúměrné!! Vzbouřila bych se, být rodiči žáků této třídy. Moje dcera dostává úkol vždy jen jeden a víceméně symbolický - pár řádků v písance nebo pár příkladů, výjimečně ještě malý úkol z angličtiny. Práce maximálně na deset, patnáct minut. Čtení na procvičení dostávají také, ale jen ti, co to potřebují a snad jen krátký text - nevím přesně, dcera číst umí, tak to jde mimo nás. Syn ve třídě s upraveným učebním plánem - s vyšší náročností - míval v první třídě úkolů více, ale stále ne tolik, co uvádíš ty - tak na půl hodiny, maximálně na hodinu se vším všudy. Ani teď ve třetí třídě mu příprava nezabere více času.
|
luisa30 |
|
(23.2.2010 20:15:03) U jeho starších sester tohle taky neznám. Se straší to bylo něco jiného, musely jsme. Ale úkolů nikdy tolik neměly. Spíš naopak - její učitelka mě "sprdla" když jsem jí řekla, že trénujeme i o letních prázdninách. Podle ní byly prázdniny na odpočinek, ne na učení
|
|
|
Teri | •
|
(23.2.2010 20:16:27) To je děs. A to tak máte pořád? Nikdo z rodičů se na schůzce neozval? Naše učitelka stihla vždy vše ve škole, na doma měli maximálně nějaký jeden malý úkol.
|
luisa30 |
|
(23.2.2010 20:22:25) teri - tyto kvana úkolů jsou až ted, de facto od začátku roku. Zítra si s ní promluvím, ale už to odůvodnovala kamarádce, že ve vedlejší třídě jsou ještě dál. Jen nechápu, co má vedlejší třída společeného z její třídou....
|
|
|
Kohnova | •
|
(23.2.2010 20:18:10) Pokud je tohle SKUTECNE domaci ukol a navic ze dne na den, je to opravdu hodne a melo by to byt mene. Cca dvacet minut pro prumerne dite. Zkuste to nejak vyjasnit s ucitelkou. Mozna v tom bude nejaky sum, protoze se mi nezda, ze by vubec nekdo v prvni tride daval takovehe ukoly.
|
luisa30 |
|
(23.2.2010 20:24:52) Kohnová - šum? Nechápu.......bavila jsem se se dvěma maminama, a taky se jim to zdá hodně, takže v tom nejsem sama.
|
Kohnova | •
|
(23.2.2010 20:34:35) Nevim. Nevypada to moc pravdepodobne. Ale pokud to tak je, tak bys, myslim, mela nejlepsi promluvit si primo s ucitelkou jak a co. Pokud ukoly trvaji denne dve a pul hodiny, je to moc a mela by to vedet. Nejde o to, kolik vas na koho je, ne?
|
Marťa11 |
|
(23.2.2010 20:38:23) "Nevypada to moc pravdepodobne."
Kohnova, promiň, ale zakladatelka přeci ví, kolik jim ty úkoly trvají, ne? ty jsi úča, viď?
prostě učitelky jsou některé fajn (na naše mám jen chválu ) a pak jsou takové, které by učit asi opravdu neměly...
|
|
luisa30 |
|
(23.2.2010 20:40:01) Kholova- bohužel je to smutná pravda. Chtěla jsem vědět jak je to na jiných školách. A očividně jsou na tom líp. zítra ráno jdu za učitelkou. Ale je dobré vědět, že se to nelíbí i jiným rodičům v té třídě.
|
Kohnova | •
|
(23.2.2010 20:51:02) Myslim, ze na to nejdes z dobre strany. Je dobre vedet, ze tvoje dite je pretizene prilis velkym mnozstvim ukolu a rict to ucitelce, ktera by to mela vedet. To je jediny argument, ktery ma skutecnou vahu a ucitelka by ho mela brat vazne. Nemusi byt prakticke jit na to rovnou mocensky a argumentovat, komu jinemu se to jeste nelibi, protoze ucebni plany se nevytvareji na zaklade hlasovani rodicu nebo toho, co na iternetove diskusi rikaji jini lide.
|
|
|
|
lipoo |
|
(23.2.2010 21:54:52) luiso-argument-že ve vedlejší třídě jsou ještě dál?bych argumentovala tím,že mají teda dělat ve škole-má s něma dělat a né sedět za stolem a opravovat sešity...co je vám po tom...to pak jako její práci děláte vy doma?..ty úkoly jsou fakt šílený-my máme taky tak na deset minut plus čtení..mívají stránku/někdy půl/ v písance-nebo cvičení do matiky,plus stránka čtení každý den...nikdy neměli matiku i písanku.
|
|
|
Červená řepa |
|
(23.2.2010 20:27:58) Já bych toto řešila s vedením školy, ať na ní shora zatlačí. A nejlépe ať vás tam jde mamin více. Hodně štěstí!
|
|
|
Jana, Terezka 5/03, Miška 1/06 |
|
(23.2.2010 20:33:48) u nás buď 3 řádky v písance a list ve slabikáři nebo jeden až dva příklady v matematice, plus jeden list ve slabikáři .... a o víkendech 3 řádky písanka+2 příklady matematika+1 list v kalendáři ... to se mi tedy zdá až neuvěřitelně moc, co píšeš
|
kaculda |
|
(23.2.2010 20:47:26) Nam ucitelka rikala, ze prvnacci by meli stravit nad ulohama pul hodiny. U nas je to na dyl, ale pocitam i vztekani.
|
|
|
Sylvie |
|
(23.2.2010 20:45:09) Ty jo, to je úkolů Tak moje prvňačka dneska neměla úkol žádný (prý), včera měli za úkol přinést si na dnešek nějaké pomůcky na výtvarku (víme o nich už týden). Jinak mívá tak 1-2 úkoly, jednou si vzpomínám na tři. Málokdy mají z matiky, to mívají jedno cvičení - nevím, cca 5-8 příkladů. Ale ten je fakt málokdy (jinak počítají do 16). Z písanky mívají 2-3 řádky (píší aktuálně velké A a O... ale přiznám se, že fakt netuším, jaká písmenka už psali a jaká ještě ne). Ze čtení mívají cca 5-10 vět (ale hezkých, dlouhých). Teď měli úkol z prvouky - několik dní si hlídali, kdy zapadá slunce. Jo, a o víkendu mají za úkol napsat nebo nakreslit, co ve volnu dělali - učitelce stačí klidně jedna věta a může být klidně tiskace :o) Většinou mají fakt jeden úkol, občas žádný, občas dva.
Starší holka těch úkolů v první třídě taky moc nemívala, občas mám pocit, že ta mladší jich má oproti ní nějak moc :o)
|
|
MyškaLL |
|
(23.2.2010 20:46:24) To má na týden ne???????????????????
Já jsem učitelka...dětem v první třídě jsem dávala denně číst a k tomu třeba 3 řádky v písance nebo jedno cvičení v matematice...ano je tam NEBO. Mohla bych dát trochu víc, ale to co u vás?? ani náhodou. Ze zkušenosti vím, že úkoly jsou potřeba, protože by se děti na učení jinak ani nepodívaly. Ale nic se nemá přehánět!!!
|
|
MyškaLL |
|
(23.2.2010 20:52:38) Jaká je ta učitelka? Podle toho co píšeš není náhodou mladá po škole? Ještě nezkušená? Tam by se tomu dalo jakš takš rozumět...ale jestli je to už zkušená učitelka...tak snad jedině nestudovaná... Nebo úplná krá.. . Bohužel takové nám dělají špatné jméno a díky takovým jsme házeny do jednoho pytle... Děs.
|
|
MyškaLL |
|
(23.2.2010 21:01:11) A opravdu byste pak s dítětem doma něco procvičovali, kdyby nebyly úkoly? Mnozí totiž ne a opravdu je velmi důležité, aly se děcka doma koukly na to, co se ve škole učily. Protože jim to líp zůstane v hlavičkách. To není výmysl. Existuje tzv. křivka zapomínání...Prostě chvilka denně, ale fakt se na to nevykašlat. Čím jsou děti starší, tím míň s nimi doma rodiče pracují, takže ony se na to jednoduše vykašlou. Proč by se měly učit, když nad nimi nevisí Damoklův meč, ne? A pak přijdou ráno "dutí" (beru to globálně, tak snad se někoho svědomitého nedotknu - prostě to dnes a denně vidím ve škole, no)
|
Federika |
|
(23.2.2010 22:08:01) Llucko, neprocvičovala jsem a neprocvičuju..Nechápu proč, mají všechno stíhat ve škole, úkol vlastně beru jen jako takovou přípravu na náročnější školu někdy později, prostě aby se dítě naučilo mrknout na to, co má druhý den a připravit se...Úkoly jsem nikdy nedělala, teď za mnou páťák občas přijde, když potřebuje, abyhc mu zkoukla referát...Vadí mi i podepisování úkolů, natož nějaká kontrola.. Mladší nastupuje v září do školy,vyučování bude mít do tří,pak kroužky, nechápu, proč by měl mít ještě nějaký úkoly...
|
lipoo |
|
(23.2.2010 22:57:21) federiko-školu do tří?
|
Federika |
|
(23.2.2010 23:25:38) jojo, jedou podle britských osnov a musí zvládnout ještě český osnovy..V Británii chodí děti do školy od pěti let a mají vyučování do tří...No a pak ještě kroužky,takže bude denně končit v 17.30 a pak ještě domů, cca 45 minut. Takže úkoly fakt ne,děkuju pěkně,mám ještě další dvě děti...
|
|
|
|
|
|