Ema58 |
|
(4.10.2010 12:45:07) Ahoj učí se Vaše dítko v první třídě číst pomocí genetické metody? My ano, ale nejsem si moc jistá zda to syn zvládá. Umí mi stoprocentně odpapouškovat to co si předčtou ve škole, ale když mu dám doma přečist slovo, které ve škole nemají nezvládá. Ikdyž všechna písmenka toho slova už zná, ale podle mě ty písmena neslyší. Díky za postřehy K.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(4.10.2010 12:51:43) A on je v první třídě? Není trochu brzo hodnotit to na začátku října? Řada dětí se v září teprv učí slyšet první písmeno, natož ta další. Není to věc vysvětlení a pochopení, nýbrž cviku, takže to nějakou dobu trvá.
Jinak genetická je pro většinu dětí snazší, takže jestli z ní máš obavy jen proto, že sama jsi ji nezažila, tak neoprávněně.
|
Ema58 |
|
(4.10.2010 12:54:50) Ale oni mají příští týden číst texty o 5 větách tak obavy trochu mám.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(4.10.2010 13:03:44) Jo ták. Jako plán hezkej, ale každý dítě je jiný. Můj syn např. neslyšel písmenka skoro do konce první třídy - pak mu to naskočilo a začal číst během 14ti dnů právě i ty věty.
Osobně zastávám názor, že dítě chodí do školy proto, aby se učilo tam. Ne proto, aby dostalo seznam, co se má naučit doma. Když učitelka říká, že v lednu budou číst, tak ať se předvede Chápu, že se bojíš, aby se ve třídě necítil špatně, ale učitelka musí vědět, co děti zvládaj, a tomu uzpůsobovat výuku... a pokud to nedělá, je na místě to od ní chtít.
Ale možná kdybys jí svou obavu řekla, tak se dozvíš, že o tom ví a že budou číst věty typu Pes štěká Haf, haf!
|
|
|
|
anexa |
|
(4.10.2010 12:54:32) co to je? tuhle metodu neznám
|
Ema58 |
|
(4.10.2010 12:55:51) Učí se pouze velká písmena, ty i píší na začátku prosince knim přiloží malá pismena a v lednu budou už číst.
|
|
|
Amba, (11,8,8m) |
|
(4.10.2010 13:06:52) Syn se taky ucil cist genetickou metodou a cetl uz v listopadu (pred nastupem do skoly necetl vubec). V porovnani s dcerou, ktera se ucila cist normalne, bych rekla, ye je to pro deti jednodussi. Meli teda hodne za ukol hledat v casopisech a novinach ty pismenka co se zrovna ucili a vystrihovat je. Po vanocich se pak ucili i mala pismenka a v lednu cetli uz vsechno - ty mala pismenka jim sli mnohem rychleji. Na konci prvni tridy precetl sam Honzikovu cestu
|
|
MM, 2 kluci |
|
(4.10.2010 13:28:41) ... ale syn už číst umí, naučil se to sám cca. v 5 letech. Musím ale říct, že právě to jak se to spontánně učil (zájem o písmenka, ptaní se co je které, napřed velká pak malá, postupně zkoušení jak jdou spojit...) mě utvrzuje v tom, že genetická metoda mi přijde jako dobrá, jaksi "přirozená". Jít oklikou přes nějaké slabiky mně osobně přijde zastaralé a ne moc účelné. Ale asi jako i jiných oblastech je to velmi individuální...
Mě by spíš zajímalo, zda jsou v ČR zastoupené ještě jiné metody kromě genetické a té "slabikové" (synteticko-analytické?)? Třeba z Německa trochu vím o metodě metodu "Lesen durch Schreiben" (čtení prostřednictvím psaní) - tam se děti napřed učí psát a pak terpve číst - prý to je lepší (ale já tedy nevím - ???). Zpočátku můžou psát jak chtěji, pravopis se neřeší... Prý to podporuje ucelenější chápáni textu atd. Ale nevím nic bližšího. Zná to někdo ? Já jen tak pro zajímavost...
|
MM, 2 kluci |
|
(4.10.2010 13:30:13) ... to teď hodnotit - vždyť chodí do školy teprve měsíc! Klídek...
|
Ema58 |
|
(4.10.2010 13:40:00) To ano to já chápu, ale přečte jen to co se nadrtí ve škole, teta, táta, pepek, pije atd. ale když mu dám přečíst piju místo pije tak je v koncích. Tudíž písmenek umí 12, ale složí z toho 10 slov co mají v knížce a jiná slova jako bába nepřečte ikdyž ta písmena umí stopro prostě to neslyší.
|
Siddhártha |
|
(4.10.2010 13:53:52) Tak co já si pamatuju, tak děti, které do první třídy přišly a vůbec nečetly, tak při slabikování taky četly slova, která se naučily, perfektně a každé nové měly problém, přestože bylo z písmen, která se právě probrala. Takže bych nespěchala, po měsíci je fakt brzo.
|
|
|
|
Siddhártha |
|
(4.10.2010 13:39:54) MM, myslím, že je to proto, že tak malé děti neumějí ještě tak analyzovat, rozklad slova na slabiky a písmenka je pro mě jakoby abstraktní. Proto ta genetická metoda je pro děti přirozenější. Něco jako když se nejdřív naučíme mluvit a pak teprve se učíme, co a proč v našem jazyce je. A toto je i chyba při výuce cizího jazyka - hned se začíná gramatikou.
|
Xantipa. |
|
(4.10.2010 13:45:25) Já teda nevím. V té naší škole se používají obě metody. Ono se to prý nemá, ale už je prý zpracovaný postup, při kterém se použivají obě metody. No nejspíš to bude svým způsobem hybrid, ale to je jedno. Taky mi u syna přišlo, že se to učí blbě, měla jsem načteno o obou metodách a nemohla jsem pochopit, podle čeho tedy jednou. Ale je pravda, že každému dítěti vyhovuje něco jiného a tudíž u nás se slabikovalo, k tomu se četla písmenka a ke slabikám a písmenkám byly přidané obrázky. Při počátečních problémech mi to přišlo debilní a nemohla jsem pochopit, jak se syn takhle může naučit číst. No, naučil se dobře a i teď kontroluju, zda vůbec ví, o čem čte. Tak zatím to funguje. Já bych se nebála, do vánoc ty děti strašně moc poskočí dopředu.
|
Ema58 |
|
(4.10.2010 14:02:02) Dík všem budu nadále hrát trpělivou matku, ikdyž se to ve mě někdy pěkně vaří. Dáme tomu čas.
|
Siddhártha |
|
(4.10.2010 14:10:43) TAk pokud to v Tobě vaří, doporučuju se svěřit učitelce. MOhla by Ti o té metodě říci hodně z praxe, taky jestli jsou na tom ostatní děti stejně...
|
|
Xantipa. |
|
(4.10.2010 14:13:36) Kačko, domluv se s učitelkou a dojdi se podívat do hodiny
|
|
|
|
|
Federika |
|
(4.10.2010 14:22:11) MM, já ti řeknu svou zkušenost: Denis uměl česky číst před nástupem do školy, nastupoval teď, čerstvě v šesti. Nezkoumala jsem, jak se učil číst, ani byhc to nijak neuměl ovlivnit...Teď se učí ve škole klasicky slabikování, nemá vůbec žádný problém, ale když ho občas slyším číst složitější slova,je slyšet,že používá tu genetickou metodu, po písmenkách, tak jak se teda učil on sám, od začátku. Takže to má nějak dohromady a nečiní mu to problém... On navíc nastoupil do 2.britské třídy a tam už hned první týden dostaly knížky, vždycky v pondělí a v pátek je musí umět hezky přečíst a píšou z toho diktáty. Protože se anglicky jinak píše než čte, tak mu to zezačátku dost nešlo,byl dost vykolejenej, ale tím pravidelným čtením si nějak vryl ta jednotlivá slova do hlavy, celá, takže teď už čte celkem plynně-a čte celý slovo, ani po slabikách,ani po písmenách. Jak se jmenuje tahle metoda, nevím... Takže si myslím,že nakonec na té metodě zas tolik nezáleží, i když někomu může sednat jedna líp..
|
Annie01 |
|
(4.10.2010 14:37:03) Taky už jsem slyšela, že angličtina se takhle učí - je to logický, vzhledem k diferenci mezi čtenou a psanou verzí. Co se týče u nás používaných metod. U nás jednomu dítěti genetická metoda neseděla, když jsme posléze přešli na slabikování, bylo prostě znát, že tudy vede cesta. Ale druhé dítě bylo s genetickou naprosto v pohodě. Každému vyhovuje něco jiného, zkušená učitelka by to měla rozpoznat a podle toho postupovat. Ovšem, jak píšou holky, ještě je brzy hodnotit. I když je myslím dobře, že se tomu věnuješ. Já byla pitomá a nechala jsem to dlouho být. Nakonec dítě na konci první třídy nečetlo skoro vůbec a píučka byla stále klidná. Tak jsem přestala být v klidu já a dala jsem ji k jiné učitelce.
|
Jasenka1 |
|
(4.10.2010 15:02:20) Moje dcerka se též učí číst touto metodou a vím, že když nám ji ve škole představovali, že nás upozorňovali, že metoda není pro všechny děti a že s těma, kterým to nebude vyhovovat se bude postupovat jiným způsobem (jestli slabikováním bohužel netuším???)
|
|
|
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(4.10.2010 15:33:04) Tohle jsem v čechách zaznamenana ve waldorfský škole, jinak se ale všude jede buď analyticko-syntetická nebo genetická (genetickou zavádějí povětšinou inovativnější školy).
Jinak ve speciálkách pro děti s autismem, mentální retardací či receptivní dysfázií se využívá ještě globální metoda čtení - tam se děti učí celý slova jako obrázky (protože jim nefunguje analýza a syntéza jako zdravym dětem). Globálkou se jinak učí třeba děti v anglicky mluvících zemích (kvůli tomu, že tam psaná forma neodpovídá doslova mluvený - jak to známe z češtiny).
|
Federika |
|
(4.10.2010 15:37:45) aha, Jéňo, tak zase vím o něco víc, ty anglický knížky čte Denis tou globálkou.... Asi se to začnu učit takle s ním...
|
MM, 2 kluci |
|
(5.10.2010 17:35:54) ... - zajímavé, zas vím o něco víc.
|
|
|
|
sigi a kluci 03,08 |
|
(4.11.2010 14:25:49) Slyšely jsem ještě o nějaké "zpěvavé" že jakoby zpívají a čtou rovnou slova(což mi příjde dost uhozený) a ještě že se učí slovo jako znak který patří k obrázku a až později rozdělují na jednotlivá písmena.
My máme taky genetickou a teď se mi zdá že se to začíná lámat a už čte líp, horší je to s psaním, diktáty mu moc nejde. Dokonce když mu řeknu napiš K hledá ho v textu a pak opíše.
|
sigi a kluci 03,08 |
|
(4.11.2010 14:47:05) Omlouvám se jsem nějak mimo mísu jsem přehlídla měsíc u příspěvku. Jinak na genetickou metodu nedám dopustit včera se zrovna Vojti naučil číst "táta pije pivo" a je hrozně nadšený. Myslela jsem že se tahle metoda používá už na většině škol? Kamarádka ji používá už minimálně 5 roků.
|
Federika |
|
(4.11.2010 14:51:10) Sigi, neppužívá se ve většině škol a taky není vhodná pro každýho. U nás se učí normálně slabikovat, te´d jsou prvňáci asi v polovině slabikáře a čtou všichni hezky plynule, už bez slabikování...
|
|
|
|
|
Ajka68 |
|
(6.10.2010 10:51:36) Kačko, u nás je to se čtením stejné, jako u vás. Syn je schopen přečíst slova, která se naučil ve škole, ale mám pocit, že si je spíš jen pamatuje, když jsem mu napsala slovo, ve kterém jsem změnila písmenka, tak s tím měl taky problém. Taky na něm vidím, že mu to v té jeho makovičce ještě nedocvaklo a říkám si, že to chce čas, jenže vím, že tento týden budou mít diktát slov a to jsem si jistá, že to nezvládne. Jednotlivá písmenka v pohodě přečte a napíše, ale s tím diktátem slov fakt nevím, nevím...
|
Petra.Kr. |
|
(14.10.2010 15:11:00) zdravím,naše dcera také aktuálně prochází úvodem do genetické metody - zdá se mi velmi rychlý (čtou věty, znají víc než 20 písmen, píší "diktáty"...)Čtení jí baví, zjištění že "už umím číst!" bylo téměř oslavováno. Co je ale velký problém - rozklad slov při diktátu. Jako kdyby jednotlivé hlásky "neslyšela". Máma píše jako MM, kolo jako KL apod. Lepší se to velmi pomalu, mluvíme doma všichni jako "roboti" ale ona ani odhláskované slovo nezopakuje - K-Y-T-A-R-A opakuje jako KTRA, případně se opraví na KTRYA. nevím, jestli mám začít panikařit, nebo vydržet a trpělivě čekat, zda analýza "naskočí"
|
Yuki 00,03,07 |
|
(14.10.2010 17:46:11) takto začínal můj nejstarší - sice jako samouk, ale přesně stejně, namaloval kamion a napsal na něj ČKLD a když jsem se ho ptala, co to znamená, tak prý kamion veze čokoládu :))) on teda ještě nechodil do školy, ale to už je jiná věc, prostě ten začátek je asi stejný
|
|
Xantipa. |
|
(15.10.2010 10:39:59) Petro - syn je v druhé a zatím to nenaskočilo. V psaném textu chyby najde, ale když je má slyšet a napsat, vynechává samohlásky, jako by je neslyšel. Pak si po sobě přečte, co napsal a dopíše je. Takže - myslela jsem, že to naskočí a ono ne. Tudíž co teď děláme - rozkládáme slova na písmenka a písmenka zase do slov - jen přes sluch, nesmí to před sebou vidět. Říkám, že to děláme, což je přesně tak - když mi něco řekne správně, smí on zas vyzkoušet mě a má z toho radost, protože občas taky něco schválně pokazím - ale jemu neříkám, že to je schválně.
|
|
|
|
|