Delete |
|
(6.8.2011 0:13:36) Tak se zase nechám inspirovat jiným tématem.
Jak je to na vaší škole s rodinnou výchovou? Učí se ještě nebo už ne? Učili/y jste ji někdy? Bylo to pro vás za trest nebo jste ji učit chtěli/y?
Co vás v rámci rodinné výchovy bavilo nejvíc a jakému tématu jste se spíše vyhýbali/y?
Má rodinná výchova smysl nebo je zbytečná? A co sexuální výchova?
Máte dojem, že si žáci z hodin odnášejí to, co mají? Baví je tento předmět? Nebo ho berou jen jako možnost nic nedělat?
|
Binturongg |
|
(6.8.2011 0:36:48) Mám z ní státnice, ale nikdy jsem ji neučila. Díky tomu jsem nikdy ani nepochopila, k čemu přesně je, protože ještě před pár lety, pokud se vůbec učila, učila se na úrovni 80. let - snaha vnést do toho cokoli nového vyvolávala negativní reakce a vždy ji učily protřelé dámy pamatující ještě seuální výchovu z dob Franze Josefa a drogy z dob Majora Zemana a podle toho to taky vypadalo
Holky jako já učily všechno možné, jen ne rodinku - mám, leckdy několikaletou, praxi (nikoli kvalifikaci) v AJ, Z, D, VV a jeden rok jsem třídničila a učila 90% předmětů u páťáků
|
Elíláma |
|
(6.8.2011 0:52:12) Binturongu, na to se dobře balí chlapi,ne? Mmmm,mám státnici z rodinné výchovy... a v kapse malý kožený bičík
|
Binturongg |
|
(6.8.2011 9:35:06) Elííí - vzhledem k tomu, že rodinka byla nouzová alternativa mého vytouženého dějepisu, na který mě nevzali (už u písemných testů šlo přeevším o zeměpisné otázky a slepé mapy, až jsem se chvíli zamýšlela nad tím, jestli jsem si nespletla dveře ), moc jsem se tím nechlubila, protože i tak už se mi většina přátel dodnes směje, že mám VŠ vaření a šití - na ten sex nikdo nepamatuje a na bičík už vůbec ne A přítel ještě nedávno používal jako argument: "Někdo, kdo neumí přišít knoflík dle VŠ měřítek, mi tady nebude nic vykládat" Opravdu to totiž dodnes neumím, měla jsem z ručních prací 3 s odřenýma ušima - od vyhazovu z fakulty mě zachránila částečně babička, která za mě dělala seminární - ruční - práce a částečně to, že jsem levák a paní inžinýrka přes šití selhala jako pedagog, neb nebyla s to levákovi vysvětlit, jak se co provozuje - pravda je, že u nových činností nemám problém být pravák či obouruč, ale přece se nenechám vykopnout ze školy za šití - dost na tom, že kamarádku vyrazili za piškotové těsto... )
|
|
|
Tante Ema |
|
(6.8.2011 9:20:15) Jo, přesně tohle jsem měa před miminem, skoro všechno u páťáků. To byla nejlepší práce. To šlo, jak když bičem mrská a ohromě jsem se zlepšila v rychlosti základních početních operací z hlavy, třeba sčítání čtyř trojmístných čísel, velká násobilka a tak. A vlastně si teď vybavuju, že rodinku jsme měli jaka volitelný předmět u osmáků na odpoledku, aneb "Jak zabít dvě hodiny k ničemu". Samozřejmě to učila nejstarší soudružka tělocvikářka-pozemkářka a pamatuju si, že tam před vánocema ti osmáci vyřezávali ozdoby z jablek a pak to roznášeli po škole....
|
Binturongg |
|
(6.8.2011 9:40:40) Tante - rodinku jsem si nevybrala dobrovolně, ale měla něco do sebe a díky ní se člověk dostal nejen k šití a vaření (s čímž byl na pajdě veliký problém, neb ze zhovadilostí je třeba udělat předmět důležitý, za který se vyhazuje ze školy), ale i k matrimoniopatologii - to jsme měli i u souborek a státnic, hodně obecné a vývojové psychologie ještě k těm povinným, medicína, první pomoc, návykové látky...
Zkrátka - asi bych uměla zkoncipovat rodinku tak, aby to mělo efekt a bavilo to obě strany, ale nikdy o to nikdo nestál a já se do toho vlastně taky nehrnula, neb i výtvarka mě (spolu s druhým předmětem - češtinou) naplňovala dostatečně. A když přišel vytoužený dějepis, po sexu a drogách za katedrou jsem ani nevzdechla
|
|
|
|
Tante Ema |
|
(6.8.2011 6:01:02) U náš není zavedena, dtto sexuální výchova. Vše potřebné je zapracováno do občanky, přírodopisu atd. Učila bych to klidně, kdyby padla kosa na kámen, věděla bych jak (aspoň si myslím, praxe by ukázala). Ale podle mě jsou podobné předměty včetně "etické výchovy" atd. zhovadilosti. Jsou to věci, které mají děti dostávat odmalička doma a ve škole mají být organicky začleněné do dění. Neignorovány, ale je bláhovost myslet si, že nějaký předmět na základce zlepší sexuální chování nebo morálku. Navíc když je koncipovaný našimi pedagogickými "specialisty".
|
Líza |
|
(7.8.2011 8:29:34) Tante, já mám s osobnostní výchovou na naší základce (u obou dětí vedená stejnou učitelkou, takže spíš "u naší učitelky") naopak perfektní zkušenosti. A nemyslím si, že tyhle věci mají být jen na rodičích. Jsem přesvědčená, že škola má nejen vzdělávat, ale i vychovávat (stejně jako rodiče nejen vychovávají, ale i vzdělávají).
|
|
|
neznámá |
|
(6.8.2011 9:30:52) Smysl nemá, ale byla to dobrá zašívárna pro obě strany, jak žáky tak učitele. Hodně jsmé se při ní zasmáli, občas v první hodině něco dobrého uvařili a druhou hodinu jsme jedli. Největší prča bylo přebalování panenky na známku.
Za stejně nepotřebny předměty považuji dílny, pozemky.
|
|
Dalalmánek |
|
(6.8.2011 9:40:35) Já jsem stará, minulo mě to. Měly jsme "pracák". V rámci toho v prvních šesti letech docházky pozemky - což bylo podnětné, i když na zemědělském venkově to bylo ještě podnětnější doma. Vaření pak stálo za prd, protože učitelka vařit neuměla (narozdíl od větší části nás dívek). Já jsem si tedy užila nejvíc dílny. Ještě mám pár výrobků doma. Taky bylo šití na stroji. A naše milá učitelka nám neustále povídala, že láska prochází žaludkem a že se nemáme nechat vydírat chlapcem, který se s námi chce vyspat. Probíhalo to v přátelském duchu, takže jsme ty její názory i braly...
|
Binturongg |
|
(6.8.2011 9:42:51) Cimbur - tomu s tím vydíráním jsme se vesele smály taky, ale čím jsem starší, tím víc mi dochází, jak umí chlap s ženskou na podobně připitomělém principu manipulovat i ve stáří
|
|
|
Jája s čápátkem |
|
(6.8.2011 15:08:50) Oficiálně se už ani učit nemá - v RVP obsažena není, ani neznám žádnou školu, kde by se ještě učila. Částečně ji nahradila výchova ke zdraví, která mi přijde užitečnější. MM má doplňkovou kvalifikaci na rodinku a děti si jeho přemět vždycky moc chválily, dělal to se zaměřeném na tu péči o zdraví a sexuální výchovu, žádná zašívárna. Fungovalo to.
|
Delete |
|
(7.8.2011 14:46:33) Jájo, já si také myslím, že už by se učit neměla, ale v poslední půlroce jsem se párkrát setkala s tím, že se snad ještě někde učí a mluví se o ní stále jako o předmětu (možná ještě někteří rodiče nezaznamenali změnu, nevím), proto se tu na to ptám... Ani nevím, jestli už mají všechny školy svůj ŠVP, i když asi by mít měly...
|
Jája s čápátkem |
|
(7.8.2011 16:10:52) Všechny školy už musí mít svůj ŠVP, ale protože při jeho tvorbě měly velkou autonomii, mohly některé předměty z dřívějška ponechat. Kdyby si ředitelé zdůvodnili, že ta rodinná výchova plní očekávané výstupy z jiných předmětů (třeba té výchovy ke zdraví) a průřezových témat, můžou si to nazvat jak chtějí... Nebo na ten předmět mohou využít tzv. disponibilních hodin. Proč by je ale využívali zrovna na rodinnou výchovu,to si neumím vysvětlit. Školy těmito hodinami navyšují spíš atraktivní předměty. A nedovedu si představit, že se to učí bez změny obsahu a cílů, to by byl regres jak bič
|
Delete |
|
(7.8.2011 16:50:15) Jájo, no škola, kde jsem učila, měla navýšenou zrovna Výchovu k občanství (3,5 hodiny za týden), zato fyziky byla jen hodina týdně . Rodinnou výchovu jsem rok učila, po mně ještě jeden rok dojížděla u deváťáků, teď už se rok neučí, přesně, jak odcházely třídy, které ještě nejely podle švp.
|
|
|
|
|
|