Jáňa, syn/2010 |
|
(30.11.2011 16:32:53) Zdravím všechny maminky (i tatínky), chci se zeptat těch, co znakovali na jejich zkušenost se znakování a rozvjem řeči. Kdy vám začly znakující děti mluvit? Máte skutečně pocit, že znakování rozvoj řeči neopozdilo? Vím že se všude ""odborně"" píše, že má znakování na řeč naopak pozitivní vliv, ale já si u svého syna nejsem tak jistá. Je mu 13 měsíců, první slovo s významem MŇAM v 9 měsících, znakujeme od roka. Znakuje jídlo, králík, světlo, hotovo, boty a míč a mám pocit, že čím víc znakuje, tím míň mluví. Psala jsem i do poradny logopedie a dr. Kejklíčková je ke znakování skeptická a spíše ho vzhledem k rozvoji řeči nedoporučuje... nás to ale baví, tak proto se ptám i na praktické zkušenosti maminek. Moc díky za vaše reakce.
|
Ira+M(2/02)+K(1/04)+M(2/07) |
|
(30.11.2011 16:37:12) Nevím, jestli znakování má vliv na rozvoj řeči, ale ve 13ti měsících má na mluvení ještě dost času...
|
|
Winky | •
|
(30.11.2011 16:38:09) znakovala moje kamarádka se svým synem (poté co se vyjadřoval spíše hýkáním než snahou o slova), šla na kurz a koupila si DVD. Její synek nejdřív nemluvil vůbec - ale znaky ho bavily, chápal je, postupně se jich hodně naučil, naučil je i hlídací babičku Nevím po jaké době začal mluvit ale mluví krásně, určitě začal jako první vyslovovat ta slova jejichž znaky používal, vím že mě překvapilo právě jeho "mý-dlo", "svě-tlo" - krásně čistě a zřetelně, a i ostatní slova která se pak naučil vyslovoval moc hezky, připadalo mi že pak naopak vynikal mezi svými vrstevníky co se řeči týče. Znakovali mezi prvním a druhým rokem (přesné měsíce si nevybavuju, moje dítko je trošku starší)
|
|
KlaudieS+M+E |
|
(30.11.2011 16:44:33) Syn znakoval sám od sebe, utvořil si cca 20-30 znaků. Nemluvil sám od sebe vůbec, ještě ve 20ti měsících řekl "táta" "bába", ale jen když se mu řeklo, aby to řekl. Sám slova nepoužíval. Na všechno dělal "eeee" případně "deee". Neříkal ani "máma". Teď je mu 26 měsíců, udělal velký pokrok, mluví v krátkých větách, nové slovo má každý den, znaků používá jen pár (asi 5), jinak mluví, skloňuje.
Zrovna dnes jsme u dr. jeho řeč řešily, když bude pokračovat tímto tempem, tak ok, kdyby se vývoj řeči zastavil, tak v dubnu (ve 2,5 letech) nás pošle na logopedii.
Jinak na jeho znakování se "netvářila" ani praktická dr., ani neuroložka
|
Žžena |
|
(30.11.2011 17:10:57) Ale hlavně ve věku 13 měsíců se ještě vůbec nedá posuzovat, jestli je dítě řečově nějak pozadu, tím méně jestli to způsobuje znakování, které je taky v počátcích.
|
Jáňa, syn/2010 |
|
(1.12.2011 9:25:55) Žžena, jasan. O tom žádná. Nemám zatím obavu o to, že by byl pozadu. Šlo mi vysloveně o to znakování a řeč, protože mi přijde, že čím víc znakuje, tím míň mluví. Ale používá aktivně minimálně tři slova, máma, táta, mimi. To je na jeho věk asi dostatečné, i když samozřejmě znám děti co umí v tomto věku daleko víc slov :). Spíš mi přije, že HAM dřív používal víc. Sice si tak o jídlo neřekl, ale konstatoval. Teď znakuje jíst, ale i si o jídlo znakem řekne, což je komunikační pokrok, asi. On totiž ""umí"" slov víc, ale mnoho používá minimálně - ham, bác, dej... bác použil všeho všudy 2x (s jistotou s významem) a ham nebo dej tak jednou za 2 dny. Mě hlavně trochu znervóznělo vyjádření logopedky dr. Kejklíčkové, je to v poradně. Však si to můžete i přečíst, myslím, že to vysvětlí moje obavy :).
|
|
|
Jáňa, syn/2010 |
|
(1.12.2011 9:12:08) Klaudie, jojo, to je práva to co mě trochu rozladilo... že někteří dr. se na znakování ""netváří""...
|
|
|
oxela |
|
(30.11.2011 16:45:30) ja myslim, ze znakovani ma hlavne ten vyznam, aby matka porozumela diteti, aby pochopila, co ji dite sdeluje, co se mu libi, nelibi, co chce, nechce, atd. A je dost mozne, ze se dite zda jakoby v mluveni zpozdenejsi, ale nejspis jde jen o to, ze se dite vice soustredi na znakovani, hlavni je, ze probiha komunikace a dite se uci komunikovat, a pak se treba stane doslova ze dne na den, ze ditko zacne mluvit, ale je na tom celkove lip, jak se slovni zasobou, tak s vyslovnosti, protoze i kdyz znakuje a nemluvi, tak ale posloucha a zapamatovava si, a az zacne mluvit, protoze chce, tak prekvapi, a znakovat se ma jen po dobu, co dite chce, ne po dobu jakou chce matka.
|
|
Žžena |
|
(30.11.2011 16:58:27) Máš na všechno čas. Náš syn řekl první slovo v roce. Budu mu tři a teprve teď začíná víc mluvit, ale ve větách ještě ne. Jeho otec nemluvil do tří let vůbec, od tří let kompletně se vším všudy. Tvůj syn je ještě tak malý, že od něj stran řeči žádné velké požadavky klást nemusíš. I kdyby příští dva roky mluvil málo, je to pořád v normě, a je jedno, jestli znakujete nebo ne.
|
|
.ganesha. |
|
(30.11.2011 17:32:17) Já mám zkušenost veskrze pozitivní. Od 10 měsíců jsme s dcerou znakovali, v roce říkala 7 slov a uměla 20 znaků. Ve 21 měsících uměla na 250 slov (mluvit). Nevím, jestli mělo vliv znakování, ale já bych řekla, že ano, cítila jsem, že už od roka, kdy se s námi mohla domluvit, nějak věřila, že jí rozumíme, i když zezačátku jen žvatlala...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.11.2011 22:28:50) my jsme neznakovali a v první slovo uměli oba kluci v 8 měsících (ham a dej) v roce uměli říct oba kolem 20 slov
myslím, že znakováním by se neurychlili prostě to mluvení jde někomu rychleji a nekomu pomalu, stejně jako výslovnost a spousta jiných věcí
zase moji kluci se dlouho nemohli naučit třeba zapnout kalhoty, zaázat boty umí jen ten nejstarší, s knoflíkama ten postřední pořád válčí - zato mluvení mu jde (ale výslovnost ne, jen má ohromnou slovní zásobu a jeho věty jsou už od malinka "dospělácký")
|
|
|
Červánek |
|
(30.11.2011 17:57:54) Chjo, chápu tvé obavy, ale štve mě, jak dokáží být tzv. odborníci ODBORNĚ SKEPTIČTÍ, aniž mají s danou problematikou nebo metodou OSOBNÍ zkušenost...Znakovala jsem se starším synem - mezi rokem a druhým - psychologické vyšetření (z jiného důvodu) zcela jasně prokázalo to, že byl v komunikaci téměř o rok "napřed"...Dnes má velmi slušnou slovní zásobu ze všech možných oborů. Jinak znaky opouštěl postupně a přechodné období měl jen kvůli nám, neschopným rodičům, kteří nerozumněli jeho patlavým slovům:o) Znaky zapomněl zcela - a dnes se je učí znovu s bráškou. Tomu je 11měs, neumí ŽÁDNÉ SLOVO a začíná chápat jakžtakž znakování - ale ještě si nejsem jistá, že to "mávání" je cílené znakování, i když to tak vypadá:o)
|
Červánek |
|
(30.11.2011 19:21:31) Kecáááám - právě jsme dali jednoznačně znak pro klavír:o)) Huráááá:o))
|
Jáňa, syn/2010 |
|
(1.12.2011 9:11:03) Červánek, gratuluji k prvnímu znaku!! Taky jsem měli obrovskou radost a díky za sdílení zkušenosti.
|
|
|
Ivik a kluci 00,03,06 |
|
(30.11.2011 19:27:13) Červánku, ne že bych byla skeptická, ale zajímá mě, JAK to psychologické vyšetření prokázalo, že je v komunikaci o rok napřed, kolik mu při vyšetření bylo let a hlavně jakým způsobem se zjišťovalo, že je napřed díky znakování. Jak říkám, nejsem skeptická, netvrdím, že to není možné a klidně věřím, že to u vás tak bylo, jen jsou pro mě takovýhle závěry neprokazatelný. Pokud mi někdo řekne, že jeho dítě začalo mluvit brzy díky znakování, jak může vědět, že bez znakování by mluvilo později nebo hůř?
|
Červánek |
|
(30.11.2011 19:39:09) Iviku, syn absolvoval psychologické vyšetření ve 2,5 letech u nejlepší diagnostičky v republice (kapacita na děti s poruchou komunikace, autismu apod.). Ve všech ostatních faktorech - hrubá, jemná motorika atd. vykazoval průměr nebo byl mírně pozadu. Jen v komunikaci byla "napřed". Ve zprávě samozřejmě není "zásluha" znakování zmíněna - v tu věřím já, neboť naše kombinace lenocha s tvrdohlavým beranem mi dává to přesvědčení, že je to jen díky znakování:o) Ale můžeš i nadále zůstat skeptická:o)
|
Jáňa, syn/2010 |
|
(1.12.2011 9:09:34) Giga, díky, dost jsi mě uklidnila. Dr. Krejčířovou sice osobně neznám, ale hodně o ní čtu a jejímo názoru určitě věřím :). Moc držím palce v boji s dysfázií.
|
|
|
|
|
Ivik a kluci 00,03,06 |
|
(2.12.2011 20:14:48) Červánku, dík za odpověď. Já jsem psala, že nejsem skeptická ;-). Jen chci vždy víc informací, pokud někdo říká, že nějaký pokrok nebo nadprůměr je díky něčemu (např. vyšší inteligence díky kojení apod.). Zrovna co se týče znakování, myslím, že je fajn. Hlavně pro děti, které dobře chápou, rozumí, chtějí se domluvit, ale ještě nejsou schopné mluvit. Pokud v ostatních oblastech bylo tvé dítě v průměru, už se dá říct, že to o něčem svědčí. Dík.
|
|
|