| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Problém se čtením u prvňáčka

 Celkem 23 názorů.
 tulipanka333 


Téma: Problém se čtením u prvňáčka 

(19.1.2012 20:34:08)
dobrý večer, potřebovala bych poradit od zkušenějších maminek. Mám dceru v první třídě, a ačkoli jsem se obávala psaní, a počtů, tak to je bez problémů.Bojujeme se čtením. Dcera nad jedním řádkem stráví spoustu času, dělá často chyby. Zkouším jí dělat obloučky, zakrývám pískmenka a odkrývám. KdYž už přečte slovo, či větu, tak vůbec neví co čte a dle mého nechápe význam. O každé větě si s ní povídám, co přečetla, ale nad krátkým textem v podobě domácího úkolu, ztrácíme denně tak půl hodiny i víc, a to je hodně. V momentě kdy se doma s úkolem a čtením trápíme, pak na další den donese dvojku ze čtení a je z toho nešťastná. takže poradíte jak na to? učitelka má ve třídě 30 dětí a nestíhá. děkuji
 Razivia 


Re: Problém se čtením 

(19.1.2012 20:39:27)
U nás to vypadalo na chlup stejně. Teď je ve druhé a občas s tím má stále problém (neví, co čte). Podle mě jedině trénovat, časem se to zlomit musí. Jen se bojím, že když to té naší tak nejde, aby tím neztratila do budoucna chuť číst úplně (myslím pro zábavu).
 tulipanka333 


Re: Problém se čtením 

(19.1.2012 20:43:30)
no taky se bojím, že pak nebude mít chuť číst. Já čtu hodně, dcera to vidí, a tak se jí snažím namotivovat, že si všechno přečte, že bude víc samostatná. Ale moc valného účinku to nemá. Fakt je z toho dcera nešťastná, a v momentu kdy se jí snažím formou hry donutit číst (kris kros, nebo na tabuli s mazacími fixy) tak to hned prokoukne a stáhne se. Dcer je živá, a učitelka pro toto nemá pochopení.
 Razivia 


Re: Problém se čtením 

(19.1.2012 20:44:46)
Jinak aby rozumněla obsahu - vždycky, když přečtš větu, řekne vlastními slovy, co se tam píše. Pak přeříká odstavec a pak celý článek. Když poprvé dokázala přečíst pohádku tak, že jí rozumněla, měla obří radost.
 Rina+2 


Re: Problém se čtením 

(19.1.2012 20:42:14)
Tak dcera cetla po slabikach slova, tak je to ucila ucitelka, ze casem jim to sepne a zacnou cist v slova v kuse a mela pravdu. A to, ze nevi, co cte je pry take normalni, soustredi se na pismena a nemuze premyslet jeste i nad obsahem. Ucitelka nam to na tr.schuzkach vysvetlovala.
 Martina, 2 kluci 


Re: Problém se čtením 

(19.1.2012 20:45:57)
Naši kluci v první třídě se jen učili číst, částečně jsme se bavili i o obsahu čteného, ale to moc nešlo...prostě s tím čtením byla taková práce, že obsah šel stranou.
Neboj se, určitě se k pochopení textu "pročte", ale potřebuje čas. Zatím bych trénovala četbu nahlas a porozumění textu nehrotila...jen občas, když je to zábavný nebo zajímavý, podotknout, popovídat.
 Sova 
  • 

Re: Problém se čtením 

(19.1.2012 21:01:37)
Jedna věc je čtení nahlas - tam je obtížnější chápat obsah, protože se soustředí na to mluvení.
Zkoušelas ji nechat např. podruhé přečíst si větu potichu pro sebe a říct obsah?
 Martina, 2 kluci 


Re: Problém se čtením 

(19.1.2012 21:15:58)
Syn je ve druhé, mají přečíst měsíčně jednu knihu a napsat výpisek. První měsíc hodně zápasil s čtením potichu, ale nakonec to zvládl a pochopil, že je to snazší a rychlejší...já si pamatuju, jak mi nešlo a nešlo přejít na tiché čtení a teď jsem vášnivá čtenářka:-)
 Yuki 00,03,07 


Re: Problém se čtením 

(19.1.2012 21:06:01)
jestli chápe význam poznáš podle toho, že se zeptáš na něco, o čem ten článek je. Třeba jestli máte slabikář, je tam článek u písmeka Z o tom, jak táta yápasí s Tomem.
tak se jí zeptej, kdo s kým zápasí?ä jestli zápasí i máma, a co provedli a jakou kytičku má maminka ráda
nechej ji najít v prvních dvou řádcích (později třeba 5 a pak v celým textu) najít nějaký slovo
uč ji vyznat se v textu
zatím nemusí umět pochopit všechno, začíná

ale napiš jí třeba
Namaluj dům

a když to zvládne, přidej

namaluj u domu psa

a tak postupně přidávej a ona se naučí vnímat čtený text

začíná, neboj se, to bude dobrý :)
 Martina, 2 kluci 


Re: Problém se čtením 

(19.1.2012 21:17:43)
JO to je dobrý!
První syn dostával takové dom. úkoly.
Dostal text - byl jeden dům, u něj 4 velké stromy, na každém ptáček, za domem les a v něm vlk.
Úkolem byl nakreslit příslušný obrázek...to ho bavilo.
 Marketa+3 
  • 

Re: Problém se čtením 

(19.1.2012 21:20:04)
Moje deti se naucili cist pomoci knizky Malovane cteni. Vybrala jsem jen psanou velkymi tiskacimi pismeny. Kazdy vecer jsme cetli jednu stranku maximalne dve. Je to zhruba 5 vet na strance. Naucili se tak vsechna pismena. Pomohlo jim, ze napred se ucili jen velka a nemuseli davat pozor na mala a velka pismena. Byli na sebe pysni, ze zvladli za vecer jednu pidipohadku.
 Winky 
  • 

Re: Problém se čtením 

(19.1.2012 21:49:46)
Dceru (prvňačku) sice čtení baví, ale je zase hrozně nepozorná a domýšlí si, když ji to nebaví tak si vymýšlí komplet :-)
Ovšem nesmírně ji baví čtení venku. Nápisy, cedule, značky, co je ve výlohách a tak. Asi jí to v té učebnici nepřijde záživné (i když udělaná je hezky, nicméně půlka vět je fakt taková uměle sešroubovaná že by to tak člověk v životě neřekl). No a taky ji baví psát, takže tím psaním si i procvičuje čtení (gramatiku neřeším - jen místy opravím třeba spojená slova a tak).
 Yuki 00,03,07 


Re: Problém se čtením 

(19.1.2012 22:21:30)
jj, slabikář má ty věty občas šílený, ale zase zkus vymyslet aspoň trochu smysluplný text na stránku a musíš si vystačit s nějakýma 18 písmenakama, bez háčků a krátký slova, bez au a ou a to se jim v tom slabikáři povedlo udělat tímto způsobem text, který navazuje, je to vlastně příběh pořád o tom stejným klukovi, jeho kamarádech a rodině.
když se na to podíváš takto, je to úžasný dílo, který zasluhuje uznání :))
 Winky 
  • 

Re: Problém se čtením 

(19.1.2012 22:34:23)
dcera nemá klasický slabikář, čtou genetickou metodou (po písmenkách a pak celý slovo - tj. neslabikují), takže má nějakou učebnici/sešit (zároveň do toho píšou a malují) Učíme se číst od SPN.
Jako jo, není to lehký vymyslet aby písmenka přibývaly postupně jak jsou uvedená (nejdřív mají AEIOU a pak přibírají různá písmenka, nejdou podle abecedy, na konci jsou dvojhlásky, G,F a DITINI/DĚTĚNĚ). Vím že jsem nepochopila třeba větu "Táta pálí lípu" a "Táta pálí lupeny" :-) nějaký pyromani nebo co :-) Jinak se mi to líbí - spojují slova a obrázky, mají prohozené začátky a konce vět takže je spojují správně, promíchané pořadí vět v příběhu mají napravit apod. Jen prostě pár detailů (jména např. Véna, Jája... možná se to někde používá, já je vživotě použít neslyšela tak mi přijdou "cizí" no...)
 Yuki 00,03,07 


Re: Problém se čtením 

(19.1.2012 22:44:35)
nojo, Véna je nutnost, Vašek to být nemůže a Anna taky ne, ten výběr je fakt omezený

a v době, kdy je ve škole třeba Esmeralda a Patrície si myslím, že nějaký Véna nikoho nezaráží :))

pyromani se mi líbí :))))
u nás se čte klasicky, po slabikách
moji kluci se ale naučili sami a každý jinak, starší sám genetickou meteódou, mladší slabiky, sami ještě před školou¨takže si myslím, že se nedá říct, kteá metoda je snadnější a která je horší nebo lepší do budoucna, oba čtou výborně a strašně moc

ty roypůlený věty s hledáním první a druhé části se mi líbí, to musím zkusit
 Eva a spol. 
  • 

Re: Problém se čtením 

(19.1.2012 22:05:55)
Nechci tě nějak zneklidňovat, nicméně může mít nějakou specifickou poruchu učení a zbytečně se trápí něčím, co momentálně opravdu nedokáže. To neznamená, že nebude číst a nebude textu rozumnět třeba za dva tři roky.

Moje prvorozená dcera také nedokázala číst, hodně jsme se s tím prali. Ve druhé třídě mi bylo jasné, že tohle sama nezvládnu. I když jsem jí soustavným tréningem naučila číst pasivně docela obstojně, něvěděla vůbec, co čte.

Došli jsme do poradny pro specifické poruchy učení a začali jsme s nimi spolupracovat. Má diagnozu, zařídili jsme jí individuál pro čj, mat a aj. Dělá vše, jako ostatní, ale nedostává známky, tudíž se nestresuje, že je "nejhorší". Hodně věcí dohnala, umí všechna vyjmenovaná slova, umí odvozovat a nacházet příbuzná. Jednoduché zadání úkolu pochopí atd., nicméně stále nedokáže udržet v paměti, co čte.

Pokud jí chceš pomoct, zkus se poradit s odborníkem, co a jak máte dělat. Na každého platí něco jiného. My už dnes víme, že naše holka má takřka poruchu sluchové paměti, ale zase má výborné zrakové vnímání. Tak se na to soustředíme a trénujeme.

Držím vám palce!
 Yuki 00,03,07 


Re: Problém se čtením 

(19.1.2012 22:23:58)
Evo, nejsem si jistá, jestli se vůbec tak brzo vyšetřuje na SPU, je ještě strašně brzo, děcka dozrávají, umí jen něco, někdo potřebuje víc času,
dys- se většinou řeší až o rok později, v pololetí první třídy se řešívají spíš dcka úplně ve všem špatný nebo naopak hodně dopředu (to ale minimálně) a hlavně děcka s problémovým chováním
já nbych to zatím neřešila jako poruchu, ale jako něco, co chce čas
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Problém se čtením 

(20.1.2012 2:18:14)
Přesně tak - je brzo.

Já teda bezprostředně po přečtení úvodního dotazu chtěla napsat jen "Nechte ty děti žít."
Syn nečet ani na konci první třídy... nijak jsem s nim netrénovala, věnoval se tomu jen ve škole. Krátký věty začal číst ve druhý, teď je ve třetí a leží v knihách denně, kolikrát čte i za chůze apod.

Nechápu tu potřebu rvát věci silou a ignorovat přirozenej vývoj.

Jasně, že se může časem zjistit, že dítě má nějakou dys, ale to se násilím stejně nevyřeší a děti to leda otráví.

Jako ano, chápu, že učitelka to při třiceti dětech nedává a že potřebuješ, aby se dítě i v takový škole necítilo blbě, že něco neumí. Ale ono mu to stejně musí dozrát, jinak to nepůjde. Tak bych se snažila, aby do tý doby, než mu to v hlavě všechno secvaká, nenabylo dojmu, že čtení je hrůza, který je dobrý se vyhejbat.

Chce to přiměřený texty a přiměřenou délku. Jestli má jasně dáno ze školy, co má přečíst, stejně to neznamená, že byste se ve čtení nemohli po každý větě střídat. I to, že bude sledovat text, zatímco Ty ho čteš, mu může pomoct.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Problém se čtením 

(20.1.2012 2:44:56)
Jinak aby ho to bavilo, můžeš třeba vyrábět cedulky s nápisy OKNO, DVEŘE apod., ať to lepí po bytě tam, kam to patří. Některym dětem prospívá i to, že pak kolem těch nápisů v domě prochází a maj je na očích.

Nebo mu vyrob jednoduchý přiřazovačky, ať páruje slovo + obrázek. Vyrobila jsem v rychlosti toto jako ukázku:

http://narovine.cz/wp-content/uploads/2011/03/párování-obrázek-slovo-dvě-otevřené-slabiky.pdf


 tulipanka333 


Re: Problém se čtením 

(20.1.2012 7:38:58)
moc děkuji za radu,zkusím k obrázkům ať dcera přiřazuje písmena, a pak slova.~;)
 Hal2 


Re: Problém se čtením 

(20.1.2012 7:52:29)
PC hra "Všeználek to ví" je super, bylo to synovo první CD a i když v té době už dlouho četl, tak ho to hodně bavilo, je to takový hravý mix, z každé oblasti něco málo - moc hezké animace.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Problém se čtením 

(20.1.2012 10:32:25)
Tak jestli budete přiřazovat i písmena, tak nějaký pomůcky jsem dala sem: http://narovine.cz/pomucky/cesky-jazyk/
 Líza 


Re: Problém se čtením 

(20.1.2012 10:01:40)
Jeno, taky mi to připadá brzo, ale protože nemám zkušenost, nepsala jsem. V půlce první třídy bych se soustředila na to, že správně spojuje písmenka, na porozumění má času dost, až zvládne techniku.

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.