Kapradina |
|
(11.4.2012 8:39:06) Přiznám se, že jsem měla štěstí mít chytré a zvídavé děti, u těch nejmenších ještě nevím, zatím nenavštěvují ani školku, ale pevně doufám, že budou podobného ražení jako starší. Protože s takovými dětmi má rodič daleko míň práce - neznám žádné velké nucení do učení, psaní úkolů, natož úkoly s dětma dělat nebo je z učící látky zkoušet. Byly a jsou prostě samostatné a zodpovědné. Vím, že je to povahou a hlavně to není moje zásluha. Ale pokud by takoví nebyly, tak bych se snažila je motivovat, aby je učení bavilo a hlavně, aby úkoly splnily. Nějak se mi nelíbí postoj, že když se dítěti něco nechce, tak to dělat nemusí ... nemyslím, si že je to správná cesta, prostě povinnosti jsou a budou, tím, že je neudělám samy nezmizí. Takže ano, já bych nutila. Navíc zakladatelka mluví o dvanáctiletém dítěti - to už je velký školák, který by si měl důsledky svého nechtění a odporu uvědomit. Mmch, vám se vždy vše chce? Vstávat, vařit, prát, uklízet, pracovat?
|
sarmi |
|
(11.4.2012 8:43:23) puberta
|
|
Eržika. |
|
(11.4.2012 8:57:07) Kapradino, aha o dvanáctiletém.
To jsem nějak nepostřehla, já psala o svém druhákovi.
To si myslím, že by už dítě mělo nějakým způsobem vyhodnotit, co mu jde a nejde, případně že když mu to nejde, je to třeba procvičit.
Já se se svojí jedenáctiletou neučím - ale pokud jí něco nejde, tak jí řeknu, ať si třeba mluvnici potrénuje na compu a zeptám se jí na procento úspěšnosti. Ale vím, že ve škole v pohodě proplouvá, výpisky si dělá sama, domácí úkoly a pod. také, o tom ani netuším, kdy co má.
|
|
.Katka |
|
(11.4.2012 9:05:18) Mluvím o devítiletém dítěti. Do školy nechodila ráda, chytrá je, ale má svou hlavu. Jediná domácí příprava, co kdy dělala doma, byly domácí úkoly, a ještě s odporem. Mě se nelíbí, že děti nutíme dělat věci bez odmlouvání a jakékoli volby, prostě je zlomit, aby se přizpůsobily. Některé se přizpůsobí (ty považujeme za hodné, chytré, zodpovědné), jiné s tím mají problém (ty můžou být ve skutečnosti ještě chytřejší a vlastně chtějí být svým způsobem zodpovědné za to, co dělají, prostě se bouří). Dospělý má spoustu možností nedělat to, co nechce. Když se mi nechce vařit, koupím něco hotového, jdeme do restaurace nebo prostě dojíme nějaké zbytky. Praní odložím na jindy. Když se mi nechce vyplňovat daňové přiznání, donutí mě hrozba penále, ale můžu si taky vybrat, že to penále zaplatím, nebo si nechám daňové přiznání od někoho zpracovat.
|
Eržika. |
|
(11.4.2012 9:15:45) Katko, ale já nenutím své 9leté dítě dělat věci (do školy) bez jakékoliv volby.
Podíváme se, co má dělat, vybere si, co chce dřív a co potom. Domluvíme se např. že mezi čj a m si půjde zajezdit na kole. Také třeba, že když bude mít z deseti příkladů půlku špatně, že si musí dát cvičení navíc. Domluvíme to dopředu a pak to platí.
|
.Katka |
|
(11.4.2012 9:29:51) Co bude dělat, to snad určuje škola, ne? Když škola řekne naučíš se láčkovce, tak se je naučí, tam absolutně žádná volba není.
|
.Katka |
|
(11.4.2012 9:30:40) Teda spíš obojživelníky, láčkovci se 9 letech neberou.
|
Eržika. |
|
(11.4.2012 9:46:00) No tak je tam volba v tom (dávám příklad, jak bych to dělala se svým synem - má různé dys):
- já je napoprvé s tebou přečtu, ty mi pak řekneš, co si pamatuješ - pak můžeš jít na půl hodiny na kolo, a pak to zase prolítnem znova - můžeme to takhle udělat?
Kdežto když mu řekni sedneš si a budeš se to učit, dokud to nebudeš umět, tak bude otrávený a stejně se to nenaučí.
|
|
|
.Katka |
|
(11.4.2012 10:10:26) Já jsem nemluvila o vynechávání i/y nebo dělení, v tom se domácí škola od školní školy vůbec neliší, učivo je prostě dané. Navíc je to opravdový základ, který by měl znát každý. Ale vypustit Přemyslovce a místo nich se věnovat dinosaurům například, pokud o ně dítě projeví zájem, by bylo mnohem přínosnější.
|
Ropucha + 2 |
|
(11.4.2012 10:22:18) Katko, když ono nechat náplň učiva na rodičích asi nejde, i když samozřejmě by mohlo být předmětem diskuze, co je pro děti ve kterém ročníku ideální se učit. Tolik libovolnosti ale asi není reálné domácí škole dopřát. Škola stanovila nějaký plán, který má pokrýt požadavky na základní všeobecné vzdělání, za které ručí, tak holt se ho musíte držet. Máte výhodu v tom, že si můžete určit, jestli si o Přemyslovcích budete povídat v pondělí nebo ve středu, ráno nebo večer, v kuchyni nebo v lese ... to je veliká možnost volby oproti dětem, co sedí ve škole v lavicích. Pořád jste ale účastni procesu povinného vzdělávání, které má nějaká pravidla
|
Ropucha + 2 |
|
(11.4.2012 10:55:09) To se klidně může stát, že ho nestanovila nejlíp, ale s tím lze těžko něco dělat do doby, než ho třeba na základě podnětů rodičů nebo některých učitelů pozmění To je to, že pořád jsme součástí systému a do určité míry se musíme přizpůsobovat, i když se nám to nelíbí. A to je to, co je dobré naučit i ty děti. Domácí výuka pořád dává možnosti si to stanovené učivo pojmout co nejvíce podle svého, pořád je tam velká výhoda oproti dětem, co sedí ve škole.
|
Ropucha + 2 |
|
(11.4.2012 11:05:09) Žluťásku, určitě není dobré vést děti ke slepé poslušnosti pod pohrůžkou trestů. V tom naprosto souhlasím. Já si ale nemyslím, že to tak většina rodičů dělá, ani těch, co děti normálně posílají do školy. Myslím, že lze najít cestu kompromisu, jak se přizpůsobit systému a přitom si zachovat vlastní osobnost a kritické myšlení
|
Lubar |
|
(11.4.2012 11:19:55) Já jsem teď nějak zabředla do "zkoumání" toho, jak dítě naučit být funkčně gramotný... a přečetla jsem si k tomu i dost diskusí učitelů a z některých příspěvků jsem byla fakt zděšená. Kupř. že u prvňáků není třeba se ptát na to, co že to vlastně přečetli, že tam je důležitá hlavně ta technika. Stejně tak, když jsem se zajímala o metodiku výuky čtení, tak jsem dokola narážela na to, že klasická, běžně používaná slabikovací metoda vede k tomu, že se děti učí, že čtou něco, co nedává smysl, protože slabiky samy o sobě smysl nedávají. A že jsou děti, a není jich prý málo, kterým ten smysl přečteného uniká ještě několik let poté, protože se soustředí právě na to správný slabikování, nikoli na slova a na větší celky. Takže já taky pochybuju o tom, že škola, většinou(výjimky určitě existují a díky za ně) vede sama o sobě ke schopnosti kritického myšlení.
|
|
|
|
|
|
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(11.4.2012 18:09:13) Ještě jsem nedočetla celou diskusi, ale připadá mi jako celkem zásadní říct, že nikde v Rámcovym vzdělávacim programu neni dáno, že se něco má naučit v konkrétním ročníku. První stupeň je rozdělen pouze na dvě období a ani ta nemusí škola striktně dodržovat.
Kopíruju náplň předmětu Člověk a jeho svět (bývalá prvouka a vlastivěda). Přemyslovce ani láčkovce tam nikde nevidim. Zabývání se jimi má IMHO být prostředkem a ne cílem.
1. stupeň MÍSTO, KDE ŽIJEME Očekávané výstupy – 1. období žák ¾ vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí ¾ začlení svou obec (město) do příslušného kraje a obslužného centra ČR, pozoruje a popíše změny v nejbližším okolí, obci (městě) ¾ rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině a vyjádří různými způsoby její estetické hodnoty a rozmanitost Očekávané výstupy – 2. období žák ¾ určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu ¾ určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě ¾ rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy a polokoulí ¾ vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického ¾ zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích ¾ rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam Učivo y domov – prostředí domova, orientace v místě bydliště y škola – prostředí školy, činnosti ve škole, okolí školy, bezpečná cesta do školy y obec (město), místní krajina – její části, poloha v krajině, minulost a současnost obce (města), význačné budovy, dopravní síť y okolní krajina (místní oblast, region) – zemský povrch a jeho tvary, vodstvo na pevnině, rozšíření půd, rostlinstva a živočichů, vliv krajiny na život lidí, působení lidí na krajinu a životní prostředí, orientační body a linie, světové strany y regiony ČR – Praha a vybrané oblasti ČR, surovinové zdroje, výroba, služby a obchod y naše vlast – domov, krajina, národ, základy státního zřízení a politického systému ČR, státní správa a samospráva, státní symboly y Evropa a svět – kontinenty, evropské státy, EU, cestování y mapy obecně zeměpisné a tematické – obsah, grafika, vysvětlivky
LIDÉ KOLEM NÁS Očekávané výstupy – 1. období žák ¾ rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi ¾ odvodí význam a potřebu různých povolání a pracovních činností ¾ projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků, jejich přednostem i nedostatkům Očekávané výstupy – 2. období žák ¾ vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě) ¾ rozlišuje základní rozdíly mezi jednotlivci, obhájí při konkrétních činnostech své názory, popřípadě připustí svůj omyl, dohodne se na společném postupu a řešení se spolužáky ¾ rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už tolerovat nemohou a která porušují základní lidská práva nebo demokratické principy ¾ orientuje se v základních formách vlastnictví; používá peníze v běžných situacích ¾ poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a některé problémy a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí obce (města) Učivo y rodina – postavení jedince v rodině, role členů rodiny, příbuzenské a mezigenerační vztahy, život a funkce rodiny, práce fyzická a duševní, zaměstnání y soužití lidí – mezilidské vztahy, komunikace, obchod, firmy, zájmové spolky, politické strany, církve, pomoc nemocným, sociálně slabým, společný „evropský dům“ y chování lidí – vlastnosti lidí, pravidla slušného chování, principy demokracie y právo a spravedlnost – základní lidská práva a práva dítěte, práva a povinnosti žáků školy, protiprávní jednání, právní ochrana občanů a majetku, soukromého vlastnictví, duševních hodnot y vlastnictví – soukromé, veřejné, osobní, společné; hmotný a nehmotný majetek; peníze y kultura – podoby a projevy kultury, kulturní instituce, masová kultura a subkultura y základní globální problémy – významné sociální problémy, problémy konzumní společnosti, nesnášenlivost mezi lidmi, globální problémy přírodního prostředí
LIDÉ A ČAS Očekávané výstupy – 1. období žák ¾ využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti ¾ pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije ¾ uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí; na příkladech porovnává minulost a současnost Očekávané výstupy – 2. období žák ¾ pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy ¾ využívá archivů, knihoven, sbírek muzeí a galerií jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti; zdůvodní základní význam chráněných částí přírody, nemovitých i movitých kulturních památek ¾ rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik ¾ srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik ¾ objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů 40Část C Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání VÚP Praha 2007 Učivo y orientace v čase a časový řád – určování času, čas jako fyzikální veličina, dějiny jako časový sled událostí, kalendáře, letopočet, generace, režim dne, roční období y současnost a minulost v našem životě – proměny způsobu života, bydlení, předměty denní potřeby, průběh lidského života, státní svátky a významné dny y regionální památky – péče o památky, lidé a obory zkoumající minulost y báje, mýty, pověsti – minulost kraje a předků, domov, vlast, rodný kraj
ROZMANITOST PŘÍRODY Očekávané výstupy – 1. období žák ¾ pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích ¾ roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě ¾ provádí jednoduché pokusy u skupiny známých látek, určuje jejich společné a rozdílné vlastnosti a změří základní veličiny pomocí jednoduchých nástrojů a přístrojů Očekávané výstupy – 2. období žák ¾ objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka ¾ vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost s rozdělením času a střídáním ročních období ¾ zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí ¾ porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy ¾ zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat ¾ založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu Učivo y látky a jejich vlastnosti – třídění látek, změny látek a skupenství, vlastnosti, porovnávání látek a měření veličin s praktickým užíváním základních jednotek y voda a vzduch – výskyt, vlastnosti a formy vody, oběh vody v přírodě, vlastnosti, složení, proudění vzduchu, význam pro život y nerosty a horniny, půda – některé hospodářsky významné horniny a nerosty, zvětrávání, vznik půdy a její význam y Vesmír a Země – sluneční soustava, den a noc, roční období y rostliny, houby, živočichové – znaky života, životní potřeby a projevy, průběh a způsob života, výživa, stavba těla u některých nejznámějších druhů, význam v přírodě a pro člověka y životní podmínky – rozmanitost podmínek života na Zemi; význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi; podnebí a počasí y rovnováha v přírodě – význam, vzájemné vztahy mezi organismy, základní společenstva y ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody – odpovědnost lidí, ochrana a tvorba životního prostředí, ochrana rostlin a živočichů, likvidace odpadů, živelné pohromy a ekologické katastrofy
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ Očekávané výstupy – 1. období žák ¾ uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví ¾ dodržuje zásady bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných ¾ chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je mu nepříjemná; v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné dítě ¾ uplatňuje základní pravidla účastníků silničního provozu ¾ reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech Očekávané výstupy – 2. období žák ¾ využívá poznatků o lidském těle k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových soustav a podpoře vlastního zdravého způsobu života ¾ rozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se ve vývoji dítěte před a po jeho narození ¾ účelně plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob ¾ uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události ¾ předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek ¾ uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou ¾ ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc ¾ uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku Učivo y lidské tělo – životní potřeby a projevy, základní stavba a funkce, pohlavní rozdíly mezi mužem a ženou, základy lidské reprodukce, vývoj jedince y partnerství, rodičovství, základy sexuální výchovy – rodina a partnerství, biologické a psychické změny v dospívání, etická stránka sexuality, HIV/AIDS (cesty přenosu) y péče o zdraví, zdravá výživa – denní režim, pitný režim, pohybový režim, zdravá strava; nemoc, drobné úrazy a poranění, první pomoc, úrazová zábrana; osobní, intimní a duševní hygiena – stres a jeho rizika; reklamní vlivy y návykové látky a zdraví – odmítání návykových látek, hrací automaty a počítače y osobní bezpečí – bezpečné chování v rizikovém prostředí, bezpečné chování v silničním provozu v roli chodce a cyklisty, krizové situace (šikana, týrání, sexuální zneužívání atd.), brutalita a jiné formy násilí v médiích, služby odborné pomoci y situace hromadného ohrožení
|
|
.Katka |
|
(11.4.2012 21:24:31) Vy mě teda dáváte. Jeno, máš pravdu, podívala jsem se teda konečně do ŠVP (že mě to nenapadlo dřív) a tam opravdu žádní Přemyslovci nejsou. Vlastně ŠVP vypadá velice podobně jako ten RVP, cos sem dala, učivo vlastivědy i přírodovědy je tam velice obecné. V matice a češtině učivo odpovídá, ale v přírodovědě je zas napsáno něco úplně jiného, než se učíme. Učivo se od nás očekává podle učebnic a učebnice jsou staré ještě z dob před RVP. Tak to je ta celá slavná reforma v praxi! Teď nevím, jestli se pouštět do nějaké konfrontace, ale asi se na ten rozpor aspoň zeptám.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(12.4.2012 7:09:50) Katko, ono už učení z učebnic samo o sobě je demotivující.
To, co je pro dítě největší motivací, je vyplavování endorfinu. A ten se vyplavuje, když dítě udělá nějakej objev - něco mu secvakne (aha efekt). V učebnici není pro nějaký secvaknutí vůbec prostor - věci jsou tam tak roztříděný a zjednodušený, že se je můžeš leda učit zpaměti - a při tom se nevyplaví zhola nic.
Náš mozek vzniknul už v pravěku. Od tý doby se, pravda, lehce vyvíjel, ale pořád ještě je uzpůsobenej k tomu, abychom si všímali věcí kolem sebe a toho, co říkají lidi kolem nás... a skládali to všechno dohromady. Když se nám něco spojí - blik - endorfin zajistí, že z toho máme radost.
Stejně jako se nám dodnes při pocitu ohrožení vyplaví adrenalin, abychom mohli rychle utéct před mamutem nebo se poprat, i když už nás nikdo nehoní a ohrožení typu možná mě vyhodí z práce vyžaduje úplně jiný řešení.
Takže to kladení otázek a hledání odpovědí v různých zdrojích není jen nějakej nepodloženej pocit jiných rodičů v domácím vzdělávání. To je nutnost, pokud má dostat šanci vnitřní motivace dítěte. A platí to i v matice a češtině, nejen v oblasti Člověk a jeho svět.
|
.Katka |
|
(12.4.2012 7:59:49) S tím souhlasím. Tak to by ti mohla být blízká teorie, že sběrači-lovci neměli žádný školy a děti se přesto všechno potřebné naučily prostě pozorováním, napodobováním a vlastním zkoumáním, aniž by je někdo nutil, bylo to totiž v jejich vlastním zájmu. Jenže dnešní člověk věří, že bez nucení se děti nenaučí nic.
Já neobhajuju používání učebnic. Jsem ta poslední, kdo by chtěl se z nich něco biflovat. Bohužel učebnice zajišťujou pro školství tu jednotnost a návod, co dělat, bez kterýho by byla většina učitelů v háji. Já mám pocit, že tím, že naše paní učitelka předpokládá, že jedeme podle (jejich) učebnic, mi vlastně nevěří, že to učivo dokážeme zvládnout i jinak.
|
Amazonka 4D |
|
(12.4.2012 8:54:00) Katko, vidím jako obrovský problém vaší školu, bohužel. Ty 1/4 letní písemky, diktáty, lpění na PŘEDEPSANÝCH učebnicích, to všechno stírá veškeré výhody domácího vyučování, a nechává jen zápory. Co se týká nucení dětí do učení, tak nenutím, ale nutím je přemýšlet. Takže probíranou látku z tématu (širokého) si vybírají sami, ale vybraný úkol prostě vypracovat musí (ale za libovolně dlouhou dobu). Nenutím je učit se něco, co mi přijde zbytečné (spíš jde u styl, než o objem a obsah učiva), ale pokud narazíme na něco, co budou potřebovat dál ve škole, tak byť mi to přijde jako hloupost (ve smyslu, že jsem to v životě nepotřebovala), tak jim to takhle podám. Prostě "tohle budete potřebovat, tak se to holt naučíme", a najdu metodu, jak to do nich dostat ;)
Díky RVP (a výborné kmenové škole, kam se holky jen klepou, kdy už tam zase pojedeme, a že na dýl, mami?) máme možnost volby toho, co chceme probírat právě teď, a že je to učivo "jiného" ročníku fakt neřeším. Takže mohu třeba psaní (psací písmo) posunout do druhé třídy, ale probírat v první násobilku a ty Přemyslovce (mmch, Dějiny udatného českého národa v TV zpracování je úžasný odrazový můstek), pokud o to dítko projeví zájem.
A ano, učím děti (v rámci RVP a s přihlédnutím k tomu, že na 2.st půjdou pravděpodobně do školy klasické)) tomu, co já považuju za důležité, stylem, který já určím za vhodný pro to které dítě. Proto jsem zvolila DŠ. Pokud by mi tohle DŠ neumožnila, tak k ní nevidím důvod.
Být v kůži Katky, tak měním školu tak rychle, jak jen to jde.
|
.Katka |
|
(12.4.2012 9:18:04) No ono to není tak horké, škola nám předepisuje to učivo, co je v učebnicích, ne že se to musíme z nich i učit. A ve 4. třídě nepovažuju za problém napsat písemku, dělala to do loňska ve škole a bude to dělat od 6. třídy zas. Diktát mi taky nepřipadá jako kdovíjaké zlo, copak napsat něco, co někdo jiný říká, je dovednost úplně na nic? Ostatně s těmi riziky jsem už tuhle školu volila, já jsem věděla, že to nebude žádné Vrané. Zas třeba s nima pojede na školu v přírodě, to považuju za plus. Mimochodem starší dcera by domácí školu nechtěla ani za nic, co byste na to řekly vy, co učíte doma nekompromisně?
|
Amazonka 4D |
|
(12.4.2012 9:49:51) Katko, neučím doma nekompromisně, děti mají na vybranou. Jen to mají ztížené tím, že znají jen svou kmenovou školu, kde se taky účastní vyučování (a mohou jet na ŠvP, výlety a pod), každopádně nechtěly by ani do ní (a to je sakra výjmečná, a být za rohem, tak bych neváhala), a u nás se "straší" školou, když mě pijí krev, tak hulákám, že je zapíšu do normální :D
Jinak jasně, pokud jsi s tím omezením do DŠ šla, tak to chápu. Jen by to pro mě takhle ztratilo smysl, protože doma učím právě proto, abych měla volnost (i v tom "nenucení" dětí do učení v tom "školním" slova smyslu).
|
|
Lubar |
|
(12.4.2012 10:01:21) Katko, a proč je teda vlastně doma učíš? Jaká je tvoje vnitřní motivace? To mi přijde jako strašně důležitý moment - já na sobě vidím, že nejdřív jsem si říkala, že Maxíka budu doma učit proto, že nevidím jiné východisko s ohledem na jeho zdravotní stav... ale teď se pomalu přesouvám k postoji, že domácí škola je úžasná příležitost něco naučit svoje děti i sebe a že mě to fakt baví a chci to. Že mi to sice dost komplikuje život, ale že to je ne vyvážený, ale mnohonásobně převážený tím, co mi to dává. A když jsem teď koukla na ten obrázek z vaší učebnice, tak mi jsem se zděsila, protože nechci, aby moje dítě pracovalo s takovýmhle zdrojem. Pokud bude třeba, aby umělo Přemyslovce, bude je umět, ale fakt ne takto... protože to jsou znalosti naprosto k ničemu, aspoň já to tak cítím.
|
|
Lubar |
|
(12.4.2012 10:04:37) A já to taky nekompromisně hozený nemám ... prostřední se ve školce jeví jako typický "předseda třídy", takže ten fakt bude mít svobodu v tom, co bude chtít. I když se obávám, že bude během roku zvládat tolik věcí, že jako předškolák už mi ani do školky nebude chtít chodit, protože se tam bude nudit, už teď je mezi těm nejmladšími dětmi fest napřed, a to jsme ho záměrně neučili nic...
|
|
|
|
|
|
Amazonka 4D |
|
(12.4.2012 9:06:52) Bohužel učebnice zajišťujou pro školství tu jednotnost a návod, co dělat, bez kterýho by byla většina učitelů v háji.
Tady musím hrozně oponovat, měla jsem v ruce 4 různé učebnice matematiky pro 1.,2.,3. ročník, a v každé se jelo jinak, jiným tempem a jiný objem i obsah učiva. Takže o jednotnosti se fakt mluvit nedá. A znám (sice z vyprávění, ale existují ;)) učitele v klasické škole, který právě takhle z více učebnic vytvářel pracovní listy a učil děti takhle. Učil je to, co on považoval za důležité a tempem, který on sám chtěl. RVP (a školy, to je dost důležité) mu tuhle možnost dalo a on toho využil.
|
.Katka |
|
(12.4.2012 9:21:19) Tak to byla čestná výjimka, já jsem spíš měla na mysli ty učitele, co se drží jedné své učebnice zuby nehty jak bible.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(12.4.2012 10:28:45) Amazonko, souhlasím a musím se přidat s obhajobou některých učitelů. Ve školách opravdu nepůsobí jenom omezenci se zajetými stereotypy, držící se špatných učebnic jako záchranných kruhů. Samozřejmě, že takoví jsou, a chápu snahu všech rodičů před nimi své děti ochránit. Ale např. mé děti učí i výborné učitelky, které dělají svou práci poctivě a promyšleně a rozhodně se neomezují na nějaké předepsané učebnice. Nakolik je to výjimka v rámci českých škol, to nejsem schopná posoudit.
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(12.4.2012 10:32:05) Katko, určitě se na to zeptej, protože mně upřímně řečeno bylo celou dobu divné, že by devítileté dítě mělo "na programu" Přemyslovce
|
.Katka |
|
(12.4.2012 15:05:18) Co je na tom divného, prostě látka 4. třídy, je to v normálních učebnicích, i těch nových podle RVP.
|
|
|
|
|