Paulis |
|
(14.10.2012 11:01:31) Ač se s ním učím, on si prostě nepamatuje. Na třídní schůzce jsem vypadala jako sociální matka, která na to kašle. Po hodině učení samohlásek N,K,B,P nevidím žádný posun, nepamatuje si ani jedno. A tak je to každý den!!! Jak ho sakra učit? Já už na to nemám - trpělivost došla...
|
Zzzzzz |
|
(14.10.2012 11:11:40) Nevim, jak se ted uci pismenka v CR, ale v UK uci deti pisminka zaroven s nejakou cinnosti.
Napr. pismenko ""D"", u toho deti bubnuji rukama, jakoby hraly na bubny, a zaroven si opakuji: D, D, D. Bubnovani proto, ze ""drums"" jsou bubny, takze oboji zacina na stejne pismeno. Nebo u pismenka ""T"" otaceji hlavou ze strany na stranu, jako kdyz se u divas na tenisovy zapas. Takze ""T, T, T"" a otaceni hlavou. Zaroven k tomu maji obrazky tenisu nebo bubnu. Tim padem se informace lepe zapisi do pameti, protoze se pouziva jak vizualni pamet (obrazek, predstava tenisoveho zapasu nebo bubnu), smyslova pamet (vyslovovani T, T, T,...) a ""haptic memory"", (hmatova pamet? Ja nevim, neznam ceske vyrazy).
Jak rikam, treba se to v CR dela stejne, nevim.
|
Paulis |
|
(14.10.2012 11:15:30) Zzzzzz - ne, tedy alespoň ne u nás. Zkusím to tedy s tím hlasovým projevem. Zatím jsem zkoušela třeba B - jako brýle, ale nic, nic..
|
Zzzzzz |
|
(14.10.2012 11:20:32) Zkus to, B jako bryle a nebo B jako brusleni (at se ti lepe vymysli nejaka cinnost). U nas to funguje, syn se ted za 2 tydny naucil uz 8 pismenek, vzdycky, kdyz vidi tu danou cinnost kolem sebe, tak si zacne opakovat pismenko, nebo nakopak, kdyz vidi to pismenko, tak automaticky zacne delat tu cinnost. Pro inspiraci, u pismenka M, si hladi brisko, a rika Mmmmm, Mmmmm, jako kdyz ma plne bricho. U pismenka N rozpazi ruce a dela eNNnnnnnn, jako kdyz leti letadlo. Bavi ho to a tesi se na dalsi pismenka.
|
|
X_X |
|
(14.10.2012 11:28:44) no jo, ale ono "B - jako brýle" je docela těžký... ne každé dítě vstupem do první třídy dokáže slyšet jednotlivá písmenka ve slově. pokud tvůj kluk patří mezi ty, které je zatím neslyší, tak mu zrovna tohle moc nepomůže, protože neslyší, že brýle začínají na B. u nás v první třídě zatím stále ještě sluchovou syntézu hodně nacvičují, protože ještě ne všechny děti zvládnou nějaké slovo vyhláskovat, zatím nejsou schopni jednotlivá písmenka slyšet.
u nás se písmenka učí nejenom z knížky, ale třeba i výtvarnou činností, že si je obarvují, modelují, sestavují třeba z víček od pet lahví. sluchovou syntézu pak nacvičují třeba krokováním, učitelka nebo dítě, které rozklad již zvládá, diktuje slovo po písmenkách a další dítě na každé písmenko udělá jeden krok. ale jde to i bez krokování, samozřejmě, jako domácí trénink. možná dítě motivovat třeba písmenkovou polévkou nebo sestavováním písmenek třeba z lentilek a při úspěšném přečtení/složení písmenka si smí lentilku vzít?
|
Paulis |
|
(14.10.2012 11:34:08) Chjo - já nevím. Prostě nestíháme, nezvládáme. Já jsem schopna ho naučit jedno písmenko tak za 3 dny. Což je špatně, oni mají každý den jedno písmenko a už jsme pozadu. Do zítřka se musíme doučit 5 souhlásek a za celý den jsme pohli maximálně s J a B. Přitom samohlásky jsme zvládli v pohodě během víkendu se doučit.
|
|
Paulis |
|
(14.10.2012 11:40:58) Chjo - zkoušela jsem to podat výtvarným způsobem, hlasovým projevem - a stejně nic
|
|
|
|
Pole levandulové |
|
(14.10.2012 12:00:24) Zkus mu to podat vsestranne, jak psala Zuuuza /myslim/, u nas ve skole se ucili jinou metodou, ale kazde pismenko meli spojene se slovem - O jako ostrov, rikali OOOOOOO, ostrov si vytvorili ve tride na koberci, namalovali palmy atd, vystrihovali male palmicky a poklad a dalsi drobnosti, ktere lepili na obraz, az z toho byl ostrov, ucili se ho psat nekolika zpusoby - male i velke tiskaci, dtto psaci, meli ho vytistene ruznym typem pisma /kurziva, patkove u pismen, kde ty patky jdou dat atd./, aby si vsimli, ze to muze vypadat pokazde jinak a presto je to to stejne pismeno. Ale prekvapuje mi, ze jedou takhle rychle, protoze co si vybavuju, tak u nas dokud se nenaucili poradne jedno, nedelali dalsi. Az kdyz jich par umeli, spojovali je do dvou, cetli to nahlas atd.
|
|
|
|