whale |
|
(22.5.2013 15:24:15) Naše za dva měsíce tříletá dcera nemluví (jen pár slovíček mimozemšťanštinou). Což není hlavní problém, opožděný vývoj řeči je pravděpodobně způsoben i tím, že od jejího jednoho roku žijeme v zahraničí, takže to mě nedeprimuje a trénujeme a trénujeme. Určitý posun k lepšímu vidím (začala se o mluvení zajímat, těší ji, když nějaké slovo poznám, vzteká se, když něco nepochopím, u „Komáři se ženili“ se mnou zpívá „bzum,bzum“).
Ale! Zásadnější problém s ní máme ten, že nereaguje. Slyší, vnímá, ale žije si ve svém světě. Reaguje jen, když se jí chce, jinak neskutečně ignoruje. Když trénujeme nějaká ta slůvka, která ji baví (barvy, tvary, čísla, písmenka, zvířátka), tak na žádost vše jmenuje. Ale když se jí zeptám: máš hlad?, chceš čůrat?, kde tě to bolí? jak bylo ve školce? (zde se chodí od 2,5 roku), tak ani nezavrtí hlavou, ani nemrkne, ani nehlesne, ani neukáže, prostě žádná odezva. Její potřeby řeším odhadem a režimem – pravidelné jídlo, pití, čůrání (nočník si donese jen, když chce kakat, jinak když zapomenu nebo nestihnu nějakou čůr-pauzu, tak to pustí do plíny) - prostě se jí zeptám, když nereaguje a je čas na jídlo, pití, čůrání, tak se o ni postarám. „Néé“ říct umí, když něco důrazně nechce.
Při hraní si často vystačí sama, naopak, když jí nabízím aktivity, jako malování, čtení,…, tak u toho se mnou vydrží jen pár minut, jakože ji zaujalo něco nového, ale po chvíli zase odběhne. Což mi vyhovuje (ne ta roztěkanost a nesoustředěnost, ale samostatnost), mám ještě půlroční dceru, ale i přesto na tu starší pořád mluvím, aby se necítila „vyřazená“. Mladší dceru má ráda, mazlí se s ní, pusinkuje, mučánkuje, ale na druhou stranu, když si chce hrát sama a ta mladší se jí dotkne, tak starší hned ucukává, chce mít svůj prostor.
Stejně tak se prý chová ve školce. Vždycky děti zbožňovala – když k nám někdo přišel na návštěvu, když se někde venku s dětmi potkala (tady na hřištích moc děti nebývají, do jeslí chodí snad hned po šestinedělí, takže venku bývá pusto-prázdno), měla radost, byla velice společenská, beze strachů. Nástup do školky proběhl také bez problémů – žádné breky, radost, odhaduji, že i těšení se. Ale sedávají prý na židličkách v kruhu a jak jsou vedle sebe natěsnaní, tak to se jí nelíbí a sedne si radši na zem doprostřed. Nutno podotknout, že tohle mi tedy zrovna vůbec nevadí, když se jí něco takového nelíbí, tak jí bezdůvodně nenutím, aby to dělala, takže poněkud volnější výchovu doma má, ale co nesmí a musí to ne/dělá a pokud neposlechne, tak většinou na zvýšený hlas/okřiknutí/tytyty zareaguje. Někdy samozřejmě ne a to, když se to nahromadí, tak si zařvu. Což učitelka nemůže a je z toho dceřina ignorování mnohem nešťastnější než já. Protože já aspoň odhadnu, co dceři vadí, když se začne kvůli něčemu vztekat, kdežto učitelka zatím ne, navíc nemá od mé dcery tu „zpětnou vazbu“, tak mi teď nabídla, že zařídí nějakého odborníka, který by nám poradil. Nebráním se tomu, jsem pro, ale mám z toho těžkou hlavu, tak proto jsem tu napsala takový sáhodlouhý elaborát, jestli to někdo z vás měl podobně.
(Myslím, že se jedná o její formu „období vzdoru“, ale tu ignoraci jsem u ní poprvé zaregistrovala už v jejím jednom roce, kdy jsem se bála, že je hluchá, protože nereagovala ani na oslovení. U foniatra jsme nebyly, asi se pro jistotu objednáme, ale myslím, že se sluchem nic nemá, protože když si hraje s iPadem, má tam aplikaci na rozpoznávání zvuků zvířátek a i když má zvuk tišší, tak reaguje okamžitě.)
Tak pokud jste dočetly, maminky, až sem, tak mě prosím potěšte nebo ještě víc vyděste :o( Díky moc.
|
annonymka |
|
(22.5.2013 15:42:15) Ahoj, v některých věcech poznávám svou dceru - teď u ní řeším, jestli dobře slyší (právě jsem dopsala příspěvek )
|
whale |
|
(22.5.2013 16:04:35) Tymothy, snažím se Ti tam v tom Tvém příspěvku vložit reakci, ale nedaří se mi to, technika, tak tady: Někde jsem četla, že kvůli vývoji řeči je opravdu nutné jít na foniatrii, jen ORL nestačí. Pokud chceš rady od maminky s nedoslýchavým, zkus si vyhledat uživatelku "Jiřule a 3 skřítkové", já byla nervózní už ve věku 16 měsíců s tou mou dcerkou a zadávala jsem téma http://www.rodina.cz/nazor15833208.htm, kde se právně tahle uživatelka hodně o tom rozepisovala.
|
|
|
Mishula |
|
(22.5.2013 15:46:07) Právě první, co mě napadlo - nejdřív vyšetřit sluch. Pak teprv řešit co dál.
|
whale |
|
(22.5.2013 16:27:04) Vyšetření zařídíme, ale fakt spíš sázím na tu ignoraci. Kdybyste slyšely ty zvuky z té iPadí aplikace, tam jsou i zvířata jako bobr a křepelka, které jsem v životě neslyšela, a ta naše holka na první hlásek okamžitě kliká správné zvířátko. Fakt když chce, tak slyší. Mně spíš vadí to, že z ní nedostanu, co se jí honí v hlavě. Že ani nezkusí pojmenovat, co nechce. No, snad z toho vyroste :o(
|
Cirilinka |
|
(22.5.2013 16:42:25) reaguje na svoje jméno?
|
whale |
|
(22.5.2013 17:11:02) jak kdy. Když pro ni přijdu do školky, kde tedy sedí na tý zemi uprostřed kroužku, učitelka jí řekne: "Barunka, mama", já na ni zavolám "Barů", ale protože si zrovna prohlíží zip u bundy, tak reagne až třeba na třetí, čtvrtý oslovení (ne vždy).
|
|
|
annonymka |
|
(22.5.2013 16:50:24) Spíše mě napadá, jestli když si hraje s tím iPadem, není v tiché místnosti. Zkoušelas jí k tomu uměle vyrobit hluk jestli na to reaguje i tak?
|
whale |
|
(22.5.2013 17:13:19) Jo, slyší i za hluku, zkoušela jsem si i přikrýt pusu rukou, abych měla jistotu, že neodezírá. Prostě, slyší jen, když chce.
|
Epepe |
|
(22.5.2013 17:52:04) Tříleté dítě je už dost chytré na to, aby poznalo, v jaké situaci na něj voláš Barů a v jaké říkáš něco jiného ... Já bych si na ten sluch, podle toho, co píšeš, skoro vsadila.
|
Pavla | •
|
(22.5.2013 17:56:07) Ja bych teda jenom na sluch nesazela. Sluch muze byt v poradku a problem muze byt jinde. Nicmeme v tomhle veku, bych uz resila s odborniky..
|
Epepe |
|
(22.5.2013 17:58:39) Píšu jen svůj názor, však ho zakladatelka nemusí brát v potaz.
|
|
|
|
|
|
|
|
Simeona+3 |
|
(22.5.2013 15:46:36) Má tě na háku, slyší, jen když chce . Mám douletou, taky moc nemluví, taky jsme v tahraničí. Naštěstí školku řešit zatím nemusíme. Vypadá to ale, že bude mluvit prostě oběma jazyky zároveň, slovíčka která umí tomu napovídají. Ona teda naopak dá vědět co chce až moc jasně, přijde si, dotáhne mě kam chce, ukáže že chce nahoru a ukáže co chce. Na záchod taky. Takže radu nemám, ale myslím že je jen nad věcí
|
whale |
|
(22.5.2013 16:07:42) Jo, tohle si myslím taky :o) Což mně nevadí, já se s ní nějak domluvím, ale je mi líto té učitelky a je mi smutno z toho, že to bude mít dcera v tý školce těžký.
|
|
|
Cirilinka |
|
(22.5.2013 16:41:59) prostřednímu synovi jsme říkávali Kníže Ignor...ve třech letech se zjistilo, že má těžkej autismus...
|
whale |
|
(22.5.2013 17:18:03) to víš, že mě napadla i tahle varianta, ale pořád mám představu, že to by nereagovala nikdy, nebo by si v tom svém světě byla non-stop, nebo, nebo...
|
Cirilinka |
|
(22.5.2013 17:27:00) whale není každej autík těžkej....může to bejt i dysfázie...
|
whale |
|
(22.5.2013 17:37:27) jojo, to je mi jasný, mám kamarádku, jejíž kluk ve dvou letech vypadal jako úplně zdravé dítě a jenom ona měla nějaké tušení, jež se jí bohužel potvrdilo, byť taky jen v nějaké mírnější formě. a právě, že o tom prd vím, tak si to představuju horší. tchyně je pediatrička, pracuje v kojeňáku, takže různě nemocné děti má v malíku a Bára se jí zdá v pořádku, i co do toho sluchu, takže spíš pořád sázím na to ignorantství.
|
Cirilinka |
|
(22.5.2013 17:48:07) whale u syna nepoznala místní psycholožka nic a už to bylo nad slunce jasný...
|
|
Epepe |
|
(22.5.2013 17:54:56) Whale, tak rozhodně nechci vyvolávat paniku, ale myslím, že bys měla věci nazývat pravými jmény. Je evidentní, že holčička se nechová úplně standardně. Ať už za tím je sluch, nějaké diagnózy nebo případně váš vzájemný vztah (protože jestli je to fakt tak, že tě ignoruje, tak je to problém vás obou - aby jeden ignoroval, musí mít koho, že). Pro tebe to znamená jediné: začni jednat!
|
|
|
|
erika,2 děti |
|
(22.5.2013 20:26:31) No, já v tom trošku taky poznávám dceru......Ona reagovala jako malá na podněty, na slovní výzvy, když jsme na ni za rohem udělali baf, řehtala se.......no stejně má autismus. Což samozřejmě vůbec nemusí být váš případ, ale my jsme v těch třech letech absolvovali vyšetření na foniatrii, ORL, neurologii a psycholožku. Vše bylo ok až psycholožka rozeznala autismus. A že autista nereaguje vůbec - to je nesmysl, ony jsou i lehčí formy, dcera je na tom dost špatně a přesto slyší na svoje jméno, na okřiknutí, na věty - zavři dveře, sedni si, vezmi lžíci.......a spoustu dalšího.
|
erika,2 děti |
|
(22.5.2013 20:29:48) když byla něčím zaujatá - např. krejčovský centimentr kolem krku a pořád si ty konce visící prohlížela, tak jsem na ni taky musela zavolat pětkrát, než zvedla hlavu....
|
|
|
|
|
Cirilinka |
|
(22.5.2013 17:32:47) já netvrdím, co to může být..jen si myslím, že holčička není úplně ok...
|
|
|