Delete |
|
(29.4.2014 15:49:34) Mně přijde, že tenhle problém by zrovna na prvním stupni měl být docela řešitelný. Jsem pro, aby děti chodily co nejvíce do divadel, do přírody, do knihovny atd., ale nechápu, že když jdou, tak si podle toho učitelka neupraví rozvrh. Jasně, angličtina, kterou většinou učí někdo jiný, a pak možná tělocvik, protože i tam jsou věci vázané na tělocvičnu, které je třeba plnit, s tím se moc hýbat nedá. Ale když půjdou do divadla, tak v tom je náplň do češtiny a prvouky, např., takže tyto dvě hodiny v tom týdnu se dají nahradit předmětem, o který zrovna v rozvrhu přišli. Když už tedy musí jet podle rozvrhu. Ta divadla si vybírají učitelé a měli by výbar tak, aby se jim to hodilo k tomu, co mají učit. Stejně tak různá cvičení v přírodě, Den Země apod. Je jen málo celoškolních akcí, které mohou plány narušit, ale o těch se většinou ví dost dopředu nebo se každoročně opakují (Andersenova noc, hasiči, Dravci....), takže s nimi v tom celoročním plánu lze počítat. Podle mě na prvním stupni je to spíš o ne příliš dobrých organizačních schopnostech některých učitelek. Plus o tom, že hrozně velká z nich si myslí, že probrat učivo znamená doplnit všechna cvičení v pracovních sešitech .
Na druhém stupni je to jiné, protože akce jednoho učitele většinou naruší výuku jiných. Někde se to dá pořešit výměnou hodin, ale ne vždy je to možné. Takže mně se stalo, že jsem měla svůj předmět jednu hodinu týdně a zrovna v den, na který se plánovala všechna divadla, vyšly tam květnové státní svátky (s tím se dalo počítat), pololetní prázdniny (taky se s tím dalo počítat, ale nic to nezměnilo na tom, že ten den byl prostě fuč), samozřejmě Velikonoce, podzimní prázdniny ....takže předmět, který má náplň podle dotace na nějakých 40 hodin za rok, se učil asi jen 25 hodin, z toho 3/4 proběhly podle pláno v prvním pololetí. Ty prázdniny to zkomplikovaly, ale holt to člověk ví dopředu, tak to nějak seskupil, ale ta divadla a výlety a další akce (třeba lyžák, kdy odjela půlka dětí, i když nebyl vlastně určený pro tu třídu, ale bylo potřeba doplnit stav), co se objednávají až během roku, to už bylo prostě navíc a já s tím nemohla nic udělat a ani nic z toho použít do své výuky. Ve výsledku to pak bylo tak, že dějepisářky a češtinářky mají "plus" za oživení výuky, zatímco např. já těžké mínus, protože svou výuku nestíhám.
Po téhle zkušenosti se mi podařilo prosadit změnu ŠVP, změnit dotaci předmětu na 2 hodiny týdně a přeskupení náplně (část se ze sedmého ročníku přesunula do šestého)...další rok i při podobných výpadcích se pak už stíhalo lépe.
Obecně ale platí pravidlo plánovat výuku na max. 30 týdnů, protože vždycky do toho něco vleze. Když ne školní akce, tak třeba delší nemoc učitele nebo naopak delší období, kdy chybí hodně dětí.
|
jenny1024 + 2015 + 2017 + 2019 |
|
(29.4.2014 15:55:32) tak třeba tři největší věci v češtině letos jsou vyjmenovaná slova, slovní druhy a slovesné a jmenné kategorie (pád, číslo a rod; osoba, číslo a čas). Tedy dítě píše správně y/i, dokáže určit slovní druh a dokáže určit u ty kategorie u sloves a podst. jmen. Možná si to neumím zorganizovat, ale fakt nevím, jak toto učit v divadle, na plavání nebo v botanické zahradě. Prvouka, to je jasný, tam je to ok.
|
Delete |
|
(29.4.2014 16:01:52) Žluťásku, jo, tak to bylo ode mě myšleno.
|
|
jenny1024 + 2015 + 2017 + 2019 |
|
(29.4.2014 16:02:26) jo táák... aha. Jo, to je asi pravda. No, tak to dělám, taky my to učivo asi stíháme, jenom mi to dělá starosti Navíc jsem teď skoro týden na neschopence a ve třídě suplují družinářky... nic nového asi neproberou, ale snad aspoň zopakují to staré.
|
Delete |
|
(29.4.2014 16:13:21) jenny, jo, jenom ta nemoc se moc plánovat nedá...ale ta je v tom plánování obsažena právě tím, že se učivo rovrhne na kratší dobu, než je nakonec skutečně k dispozici. (Jinak já si právě dodělávám učitelství pro první stupeň a na prvním stupni jsem už taky učila, takže nějakou tu zkušenost mám. A chci se na první stupeň zase vrátit.) Taky jsem asistovala jedné učitelce a ta jakékoliv plánování považovala za přežitek. Vrátila se po mateřské a co bude dělat, se rozhodovala ten den ráno. Učivo byl obsah pracovních sešitů, prostě jela cvičení za cvičením. Uměla dobře improvizovat v aktivitách v návqaznosti na ta cvičení, ale plánovat a organizovat bohužel ne .
|
Delete |
|
(29.4.2014 19:41:05) Šuplíku, jo, v tom byl taky zakopaný pes naší (ne)spolupráce. Těžko mi mohla říct plán na další den, abych na to mohla kluka připravit, když sama netušila. Ještě kdybych tam byla každý den od rána, ale to jsem nebyla snad nikdy, byly to 2 hodiny denně 4x v týdnu a většinou někde v půlce nebo ke konci. Jediný plán, který ten kluk měl, byl rozvrh. Ale to, jestli se někam půjde nebo budou ve třídě, se dozvídal až těsně před tím, než ta skutečnost nastala. A učitelka nechtěla pochopit, že by stačilo málo, aby ty problémy, co s ním měla kvůli změnám, nenastávaly .
|
|
|
jenny1024 + 2015 + 2017 + 2019 |
|
(29.4.2014 19:14:52) já učím na prvním stupni, ačkoli vzděláním patřím na gympl, tak se musím spoustu věcí učit za pochodu. Plánování - na začátku roku jsem si učivo rozepsala do měsíců a na začátku každého měsíce si to rozepisuju do týdnů (s tím, kde jsou jaké prázdniny a volna) a na začátku týdne (teda spíš v pátek týdne předchozího) do hodin. Teď mi to rozhodila ta nemoc a nějaké akce, o kterých jsem se dozvěděla až na poslední chvíli... to mi sežralo časovou rezervu (v září jsem počítala měsíc, teď mi zbyly už asi jenom dva týdny a ty mi teď sežrala moje nemoc a ty akce). Doufám, že nic dalšího už nepřijde, nebo tu češtinu fakt nestihnem probrat.
|
Delete |
|
(29.4.2014 19:36:42) jenny, jo, měla jsem to kdysi podobně. Teď už vím, že do prvního pololetí je většinou potřeba toho dostat spíš víc, zejména v těch věcech, co jdou dělat spíš jen ve třídě, protože tam je těch akcí prostě míň, i když třeba skoro celý prosinec vždy padne na Vánoce. Naopak třeba ta přírodověda (prvouka) se pak dá na jaře udělat lépe mimo třídu nebo jako nějaké blokové či projektové vyučování. Jinak když něco nestihneš, dá se to ještě dohnat v rámci "opakování" na začátku roku. Jen to holt bereš jako novou látku. Akorát tedy mezi třetí a čtvrtou třídou by s tím mohl být problém, protože tam se ten první stupeň láme a po třetí třídě by mělo být probráno vše, co do té první části patří. Ale při objektivních skutečnostech (nemoc apod.) se to dá obhájit a přesunout.
|
|
|
|
|
|