withep |
|
(19.5.2014 15:28:07) Teď už moc vlakem nejezdím, ale z dob dřívějších mám spoustu podobných a i horších historek na téma "České dráhy".
|
withep |
|
(19.5.2014 15:34:35) Teď už mají alespoň na některých tratích konkurenci. Nemyslím, že by neměly existovat podniky, které poskytují železniční dopravu, přepravu zásilek apod. Ale že by neměly existovat podniky, které takto fungují, nebo spíš nefungují. Mají stále z velké části monopol, což není dobré.
|
Martina, 3 synové |
|
(19.5.2014 15:36:45) Česká pošta nemá monopol na doručování zásilek a České dráhy nemají monopol na přepravu osob - jejich podíl na tomto trhu je spíš minoritní.
|
withep |
|
(19.5.2014 15:39:05) Píšu z velké části, absolutní monopol už naštěstí nemají, a je to znát.
|
Martina, 3 synové |
|
(19.5.2014 15:41:11) Pošta snad, ale Dráhy neměly monopol nikdy - je tu tvrdá konkurence autobusových dopravců a levných osobních aut.
|
withep |
|
(19.5.2014 15:49:04) Jak pro koho. Já jako chudá studentka z výchoodu jsem do Prahy jinak než vlakem jezdit nemohla, autobusové spojení bylo dost hrozné a na auto bych se nezmohla (ani na benzín).
|
Ropucha + 2 |
|
(19.5.2014 16:21:06) Zefýr, nechci jitřit city zdejších sympatických drážních zaměstnankyň, ale bohužel mé zkušenosti s podnikem ČD jsou mnohem katastrofálnější, než s podnikem ČP Vlakové dopravě jsem v principu nakloněna a ráda bych jezdila vlakem, ale zatím je v Čechách stále levnější a nesrovnatelně pohodlnější a příjemnější cestovat vlastním autem
|
Ropucha + 2 |
|
(19.5.2014 16:27:48) Zefýr, věřím, že na přepravu balíků jsou ČD šikovné. Balík nepotřebuje čisté kupé ani čistou toaletu a v případě výluky nemusí sám sebe táhnout do autobusu, takže cestuje spokojeně a jde čistě o to, že dorazí na místo určení
|
Ropucha + 2 |
|
(19.5.2014 17:10:33) zefýr, nechci se přít a už vůbec ne jmenovitě s tebou, ale poznám špínu starou padesát let od momentálního znečištění V jiných zemích než v Čechách také jezdí vlaky, takže vím, že to jde
|
Kapradina |
|
(20.5.2014 8:36:07) Nemusí se jednat jen o Švýcarsko. Rakouské dráhy i té největší své zadeli jezdí na čas a jsou čisté, cenově se moc neliší od ceny za km v Čechách. Jako porovnávat se s Rumunskem nebo jinou poskomunistickou zemí proč? Aby byl jednooký mezi slepými králem? Trochu slabá konkurence a spíš k pláči než se bít v prsa, jak jsme dobří.
|
Filip Tesař |
|
(20.5.2014 9:43:49) Dvě věci: České dráhy bychom neměli zvlášť peskovat za něco, co je běžné i jinde, a nejen ve státním sektoru: ona ani kvalita práce, nebo třeba platební disciplína u soukromníků není zrovna vysoká. Na druhou stranu - právě proto, že jsou státní, proč by zrovna dráhy nemohly a dokonce neměly být ostrůvkem pozitivní deviace? Firemní kultura, promítající se i do těch hajzlíků, by se v takové centrálně řízené firmě mohla zavést úplně stejně, jako třeba ve velkých bankách, a stát by na tom měl mít zájem.
Bohužel, na tom mají podíl i stávkující nebo stávkami hrozící železničáři, jejichž odborářští vůdci od 90. let nejenže hrozili shodit každého šéfa drah, který by se snažil o nějaké reformy, ale více či méně za tím prostě skrývali i politické požadavky. Jistě, ti obyčejní železničáři v tom viděli boj za sociální požadavky, ale do funkčnosti drah se to promítlo neblaze. Svůj podíl na tom má i Klaus - ten se totiž tisíckrát zaklínal Thatcherovou, ale jak došlo jednou na lámání chleba (u drah, v případě D. Zeleného), "po thatcherovsku" sklapl podpatky a ředitele nemilosrdně obětoval, aby si železničáře nepohněval, ani se nepokusil vyjednávat. A to se stalo precedentem i do dalších let.
Jinak ale, krom té čistoty, je hlavním problémem osobní železniční dopravy čas. Dráhy doplatily na to, že autobusová doprava byla na rozdíl od železniční v 90. letech privatizována, čímž odpadlo dříve obvyklé čekání za zpožděný spoj. Bohužel, na kombinované vlakové-autobusové spojení se dnes nedá spoléhat (když už, tak opačně), čímž se snížila i vytíženost vlakových spojů, které počítaly s tím, že vlakový spoj doveze cestující po hlavní část cesty, a tam, kam už koleje nevedou, je doveze autobus. A k tomu navíc rychlost silniční dopravy významně vzrostla, zatímco té železniční jen málo nebo vůbec.
Jenže máloco z toho jde na vrub drah jako takových. Většina problémů s tratěmi, až už jde o výpadky nebo o zrychlení provozu tratí, jde na triko politice, resp. prorůstání politiky do ekonomiky. Proto u nás, abych parafrázoval sloga ČD, "vlaky stojí, auta jedou."
|
hbf |
|
(20.5.2014 10:49:50) Hlavně je třeba vzít v potaz, že vlakovou dopravu si objednává a platí stát (rychlíky) a kraje (osobní vlaky). A co si (ne)objednají a zaplatí, to pak (ne)jezdí.
Srovnání s cizinou je pak těžké, protože srovnáváme jen čistotu a dochvilnost, ale nesrovnáváme peníze, které na to jejich veřejný sektor vynakládá. A taky z toho srovnání není vidět, kolik set kilometrů železničních tratí bylo v té západní Evropě zcela zrušeno, potažmo ponecháno bez osobní dopravy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(19.5.2014 16:30:23) Vlak je primárně určen těm, kteří nemají auto nebo nemohou řídit.
Nebo jedou do centra, kde se nedá zaparkovat.
Navíc je ošidné počítat do nákladů na cestování autem jen spotřebu benzínu, ale mnoho lidí uvažuje stylem "auto prostě je".
|
Ropucha + 2 |
|
(19.5.2014 17:15:47) Martino, to je ale škoda, já bych např. opravdu ráda jezdila vlakem, i když auto mám a řídím. Jsou situace, kdy by se to hodilo, navíc je to ekologické. Ale musela by to být nějaká kultura cestování, ne aby se člověk bál sednout si do vlaku ve světlých kalhotách nebo se tam něčeho dotknout. Ale musím spravedlivě uznat, že v poslední době mi děti referovaly, že jezdí více "plyšových" vagónů a že bývají čisté. Tak třeba se k tomu německému standardu po půl století přeci jenom dopracujeme
|
|
|
Alena | •
|
(20.5.2014 8:19:33) Chtěli jsme jet vlakem do Prahy, jsme čtyři a když jsem zjistila, kolik by to stálo a jak dlouho by to trvalo, tak jsme to vzdali, zlatý auto.
|
Kapradina |
|
(20.5.2014 8:31:10) Českou poštu a stejně tak i Český dráhy vezmu na milost až když všechny jiné možnosti z nějakého důvodu nejdou využít. A skoro pokaždé mě tyto instituce svým jednáním a nabízenými službami zklamou. Velká škoda, že vedení těchto podniků nedělá víc proto, aby byly konkurenceschopní a měly jistou úroveň.
|
|
|
|
withep |
|
(19.5.2014 16:56:11) Omlouvám se
Pro úplnost tedy dodávám souvislosti . Těch historek by bylo hodně, ale jednou jsem vyloženě zoufalstvím brečela. Jela jsem z Prahy k našim v 7. měsíci prvního těhotenství, cesta s jedním (možná dvěma) přestupy měla trvat 4 hodiny. Už nevím, co se za Prahou stalo, shořely brzdy nebo co, čekali jsme na náhradní vlak... a potom celou cestu nás pravidelně odstavovali, aby nás mohly předjíždět další a další vlaky, potom se stalo ještě něco, co už si nepamatuju, a poslední kapkou bylo, když mi nechali 6 km před cílem ujet přípoj přímo před nosem. Prý osobák na rychlík nečeká, když jede v opačném směru. To už jsem nervově nezvládla. Cesta nakonec trvala 8 hodin.
Tehdy jsem řekla, nikdy víc, a prodala kilometrickou banku. Za dva roky jsem vzala vlaky na milost, umřela mi babička, napadla spousta sněhu, silnice byly špatné a já byla v 9. měsíci, tak jsme na pohřeb jeli vlakem.
Před rokem a půl jsem jela z Prahy do Ostravy (ehm. vlastně opět těhotná :)), nevěděla jsem, že ty žluté vlaky jsou vyprodané tak dlouho dopředu, tak jsem jela s ČD. Opět nějaký problém za Prahou, snad sebevrah, a skoro dvě hodiny zpoždění (cesta bez přestupů, nicméně opět jsme museli pouštět jiné - žluté vlaky, těmi jeli kamarádi a měli zpoždění jen půl hodiny, a ještě dostali odškodnění). Jedni mí známí z téhož vlaku strašně nadávali a říkali, že vlakem už nikdy nikam nepojednou, ale mně to přišlo v normě :). Hlavně chci říct, že v tom vlaku byla úžasná průvodčí - ani jednou mi nezkontrolovala jízdenku, jen poletovala od jedné skupinky lidí k jiné a obvolávala nádraží, aby jim nenechali ujet přípoje, vyloženě je přemlouvala, že mají malé děti a tak
Tím chci říct, že dobřé lidé jsou všude, i na poště a u drah I když jsou to "takové" podniky
|
Martina, 3 synové |
|
(19.5.2014 17:30:15) Žluté vlaky mají přednost před modrými, protože mají méně zastávek.
Bohužel bývají vyprodané často, ostatně i vlaky ČD jsou přeplněné.
Tratě - i ty hlavní - dávno nestačí rostoucím požadavkům na dopravu, takže když dojde k přerušení provozu, vznikne zácpa a zpoždění narůstá ještě několik hodin po zprovoznění trati.
Bohužel po revoluci se vrhly peníze přednostně do silnic a dálnic, železnice byla ponechána ve stavu "řízeného chátrání" s tím, že jednou se rovnou vybudují velmi moderní tratě: pořád se to odkládá.
|
Louisa Z. |
|
(19.5.2014 19:28:08) Neodkládá. Teď zrovna se buduje supermoderní trať mezi Běchovicema a Úvalama. Jsou to tři zastávky, ca. 15 km, ta sranda bude trvat 2,5 roku a bude to stát 1,2 miliardy (z toho 1 z unijních peněz). To se vyloženě vyplatí (někomu určitě).
|
Martina, 3 synové |
|
(19.5.2014 20:21:48) To bohužel nebude žádná supermoderní trať, jen obnovená ta stará.
|
Louisa Z. |
|
(19.5.2014 20:34:50) 15 km za 1,2 miliardy? Kolik tedy stojí supermoderní?
|
Martina, 3 synové |
|
(19.5.2014 21:42:14) 12 až 30 mil. € na 1 km.
Tím myslím trať, po které se dojede z Prahy do Brna za 1 hod, a která může konkurovat všemu.
|
|
|
|
|
|
|
Louisa Z. |
|
(19.5.2014 18:48:58) A to já mám zase několik velmi zábavných historek s ČD.
Asi nejlepší je ta, když jsme čekali na courák v Kolíně, namísto tlampačem avizovaného couráku se přihnal neavizovaný rychlík, z něj vykoukl vyděšený průvodčí a ptal se zde stojících čekajících "kde to jsme"?
A druhá veselá je ta, když herec Michal Pavlata si dovolil v chodbičce nekuřáckého vagonu zapálit cigaretu, přišel opilý průvodčí a odmítal vypustit vlak ze stanice do té doby, než Pavlata vystoupí. Pavlata asertivně připouštěl svoje pochybení, vysvětloval, že jede za nemocnou maminkou (nebo kýmsi, to už si přesně nepamatuju) a že prostě nemůže čekat na příští vlak. Ale s opilým průvodčím to ani nehnulo. Pavlata nabízel úhradu pokuty, ale měl málo peněz, já jsem ve finále ztratila nervy (protože jsem taky pospíchala), tak jsem nabízela Pavlatovi, že se s ním složím na pokutu, ale průvodčí byl v opileckém rauši, takže Pavlata to nakonec vzdal. Díky této storce jsme nabrali asi 20 minut zpoždění jak nic.
|
|
|
|