Vítr z hor |
|
(6.9.2014 9:29:07) Po týdnu v první třídě je jasné, že máme problém. Jedna dcera plynně čte s porozuměním, ale není na takové úrovni, aby si otevřela libovolnou knihu a v klidu si ji celou v duchu přečetla. Druhá dcera taky čte, i když má evidentně nějaký lehký dotyk dyslexie (ale je ctižádostivá a autoregulační, tudíž to má vliv jen na rychlost a plynulost, prostě se snaží dohnat sestru). Učitelka je zlatá, je přístupna návrhům. Děti si měly vybrat něco do školy na samostatné čtení, jenže chtějí Děti z Bullerbynu, což mi připadá dost těžké. Než se taková kapitola vyvrbí, musí toho přečíst docela dost, takže při jejich trpělivosti se na to podle mě vybodnou někde v půlce. Krátká a zábavná čtení máme jen v jejich druhém jazyce, což je pro zmíněný účel na nic. Dlouhodobě mají rády Mumíny, Mary Poppins, Alenku v říši divů, Čaroděje ze země Oz.
Potřebuji poradit nějakou kvalitní a superzábavnou četbu pro prvňáky, kteří jsou se čtením tak o rok a něco napřed. Může být i "literatura faktu", tedy třeba něco krátkého o pavoucích, o mořských potvorách, cestování, životopisné záležitosti, prostě jako bývalo DŘÍV Abc...
A co pak? Máte nějaké tipy, jak by s tím měla učitelka ve škole pracovat? Nemá samozřejmě moc času, ale je ochotná. Potřebuji nastínit nějaký efektivní management pokročilého čtení ve jménu vytrvalého mírného pokroku jako prostředku proti nudě a flákání. Děkuji!
|
Ropucha + 2 |
|
(6.9.2014 9:39:10) Předpokládám, že by nečetly celou hodinu, ale vždy jen chvíli, zatímco ostatní děti se učí slabikovat. K tomu by podle mě na jejich úrovni výborně posloužily komiksy, ale nevím, jestli by paní učitelka takovou četbu akceptovala. V komiksové podobě ale vychází i spousta klasických knížek.
|
Binturongg |
|
(6.9.2014 9:45:04) Anett -
|
Ropucha + 2 |
|
(6.9.2014 9:50:30) Binturong, to je zkušenost, moje děti na prvním stupni chodily do školy zásadně vybaveny několika sešity Tintina nebo Garfielda, Asterixe apod., aby tam přežily den
|
Binturongg |
|
(6.9.2014 9:59:32) Anett - moje maminka zlomyslně tvrdí, že můj otec nic jiného než (tehdy pašované)komixy, nečetl až do svých 25 let, kdy si přečetla Švejka
Já příšerně točila tu ježibabu, co jsme měli v první třídě, protože jsem uměla slabikář nazpaměť, a když mě vyvolala na čtení, aby mě ponížila, že nevím, kde jsme, nezvedla jsem oči od Dětí kapitána Granta a se stále upřenýma očima pod lavici jsem zpaměti odříkala pokačování MÁMA MÁ MÍSU, takže byla baba úplně bez sebe a volala si do školy rodiče
|
La Pepa |
|
(6.9.2014 10:05:23) čtením pod lavicí jsem strávila většinu času celou ZŠ, do školy jsem si nosila knih i více, abych se v případě, že mi nějakou zabaví, neocitla v nouzi (to na druhém stupni).
Společné čtení na prvním stupni jsem nenáviděla - kromě toho, že se četl Malý bobeš jsme měla problém zjistit, kde jsme, neboť jsem si četla napřed. Jediné štěstí bylo, že jsem měla Robinsona v jiném vydání i překladu, než zbytek třídy a tak jsem byla omluvena
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(6.9.2014 10:16:07)
naše prvňačka už si taky nosí do školy knížky,učitelka jí to dovolila, když umí číst. Zkusila bych edici První čtení - příběhy žabáka Kvaka, pan Sova, aj...
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(6.9.2014 10:22:00) Já jsem měla v první třídě osvícenou paní učitelku, která mi sama dala pohádky B.Němcové a posadila mě s nimi do poslední lavice, ať si tam v klidu čtu. Já jsem tu knížku sice v té době měla už přečtenou x krát, ale ocenila jsem snahu.
Jinak mám zkušenost, že učitelky většinou soudí, že dítě zase TAK dobře nečte a trocha slabikování mu neuškodí. Můj syn z toho byl úplně vyřízený, vůbec nechápal, proč má slova najednou kouskovat, když je odjakživa četl normálně vcelku. Až někdy v listopadu učitelka pochopila, že OPRAVDU normálně spolehlivě čte, a dala mu pokoj.
Takže chápající a spolupracující učitelka je poklad.
|
|
|
|
|
Vítr z hor |
|
(6.9.2014 10:57:39) Na ty komiksy se asi raději zeptám, ale je to dobrý nápad. Doma si je teda čtou normálně , ale jsou to jen verzálky, tak nevím, co na to řekne.
|
|
|
Kafe |
|
(6.9.2014 9:42:48) Nechceš nejdříve zkusit edici: "Víš co čteš?". Jsou to krátké povídky a na konci vždy s otázkami a doplňovačkami na ověření, zda-li dítě vnímá, co čte.
|
Vítr z hor |
|
(6.9.2014 10:46:46) Taky mě napadlo, že možná nějaké drobné úkoly by byly lepší než dlouhé texty. Edici neznám, zagooglím, dík!
|
|
|
Binturongg |
|
(6.9.2014 9:55:32) Já si v první třídě četla verneovky - pod lavicí. Úča důchodkyně (ročník narození 1915) pochopení teda fakt neměla
U vás by to asi chtělo buď ty komiksy, jak navrhuje Anett, nebo knížky s krátkými odstavci a texty o všem možném (o pavoucích nic neznám ). Z toho, co máme doma ještě z mého dětství třeba knížka o zvířatech od A do Z, nebo Od agamy po žraloka, naprosto úžasní (i když teda poněkud poplatné době - tj. strašidla jsou buržoazní přežitek, což ale dítě nevnímá) jsou Bubáci, lexikon strašidel - popisy a pověsti, Velká obrázková knížka pro malé děti: http://antikvariatpodebrady.cz/kniha/lukesova-milena-velka-obrazkova-knizka-pro-male-deti-pro-deti-od-4-let-1986 , Martínkova čítanka, Alenčina čítanka, Špalíček pohádek, kniha rekordů (je jich asi 100 druhů ) apod.
|
Vítr z hor |
|
(6.9.2014 10:48:54) Tu Velkou obrázkovou jsme vlastně měli doma, zkusím se zeptat našich. Zkusila jsem několik encyklopedií s krátkými texty, ale narazila jsem na spoustu těžkých a neznámých slov – když to dítě čte s rodičem, tak OK, ale o samotě to nedají.
|
Ropucha + 2 |
|
(6.9.2014 11:27:52) Velká obrázková od Lukešové je dobrý nápad, na tu bych úplně zapomněla, a Martínkova a Alenčina čítanka také, z těch vycházely i jednotlivé příběhy samostatně jako slabounké knížky, lépe nositelné do školy
|
|
|
|
Brunhilda |
|
(6.9.2014 10:05:50) Učitelka není zvyklá mít ve škole děti, co čtou? U nás se s tím normálně počítá a děti mají buď svou knížku (není problém zajít s dítětem do knihovny a něco vybrat) nebo má připravené papíry "Čtení s porozuměním", kde je cca na stránku nějaký text, k němu otázky, případně nějaký úkol.
|
:))) | •
|
(6.9.2014 10:19:20) Asi tak. Je úsměvné, jak si každý myslí, že jeho dítě je jediné, které něco v prví třídě umí... Chudák naše učitelka, kdyby na ni 10 z 20 matek loni zkoušelo "nastínit nějaký efektivní management pokročilého čtení ve jménu vytrvalého mírného pokroku jako prostředku proti nudě a flákání.".
Naštěstí máme chytrou paní učitelku, která si pomohla bez našich manažerských zásahů.
|
Ropucha + 2 |
|
(6.9.2014 10:26:53) :))), nemyslím, že si každý myslí, že jeho dítě je JEDINÉ, které něco umí. Naopak je s podivem, že učitelky běžně nenabízejí učební strategii pro takové děti, protože v každé třídě vždy minimálně jedno takové dítě mají. Ale většinou těch pár čtoucích jedinců stejně nechají nudit nebo je otravují se slabikováním a čekají, až je ostatní doženou a budou mít konečně třídu homogenní, aby mohla pracovat nastejno.
|
:))) | •
|
(6.9.2014 10:37:45) Učitelka zakladatelky zcela zjevně nechce děti nechat nudit. Proto je úsměvné, že zakladatelka má potřebu tuto učitelku ještě metodicky vést...
Má dcera a jejich 9 spolužáků v první třídě také četlo a učitelka to bez problémů zvládla bez jejich upozaďování a bez našich zásahů. Koneckonců je bude učit ještě 4 roky a je v jejím zájmu, aby děti uměly co nejvíc.
|
Vítr z hor |
|
(6.9.2014 10:55:30) To je bezva, že tvoje dcera a spousta dalších dětí četla, a že to učitelka zvládla. Když jsou však děti jediné, tak je to asi něco jiného. Z čeho usuzuješ, že chci učitelku metodicky vést? Normálně jsme si o tom povídaly, ona nahodila možnost. Já tu teď koriguju dětské nápady a ptám se ostatních rodičů na zkušenosti a tipy. Ty evidentně žádné použitelné nemáš.
|
Líza |
|
(6.9.2014 20:08:41) Moje dcera dostávala od učitelky nakopirovane pracovní listy na čtení s porozuměním. Půl strany textu, pod tím otázky. Nevím ale, z jaké učebnice to měla.
|
|
|
Kamisi |
|
(6.9.2014 11:12:46)
Úsměvné je věřit, že takhle to probíhá všude. Podle mě je v pořádku zajímat se, co bude dělat dítě ve škole a konzultovat to s učitelkou, učitelka při 20-30 dětech nemůže mít na začátku první třídy přehled, co které dítě zvládá a už vůbec nemá čas se mu individuálně věnovat. Dítě, kterému se nikdo nevěnuje, může ztratit zájem dělat něco samostatně.
"Je v jejím zájmu chtít, aby děti uměly co nejvíc" - z mé zkušenosti je v zájmu učitelky, aby děti uměly to, co je v osnovách dané třídy, ne aby uměly co nejvíc, nebo aby se učily svým tempem a podle svých možností.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(6.9.2014 11:35:11) :))), vždy je lepší zajímat se o dění a o práci ve škole zbytečně, než nezajímat se vůbec. Jestli má učitelka vlastní jasnou koncepci, mamince zdvořile poděkuje za zájem a ujistí ji, že si ví rady. Jestli jasnou koncepci nemá a je ochotná ji ve spolupráci s maminkou připravit, je to velmi nadějný postup a nic úsměvného na tom neshledávám. Bohužel jsou i maminky, se kterými se učitelka vůbec nehodlá bavit, přestože žádnou vhodnou koncepci pro jejich dítě nemá.
|
|
|
|
|
Muska | •
|
(6.9.2014 21:20:30) Uplne stejne dite jako zakladatelka jsem loni mela ja a i kdyz se dcera na chvili vratila s detma k hlaskovanemu cteni/a nebyla jedina, vse se obeslo bez meho "manazerskeho zasahu" a chytry pan ucitel si brzy sam poradil. Chudaci ucitele, co po nich ti rodice nekdy chteji...
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(6.9.2014 10:30:05) Brunhildo, ano, takhle si představuji ideální postup
|
|
Vítr z hor |
|
(6.9.2014 10:51:50) Nevím, asi moc ne. Třeba loni se tu jedna čtoucí holčička pronudila první třídou (teda s jinou učitelkou), až ji rodiče raději dali na nějaký experiment se soukromou školou. Ono tu zas tolik dětí číst v 1. třídě neumí, a když, tak se to tu zatím moc neřešilo...
|
Brunhilda |
|
(6.9.2014 11:06:45) Veveru, to je blbý. Moje děti (3) měly každé jinou učitelku a všechny byly připravené na práci s dětmi, které čtou nebo počítají. Zrovna tohle mi nepřijde tak složité zabezpečit, aby se děti nenudily. Horší to je pak ve vyšších třídách třeba ve fyzice, chemii.
|
|
Andulka, tři děti |
|
(6.9.2014 11:30:12) Veveru,
co bych asi jako komiks nedoporucila je S tim se smir. Tam by si dite - prvnak - mohlo udelat spatne navyky.
viz.:
http://www.kosmas.cz/knihy/189388/opraski-sceski-historje/
http://www.kosmas.cz/knihy/194108/opraski-sceski-historje-2/ Jsou tam i ukazky stranek.
|
|
|
|