úča | •
|
(11.2.2015 19:50:32) Já jsem tu práci dostala jako neaprobovaná/nekvalifikovaná. Na základě pohovoru se šéfem a předchozí praxe. Myslím, že je potřeba najít a poznat školu, která může mít o moje služby zájem, hodí se jí do kádru lidi jako já. Což nevězí ani tak v aprobaci, jako v tom, jaký člověk je a co umí. Lepší je pro většinu šéfů asi ten, co je pružný, schopný dělat práci, kterou je potřeba dělat a který bude loajální. Ta aprobační logika v realitě dnešní základní školy už je značný anachronismus.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.2.2015 19:59:28) teď je jim jedno, jakou máš aprobaci, musíš mít hlavně vzdělání, nezáleží ani na praxi, zmršili to strašně
|
úča | •
|
(11.2.2015 20:17:42) Já si myslím, že to s těmi aprobacemi je jedna z mála věcí, pokud ne jediná, která je dobře. Učitel, který není v rámci všeobecně vzdělávacích předmětů na ZŠ učit cokoliv, protože např. "neumí dějepis..matiku..." je na houby. To neznamená, že se nemůže specializovat a být něčem o dost lepší než v jiném, ale látku základní školy musíš mít v malíku i s rezervou, musíš být čistě znalostně bezpečně před dětmi, které učíš, a didakticky být natolik pružná, aby sis poradila, i když ti dají něco, co není zrovna tvůj šálek kávy. Od toho jsou předmětové komise atd. aby ti pomohly. Mně přijde tragické, když třeba učitel na ZŠ neumí pravopis a vymlouvá se na to, že je tělocvikář a dyslektik, češtinářka neví, na jakou světovou stranu se jede z Prahy do Hradce Králové, přírodopisář si myslí, že Tridentský koncil je něco se zubama, matikářka není schopná dát dohromady, ve kterém století vládl Karel IV. a dějepisářka není schopná odvodit vzorec pro síran hořečnatý, což jsou všechno autentické zkušenosti s aprobovanými kolegy. Nejhorší je, že jim samotným to není blbé, že nevědí ani to, co dobře se učící dítě opouštějící devátou třídu. Učitelé musí být nejdřív vzdělaní a až budou, tak se můžou ještě aprobovat.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.2.2015 20:26:29) ale ono je to naopak, ono je úplně jedno, jakou má kdo aprobaci, podstatný je jenom stupeň vzdělání, takže dějepisář klidně může dobrat přírodopis, protože má málo hodin, chemii učí třeba zeměpisář, protože té se učí málo a brát kvůli ní člověka se nevyplatí a zase nemůže zůstat na prvním stupni učitelka, která to dělá 15 let, pokud si nedostuduje doplňkový studium, jenže to znamená 3 roky práce, zkoušek, trapáren jako jsou tělocviky, plavání, zpěv, hra na klavír... přitom samozřejmě potřebuje občas volno v pátek, není to vždycky jen v sobotu, trpí tím dost rodině, ve 40 už ta hlava taky nebere úplně snadno, navíc věci ,který nikdy nepoužiješ a víš to... taky to stojí přibližně 50 tisíc za ty tři roky a něco musíš dát do cesty, málokdo má patřičnou fakultu v dosahu mhd
já jsme si takto udělala první ročník, stálo mě to 15 tisíc + 200 za dopravu měsíčně (ono to není moc, ale ve zkouškový je to už tisícovka, k tomu učebnice, když bych opakovala, tak se prý platí asi tisícovka za opakování zkoušky, to ale nevím), další rok mi ředitel nedal ty volný pátky, takže jsem studium musela přerušit, pak mi řekl, že nemám první stupeň, takže nazdar, on potřebuje hotovýho prvostupňáka...
a co naděláš?
|
úča | •
|
(11.2.2015 21:15:50) Však jo, mně teda zatím hlava, ťuťuk, bere i ve čtyřiceti, ale první stupeň nedělám z podobných důvodů jako ty, i když díky tomu přijdu o práci, kterou jsem dělala nejraději a pro školu byla jistě přínosná, totiž o HV na prvním stupni. Místo mě to budou dělat kolegyně, které to nebaví, neumí hrát ani hoří, jsou nemuzikální a v podstatě negramotné i posluchačsky, ale zase mají vzdělání... když to tak rodiče-voliči chtějí, je to tak a vydra. Já jsem to myslela tak, že reálně je situace taková, že se bazíruje na tom, aby byl aprobovaný matikář, češtinář atd, prostě učitelé "důležitých" předmětů, kdežto výchovami se doplňují úvazky. Na TV je nejlepší kvalifikace pinďour, pracovky může dělat totál každej, hudebku nejlíp tělocvikář, co "hraje" na kytaru Niagáru u vohně. Tohle je naopak. Zatímco vzdělaný a pedagogicky disponovaný a didakticky základně vybavený učitel může na na základce učit dějepis zrovna tak jako fyziku, na výchovy musíš umět ještě něco k tomu, aby to mělo smysl. I na ty pracovky musíš být prakticky orientovaný, zručný člověk, to, čemu se říká šikovný. Učit výchovy tak, aby to nebylo na nic, je náročnější na kvalifikaci, než naučit dobře základkovou matiku, ve skutečnosti.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.2.2015 21:22:29) kdepak, na fyziku a chemii se nesmíš bát pokusů, na biologi zase práce s mikroskopem, ono to taky chce nějakou praxi a stačí ženská po MD, tak je to katastrofa, prootž už neumí seskládat aparaturu, neumí připravit preparát, fakt to nejde jen tak, já bych se nebála dějepisu, ten se dá naučit a nic víc nepotřebuješ, sice hrozí, že se děcko zeptá během výuky o pravěku na Napoleona a budu v háji, ale aspoň vím, kde to najdu, stejně jako svoje aprobační předměty, taky nevím všechno ,ale vím, kde hledat a přiznat chybu není špatný ale neumět něco sestrojit, to je chyba, kterou z učebnic nedoženeš, logiku taky ne, není na všechno návod
pamatuju si, když jsem učila chemii na jedné kole, že na mě vlítla jedna maminka, že po děckách chci nějaký alkin, snad to bylo něco se 7 uhlíkama, prostě ten základ, ale ono to nebylo v učebnici, a já jsme si dovolila jim to dát za úlohu vymyslet, ale přitom tam měl vysvětlený a v hodině jsme si řekli, jak se to tvoří a měli si to sami zkusit, už nevím přesně jak to bylo, ale ten dějepisář by na to zíral možná úplně stejně, kdyby mu bylo 50 a od chemie by měl 30 let minimálně
|
|
Delete |
|
(11.2.2015 21:28:37) účo, a proč si nedoděláš první stupeň podobně jako jsem to měla já? Já už na to lanařila Yuki, ale ta to má daleko. Já fakt na Budějky nedám dopustit, a i když nové kurzy už mají to získávání kvalifikace o něco náročnější než my, tak pořád tam je spousta lidí, kteří mi do praxe dost dali a stálo by mi za to nějaké ty zkoušky absolvovat, kdybych musela. Troufám si tvrdit, že ty bys takovým studiem prošla jako nůž máslem. Jen to holt stojí ty peníze, ale mně za to tedy zrovna tenhle papír stál .
|
úča | •
|
(11.2.2015 21:36:14) Delete, já si udělám, až dodělám to, co dělám teď, HV pro první stupeň v Liberci, protože tam učí Prokeš, což je jednička a umožní mi to dělat to, co mám úplně nejradši, pokud teda o to bude někdo stát, jako že asi stejně nebude. První stupeň celý se mi nechce dělat jednak kvůli penězům, jednak odmítám dělat kašpara na hrazdě, pardon, nějakým tělocvikářským nývltům a štavala by mě asi i ta hudebka, nevím, ale já bych se s nima asi hádala, mám na didaktiku HV už nějaké názory a nějaké zkušenosti a znám se... nebyla bych potichu. Prokeše znám a uctívám a hlavně vím, že se od něj můžu učit a učit a chtěla bych se od něj ještě učit.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.2.2015 21:39:14) to je problém těch, kdo už mají názor, děcka si ještě neuvědomují, že co se naučí na vš je většinou k ničemu, dospělí dálkaři s praxí se nemají chuť v něčem ztrapňovat, v něčem opakovat nesmysly, v něčem dokonce se učit opak toho, co dělají jen proto, že učitel to tak chce
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.2.2015 21:40:27) a ještě za to platit, ztrácet čas a obírat sebe i rodinu o poklidnou sobotu
|
|
úča | •
|
(11.2.2015 21:54:30) Mě nevadí něco zkoušet a ztrapňovat se, nevadí mi poslouchat jiné názory a zkušenosti než ty moje, vadí mi "pouze" papouškovat zjevné blbosti, kterým nevěří ani ten, co je káže. Nechce se mi už dělat tělák, jsem na něj levá jak šavle, nesnáším arogantní tělocvikáře a je to asi tak jediná věc, na kterou se cítím stará a nepoužitelná. Pokud je to podmínka diplomu, tak prostě smůla pro mě.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.2.2015 21:57:39) musím říct, že ten zpěv byl trapnost nade vš, ale byly jsme na tom všechny stejně, no a plavání... to taky stálo za to, ale přežily jsme
mimochodem, když jsi hudebník, znáš Režného? to je ten tydýt z hudebky na PedF v Olomouci, je to prý velká kapacita v oboru
|
úča | •
|
(11.2.2015 22:02:47) Neznám ho. Já jsem hudebník z konzervatoře, kdysi hrající. Neznám moc tyhle lidi.
|
|
|
|
|
Delete |
|
(11.2.2015 21:45:38) účo, nás právě nikdo na hrazdě netýral...a i ta hudebka byla super, on nám přednesl a ukázal, jak by taková hodina mohla vypadat a upřímně mě nadchl, protože jsme pořád měli v ruce nějaké "hračky", mělo to spád, náboj...jako jo, zkoušet mě z toho, tak jasně neprojdu, ale přednáška fakt stála za absolvování. Nás právě nikdo na ničem netýral, matika byla hlavně o badatelských úlohách, čeština o tom, jak děti naučit číst a psát (čerpám z toho a fakt to funguje), specka o práci s dětmi s SPU, přírodověda o pokusech a praktických činnostech do hodin.... Pruda byla jen geografie, přednáška ze sociální geografie člověku na prvním stupni fakt není k ničemu, pár češtin také stálo za prd, protože větné rozbory a doplňovací cvičení už v tomhle věku asi opravdu ovládáme...no tak jsme si to alespoň ověřili (byli tam i muži). S námi tam právě jezdili i lidi z Moravy, protože tam nedávali to pruzení při těláku a hudebce....tady se nic takového nedělo .
|
úča | •
|
(11.2.2015 21:48:24) To zní dobře. Co je to teda přesně za obor?
|
Delete |
|
(11.2.2015 22:04:01) účo,
http://www.pf.jcu.cz/structure/other_departments/czv/czv-dvpp-1st.php
Teď už tam jsou nějaké zkoušky, my to měli všechno jen za zápočet, ale neznamená to, že jsme nic nedělali. Ale ty požadavky odpovídaly jednání s lidmi třeba s patnáctiletou praxí.
|
úča | •
|
(11.2.2015 22:07:37) Díííík
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.2.2015 22:09:01) Delete, to jsou 3 semestry po 9 tisících? to je polovina než v tom olomouci, času i peněz mám za sebou rok, pořád o tom přemýšlím, ale je to fakt daleko, teĎ počkám, jestli mi vyjde práce snů a kdyby ne, tak o tom pouvažuju vážněji, třeba by mi něco i uznali
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.2.2015 20:29:25) víš, já taky umím naučit se znovu i ty Punský války, když by to bylo potřeba, ale větný rozbor jsme teda protrpěla, ale třeba matiku ti češtinář neodučí, nebo angličtinu, němčinu, to fakt ne, já se třeba bojím učit tělocvik, na druhým stupni jsou děcka velký, těžký, neumím to - mimochodem ten tělocvik pro 1. stupeň dálkařina byl dost fraška, nenaučili nás nic, zato buzerace to byla slušná, totéž hudebka
nějaký smysl to má, že aprobaci mít není potřeba, ale ne všude
děcka pak neumí nic víc než je v učebnici a to je chyba, tu si můžou číst i sami doma
|
úča | •
|
(11.2.2015 20:45:02) Já mluvím o základce a o všeobecně vzdělávacích předmětech, ne o výchovách, ty jsou jiný princip. Ale na základce, aby to mělo hlavu a patu, tak matikář musí v případě nutnosti zvládnout češtinu a naopak, jinak je to malér, s AJ zrovna tak. Druhý jazyk podle mě má na ZŠ místo jako povinně volitelný předmět, i když si myslím, že i základkový učitel by měl aspoň zhruba vládnout ještě dalším jazykem kromě AJ. Je to úplně přesně naopak, než jak se to teď dělá.
|
Delete |
|
(11.2.2015 20:56:00) účo, prrrr s těmi jazyky, to už bych fakt nemohla jít dělat vůbec nic . Já nezvládám ani tu angličtinu, němčinu a ruštinu jsem dávno zapomněla... Zvládnu toho dost, ale cizí jazyk je pro mě snad ještě horší představa než ten zpěv .
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.2.2015 21:03:23) já jsem i ten zpěv dala, ale v čirým zoufalství, kdy jsem zavřela oči a sice čistě, prý, ale nejistě zapěla, s tím bych před třídu nevylezla ani omylem :)))
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.2.2015 21:01:48) účo, ono je ti houby platný, že se naučíš z učebnice, ale ani předmětová komise tě nezachrání, když se tě žáček zeptá PROČ? a chce nějakou věc, kterou by třeba chemik měl znát a nebo se naučíš, ale nevysvětlíš, jak se co tvoří, řeší, skládá
jazyky jsou kapitola sama pro sebe, ale i fyzika, chemie, vlastně všechno, kde nestačí naučit se
a když se to tak vezme, tak za co stojí kvalita výuky výtvarky ,když ten člověk je matematik a fyzik a jen dobral tři hodiny výtvarky do úvazku? to je pak přesně ta hodina, ze které jdou děcka otrávený, že pořád malují tím stejným a on jim neukáže žádnou techniku, nenaučí je namalovat zvíře v pohybu, ... a tělocvik - k čemu je, že já dostanu tělocviky? ty děcka nějak zvládnu, ale kvalitní výuka to nebude
|
Kudla2 |
|
(11.2.2015 21:07:53) Yuki,
nevím, na co měli aprobaci moji učitelé, ale zvíře v běhu fakt nehrozilo.
Až později jsem zjistila, že všudypřítomné "vodovky" jsou vlastně akvarel a že je to jedna z nejtěžších technik
Vlastně v žádný "výchově" - ani TV, ani VV, ani HV, jsme se nenaučili ani neučili NIC užitečnýho - všichni jen chtěli výkony a známkovali, ale nepamatuju se, že by nám byl někdo vysvětloval třeba že barvy se dají míchat, a jak to udělat, aby člověk vyšplhal na tyč, nebo něco o tónech.
Mám pocit, že ti moji tehdejší učitelé ty výchovy měli jen jako šolich, pochybuji, že na to kdy studovali, a pokud ano, tak by asi měli vrátit diplom
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.2.2015 21:13:25) o tom to je, na školách jsou učitelé na plný úvazky, ale ty nemají šanci naplnit svýma předmětama, takže poberou cokoliv a kvalita výuky podle toho vypadá jenže když mi nabídne tĎ někdo tělocvik, tak ho vezmu, potřebuju práci, takže to vím a taky to udělám, protože buď to udělám já nebo ten další za mnou a buď vezmu co nabízí, nebo jsem dál bez práce - to je špatně, ale je to tak
|
|
|
úča | •
|
(11.2.2015 21:22:18) Yuki, já se asi nesrozumitelně vyjadřuji, za to se omlouvám zkusím to teda ještě jednou: mluvím o všeobecných předmětech na základce, ne o výchovách, jak jsem podrobněji zkusila popsat v minulém příspěvku. Tím, že to "umíš" nemyslím, že umíš učebnici, ale že umíš odpovědět na většinu "proč", které padnou na základní škole. Netřeba na každé, protože učitel klidně může říct "nevím, půjdeme se podívat/zeptat/atd." Učitel nemusí být všeznalý, natož vševědoucí.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.2.2015 21:24:16) ty máš blízko k výchovám a tak se tí zdá, že výchovy nemůžeš odfláknout, většina zase je toho názoru, že výchovy se odfláknou beztrestně, chyba v tom naukovým je větší průser - já jako přirodověděc taky odpustím škole, že syn má mizernou výuku hudebky, ale když jim učitel mršil chemii a fyziku, tak se mi to značně nelíbilo
|
úča | •
|
(11.2.2015 21:41:58) Yuki, ba ne, já jsem taky přírodovědec a jsem i hudebník. Troufnu si říct, že to není tak, že mám blízko k výchovám a chyby v jiných předmětech nevidím nebo mi nevadí, když to někdo (já) odflákne. Mně vadí, když se mrší učení čehokoliv.
|
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(11.2.2015 22:14:12) yuki, a teď si představ moji padesátiletou kamarádku, která si začala nyní dodělávat VŠ, aby mohla učit v MŠ... a musí absolvovat kraviny typu lyžák apod. Je to trapnost nad trapnost.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.2.2015 22:33:50) Ráchel, je to tak, jsou to nesmysly a je to pod důstojnost, kdyby bylo jít kam jinam, aby mohly všechny učitelky odejít, tak by si netroufl nikdo takový ptákoviny vymýšlet, takto všechny šoupeme nohama a poslušně plníme hloupý nařízení
|
|
Epepe |
|
(12.2.2015 12:09:33) Ptám se zcela vážně: co je na tom trapného?
|
|
|
|
Senedra |
|
(11.2.2015 20:35:17) účo, s tím bych polemizovala.
Jako jasně, i ten dějepisář se našprtá chemické vzorce a podobně, ale nemá nadhled, který mu propůjčuje právě ta VŠ. Já jsem aprobovaná pro 2. a 3. stupeň, učila jsem i na prvním a třeba jsem učitelce vysvětlovala, proč po žácích chci nějaké věci. Prostě proto, že jsem věděla, jak je budou využívat na druhém stupni. A jí to ani nenapadlo, byť se jedná o úžasnou prvostupňovou učitelku.
|
úča | •
|
(11.2.2015 20:50:10) Senedro, mám zkušenosti s učením prvního a druhého stupně, momentálně se aprobuji pro třetí na PřF. Nemůžu to, co píšeš, potvrdit. Ten nadhled, o kterém píšeš, mi poskytlo odborné studium jednak na PřF, jednak na konzervatoři, veškeré pedagogiké studium poskytované pedagogickou fakultou, které jsem dodneška absolvovala za účelem aprobace, se pohybovalo na přesně opačném pólu myšlenkového spektra, než je nadhled či nějaká abstrakce. Jako jo, to, o píšeš, jsem si u prvostupňových učitelů všimla taky, jenže ti druhospupňoví to mají v druhostupňové variantě zrovna tak.
|
|
|
Delete |
|
(11.2.2015 21:02:44) účo, a teď dočítám dozadu a můžu to rovnou zabalit. Dějepis a zeměpis jsou mé hodně slabé stránky, prostě to nedám bez přípravy a plácám se v tom podobně, jako dejěpisáři ve vzorečcích pro rovnoměrný přímočarý pohyb. Taky vím, jak učila pohyb a sílu přírodopisářka, řeklo by se, přírodní vědy, to by mělo jít, a ono houbeles, ale protože já jsem na tom stejně v tom dějáku a zemáku, tak to prostě beru tak, že člověk by měl hlavně své slabiny znát a až na výjimečné suplování by se do takového předmětu neměl nechat uvrtat. Jako já s tou hudebkou, jsem skoro analfabet a stojí mě to týdně strašně moc práce, abych ty děti alespoň nekazila, když už jim nemám co dát. Představa, že bych měla být schopná odučit obsah celé ZŠ, je pro mě neskutečná. Nedala bych to .
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.2.2015 21:06:05) já už jsem učila téměř všechno, kromě fyziky a občanky. ale teĎ mám už syna v tercii, to je jako osmička, občas potřebuje dohnat po nemoci, přečíst něco od spolužáka, nebo zasuplovat za neschopnou učitelku čehokoliv, takže mám přehled a mám zopakováno (navíc mě to baví, tak se občas mrknu i na tu fyziku) takže vím, že bych zvládla i tu fyziku, o občance není potřeba se bavit, tu dá každý, ale je to na úkor kvality vzdělání
a přesně - aspoň ty děcka nekazit
|
Delete |
|
(11.2.2015 21:23:02) Yuki,
tak já zase učila tu fyziku, chemii, ale i výtvarku, informatiku, rodinnou výchovu...a tedy do občanky bych nešla ani omylem..... Látku jsem schopná se naučit, i když ani to ne u všech předmětů (jazyk a hudebku určitě ne), ale učit jsem ochotná na druhém stupni pouze fyziku a přírodopis, a to v obojím mám kapitoly, kde si vůbec nejsem jistá v kramflecích.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.2.2015 21:25:28) čeho se bojíš na občance? já jsem zatím nepotkala téma, který by se nedalo s děckama rozebrat a okecat, beru občanku ideálně jako diskusi, aspoň v mezích nemožností daných 30hlavým stádem pubošů :))
|
Delete |
|
(11.2.2015 21:34:37) Yuki, nesnáším debaty o politice a státu...mám v tomhle extrémní názory a nedokážu se ubránit nepříjemným pocitům, když někdo obhajuje něco, co já považuju za absurditu...a nedej bože, abych jim to v rámci naplnění ŠVP měla předkládat jako to důlěžité....
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.2.2015 21:37:32) musíš zůstat neutrální, ale můžeš říct, co si myslíš, stejně jako ostatní můžeš popsat situaci, popsat, ne hodnotit, a když se děcka zeptají an názor, převést to na debatu ale je těžký ji ukočírovat
|
Delete |
|
(11.2.2015 21:39:13) Yuki, no právě...proto prostě občanku nechci...nejsem moderátor ani diskutér...jsem manipulant a hračička...
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.2.2015 21:27:08) já se ve fyzice nejvíc bojím motorů, neumím popsat zážehový motor, ani jiný, elektromotor mi vysvětlil nedávno syn :)) a už to stejně zase vyšumělo
v chemii mám pořád problém s akumulátorem, já tomu rozumím, ale zpaměti to nedám, od zkoušky jsme kvůli tomu málem vyletěla, každý má něco, co ani ve svým oboru nemusí a radši přeskáče opatrně
|
|
|
|
úča | •
|
(11.2.2015 21:29:16) Delete, ty za prvé učíš děti na prvním stupni. ZA druhé to nikdy není bez přípravy, žejo, v tom to právě vězí. A ano, když znáš svoje slabiny, což bys měla, tak víš, jak se máš připravit. Víš, nebo rychle zjistíš, že to nebo ono didakticky vázne a bude potřeba to udělat jinak. Měla bys mít představu - a ty jistě máš- koho se jít zeptat. Jako fakt ne, učitel na základce není vědec-encyklopedik, klidně může nevědět a dřít se s dějákem, který ho třeba nebaví, ale musí být mocný ho dětem přichystat aspoň tak, aby to nebylo zoufale blbé. To v základu stačí a jde toho dosáhnout.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.2.2015 21:34:04) to je právě to, že kde stačí nadřít, tam si troufám, ale kde jde o znalosti nenaučitelný, který se musí odvozovat, to už je jiný
|
|
Delete |
|
(11.2.2015 21:37:42) účo, teď učím na prvním, ale učila jsem na druhém... Podle jistých měřítek jsem ale nedouk pro všechny tři stupně, i když papíry mám na všechny .
|
úča | •
|
(11.2.2015 21:47:07) Delete, ty paní z PedF, co nás teď učí, nám to vysvětlují pořád: "Vy nikdy nebudete plnohodnotní učitelé." Na to se dá, při pohledu na pedagogické výkony jejich a lvího dílu jejich produktů říct jen: "Díky Ho.....nu na nebi, amen." To jsou ta jistá měřítka .
|
|
|
|
|
|
|
|