Delete |
|
(8.5.2015 20:58:24) Pro mě přiměřenost, názornost a od jednoduššího ke složitějšímu.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(8.5.2015 21:15:17) Delete, ta přiměřenost věku je něco, nad čím hodně přemýšlím od doby, co mám juniora na domácím vzdělávání. Jaksi nechápu, proč se má čtvrťák učit, že jsou nějaký traviny, že mají obilku a podobně. Podstatnější mi připadá, aby se naučil rozlišovat základní kytky - a to většina dětí neumí... a tak dále.
|
Delete |
|
(8.5.2015 21:21:31) Ráchel,
když tohle je otázka...poznat základní květiny je totiž schopný už prvňák....že to tak leckdy není, je o něčem jiném, ale je to tomuto věku přiměřený požadavek...čtvrťák už by mohl vědět něco navíc...nevím, jestli je nutné vědět zrovna o obilce, ale že mají trávy a obilí něco společného a co, to mi zase jako přiměřené připadá...
A ještě, já spíš než přiměřenost věku dávám přednost přiměřenosti schopnostem...věk je v tomto směru orientační ukazatel.
Mám v tomto směru dost problém s naším školským systémem .
|
Ráchel, 3 děti |
|
(8.5.2015 21:33:00) Delete, je fakt, že záleží na tom, co myslíme "základními květinami", v mém pojetí to není jen pampeliška a sedmikráska, ale asi tak třicet kytek Nicméně pamatuju, že s rozeznáním kytek měli problémy i spolužáci na druhém stupni... Když jsem otevřela v knihkupectví několik učebnic přírodovědy, tak jsem nekoupila ani jednu - byly plné termínů, které mi připadají pro tento věk zbytečné. Místo toho si vytvářím vlastní pracovní listy. Jdu spíš metodou - aby toho klidně "věděl" míň, ale pořádně.
|
Delete |
|
(8.5.2015 22:17:17) Ráchel,
no hele, prvňáky jsem během týdne naučila rozeznávat 8 květin. 30 by během roku klidně zvládli, stačilo by je mít ve skleničkách ve třídě. Ono jde právě o to naučit je správně koukat...ten prvňák bude spíš sledovat celek a tak se sice naučí 30 kytek, ale je důležité, aby se ty kytky dost lišily svým vzhledem. Takže vezmeš ten základ...tedy nejznámější a typické představitele jednotlivých řádů. No a pak můžeš rozšiřovat, už ne třeba po třiceti, ale zato přibližovat vzhledově a učit porovnávat a rozlišovat.
A samozřejmě, když to na ně člověk vybalí poprvé na druhém stupni, že s tím ty děti problém mají .
Přitom ty prvňáky to často zajímá, učí se to rádi, mnohem radši než třeba psaní.
Jo a ty pojmy někdy ty malé děti vstřebávají mimoděk, stačí je používat v řeči...na druhém stupni už to většinou tak dobře nefunguje, ta nápodoba.
Já si třeba konkrétně na ty kytičky dělala svoje pracovní listy taky sama, protože mi naopak přišlo, že v těch pracovních sešitech je toho málo proti tomu, co by ty děti mohly dělat. Nejtěžší pro ně bylo si přečíst, jak se ta kytka jmenuje a i to zvládli....
Takže ta přiměřenost musí být v obou směrech...nechtít příliš, ale také nechtít příliš málo.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(8.5.2015 22:38:10) Delete, však jo. Já jsem ve třetí třídě zjistila, že ačkoliv měl junior v pracovním sešitě z druhé třídy ze školy pěkně nalepené obrázky stromů, tak v reálu je nerozliší ani náhodou... Vidím problém hlavně v tom, že právě ty učebnice plné náročného textu (někdy i pro dospělého) vedou učitele k tomu, že akorát drilují děti ty (z mého pohledu nadbytečné) pojmy, místo, aby je naučili něco užitečného a smysluplného. Já měla štěstí na učitelku ve vesnické dvojtřídce, když jsem byla ve 2. třídě, která kdykoliv to šlo, s námi chodila ven a spoustu věcí nás naučila přímo v přírodě. Dokonce i při pracovkách jsme seděli na louce za humny a přišívali knoflíky :)
|
NovákováM |
|
(8.5.2015 22:44:25) tak nějak
My jsme až ve třetí třídě zjistili (paní učitelka), že syn má asi dyskalkulii... - má, následně potvrzeno.
Nicméně tím, že nedrilovali násobilku, praktickou výuku jsem viděla, moc nechápala... -
házeli míčkem a u toho nějak násobili, pak mastili karty.. vážně - a násobili, malovali... ale měli úkol nějak vzestupně, takže zase násobili - ve výtvarce míchali barvy a zase z toho nakonec měl matematiku a násobky.
má násobilku včetně velké zadřenou pod kůží :-D že i přes dys poruchu tohle funguje.
|
|
Delete |
|
(8.5.2015 22:46:37) Ráchel,
vidíš, a mně se sice tohle líbí, ale nejpíš budu ta poslední, kdo bude ochotný tohle udělat...kombinace nedodržování ani jednoduchých pravidel a mého strachu, že se něco stane (což se s tím, že se něco stane, přitahuje), nedává výuce mimo třídu smysl...
V tomhle je sakra rozdíl, když jich má člověk 5, 10 nebo 30.
Mně pod auto skočil kluk, když jsem jich měla 12...šli jsme koukat na stromy a museli projít úsek asi 30 m podél silnice...Teď zažívám horor každý týden cestou na tělocvik a z tělocviku... Učit venku je hezká idea, ale....nezvládám, no .
|
|
NovákováM |
|
(8.5.2015 22:59:46) i kdyby 5.
My jsme až asi ve třetí nebo čtvrté třídě zjistili, že náš "hyperaktiva" je nasírací se doma i ve škole.. tak nějak obdobně a co problémů dohlížejícím učitelům vyrobil.
On byl vždycky rapl a vždycky děsnej. Jen jsme se naivně domnívali, že si to dovolí k nám, jako k rodičům. ŽE ho něco naštve.. a on se zasekne.. nebo prostě změní směr a někam jde.
Až právě v té třetí nebo čtvrté třídě jsme zjistili, že takhle pitomě se chovává i ve škole. Spolužačka ho nechtěla vzít za ruku, naštval se... a prostě odešel...
no o učitelčiny nervy.
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(8.5.2015 23:04:24) však ono to na tý vsi bylo jaksi o dost jednodušší.
|
|
|
|
|
|
NovákováM |
|
(8.5.2015 22:28:04) a budeš ty problémy mít stále (jen můj názor) s tím naším zkostnatělým školstvím.
Mně totiž připadáš jako prototyp úžasné a skvělé učitelky, která tím, co dělá, žije, velmi mi připomínáš jednu úžasnou pančelku našich synů.. dodnes jsem ráda, že měli tu výhodu ji potkat.
|
Delete |
|
(8.5.2015 22:35:37) Terr,
dík, ale já si o sobě myslím něco jiného. Jen doufám, že na mě nebudou vzpomínat ve zlém, když už na to dobré nestačím...
|
NovákováM |
|
(8.5.2015 22:40:38) a tak to k tomu asi patří... určitý druh pochybností.
MMCH, mne na rozdíl od jiných velmi oslovuje přístup Zufi v předmětech, které vyučuje, líbí se mi to, co popisovala, prostor pro diskuze, workshopy.. pouštění filmů, diskuze o názorech.
Stejně tak i Šuplíka, když jsme se bavily o vyšších stupních.
Prostě vnímám pozitivně to nadšení, snahu, zaujetí, mně je bližší ten základ, první stupeň školství (sama jsem měla tu čest jen s dospělými lidmi a to je zcela jiná "parketa")... prostě nadchnout ty děti, co jsou zvídavé, co vlastně netuší, oč stojí a dát jim něco, co jim neotráví školní docházku na dalších x let.
Připadáš mi jako člověk velmi dobře kvalifikovaný i umístěný a taky si myslím, že to děláš ráda.
|
Brita | •
|
(8.5.2015 22:48:25) Vidíš, mně zase dělá problém Zufi věřit, že vyučuje zajímavě, a to třeba proto, jak zakládá témata v Historii-jen kopíruje Wiki, tak mám pocit, že to tak dělá i při výuce. Učebnice-sešit-zkoušení. Třeba se pletu.
|
NovákováM |
|
(8.5.2015 22:53:30) tak já jsem tu dlouho,
psávala tu, jak si se studenty promítali Schindlerův seznam, pak se o tom bavili atd., jaké testy jim dává, co podnikají, jak diskutují
myslím, že na diskuzích tady se projevuje naprosto jinak než ve škole... jako většina z nás buď drbe, nebo upouští páru.
|
Brita | •
|
(8.5.2015 22:56:04) Tak konkrétně pouštět v hodinách dějepisu filmy jiné než dokumentární může být kontraproduktivní, ta umělecká fikce velmi často převálcuje historická fakta.
|
Brita | •
|
(8.5.2015 22:57:42) A co se týče toho podnikání tak si pamatuju jen to, jak se v tramvaji hroutí, že někoho ztratila a sama přiznala, že kam nemusí, tam nejede, tj. neopouští školu.
|
|
NovákováM |
|
(8.5.2015 23:02:49) No na straně druhé a?
Těm dětem je mezi 14-ti a 15-ti roky, co vím.
už také leccos mohou přijmout, zpracovat a diskutovat. Možná vzápětí promítla Bitvu o Stalingrad. Přesto mi to připadá jako záživnější způsob, než suše mentorovat letopočty.
|
Brita | •
|
(8.5.2015 23:04:33) Mezi pouštěním filmů a suchým mentorováním letopočtů je asi milion možností.
|
NovákováM |
|
(8.5.2015 23:08:41) no právě...
To jsem chtěla zmínit.
Mám ráda historii, teď si znovu oživuju některá díla, - no aktuálně Svátka - Mydláře, do toho Vaňkovou.
Pak zase čtu jiné knihy, děj se prolíná, ale ty historické události vnímají úplně jinak.
|
|
|
|
|
NovákováM |
|
(8.5.2015 23:01:10) Tak to můžeme vidět jinak.
|
Brita | •
|
(8.5.2015 23:03:23) Není důležité, jak to vidíme my, ale jaká je realita-zda nějaký film opravdu můžeme pokládat za věrohodný zdroj historických faktů.
|
NovákováM |
|
(8.5.2015 23:10:00) a tak já nevím, co jim Zufi vše promítá..
proč se ale tak ježíte, že se mi vybavilo tohle?
|
NovákováM |
|
(8.5.2015 23:19:38) v to doufám.
A třeba být učitelkou... tak u mne tenhle film bych chtěla, aby děti viděly. Také jako máma jsem chtěla, aby ho viděly naše děti.
Ale je fakt, že do podobného ranku jsem zařadila i filmy jiné. Včetně Sophiiny volby a Spalovače mrtvol.. a Hanebný pancharty. A taky pár dalších..
|
Ráchel, 3 děti |
|
(8.5.2015 23:21:47) myslím, že dost záleží, jak se to podá pokud tak, že "toto jsou historická fakta, děti", tak je to blbě pokud chci ale zprostředkovat určitý prožitek, pocit, a pustím nějaký film jako doplnění učiva, tak to může být velmi pozitivní
|
NovákováM |
|
(8.5.2015 23:25:49) ano.
Já to vidím dost podobně.
Trochu mne děsí, jak jim nic nedochází. Mně válka taky ne zcela, ale poslouchala jsem od pamětníků, taky do nás hustili ty filmy - a nakonec zjišťuji, že to nebylo tak špatný, abych zjistila, že to prostě bylo strašný.... a že si to nechci ani představit.
A oni nemají ani tu představu.....
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(8.5.2015 23:19:24) Terezo, protože je to o Zufi a napsalas o ní něco pozitivního. To úplně stačí
|
Ráchel, 3 děti |
|
(8.5.2015 23:22:16) to souhlasím, únavné to je velmi
|
Ráchel, 3 děti |
|
(8.5.2015 23:45:36) řekla bych, že Zufi se může cítit podobně.
|
|
Zufi. |
|
(9.5.2015 8:25:33) Ano, cítím a jsem ráda, že to alespon někdo jiný vidí stejně, že nejsem paranoidní já.
|
Z+2 |
|
(9.5.2015 10:12:04) Ale jsi paranoidní.
|
|
|
|
|
|
NovákováM |
|
(8.5.2015 23:23:03) hezkou dobrou noc.
|
|
|
NovákováM |
|
(8.5.2015 23:29:22) aha... to jsem nevěděla, že je téma o ní.
A že způsobím otravu krve. To nebyl úmysl. Ale už v jiném tématu jsem psala, že se sem chodím odreagovat, postěžovat si a nějak se virtuálně ... ehm.. a předpokládám, že tak činí i jiní.
Což neznamená, že jsem špatná profesně, neumím upéct koláč, zrýt zahradu, vygruntovat dům atd.
|
NovákováM |
|
(8.5.2015 23:34:59) taky tak.. mmch, mně třeba vadilo i "je třeba zabít Sekala"... nesnáším toho Spalovače... asi budu hysterka přecitlivělá...
|
|
NovákováM |
|
(8.5.2015 23:40:19) U mne tohle vůbec začalo Starou puškou.. to mi bylo tak 10.
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(8.5.2015 23:47:35) Spalovač je horor a když ho pustili dceři, tak jsem byla docela naštvaná. To je silný kafe na leckterýho dospělýho.
|
|
|
|
|
Zufi. |
|
(9.5.2015 8:23:20) Rachel, dík za pochopení.
|
|
|
Zufi. |
|
(9.5.2015 8:21:27) Teri, nic pozitivního o mne nesmíš, Brita a Pelíšek jsou vždy v pozoru.... ,,Pečená, vařená,, tu nebudu, vzkaz pro Pelíška.
Teri,
|
Brita | •
|
(9.5.2015 8:49:07) Zufi, prosím? Nikdy jsem na tebe nebyla nějak nepříjemná, natož hnusná. Názor vyjadřuju vždy slušně a to se snad smí.
|
Zufi. |
|
(9.5.2015 9:02:55) Jistě, že smí, ale jsi vždy v opozici, nebo tedy téměř vždy, abych byla přesná. Nicméně , jak učím je momentálně asi fuk, stejně to nikomu nevymluvím, to ani nemá smysl. Stejně jsem na té OČR a pochybuji, že se vrátím, takže , jak jsem učila....Myslím, že dobře a děti mi to potvrzují dodnes.
Padám, abych tu nebyla moc dlouho. ( Jedem do Žirafy)
|
Brita | •
|
(9.5.2015 9:45:22) Aha, takže vadí, že souhlasně nepokyvuju. Hm. Co učíš děti v občance v tématu Demokracie?
|
Zufi. |
|
(9.5.2015 14:46:36) Prosím tě, kdo mluví o souhlasném přikyvování? To nečekám od nikoho, ale negace většiny (opakuji většiny, nikoli všeho) mých příspěvků...
|
Zufi. |
|
(9.5.2015 16:33:09) Já si nemyslím, že jsi špatná.
|
Zufi. |
|
(9.5.2015 18:11:13) Pelíšku , ani o tobě si nic špatného nemyslím, ale te´d jsem doopravdy zmatená, kde jsem já začala o S.seznamu? Jako vážně, ne jako, vážně.
|
Zufi. |
|
(9.5.2015 18:16:12) Aha, už se chytám.
|
|
|
|
|
|
Vaitea |
|
(9.5.2015 16:34:56) agrese zabalená do vtipu
To je opravdu výstižně řečeno!
|
Martina, 3 synové |
|
(9.5.2015 16:42:48) Ano, po válce mnoho židovských utečenců skončilo v táborech na Kypru, kvůli britské blokádě Palestiny.
|
Martina, 3 synové |
|
(9.5.2015 16:44:29) Část příběhu třeba tady:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Exodus_(loď)
|
|
|
|
Vaitea |
|
(9.5.2015 16:50:38) Máš asi na mysli internační tábory. Jj, byli v nich internováni židé, kteří utíkali před nacismem do Palestiny a fungovaly ještě nějakou dobu po válce. Britská vláda podlehla arabským požadavkům omezení židovské imigrace a odmítali povolit Židům vstup do země.
|
Martina, 3 synové |
|
(9.5.2015 16:58:10) 1. původní vlast je dost zavádějící, většina přistěhovalců v ní nikdy před tím nebyla
2. Palestina nebyla v stavu přijmout desítky tisíc přistěhovalců, i dnešní Evropa s tím má problémy, natož chudá země
3. nikdo moc nevěděl, co s Židy, že vznikne Izrael, se rozhodlo až později, Palestinci tím nijak nadšeni nebyli (eufemismus)
|
|
Martina, 3 synové |
|
(9.5.2015 17:12:55) Ať už se původní vlastí myslí cokoli, situace Židů po válce byla svízelná. Ale nejen jich, např. Lidické ženy se vrátily domů až 02. června a to jen díky tomu, že se podařilo sehnat autobus, který by pro ně dojel.
Uprchlíci, zajatci a vězni bloudili Evropou ještě několik let.
|
Vaitea |
|
(9.5.2015 17:21:34) Ano, po Evropě po válce "bloudily" tisíce. Nedávno jsem četla knihu:Vyhnání Gerty Schnirch, o němce, matce s několika měsíční dcerou, která byla odsunuta z Brna.O pochodu, kde mnozí podlehli tyfu, o nucených pracech na Moravě. Přes všechno usilovala o čs.občanství, aby se mohla později vrátit do Čech.
|
Martina, 3 synové |
|
(9.5.2015 17:26:42) Odsun Němců je zase jiná kapitola. Můj pradědek a prabába při tom pochodu z Brna zahynuli, ještě stále leží zahrabaní na poli za Břeclaví.
|
|
|
|
Cimbur |
|
(9.5.2015 18:25:54) Můj dědeček přijel z Německa, kde byl jako zajatec, na kole. Na Slovensko. Pak na témže kole jel hledat práci na Moravu.
|
|
|
|
Lady V. |
|
(9.5.2015 17:07:35) Palestinci bylo az do konce sedesatych let souhrnne oznaceni pro obyvatele Palestiny, tedy i zidy, kteri na tomto uzemi zili. Palestinci byli tedy zide i jeste v dobe vzniku Izraele. Nazev Palestinci v dnesnim slova smyslu pochazi az z roku 1964.
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(9.5.2015 23:05:46) 1. původní vlast je dost zavádějící, většina přistěhovalců v ní nikdy před tím nebyla - oni ji tak ale vnímali. Každý rok o Pesahu se říká "příští rok v Jeruzálémě"
2. Palestina nebyla v stavu přijmout desítky tisíc přistěhovalců, i dnešní Evropa s tím má problémy, natož chudá země - přistěhovalci čekají, že se o ně někdo v Evropě postará. Židé nečekali, že se o ně někdo v Palestině postará.
|
|
|
|
|
|
|