| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Zlatovláska - laický rozbor pohádky

 Celkem 153 názorů.
 Binturongg 


Téma: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 22:42:54)
Rozbor pohádek (resp. literatury pro děti a mládež) jsem absolvovala na 2 školách, dohromady asi ve 3 semestrech.
Přesto mě nepřestávají udivovat některé aspekty klasických lidových pohádek.
Momentálně jede mladší dítě ve Zlatovlásce. Poslouchá ji na CD a kouká na ni ve verzi Štěpánek – Kotrbová. Obě verze se od sebe trochu liší a každá vzbuzuje řadu otázek.

Že jsou princezny v lidových pohádkách, až na výjimky, zcela pasivní loutky, zjevně od malička vychovávané k tomu, že se jednou vdají za zcela neznámého chlapa a nebude páky, která by osud odvrátila, to je jasné každému.

Ale u Zlatovlásky mi není jasné mnohé.
Základním motivem je mýtus o Tristanovi a Isoldě. Čemu nerozumím, proč se na rozdíl od Isoldy chová Zlatovláska nejen jako pasivní loutka, ale také jako dívka ducha mdlého.
Jiřík si ji vyslouží pro svého krále – je nebo není s touto skutečností dívka obeznámena? Asi je. Proč si tedy celou dobu myslí, že bude Jiříkova?
A když zjistí, že nikoli, neřekne slovo proti?
Nechá se trpně odvézt za králem, jemuž náleží, celou cestu s Jiříkem zjevně nic nemá, na hradě se nijak nepokusí zabránit jeho popravě a teprve pak žádá krále o dárek – o mrtvolu.

Jiřík má splnit 3! úkoly, a to jsou tyto ČTYŘI: Perly, prsten, mrtvá a živá voda a poznat Zlatovlásku mezi ostatními princeznami (to nevzbuzuje otázku, to mi připadá od starého krále jako podraz :-) )

Jiřík rozumí řeči zvířat a malé krkavce zachrání tak, že „vrazí svému koni do boku meč“ – ten kůň nic nenamítal?

Proč král nepředá sloužícím jasné instrukce, jak si počínat s mrtvou a živou vodou a zbytečně riskuje?

A kolik je vlastně těm princeznám, když jich je dvanáct? Jaktože nejsou alespoň některé pod čepcem? I kdyby se narodily rok po sobě, pár nejstarších musí být už poněkud omšelé nevěsty na dobu, kdy se vdávalo nejpozději těsně po dvacítce…


Napadají vás i jiné otázky? :-)
 Martina, 3 synové 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 22:50:06)
I kdyby se narodily rok po sobě,

Mohly být od více matek. ~;)

 Kudla2 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 22:50:34)
Král polygamista?
 Martina, 3 synové 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 23:02:21)
Král polygamista?

Předpokládám, že tato pohádka, stejně jako mnoho jiných, má orientální původ. ~;)
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 23:20:33)
Martino - původ jsem napsala, ale Tristana a Isoldu zjevně neznáš. Tak tedy - ne, nemá orientální původ :-)
 Martina, 3 synové 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 23:23:37)
Tristana a Isoldu zjevně neznáš.

Znám. Což neznamená, že nemá orientální původ.
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 23:26:24)
No, to by opsala drsnej kus země :-)

Kromě toho je to báje, pověst, jejíž atributy nenasvědčují orientu - ne vše pochází z orientu ~;)
 Martina, 3 synové 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 23:36:27)
Tady máš jednu podobnou:

http://pohadky.org/index.php?co=pohadka&pohadka=397

Ta vypadá, že je z Tisíce a jedné noci. ~;)
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:34:40)
Buchli - možná by se dalo přiklonit k teorii, kterou jsem uváděla - že mnohé mýty vznikly se stejným základem a podobným příběhem, nezávisle na sobě (Červená Karkulka), ale rytířský epos původu germánského či severogermánského se mi tedy nezdá - možná i Vikingové znali orientálce, ale už mi to připadá přehnané :-)

To už je pravděpodobnější, že jsou ty dcery více manželek, které se různě odebíraly na věčnost a král nelenil a ženil se pomalu ještě na hřbitově - pokud šlo o stát, smutek se striktně nedodržoval.

Kromě toho je číslo 12 taky nějaká pradávná magie, ale to bych musela hledat.

V pohádce Živá voda princ prochází pokoji, kde na 11 stříbrných lůžkách leží krásné panny a nejkrásnější, na zlaté posteli, je ta dvanáctá :-)
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:38:08)
Bin,
ale v té pohádce se neuvádí, čí jsou to dcery. Jsou to prostě PRINCEZNY.
Král si je klidně mohl povypůjčovat ze sousedních království. Nemusely být nutně všechny jeho biologický dcery. Anebo to vůbec nebyly princezny, ale převlečenej služebnej personál, protože podstata byla najít TU PRAVOU, ostatní klidně mohly být falešný.
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:39:01)
Monty - teda pane vachmajstr! Vy jste hlava!!! ~R^
 maceška 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:59:10)
Neříká se tam " Je dvanáct panen, dcer králových, ale jen jedna má zlaté vlasy"?
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 18:04:08)
maceško,
pokud se tam říká, že je 12 dcer králových, neznamená to, že mají jednu matku.
Mohly to být klidně nemanželský dcery. Takový král mohl souložit s kým chtěl, i když je zas nepravděpodobný, že by se ke všem hlásil. Možná to jen předpokládal, že jsou jeho, byly mu podobný, tak je použil na test.
 maceška 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 18:11:54)
To je pravda, ale i v tom případě by to byly sestry.
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 18:12:25)
Maceško - díky dceři znám zpaměti: "Je dvanáct dcer královských, jen jedna však mí zlaté vlasy" - volá neodolatelný Tříska :-)

Ale to nemusí být biologické dcery toho krále...
 ALL 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 20:37:00)
Ale "královská dcera" není totéž co "králova dcera", ne?
 Ráchel, 3 děti 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 20:39:39)
a jaký je v tom rozdíl? jo, vlastně králova dcera by mohla být taky levoboček
 ALL 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 20:44:17)
"Královy" dcery jsou všechny dcery jednoho a téhož krále, "královské" dcery jsou taky z královského rodu, ale mohou to být dcery různých králů.
 Martina, 3 synové 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:41:08)
ale rytířský epos původu germánského či severogermánského

Jenže v Tristanovi a Izoldě není ani 12 panen ani zázračná voda. Magie tam je, ale jiná. ~s~
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:42:53)
Martino - jestli jsi myslela orientální prvky ve Zlatovlásce, nikoli přímo v T. a I., tak je to možná teorie, to jo.
Ale přikláněla bych se k Monty - to, že princezny nemusely být sestry, dává smysl.
 ALL 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:47:36)
Pohádku jsem naposledy slyšela jako dítě, ale nikdy jsem si nemyslela, že jsou to sestry. Ale zároveň jsem to jako dítě ani neřešila, což je asi normální, děti prostě často přijímají spoustu informací jako "hotovou věc".
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:51:55)
Děti neřeší nic z toho, v čem se patlají dospělí - dokonce jim nepřipadá, že je debil tatínek, který vezme s sebou děti do lesa a zapomene je tam ~:-D
 ALL 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 20:25:22)
Přesně tak, to dělají tatínkové asi běžně, normálka, no ~;). Klasické pohádky jsem teda zrovna nikdy nemilovala, ale kupodivu jsem z nich neměla ani trauma. Dnes se divím ~:-D
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:24:59)
Šuplík - jenže my to tu nerozebíráme z hlediska dětí - právě :-)
 magrata1 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 8:15:52)
nějaké mohly být z vícerčat. Kdyby byly po roce, mohly být třeba 3x dvojčata, tak to už ušetříš 3 roky. Takže věkový rozdíl by nejmladší a nejstarší měly 8 let. Nejmladší mohlo být třeba 13 (já jsem už od 12 let nerostla a lidi mě považovali za podstatně starší)
 Epepe 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 22:53:22)
To je otázka verze. Verzi o meči v boku, zmatených sloužících a vydání mrtvoly neznám.
 Kudla2 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 22:55:20)
Meč v boku mi přišel jako podlá zrada na věrném příteli kvůli cizím neznámým ptákům.
 kachna_ 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 8:22:30)
že jo?
Navíc to vůbec nedávalo smysl - zabít koně kvůli dvěma ptákům, kteří se myslím vždy těšili přinejmenším rozporuplné pověsti (ať mi nikdo neříká, že nepůsobili škody na ovcích už tehdá), navíc pokud má plnit úkol a je žádoucí, aby ho splnil dřív, než zlatovláska zestárne/provdá se za jiného nebo král zamře.
Normální hrdina-ornitolog by střelil nějaké lesní zvíře.
 magrata1 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 8:31:35)
On ten Jiřík se pak musel do zámku přeplavit, kůň mohl být komplikace, možná byl kůň zraněný nebo pro něj neměl žrádlo- mohl jít nějakými skalami. Kdo ví, co tam původně bylo a nedostalo se to do našich dob.
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:27:52)
magrato - dobrá teorie... Jo, to by šlo. Ale stejně je to zřejmě jeden z těch koňů, co si pár dní předtím povídal s tím druhým a posmívali se králi a přece jen je to drsný.

Ovšem je fakt, že zabití koně je v pohádce častá věc - může to být také symbolika.
Vzpomeňme na žádost Bajajova koně o utětí hlavy, na Princeznu husopasku, která si chodila pokecat s hlavou svého Falady, přibitou na bránu hradu...
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 23:24:11)
Umami - král dal setnout Jiříka, Zlatovláska mu mrtvou vodou přiklížila hlavu k tělu a pomocí živé vody ho oživila. Byl mladší a krásnější (a možná i chytřejší :-) )
Král si dal taky srazit hlavu, aby byl mladší a krásnější, ale když mu ji srazili, kropili ho živou vodou tak dlouho, až jim došla, pak teprve nasadili mrtvou, ale už ho neměli čím oživit. To je vyloženě amatérismus :-)

A to, že chce Zlatovláska po králi mrtvolu, to je v obou verzích.
 magrata1 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 8:35:32)
Tam přece král nevěděl, že záleží na pořadí. Viděl, že Jiříka princezna z těch lahviček polévá, ukradl je a nechal se zabít a polít. Vzkřísit ho nemohli (asi Zlatovláska s Jiříkem, když tomu nikdo jiný nerozuměl), protože v lahvičkách nic nezbylo.
 Kudla2 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 22:54:19)
TO s tím věkem dcer mě taky napadlo.

To s tím, že se nechala pasivně odvést králi, má logické vysvětlení - chtěla se stát královou manželkou, aby byla zajištěná, a Jiříka si chtěla ponechat jako milence a obnovitele králova zdegenerovaného genofondu. Ovšem naivní Jiřík jí to hloupě překazil tím, že králi do očí prohlásil, že ji miluje - s jeho popravou nepočítala, ta byla dílem okamžiku a královy uražené ješitnosti, a vyreklamovat ho před popravou nemohla, protože by i ona upadla v podezření, že s ním něco má nebo chce mít. ~;)
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 23:22:07)
Hele, Kudlo, to má něco do sebe ~R^ ~:-D

Já si říkala, že ta holka musí vědět něco víc (je fuk, jestli v TV nebo v Erbenovi) - takže ducha mdlého byl počestný blbec Jiřík... ~:-D
 Epepe 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 22:55:57)
Jinak, to s tou pasivitou a mrtvolou bych si vysvětlovala tak, že člověk pozná, co chce, až když to ztratí.
Zmatení sloužící - vkládat svůj život do rukou těch, ke kterým se chovám zle, se nevyplácí.
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:44:35)
~R^
 Monika 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 23:00:48)
To by mě fakt nenapadlo, co taky můžou lidi řešit ~;)

Pokud jde o 12 princezen, tak proč by to měly být sestry a vlastně to snad ani nemusí být princezny, pokud vím, mluví se o 12 pannách a mohou to být třeba "dvorní dámy" nebo kdokoliv. A pokud jde o koně, řekla bych, že ve starých pohádkách jsou běžné mnohem větší "hrůzy", ten kůň byl prostě Jiříkův, tak ho "použil" pro dobrý skutek ... Koneckonců situací, kdy se někomu pomůže na úkor jiného existuje fůra.


A je to prostě pohádka, kdyby všechno bylo logické a se všemi podrobnostmi, koho by to ještě bavilo? ~;)
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:45:30)
Dva stejné názory nezávisle na sobě - na tom už by mohlo něco být :-) ~R^
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 23:02:33)
Zlatovláska

Jako třetí a poslední zmíním pohádku klasickou a slovanskou (předchozí dvě byly původu anglosaského). Zlatovláska, přátelé, co se týče vlivu na děti, je zvěrstvem skutečně největším. Jiřík, který je solidně placeným státním zaměstnancem (kuchař) okrádá svého zaměstnavatele, v podstatě dobrosrdečného, ale osamělého a proto mrzutého krále. Jiřík svou krádeží neoprávněně nabyl schopností, které by měly z branně-bezpečnostních důvodů náležet pouze králi, a má se pokusit odčinit svou vinu, když mu král nabídne alternativní trest v podobě práce seznamovacího agenta a messengera v jedné osobě. Jiřík se sice skutečně snaží svůj úkol splnit, ale přitom se naprosto přesně drží úsloví: účel světí prostředky. V tradiční knižní podobě dokonce obětuje život svého koně, proto, aby nasytil dva krkavce. Kde se vzala ona úchylná myšlenka, že život krkavce je snad cennější než život koně? Jakým právem Jiřík rozhoduje o tom, kdo má žít a kdo ne? Pokud by Jiřík snad obětoval nějakou část svého těla, pak by se snad dalo hovořit o obětavosti, i když přehnané. V případě, že ale obětuje někoho, kdo nemá s jeho kšefty nic společného, se ale jedná o obyčejnou vyčůranost. Tato pasáž byla naštěstí ze známé filmové verze zcela vypuštěna.

Když se ke Zlatovlásce Jiřík konečně dostane, musí splnit několik soutěžních úkolů. Jiřík však jako protřelý šejdíř a zlodějíček při každém, opakuji, při každém úkolu podvádí! Navíc si opět hraje na někoho výše postaveného, když zabije pavouka a zachrání mouchu (Najednou je špatně, když se pavouk chce nakrmit? U krkavců mu to nevadilo?). Jiřík Zlatovlásku podvodem na králi vyloudí a zdá se, že snad alespoň splní své poslání a odčiní své počáteční zlodějské extempore. Jenže, jak už to tak v pohádkách bývá, nakonec zvítězí ten, který si to nejmíň zaslouží. Jiřík chytře podstoupí popravu, vědom si své kouzelné převahy. Zlatovláska potom nastraží na krále past a přihlíží tomu, jak král, neznalý chemie, umírá po nesprávném použití živé a mrtvé vody. Zlatovláska potom Jiříka cynicky oživí a raduje se s ním, že jim plán na uchvácení státu tak vyšel.

Za to, za co se ve skutečnosti dává i patnáct let ve věznici se zvýšenou ostrahou, dostanou Jiřík a Zlatovláska království. Poslední fakt, nad kterým se musím pohoršit, je neloajalita poddaných, kteří jsou ochotni ze dne na den změnit svého vrchního velitele a místo toho, aby drželi smutek za zesnulého krále, tak ihned nevkusně vystrojí svatbu pro Jiříka a Zlatovlásku. Závěrem už pouze dodám, že tuto pohádku nelze zachránit již žádným korektorským zásahem, protože je amorální a zkažené celou svou podstatou.

https://tempidea.wordpress.com/2011/12/22/eroticke-sovinisticke-a-jinak-nevychovne-pohadky-c/
 Lexi. 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 23:21:27)
Monty, skvěle shrnuto. Faktem je, že klasické pohádky jsem nikdy neměla ráda - ani jako dítě - pro jejich nelogičnost
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 23:27:34)
Lexi,
to je z netu.
Taky jsem jako dítě nesnášela pohádky. Pokud nedopadly špatně. Takový Děvčátko se sirkami, to bylo OK, protože to je realita.
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 23:33:34)
Hm, jenže kvůli Děvčátku jsem prořvala dvě noci a z Vánočního stromečku mám trauma dodnes!
 simiki+koťátko 03/07 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 13:39:54)
V tom případě nedoporučuji O dívce, která šlápla na chléb :)
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:54:20)
simiki - když čteš nějakou knížku, zpravidla přečteš všechno - tedy i pohádky. Andersena miluju, ale mám z něj trauma obecně - i z Dívky na chlebu :-)
 Lexi. 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 23:42:15)
"to je z netu."
- vím, dávala jsi odkaz, už jsem si tu stránku pročetla

"Taky jsem jako dítě nesnášela pohádky. Pokud nedopadly špatně. Takový Děvčátko se sirkami, to bylo OK, protože to je realita."
- dej pokoj, z Děvčátka se sirkami je mi úzko ještě teď, i ostatní Andersenovi pohádky mě naplňovali totální depresí, měli jsme doma 2 svazky s krásnými ilustrace Cyrila Boudy - nedokázala jsem je dočíst...
 radka 
  • 

Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 7:48:09)
Andersenovy pohádky byly jediné, které mě bavily
 Kudla2 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 0:41:58)
Monty,

a co je na Děvčátku se sirkami realita?

Že zubožené děti prodávající sirky běžně mrznou na ulicích? Že se v barvotiskovém nebi setkávají se svými blízkými?
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 0:42:50)
Kudlo - ano. V té době se takové věci prostě stávaly...
 Filip Tesař 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 9:10:28)
Jo, u silně logicky uvažujících lidí nebudou klasický pohádky ani mýty moc oblíbený. Důvod je ten, že na rozdíl od moderní literatury tzv. logika děje není vystavěná na uceleným systému, fungujícím od počátku do konce, ale na tom, že spousta prvků je do děje zařazenejch prostě proto, aby se stalo něco, co se má stát, a to, co se má stát (a stane) je skutečným smyslem, proč je pohádka nebo mýtus vyprávěnej. V zásadě princip deus ex machina. Netejká se to zdaleka Zlatovlásky a českejch (evropskejch) pohádek, ale je to celosvětová záležitost. Ilustrativním příkladem budiž řada mýtů o stvoření světa, kdy první bytost na světe (prabytost), osamělá a uvažující, jak stvořit svět, jde a jde... a někoho potká, typicky nějaký zvíře. Načež s jeho pomocí stvoří zemi (po čem teda chodil předtím?). Zkrátka a dobře, aristotelskou logiku v tom nehledejte, hledejte ad hoc logiku: určitej prvek děje, o kterým je z kontextu zřejmý, že je důležitej, vyplývá z jinýho, předcházejícího prvku, kterej může bejt do děje účelově vsunutej, neorganicky a z pohledu moderní literatury, která vesměs pracuje s uceleným dějem a ucelenou logikou příběhu, nelogicky.

A k tomu si přidejte, že spousta knižně vydanejch pohádek představuje učesanou formu, především nějak dějově sjednocenou. Spousta původně zapsanejch verzí pohádek má děj mnohem míň ucelenej, často očividně proto, že byly vyprávěný prostě za účelem vyprávění, když vypravěč hledal, jak dál, pomoh si jednoduše vsunutím nějakýho prvku nebo části děje, kterej znal a dal se použít, počet takovejch prvků a sekvencí je poměrně velkej, ale celkově samozřejmě omezenej. Celý vyprávění může bejt tudíž různě poslepovaný, s více "logikama děje". Anebo může bejt taky dost zkrácený, s tím, že podstatný části děje se vypustěj, čímž se opět naruší logika děje, najednou se ve vyprávění děje něco, co z ničeho nevyplývá.

Proč? Protože pohádky se samozřejjě sice vyprávěly i za účelem toho, aby se dětem dostalo nějakýho ponaučení, ale taky proto, aby se nějak zabavily (a koneckonců dospělí s nima, telka nebyla). Podle toho, jak se vypravěči zrovna chtělo nebo nechtělo, se taky vyprávělo. Někdy se pohádky zapisovaly za přítomnosti jinejch posluchačů (a vypravěč se moh řídit i jejich odezvou), někdy bez přítomnosti jinejch osob, každopádně to záviselo i na tom, jak se vypravěči zrovna chtělo nebo nechtělo a jak mu sloužila paměť. "Lidová pohádka" v zapsaný formě není zkrátka žádnej ideální útvar vznášející se ve vzduchoprázdnu, kolující beze změny po generace a generace.

Kór když některejm prvkům, typicky odrazům nadpřirozena, už vypravěči 19. a zvlášť 20. století nemuseli rozumět a předávali je mechanicky, často zkresleně.
 kosatka2 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 9:26:53)
čert vem logiku, jsem líná matka a čtu dětem spíš to, co baví mě...
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 9:27:59)
Filipe,
tak mně to vadilo jen v dětství; v dospělosti, když už jsem chápala všechno to, co píšeš, tak mi to naopak připadalo zajímavé velmi - tím nemyslím, že by se mi to líbilo z hlediska konzumenta, třeba filmový pohádky snesu tak tři čtyři, ale baví mne to právě z hlediska analýzy.
Jako dítěti mi to přišlo uhozený, nereálný a nesmyslný.
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 9:52:46)
Ovšem teď jsem si vzpomněla na jednu výjimku - měla jsem ráda knížku Diamantová sekera, což byly pohádky baltských národů. Ty byly pěkný a mnohem míň uhozený než ty český. Koukám, že jsou celý na netu, kdyby měl někdo zájem:

http://pohadky-sveta.wz.cz/pohadky.html
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:50:43)
Diamantovou sekeru jsem si nedávno koupila a těším se na návrat do dětství - ale do pozdnějšího - tak 10 let - čtu od 4, a to knihy typu Alenka v říši divů (je fascinující, že i když to předškolák nemůže chápat, baví ho to - Carrol měl k dětem opravdu blízko) :-) , posléze Verneovky, báje a pověsti, řecké mýty atd. Pohádky až později, ale znala jsem je samozřejmě z vyprávění...
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:53:59)
Bin,
tak zrovna Alenka jako kniha mne nebavila vůbec.
Když jsem synovi nabízela svoje oblíbený knihy z dětství, tak až na Kopyta a Mňouka (to mu přišlo depresivní, protože je to tam furt "samej policajt") jsme se celkem sešli. Diamantovou sekeru jsem teda nezkoušela a ve třinácti už je trochu pozdě. I když... možná ne, on má divnej vkus.
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:57:49)
Mám na Kopyta a Mňouka stejný názor jako Tvůj syn :-)

A Alenku jsem četla ještě než mi bylo 5 let a od té doby asi 20x - prostě mě provází dětstvím a pomáhá mi i dost pochopit - kdysi jako dítěti, dnes jako matce, nedávno jako učitelce.

Dětský svět - jak se mu zdá nesmyslný svět dospělých, a jak třeba dospělí nelogicky a úplně zcestně reagují na podněty dětí...

Jako příklad uvádím vždycky rozhovor Alenky s královnou, kdy si Alenka stěžuje, že má žízeň a ona jí nabídne sušenku a pak druhou se slovy: "Žízeň jsi, doufám, zahnala..."
Svět za zrcadlem, svět dospělých... :-)
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:13:58)
Filipe - tos měl hodit za tu Erbenovu Vlčici! ~R^ ~:-D
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 23:32:46)
Šmarjá, Monty, dík! Potěšilas srdce mé!
Mně se to hned zdálo divný! ~:-D


A ještě mi to připomnělo nedávný poslech CD pohádek cestou autem, kdy řídil můj jinak vzdělaný životní druh a poslouchal také Perníkovou chaloupku - verze bez ježidědka a macechy je vskutku tristní.

Otce nedožene s dětmi do lesa macecha, ale prostě je tam zapomene a děti v této verzi strčí ježibabu do pece.
V té chvíli vypadlo z mého šokovaného přítele: "Voni ji fakt zabili, jo? To si dělaj prdel!"

Vůbec to, chudák, nečekal! ~:-D

(a to nepočítám verzi, kdy ježibabu nejen šoupnou do pece, ale ještě si nakradou zlato a stříbro, takže loupežná vražda, a když dojdou domů - nemohlo to trvat déle než pár týdnů, je macecha po smrti, což je taky divné - famílie jak ze žurnálu!)
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(22.3.2016 23:45:42)
Bin,
mmch., já před lety analyzovala Červenou Karkulku.
Možná to tu už bylo, takže se omlouvám za případnou duplicitu.

Existuje několik hlavním škol, které při úvahách o původu pohádek akcentují tu jednu, tu zase jinou příčinu. Především bylo třeba vyřešit problém, proč se v pohádkách tolik motivů opakuje. Tzv. symbolická škola sice uznávala, že pohádky mohou vyjadřovat jakousi hlubokou pravdu o bohu či o světě, to však nevysvětlovalo podobnost konkrétních motivů.
Před Jungovou myšlenkou o kolektivním nevědomí se tedy objevila difuzionistická teorie, která vesměs odvozovala původ pohádky jako takové z jednoho místa (starověký Babylon, Indie apod.). Originál se dle tzv. finské školy hledal tam, kde byla pohádka zachována v nejúplnější podobě -- předpokládalo se, že při dalším šíření se původní motiv rozmělnil a řada podrobností byla ztracena/zapomenuta.
Ačkoliv je tato teorie jako celek dnes spíše odmítána (například se ukázalo, že při přenášení se původní motiv nejen ochuzuje, ale současně i obohacuje o nové podrobnosti, které v původním originálu nebyly přítomné), minimálně se během jejího ověřování získalo velké množství srovnávacího materiálu.
Astronomická škola vykládá pohádkové motivy především jako symbolické vyjádření dějů probíhajících na nebi. Vlk a Červená Karkulka pak mají symbolizovat různé pohyby mezi sluncem, měsícem a hvězdami, zatmění se v pohádkové látce projeví jako sežrání někoho někým... Související teorie pak usuzuje na vazby nejen k nebeským dějům, ale i k dějům v přírodě vůbec (vegetační cykly, odumírání rostlin na podzim apod.).

Psychologický výklad pohádek, článek Pavla Housera, Science World

---------------------------------------------------------

Dnes jsem se rozhodla pro změnu repertoáru a zkusila synovi před spaním vyprávět o Červené Karkulce. Ačkoli jsem během svého života přečetla mnoho pohádek ze všech koutů světa a pokoušela se v nich najít jak primární mýtus, tak i jakousi logickou interpretaci, byť se mnohdy odkláněla od tezí Marie-Louise von Franz, zjistila jsem, že v případě Červené Karkulky jsem s rozumem v koncích. Resp. nabízí se takové množství interpretací, až je to podezřelé.
Bretaňská verze této pohádky končí tím, že vlk Karkulku sežere. Dejme tomu. Lze spekulovat o významové rovině ztráty nevinnosti (panenství - ev. červená jako symbolické vyjádření první periody), mužském (vlk) a ženském (Karkulka) principu, možná i o pohybech Měsíce mezi hvězdami, ačkoli to mi přijde lehce přitažené za vlasy, nicméně:
Karkulka je maminkou vyslána, aby donesla babičce pamlsky k narozeninám. Karkulka - nezkušené mládí, postavené před jakousi první zkoušku, babička - stáří, útlum, konec života (přírodní cykly?). Babička bydlí v lese - les jako symbol tajemství, nástrah, neprobádané místo, viz zkouška. Vlk - muž, který číhá v temnotě, aby uchvátil panenství a setřel z Karkulky (prvně menstruující) pel nevinnosti. Sežrání - ztráta panenství, přírodní cyklus.
Karkulčina babička bydlí v lese, tzn. Karkulka do toho lesa nutně musí nějak vstoupit. Maminka ji varuje před vlkem, kterého za určitých okolností MUSÍ potkat, i kdyby ten les obcházela sebevíc - dejme tomu, že ji varuje před neuváženým pohlavním stykem a dává jí na výběr z několika cest - oklikou kolem lesa a po cestičce k hájovně, tzn. uvážená volba toho, kdo ji defloruje, anebo šup po hlavě do lesa (rozdat si to s prvním, kdo přijde do rány). Ale potkat ho MUSÍ, nebezpečí se nelze vyhnout.
Ve chvíli, kdy ho potká, přichází první sporný bod pohádky. Vlk se ocitá Karkulce tváří v tvář. Je jasné, že ji chce sežrat; o poživatiny v košíčku nestojí, byť je vlk všežravec a za normálních okolností by o ně zřejmě zájem jevil. Tady nám ale symbolizuje mužský princip, nikoli nějakého gourmeta. On to ale neudělá a namísto toho se Karkulky ptá, kam jde, co tam nese, kudy vede cesta tam, kam jde atp.
1) Vlk je v lese doma, cestu k hájovně musí znát líp než Karkulka.
2) Pokud by chtěl sežrat babičku, dávno by to udělal - je nemocná, oslabená, leží doma sama.
3) Připustíme-li, že cestu k hájovně z nějakého důvodu nezná, bylo by logičtější po detekování lokality sežrat Karkulku hned a jít do hájovny na nášup.
Vyvstává tedy otázka, proč běží vlk jako pitomec rychle napřed, aby tam sežral babičku, převlékal se do jejích šatů a hrál na Karkulku habaďůru, když to vůbec nemá zapotřebí? Myslivec v první části pohádky vůbec nefiguruje, není tedy ničím ohrožován.
Jistě - lze to brát jako mužskou intriku, ale používají muži podobných postupů? Ptá se nějaký chlap ženské kde bydlí, aby jí mohl nadběhnout, vypáčit šperhákem zámek, skočit do její postele a čekat tam na ni? Nemluvě o tom, že v dané situaci z té postele ještě musí vyeliminovat nějakou starou a nemocnou bábu?
Pokud by původ této pohádky nebyl evropský, což dle mého názoru jednoznačně je, dala by se celá věc interpretovat takto:
Vlk - muž se před stykem s pannou musí zaučit na nějaké zkušené ženské. Tyto tradice jsou u některých "primitivních" národů doloženy (viz např. Pondělíček - Mašlová: Lidská sexualita), nicméně v našich zeměpisných šířkách lze o podobné formě chování spekulovat leda před christianizací území, tzn. více než tisíc let zpátky. Pokud je leitmotiv Červené Karkulky starší, musela být nutně zcela inovována, a to nemluvím o tak banálních záležitostech jako je bábovka a víno - Karkulka mohla klidně babičce nést zrní, sůl a pazourky - ale o celém smyslu pohádky, neboť v předkřesťanských dobách nebylo zvykem, aby stará bába žila někde mimo rod, pokud by to nebyla dejme tomu nějaká vědma/čarodějka ne zcela lidského původu (srov. řecká mytologie). Odsunutí z komunity znamenalo nutně smrt. Instituce myslivce je samozřejmě podstatně novější, nicméně jeho roli mohl sehrát nějaký lovec, který by procházel lesem ve snaze sehnat potravu.
Takže - co je cílem vlkova chování? Jaká je v něm logika? Chce sežrat Karkulku - proč až po staré bábě, jejíž stravitelnost a zřejmě i nutriční hodnota nebude ve srovnání s Karkulkou nic moc? Navíc je nemocná a choroby mohou být pohříchu přenosné, zejména tak brutálním způsobem jakým bezesporu je přímá konzumace postiženého jedince. Měl-li vlk sehrát funkci čističe, proč nesežral babku dávno? Nemluvě o tom, že v tuzemské verzi se stejně obě ženské zachrání, tudíž ani o tomto nelze příliš spekulovat.
Vlk si užije (sežere) s oběma, se starou i mladou. Je to vlk - zvířecký princip, představující muže v jeho animální, necivilizované podobě. Proto bere to, co se mu namane, byť ve zcela nelogickém pořadí. Myslivec naopak představuje muže kulturního, mytého, oblečeného a pod penzí. Záchrana z jeho rukou tedy může znamenat, že spása ženského pokolení přichází skrze sterilní, ukázněný sex, nikoli skrz zvířecké ukájení choutek (vlk). To je ale motiv ryze křesťanský (katolický).
Karkulka s babičkou vyskočí z břicha - očistí se symbolicky od hříchu. Je tedy myslivec ztělesněním Ježíše a vlk ďábla? Bloudění tmavým lesem pohanství, podlehnutí svodům Satana jakožto vládce pozemského světa a následně očistění skrze Syna Božího? Citace z Bible neuvádím, bylo by jich docela dost a už takhle je to dlouhý. Jak jsem psala výše, evropský původ pohádky tomu docela nahrává a je fakt, že s motivem Červené Karkulky jsem se v pohádkách mimoevropských/"nekřesťanských" národů nesetkala.
Přiznám se, že si nevzpomenu, jak to interpretovala Marie Louise, možná došla k tomu samému; každopádně co vy na to?
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 0:42:06)
Monty - to je dobrý! ~:-D

Já o tom práci nikdy nepsala, ale ze školy si to pamatuju takto:

Francouzská verze pracuje s tím, že vzhledem k tomu, pokud jde o panenství (a někdy i o život), co se stalo, nemůže se odestát, neexistuje ani myslivec, který by vše vrátil zpět. Jde o pohádku varovnou.

Karkulka skutečně mohla nést babičce pazourky, bobule nebo kus mamuta, jelikož je to pohádka prastará.
Les je záležitost abstraktní, nelze tedy mluvit o vyloučení báby z rodu nebo o vědmě - podivínce, žijící na samotě. O chlapa mohla zakopnout hned za první chalupou.

Ve francouzské verzi, která vůbec není pro děti, vlk nejenže se válí v babiččině posteli, ale ke všemu žádá po Karkulce, aby se svlékla a lehla si k němu.
Na nějaké uši, oči a pusu dojde až po dotazech typu: "A babičko, proč máš tak velké ruce?" "Abych tě mohla lépe obejmout..."

Bratři Grimmové tam myslivce flákli, vykašlali se na vlka - zjevného prasáka - a pracovali s principem Slunce.
Vlk je tma, noc, ale po noci vždy musí slunce znova vyjít, takže je třeba Karkulku osvobodit (myslivec). Hapruje tam ale v tom ta bába. Co má společného se střídáním denní doby?
A ve sluneční verzi hapruje i fakt, že červenou čepičku jako symbol nasadil Karkulce až Perrault.

Za podstatné taky považuju to, že vlk babičku i Karkulku pohltily a spolkl, nikoli rozporcoval a rozkousal - symbolika jako blázen.


Zajímavé mi přišlo, že mají Karkulku po celém světě a třeba v Malajsii vystupuje místo vlka tygr :-)

Každopádně je pohádka určena holčičkám kolem 11 let, což mi z dnešního hlediska (v té franc. verzi) přijde dost šokující.


(A co mi připadá totálně ujetý, a to mi nikdy nikdo nevysvětlil, je fakt, že si vlk NEVŠIMNE, když mu myslivec párá břicho a zašívá do něj kameny, terážto činnost se objevuje i v jedné verzi O kůzlátkách - matka koza udělá vlkovi totéž poté, co vysvobodí kozlátka z jeho přicha)
 Kafe 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:30:56)
Což hlavně ten vlk musel mít hubu jako vrata, když spolknul babču i holku a ani je nerozkousal. ~;)
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:31:50)
Liško,
třeba měl čelistní klouby jako had. ~;)
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 1:27:48)
Monty - a taky bylo dost zajímavé číst pohádku v surovém, nezpracovaném vydání, takovou, jak si ji spisovatel zapsal, než ji rozpracoval do skutečné pohádky.
Tak tam je nesmyslů a naprosto nepochopitelných věcí tolik, že vychází skoro na každou druhou větu :-)

K.J. Erben - Vlčice

Byl jeden zakletý mlýn, i nemohl v něm nikdo zůstávat, proto že do něho vždycky přicházela nějaká vlčice. Jednou přišel do toho mlýna nějaký voják na nocleh. I udělal ve světnici oheň a šel potom na půdu, vyvrtal nebozezem ve stropě díru a díval se dolů do světnice. Tu přišla nějaká vlčice a hledala po mlýně, kde by co našla k jídlu. A když nenašla ničehož, šla tam k ohni a řekla: „Kůže dolů! kůže dolů! kůže dolů!“ Na to se otřásla, a kůže s ní spadla; pak tu kůži vzala a pověsila ji na hřebík, a z té vlčice udělala se dívka. Ta dívka šla k ohni a tam usnula. Tehdy on sešel s půdy dolů, vzal kůži a pevně ji přibil na mlýnské kolo; potom vešel do mlýna k tomu děvčeti a vykřikl: „Dobré jitro, panenko! jak je?“ A ona začala volat: „Kůže na mě! kůže na mě! kůže na mě!“ Ale kůže dolů nemohla, proto že byla přibita. Ti dva pak se vzali a měli spolu dvě děti. Potom starší syn nějak se dověděl, že jeho matka je vlčice, i řekl jí: „Hej, mámo, mámo! slyšel jsem, že jste vlčice!“ A matka mu odpověděla: „Co to žvastáš? jak můžeš mluvit, že jsem já vlčice?“ — Jednou šel otec těch dětí na pole orat, a syn jeho řekl: „Táto, já půjdu taky s vámi!“ — „Pojď!“ řekl otec. Když přišli na pole, ptal se syn otce: „Táto! jest-li pak pravda, že je naše matka vlčice?“ Otec řekl: „Pravda.“ — „A kde je ta kůže ?“ tázal se syn. — „Tam je na mlýnském kole.“ Jak mile syn přišel domů, tu hned povídá matce: „Mámo, mámo! vy jste vlčice, a já vím, kde je vaše kůže.“ — „A kde je moje kůže?“ otázala se ho matka. A on řekl: „Tam na mlýnském kole.“ Na to mu řekla matka: „Děkuji ti, synáčku, že’s mě vysvobodil!“ Potom odešla a nikdy pak už ani sluchu o ní nebylo.
 Skákavá 
  • 

Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 9:43:06)
podobný děj má nějaká eskymácká pohádka, kterou rozebírá v knížce clarissa-pinkola. mě to úplně fascinuje, co všechno z těch pohádek vyvodí a jaký význam dává dějům a situacím a charakterům, prostě mazec a v životě by mě nic podobnýho nenapadlo!
jinak já měla odjakživa největší problém s princeznou se zlatou hvězdou, tou knižní, že uteče z domu protože ji chce pojmout za ženu její vlastní otec, protože se tolik podobá své zemřelé matce. ty feudálové......!
a milovala jsem ruský pohádky - krásu nesmírnou, to jsou horory jako kráva. taky si tam furt něco sypou do rukávů, nějaký kosti a tak aby kouzlili, to mi přišlo zajímavý :)
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:05:24)
Skákavá - Krásnou Vasilisu, co si svítila lebkou na cestu domů, mi babička musela číst imrvére ~:-D
 Renka + 3 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 8:06:14)
To jsou krásné výklady, fakt je, že pohádky jsou plné nesmyslů. Třeba taková Locika, co jí princ šplhá po vlasech do věže. To musela Locika vrnět blahem, když se jí princ celou svou váhou pověsil na vlasy nemluvě o tom, že by jí nejspíš srazil vaz.
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:07:53)
Renka - vlasy jsou nesmírně pevná a trvanlivá věc - stačí je omotat kolem nějaké tyče, aby to netahalo a vyleze třeba slon :-)

Kromě toho předpokládám, že mladý jinoch nevážil dva metráky - to by se těžko dostal do věže i výtahem ~:-D
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:09:30)
Bin,
slon těžko, protože nemá prsty.
Znáš přece ten vtip o slonech a ježkovi? ~;)
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:12:25)
Monty - vtip neznám, piš! Chci znát ~:-D
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:16:12)
Bin,
tak to jde takhle partička slonů a najde pytlík s trávou. Chtějí si umotat jointa, ale nejde to, protože nemaj prsty. Najednou vidí ježka a zavolají na něj: "Hej, ježku, neumotal bys nám nějaký jointy, my nemáme prsty..." Ježek souhlasí: "Ale jo, tak mi to tu nechte a stavte se tak za hodinu."
Za hodinu se sloni vrátí, celí natěšení, jak si zahulí, a najdou ježka ležet zhulenýho na zádech.
"Hej, ježku, ježku, kde je to naše hulení?"
A ježek se na ně velmi, velmi pomalu obrátí a povídá: "Táhněte do píči, šedé oblaky..."
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:18:44)
~t~~t~~t~~t~~t~~t~

A já čekala, že to budu moct vykládat v hospodě jezeďákům!
 Půlka psa 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 0:48:39)
Tohle je přesně ten důvod, proč jsem nesnášela klasické pohádky, a proč jsem ve věku čtyř let přesedlala na Robinsona. Snad jediná obstojná pohádka byl Jeniček s Mařenkou. V naší verzi nebyla Mařenka pasivní. Byla ta starší, ochraňovala Jeníčka a chovala se celkem konstruktivně.

Nicméně i v téhle pohádce je problém, a to se zlou macechou. Macecha a slabý senilní otec vyženou děti umřít do lesa, ty přestanou mnohé peripetie, aby potom slavně našly rodnou chaloupku s macechou a senilním slabým otcem, bim bam zazvolnil zvonec, a jestli tam neumřeli, tak tam šťastně žijí spolu dodnes. WTF?
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 1:23:31)
Půlka psa - chaloupka Jeníčka a Mařenky a chalupa ježibaby (event. ježidědka) představují rozmanitosti domova, v němž děti žily. Takže vlastně takové 2v1.
Takže ať se jedná o jakoukoli verzi, vše vypovídá jen o tom, s čím se děti mohou doma setkat, co mohou prožívat.

Verzi, kdy se děti vrátí domů a je tam i macecha, neznám.
Buď je v lese zapomene slabomyslný tatínek a pohádka končí: "Tatínek s maminkou seděli doma a plakali a najednou - děti tedy! To bylo radosti!" Což mi připadá snad šílenější než verze s macechou, protože z toho čiší nesmírná beznaděj - co dalšího s těmi debilními rodiči ty relativně chytré děti ještě čeká, že?
Nebo po návratu domů zjistí, že je tam jen tatínek a macecha umřela - hlady? Na nějakou nemoc? Zabil ji otec?

No a taky ne v každé verzi šoupnou bábu do pece - a ježidědka nikdy, ten je honí vždycky :-)

Ta zmírněná verze, kdy hlavní roli hraje macecha, protože je nemyslitelné, aby otec děti v lese zapomněla nebo je tam zavedl, když je nemůže sám uživit a stejně tak je nemyslitelné nechat bábu uhořet v peci, je verze Hrubínova :-)

 radka 
  • 

Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 7:51:51)
Jeníčka a Mařenku znám tak, že končí tím, že děti se vrátí domů (když strčili ježibabu do pece) a tatínek prozře (protože se mu mezitím stýskalo po dětech) a macechu vyžene
 kachna_ 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 8:33:32)
já znám jednu měkčí verzi - děti měly jenom tatínka, tatínek odešel do města prodat dříví a zdržel se, takže ho děti vyrazily hledat.
(a zdržet by se teoreticky mohl i z naprosto reálného důvodu - kvůli povodni třebas, v pohádce to nepitvali).
a druhou, kdy je rodiče zavedli do lesa, protože měli strašlivou bídu a doufali, že se dvou sirotků někdo ujme a slituje se nad nima (to je verze, kdy se perník změnil v drahokamy)
 magrata1 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 8:28:46)
Já znám verze perníkové chaloupky tyto- otec je pako, zapomene děti v lese. Děti sbírají jahody, myslí, že slyší otcovu sekeru, jdou dál a dál. Večer zjistí, že to byl kus větve, co ve větru narážel do stromu. Otec zavede děti do lesa, vyslán macechou. Pak buď děti vědí, že je tam chce nechat a značí si cestu nebo nevědí a zůstanou tam napoprvé. Dále verze s ježibabou a ježidědkem, tam zdrhnou a dědek je honí, v poli potká ženu (patrně duch zesnulé matičky) a ta ho zdrží a pošle špatně a verze, kdy je jen ježibaba, kterou šoupnou do pece. Ježibabu od ježidětka do pece nešoupnou, ta ho za dětmi přece pošle. Návrat domů- matka s otcem pláčou nad ztracenými dětmi, mají radost. Otec macechu vyhnal, protože se mu zastesklo po dětech a uvědomil si, že je mrcha. S mrtvou macechou verzi neznám.
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:22:06)
Odvést děti do hlubokého lesa, že se jich tam někdo ujme, je stejná demence, jako je tam zapomenout.
Ale pokud vycházíme z teorie, že domov i chaloupka je jedno a totéž a má to jen ukázat na rozmanitost místa, kde dítě vyrůstá, les může představovat totéž, co v Karkulce - nějakou zkoušku, přechod odněkud někam...

 Kafe 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:22:51)
Ale kdež. Prostě je neuživili, tak se jich takto decentně chtěli zbavit.
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:25:38)
No jasně, jako to dělají Eskymáci se staříkama.
Možná je to původně eskymácká pohádka a otec je původně nenechal v lese, ale na nějaký kře...
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:28:24)
Třeba se to v originále jmenuje Pakak a Kunik. ~;)
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:34:09)
Pakak a Kunik ~R^ ~t~
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:23:58)
Mrtvá macecha mi přijde logičtější než vyhnaná macecha - nechal se zmanipulovat, aby vlastně zabil děti a najednou ten bačkora sebere síly a vykopne ji? To je úplně zcestné... ~:-D
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:33:11)
Šuplík - při jeho intelektu bych se dost divila.
A napadá mě zrůdná teorie, že verze s macechou je I.
Dvojka, tedy druhý díl, mluví o tom, že se otec nepoučil z krizového vývoje a děti v lese zapomněl.
A třetí díl je o tom, jak díky otcově slabomyslnosti neměli co do huby a on, se slzou v oku vzpomínajíc na macechu, je dobrovolně odvedl do lesa...
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:36:47)
Bin,
a nemohl tu macechu prostě sníst?
Odvedl přece děti do lesa, protože je nemohl uživit.
Vrátí se domů, dojde mu, co provedl, tak sejme macechu, naporcuje, nasolí... a čeká, jestli se děti nevrátí domů, protože problém je (aspoň na čas) vyřešen.
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:38:53)
Ježíš, Monty, to je hnusná teorie!
To je ještě víc fuk než ty znetvořený nožičky ~t~
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:39:14)
FUJ nikoli FUK :-)
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:43:12)
Bin,
v pohádkách se lidi pojídají běžně, přijde mi to celkem logický. Navíc ho k tomu macecha přiměje, takže si zaslouží exemplární trest. Je fakt, že otec za svoje podpantofláctví potrestanej není, nebo se o tom aspoň nemluví (že je mu smutno a lituje je dost slabý), takže při variantě zabitý a snědený macechy se nabízí, že bude třeba potrestanej časem...
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:45:48)
Monty - a čím? Žaludeční nevolností?
Zákonem těžko - kdo by se za ním v těch lesích táhnul - kde není žalobce...
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:48:49)
Bin,
nikde není psáno, že bydlel uprostřed hlubokýho lesa. Aspoň o tom teda nic nevím. ~;)
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 18:04:45)
Monty - no, to je fakt - a pravdu má i Martina s tím požíráním dětí v období hladomoru...

To by korespondovalo i s tím, že obě chaloupky jsou jedna a táž - ty děti chtěl prostě někdo sežrat, ale zápasil sám se sebou a nakonec sežral macechu, čili nebezpečí pominulo (děti utekly ježibabě) a není vyloučeno, že děti otci při vraždě pomáhaly (ježibaba lopatou do pece...)
 Martina, 3 synové 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:51:01)
v pohádkách se lidi pojídají běžně,

Při hladomoru taky. Zvláště děti. ~n~ Takový otec, který své děti nesní, ale jen odvede do lesa, je vlastně lidumil. ~:(

Celá ta pohádka nabádá děti, aby neplakaly hlady, protože by je mohlo potkat něco ještě horšího: samy v lese. ~Rv A vydat se tam, najít chaloupku z perníku, vlastně taky není žádné terno, znovu jde o život, protože i Ježibaba má hlad. ~w~
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:53:51)
Martino,
tak zas ale ježibaba může jíst ten perník.
Leda by měla bezlepkovou dietu. Ovšem to by pak byl docela masochismus, bydlet v baráku z perníku.
 Martina, 3 synové 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:55:57)
může jíst ten perník.

Furt jen perník, to nejde. :-©

Mohlo to být varování před lidmi, kteří lákali děti na příslib jídla - a pak je zamordovali. ~e~
 splechtulka & M+J+R 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 20:58:26)
Tak to je motiv jdoucí staletími. Ukrajina... dva bratři jdou chytit kočku.., a zatím je to mavnada, staršího na tu kočku chytí a snědí... Třeba to byla skutečná událost.
 Kafe 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:58:52)
Já si myslím, že je chtěla prostě upéct z pomsty, že jí ten perník ozobávali a tím pádem ona to furt musela dopékat. Třeba si zrovna dopekla střechu a Jeníček jí to poničil. To naštve.
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 18:02:16)
Liško,
já bych si je na jejím místě radši zotročila. I když ona si vlastně Mařenku zotročila, sníst chtěla jen Jeníčka. Ale zas nevíme, jestli ji neměla v plánu sníst potom, až vytráví Jeníčka.
Každopádně je zajímavý, že v pohádce hrozí větší nebezpečí chlapci a od staré ženské. Třeba v tom taky bude něco sexuálního.
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 18:06:49)
Monty - to, že ježibaba nežere perník, i když má hlad mě dostává k tomu, proč kouzelná bába daruje děvčeti Hrnečku vař za kus suché skývy - proč, doprčic, nejí tu kaši?
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 18:07:57)
Bin,
bába s hrnečkem ve skutečnosti nemá hlad, jen si chce ověřit, že má děvče dobré srdce a zaslouží si být obdarováno.
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 18:10:53)
Zatímco ježibaba si nechce ověřit nic, má jen cukrovku a neumí si napéct chaloupku z nějakého slaného pečiva...
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 18:16:19)
Bin,
no, ono je to vůbec zajímavý - perník byl totiž celkem luxusní jídlo, to nebyla zrovna běžná strava; natož cukr, dlouho se sladilo jen medem, protože cukr byl hrozně drahej. Otázkou je, kde bába brala tolik medu a vůbec surovin, aby to vystačilo na celej barák.
Podle mého názoru děti halucinovaly z hladu a báby domek byl úplně normální chajda. Jeníček urval na střeše kus nějaký šindele a bába byla naštvaná, že jí poteče do baráku. A taky hladová, pochopitelně, hladomor nebyl omezenej na jednu rodinu (otec s macechou).
 Kafe 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 18:31:21)
Monty- jestli náhodou z chaloupky není ve skutečnosti varna na perník, děcka si tam šlehla, ale nezaplatila, tak je babka-dealerka, chtěla potrestat. ~;)
 Kafe 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 18:00:30)
Tak největší maso je Zlatý kolovrat, jak posílají pachole pro ruce a nohy.

Běž matko do komory, jsou tam ty ruce naší Dory.

Už jako dítě mě napadlo, jak je možné, že Dora v tom lese nevykrvácela, když byla bez údů a bez očí. To musel vymyslet nějaký psychopat.
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 18:09:46)
Liško - ale to nejsou lidové pohádky - pachole a Dora.

Ovšem ono úplně stačí - opět má oblíbená Živá voda - ta ohnilá mrtvola v pangejtu u města, jak ji dá princ pohřbít a ona mu pak v podobě vlka pomáhá zneužít tu princeznu :-)
 77kraska 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 6:19:30)
tak samozrejme i v realu byly princezny pasivnimi loutkami, s zenichem se setkaly na na svatbe, proste je tam privezli a byla svatba, to si ted treba s dcerou cteme v knihach o Karlu IV., kde on pred svatbou znal jen Blanku, se kterou vyrustal na dvore francouzskeho krale, ale s ostatnimi se neznal, snatky uzaviral jen kvuli uzemi, o ktere mohl rozsirit zeme Koruny ceske
 77kraska 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 6:21:09)
jinak rozbor pohadek mi prijde jako ujeta disciplina.....my na ne koukame z dnesniho pohledu, ale nasi predci na ne koukali svym pohledem, kdy svet byl plny nebezpeci, neznameho, nevysvetlitelneho a taky chudoby, hladu a zla
 Lída+2 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 7:22:37)
Princezny jsou klony , vytvořené kdo ví kým.....třeba UFO ~t~

No asi mě dostihla nedávno doporučená četba a to co napsala MArtina....

Čínský Roswell - Hartwig Hausdorf

..., že jsem to četla,.....to jsou pak následky......~f~
 kachna_ 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 8:51:32)
Nenapadají. Vyjma toho s tím koněm, což mi přišlo jako ukrutná pitomost, jsem nikdy od pohádek nevyžadovala logiku.
A pohádky od Božky Němcový a Erbena jsem milovala, narozdíl od Andersena.
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 8:59:24)
~g~~t~, S logikou na pohádky. Takhle by se daly rozcupovat nejen skoro všechny pohádky, ale i nejeden knižní či filmový příbeh pro dospělé tvářící se jako "ze života"

A zrovna ve Zlatovlásce mi vadilo už jako dítěti to obětování koně.
 kosatka2 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 9:02:47)
Koukám, že se na školách s pohádkami hodně pracuje. Budou moje děti hodně mimo, když jim prastaré pohádky nečtu a nevyprávím?
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 9:07:18)
kosatko,
to těžko říct, ale nedávno jsem zrovna viděla "pohádkovou" otázku v nácviku na přijímačky, takže se asi předpokládá, že by to znát měly...
 Filip Tesař 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 9:18:57)
Možná se pracuje hodně, ale podle mě mechanicky (soudě podle učebnic, který jsem viděl).

Ale co naděláme? Mechanicky se pracuje s poezií. Poznejte metaforu, poznejte aliteraci. Naučte se životopisný data básníka a přečtěte si povinnej nucenej výsek. Případně se nadrnčí nějaká recitace. Proč se vlastně poezie čte a píše? Záhada. Asi proto, že někoho baví buzerovat s ní žáčky. Čest všem učitelům, který se systému navzdory snažej poezii žákům přiblížit nějak vnitřněji.

Mechanicky se pracuje s dějinama český literatury. Dalimil je fajn, protože byl starej, českej a protiněmeckej. Co na tom, že literární kvality jsou sporný (třeba mu dost pokulhává rytmus). Slavný Rukopisy jsou špatný, protože jsou sice český a protiněmecký, ale nejsou starý a navíc jsou podvod. Co na tom, že z literárního hlediska nejsou špatný? A že podobný podvrhy byly v tý době v Evropě celkem častý a jinde se i zařadily do kánonů domácí literatury...
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:36:14)
kosatko - podobně jako základy biblistiky, patří lidové pohádky k všeobecnému vzdělání, marná sláva ~d~ ~:-D
 Gajka + 2 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 9:17:26)
Co se týká té filmové verze tak se mi vždy zdálo, že Zlatovláska stále doufá, že se něco stane a že si krále nebude muset vzít, že čeká, že Jiřík "něco" přeci udělá. Když jí představuje pak Jiřík králi, má takový "poťouchlý" výraz. Trochu mi to připomíná mnohé situace ze života, kdy člověk čeká, že prostě "něco" se určitě stane...a ono se buď něco stane a nebo taky ne ~:-D
Počet dcer je v různých verzích různých, někde 3, někde 7 a tady dali 12 :) každá ta hodnota má svůj význam v různých pohádkách. Mně spíše přišlo divné, proč otec dává nesplnitelné úkoly a má přitom plný zámek/hrad neprovdaných dcer tj. že vlastně si to dělá sám..jestli on nemá na tom zájem, aby mu tam zůstaly.
Noa trojka je jasná tj. proto byly i 3 úkoly asi..no a ten čtvrtý tj. poznat jí je taková drobná poťouchlost.. jako v životě .. domluvené podmínky a pak najednou a ejhle ono ještě něco přeci jen je třeba splnit.
Ten probodený kůň mi přijde z toho celého pro "pohádku" nejdivnější resp. ten důvod proč ho zabil. Možná cosi jako, že mláďátkům je třeba pomoci i za cenu obětování "svého" bohatství - kůň byl přeci jen majetek, ale spíše je otázka, zda byl "jeho" no a hlavně, když tedy mu rozuměl, tak co mu asi kůň říkal, když šel na něj s kudlou.
Jinak v té filmové verzi je dost divné, že ten král jakoby počítá, že se Jiřík zaposlouchá do nějakých hovorů zvířat a přelije, proto ten "úkol" nalít a nepřelít, ale nebýt těch náhodně přiletivších much, tak by vlastně nepřelil ~z~ a král by byl v klidu, že nic nesnědl.
 wer 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 9:53:52)
Mám jednotnou odpověď na všechny otázky. JE TO POHÁDKA!
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 9:55:04)
wer,
no, jenže původní význam slova "pohádka" je HÁDANKA. ~;)
 margotka78 alias shit-roller 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 10:19:15)
Pohádky mě nebavily nikdy ani jako dítě a nebaví mě ani dnes.
Baví mě reálné příběhy.
 kreditka 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 10:43:00)
A proč by pohádka měla mít logiku proboha? 4 leté děti nebudou zkoumat zda 12 princezen bylo zplozeno stejným párem
 margotka78 alias shit-roller 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 10:45:55)
No to sice nebudou, ale na druhou stranu proč by se jim měly věšet bulíky na nos??~d~
 kachna_ 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 10:53:09)
pohádka se podle mě fakt nerovná věšení bulíků na nos.
Pohádka je příběh nesvázaný realitou.
 margotka78 alias shit-roller 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 11:16:19)
Jako že se královské rody rozmnožují dělením?
Třeba jo ~:-D
 kachna_ 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 12:55:05)
těm nosí děti čáp, ne?
Hele ale to by mohlo bejt vono. Představ si skupinku čápů (12), letěj, letěj, letěj (v zobákách děti samozřejmě), jeden flákne Zlatovlásku do kolíbky a protože už má hotovo, letí si zaklofnout nějakou tu žabu. Mno a hot žaby byly toho roku natolik chutné, že ostatních 11 čápů neodolalo, fláklo děti k Zlatovlásce a šli na žaby.
V poučení z tohoto smutného příběhu vzali lidé rozmnožování zpět do vlastních rukou, neb distribuce za pomoci čápů se ukázala jednak nespolehlivou, jednak značně nerovnoměrnou, omezenou zejména na okolí rybníků a tůněk.
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:40:01)
Lenko - Tvá teorie j dobrá, trhlina je v tom, že čápi nosí kluky. Holky nosí vrány :-)
 Marcy 
  • 

Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 11:21:17)
...věšet bulíky na nos? pak by musela zmizet z literatury veškerá fantazie počínaje kouzelnou hůlkou přes hejkaly a okřídlené koně. k čemu by to bylo dobré?
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:38:01)
kreditko - kdo se tu baví o dětech? Pohádky původně vůbec nebyly pro děti - proto je to taková věda a mě prostě zajímá, kde se tam ten který prvek vzal.
Pohádky byly původně jen násilí, sex, krev a slzy.
Postupem času se to zmírnilo, ale něco přetrvalo. Třeba právě v pohádce Živá voda - princ stojí u dvanácté panny a zírá a zírá, jak je krásná, až ho vlk venku musí upozornit, že je čas zdrhat.

Od té chvíle už se o princezně nemluví jako o panně a po čase se jí narodí synáček :-)

 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:39:07)
"...až ho vlk venku musí upozornit, že je čas zdrhat" = "Tak hele, mladej, došukat a padat!" ~t~
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:41:18)
Monty - vlk decentně vyl - je to pohádka! ~:-D

Ale divné je i to, že si se spící zneužitou princ vyměnil pás - museli ho tedy mít oba dole :-)
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:50:58)
Jinak teda já mám jinej problém - jak to, že holubi v Popelce ty luštěniny a obiloviny nesežerou, ale poslušně roztříděj? Grimmové tam tuším mají čočku... a tu podle mne holub normálně konzumuje.
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:53:12)
Monty - Popelka byla tak hodná, že se kvůli ní obětovali, ale nevěřím, že si nezobli.

A když koukneš na 3 oříšky pro Popelku, zjistíš, když oknem vletí ti vyžraní, chovní ptáci, že to normálně konzumujou :-)
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:54:42)
Bin,
holub je pažravá potvora, ta se neobětuje ani pro matku Terezu. ~;)
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:00:48)
Tvůj pragmatismus pohádkáře nezajímá ~:-D

Holub - holubice = symbol stálosti, věrnosti, lidské duše, nevinnosti...

To vše Popelce pomohlo dosáhnout svého štěstí...

Si teda myslím :-)
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:06:15)
Bin,
a co ta malá noha?
Byl švarný princ ve skutečnosti pedofil? ~;)
 Martina, 3 synové 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:11:02)
Byl švarný princ ve skutečnosti pedofil?

Spíš Číňan. ~;)
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:11:30)
Martino - máme stejné myšlenky :-)
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:13:12)
Tak na Číňana jsem taky myslela, ale ony i ty podvázaný nohy u Číňanek mají pedofilní podtext. I když je to teda dost hnusný, když je to mimo botu. Ovšem proti gustu... národ, kterej žere pásovce asi není tak útlocitnej.
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:16:33)
O podtextu žádná, to je jasný. A bylo to považováno za krásné - nedávno to říkaly nějaké Číňanky - 90, 100 let a hrdě ty hnusný nožičky ukazovaly na kameru.

A když se zadařilo, měly tu nožku i částečně chápavou, což prý bylo požehnání pro toho chlapa, který jim do té znetvořené nožičky strkal to...tamto... :-)
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:11:07)
Monty - nevidělas nohu mé sestry ~:-D

Nebo orientální prvek - inspirována Martinou, napadlo mě, že to může souviset s cílenou deformací nožek čínských holčiček :-)

Skleněný střevíček může být novodobá záležitost - mohla mít jen takové ty pevné, brokátem potažené fusekle.


Mně je spíš záhadou, že ten princ tu holku nepoznal. Zahalená je jen Šafránková, jinak se normálně viděli, a pokud s někým tančím 3 večery, poznám ho i s popelem na ksichtě...
 Martina, 3 synové 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:18:57)
Skleněný střevíček může být novodobá záležitost

Nemusí. Foukané sklo se vyrábělo v Sýrii už v 1. století. Technicky to není velký problém. ~;)
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:26:21)
Martino - jenže to už nekoresponduje s cílenou deformací nohou - kdo by to vyfouknul, a kdo by v tom chodil? :-)

Ale pokud nejde o čínskou pohádku, pak může být střevíček i skleněný, to je jasné :-)
 Kafe 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:27:53)
Ta skleněná botka má asi evokovat, že Popelka byla fakt éterické stvoření tančící velmi lehce, jako víla.
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:37:58)
Liško - ano a má to také asi tvořit protiklad rozšláplým třiačtyřicítkám jejích sester - to by šlo ~R^ ~:-D
 Martina, 3 synové 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:33:45)
Ale pokud nejde o čínskou pohádku, pak může být střevíček i skleněný

Může to být klidně i nějaká chyba překladu. Pohádky putovaly napříč světadíly spolu se svými vypravěči. Jednotlivé prvky se nabalovaly bez ladu a skladu. ~k~
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:44:14)
Martino - to je taky možné a další možnost je ta, že se hlavní hrdinové odívali a obouvali v pohádkách do co nejvzácnějších věcí a to foukané sklo, ve tvaru střevíčku navíc, mohlo být vzácnější než zlato - plus ta Liščina symbolika éteričnosti a kontrastu k jiným dívkám, potažmo sestrám... :-)
 libik 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:11:23)
Holky, jste výborný, dík~x~~x~
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:11:54)
libik - tak přihoď něco do placu :-)
 . . 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:56:57)
Holubi ve filmové Popelce to normálně žerou, a kdyby záběr včas neskončil, tak to taky všechno sežerou.
 Martina, 3 synové 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 16:57:50)
ale poslušně roztříděj?

Dýně se změní ve zlatý kočár, myši ve švarné lokaje, v ořechu jsou plesové šaty: a ty řešíš (ne)sezobanou luštěninu? ~t~
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:02:08)
Martino,
zjevný hovadiny způsobený kouzlem nemá smysl řešit. ~;)
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:02:56)
Martino - záleží na verzi - dopravní prostředky do paláce byly různé - pořád lepší dýně, než Mha za mnou, mha přede mnou, sám Pánbůh nade mnou, andělíčku, můj strážníčku, dům za mne opatruj, kteroužto křesťanskou modlitbu používá jako kouzlo magie - to už zavání hranicí ~:-D
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:29:24)
Šuplík - ten kůň není ve filmu - píšu o dvou verzích (a je jich víc) :-)

A obecně mi celý ten filmový páreček připadá odjakživa dost odpudivý.

A bohužel jsem Kotrbové nikdy neuvěřila, že to není ta protivná, černovlasá princezna z Honza málem králem :-)
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:41:34)
Šuplík - no, to je samozřejmě pravda ~:-D

Ale pokud je dobrý herec, ani jako dospělému, natož jako dítěti, Ti nedojde, že je to táž osoba.

Já si například až v pubertě všimla, že princezna Fišperanda a Krasomila jsou jedna a táž osoba (a to mi to určitě nějaký necita vyžvanil) a měla jsem z toho pocit, jako bych zjistila, že neexistuje Ježíšek ~t~
 Binturongg 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 18:05:33)
Šuplík - ale jo, ale Barunka je jedna z mála výjimek - to bychom tu byly do zítra - ale můžeme na to založit téma, je to zajímavé ~R^
 Kafe 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:20:09)
12 princezen mohlo být porozeno ve 3 vrzích, po 4 kouscích. ~;) Jen ale netuším, proč by pak král nadělal tolik cavyků s jejich vdavkami, když jich měl tolik. By byl rád za každého uchazeče, zejména pokud by ten nežádal věno. ~;)
 Kafe 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:26:53)
Šuplíku - možná správně tušil, že jen zlatovláska byla jeho biologické dítě. ~t~
 Monty 


Re: Zlatovláska - laický rozbor pohádky 

(23.3.2016 17:24:38)
Liško,
pochybuji, že by v temným středověku dokázali zachovat při životě čtyřčata.
To spíš šest vrhů po dvou kusech.

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.