mrakova |
|
(20.4.2016 7:43:40) Japonsko ruší humanitní obory na univerzitách. Na přání ministra.
To se líbí i některým lidem v ČR. Například článek zde.
http://www.blokprotiislamu.cz/proc-japonske-univerzity-omezuji-rusi-humanitni-obory
Jako důvody uvádějí následující:
Proč platit něco, co není užitečné?
Ministerstvo školství svůj krok zdůvodnilo dvěma skupinami argumentů.
Za prvé. V zemi ubývá obyvatel i studentů a nedostává se zejména absolventů technických oborů. Nejsou-li technické obory zaplněny, je nesmyslné financovat jiné obory, které jim konkurují.
Za druhé. Daňoví poplatníci mají financovat pouze to, co je prakticky užitečné. Třeba studium psychologie či sociologie může mít podle ministerstva význam tehdy, je-li včleněno do přípravy budoucích personalistů nebo jiných prakticky zaměřených profesionálů.
Čtenář si dokáže snadno představit, jaká odezva by následovala, kdyby se k podobnému kroku odhodlala česká vláda. Okupační stávky, demonstrace v ulicích, demonstrace solidarity v dalších evropských městech, palcové titulky novin, speciální pořady České televize…
Jaký je váš názor? Myslíte, že by se měl omezit počet lidí studujících humanitní obory? Popravdě řečeno, já nevím. Nemyslím si, že opravdu platí, že ti lidé jsou nezaměstnaní nebo prodávají v McDonaldu, jak se s oblibou říká. Na druhou stranu v oboru nepracují a třeba hledají uplatnění hůře.
Ale to může platit kupodivu i pro veterináře nebo i chemiky a architekty (ti mají dokonce podle statistik nejvyšší nezaměstnanost - a přitom veřejnost se domnívá, jaká je to super a lukrativní práce). Také si říkám, jestli by se něco vůbec změnilo, kdyby absolventi humanitních oborů nemohli svůj obor studovat. Pochybuji, že by šli na technické či jiné užitečné obory - a kdyby šli, tak co když zase bude nadbytek technicků a těch dalších? Nebo je tedy představa autora článku taková, že v dnešní společnosti je vlastně vzdělání až na pár profesí typu medicína vlastně zbytečné a stačí nějaké zaučení? Práce stejně ubývá, hodně pozic bude automatizovaných. Nebo jestli se domnívá, že by tito lidé raději měli ihned po ZŠ obsadit pozice v montovnách, kde firmám ZOUFALE chybí lidi, jak neustále pláčí, ale platy jsou tam kolem 15 tisíc hrubého? Já nejsem žádným příznivcem humanitních oborů typu gender studies apod., ale kde se v lidech bere jistota, kolik pozic bude potřebných za 5 a více let, když se vše tak rychle mění? Navíc osobně neznám žádného absolventa humanitního oboru, který by pracoval poté jako dělník či podobně kvůli tomu, že nenašel jinou práci. Přijde mi to jako takové povídačky, že tito lidé jsou na ÚP či u pásu nebo v McDonalds.
|
Cimbur |
|
(20.4.2016 7:50:13) Mám zábrany číst cokoliv, co publikoval BPI. Jde jen o redukci studijních míst nebo se ruší celé obory? Je krátkozraké a sociálně-inženýrské nenechat rozvíjet společenskovědní obory. Pracovní trh nemůže být jediným kritériem.
|
mrakova |
|
(20.4.2016 8:03:08) No ten článek napsal Petr Hampl. Já ten příspěvek četla na Facebooku a pod tím byly názory různých lidí a někdy to bylo teda dost hrozné - buď že by se to mělo omezit, aby těch absolventů nebylo tolik nebo aby se zavedlo školné. A prý tito lidé parazitují vlastně skoro celý život na společnosti, protože jednak mají zaplacené studium a jednak potom pracují ve státní správě nebo v neziskových organizacích.
Jako protipól tam lidi uváděli třeba dělníky v montovnách, kteří pracují, nestudují a dotují ze svých daní tyto lidi. Navíc tam absolventi humanitních oborů byli některými vykresleni jako intelektuálně podprůměrní jedinci, kteří by za komunistů udělali akorát tak učební obor, ale dnes mají k tomu i levé ruce, takže jsou vlastně k ničemu a jen si takto nesmyslně prodlužují mládí za peníze ostatních. A těm diskutujícím se to nelíbí, protože oni pracují a dotují to ze svých daní a mají právo vědět, co ze svých daní platí a tohle platit nechtějí.
Mně to přijde dost přehnané. Mám známou na zemědělské fakultě, na technologii potravin. Není to humanitní obor, také tam berou čím dál více lidí a hodně z nich v oboru vůbec nepracuje, protože tolik míst prostě není. Nevím, proč se pořád mluví o humanitních oborech. Já bych řadu humanitních oborů mladým nedoporučila, ale zase bych si neidealizovala situaci a nemyslela, že když někdo vystuduje nějaký obor na přírodovědě nebo veterinární lékařství nebo veterinární hygienu, architekturu apod. tak najde 100 % práci v oboru, protože vím, že to tak není.
|
Cimbur |
|
(20.4.2016 8:08:13) Hampl je pro mě lidský a morální odpad. Jeho slova pro mě nemají žádnou váhu. Vím o jeho existenci sotva rok a každý další jeho projev nebo text prohlubuje můj odpor k němu.
|
|
Lei |
|
(20.4.2016 9:49:55) Souhlasím s tím, že např. na ČZU jsou kvanta lidí, kteří tam jdou jen proto, aby vystudovali VŠ. Kolik lidí nicméně uživí naše zemědělství a související pracovní místa? Takže co s těmito lidmi?
Víc jsem si o tom nehledala, ale že by v budoucnu nebylo možné v Japonsku studovat třeba historii? To se mi zdá těžko uvěřitelné.
|
Monty |
|
(20.4.2016 9:51:19) Lei, jo, to je fakt - znám hodně absolventů ČZU a v zemědělství nedělá ani jeden. To je přesně typ školy, kam se chodí pro diplom. Vyřešilo by to podle mne školné.
|
Lei |
|
(20.4.2016 10:02:10) Monty, konkrétně na ČZU by dle mého stačilo úplně, kdyby profesoři byli trochu náročnější. Zažila jsem písemné testy, kdy si profesorka hověla zcela záměrně hodinu nehybně za novinami velikosti Frankfurter Allgemeine - to si snad koupila schválně nějaký cizí tisk, protože naše deníky jsou menší - a na tu zkoušku přišli tehdy bez taháku dva lidi (jedním jsem byla já ). Komplet celé učivo jednoho semestru písmem velikosti 4 v takovém štosíku. Jako neříkám, že jsem nikdy nenakoukla pod lavicí do sešitu, když jsem byla v koncích, ale tohle mi přišlo už vyloženě trapný, a klidně ať vypadám jako nějaký šprťácký Hujer...kamarád, který na ČZU učí, mi říkal, že oni prostě vědí, že když budou nároční, tak test nenapíše třeba 80% studentů. Tak si je budou muset pozvat znovu...a zase to udělá jen někdo...tak znova...a říkal, to máš zarezervování učebny, musejí přijít zase (ti profesoři), připravit nový test, opravovat to zase, a to se jim nechce, navíc je tlak na co nejvyšší počet studentů...
|
Inaaa |
|
(20.4.2016 10:13:10) Znám současnou studentku CZU a ta tedy říká,jak vyhazují od zkoušek, i ji....šla tedy na zemědělskou z hotelovký, což je zvláštní navaznost
|
Lei |
|
(20.4.2016 10:23:29) To ano, jsou kruťasi, kteří vyhodí i opakovaně...taková organická chemie nb genetika, tam to lítá. Státnice byly taky výživné, vyletělo dost lidí. Ale to už je podle mě pozdě...to, co jsem slyšela ve třeťáku!!! na zkoušce..."Co má za plod brambora?"...velké přemýšlení..."Bramboru." (už za to prostě ven a znovu, probůh!)..."No, tak to úplně ne, jaká čeleď je brambora?"..."???"...tak se dobrali k tomu, že jí profesor poradil, že teda lilkovité..."No, a jakého znáte dalšího zástupce této čeledi?"...dlouhá odmlka..."Lilek." "Nó, vidíte, a jaký plod má lilek?"...pauza..."Lilek."
|
Filip Tesař |
|
(20.4.2016 10:43:28) Nechat projít zkouškama a vyhodit případně až od státnic má jasnou logiku, za studenta bere škola celý studium několik let peníze a nebude se ho zbavovat. Na druhou stranu vyhazovat u státnic moc lidí taky nejde, protože by tam pak šlo studovat míň lidí a to zase znamená míň peněz. Takže vyhodit exemplární případy. Logiku to má, je to naprosto ekonomický, tržní chování.
|
|
|
|
|
Lexi. |
|
(20.4.2016 17:37:19) "znám hodně absolventů ČZU a v zemědělství nedělá ani jeden. To je přesně typ školy, kam se chodí pro diplom. "
- ale ČZU nepřipravuje pouze odborníky pro zemědělství - studuje se tam např. : Aplikovaná ekologie Krajinářství Územní plánování Vodní hospodářství Aplikovaná ekologie Krajinné inženýrství Krajinné a pozemkové úpravy Ochrana přírody Regionální a environmentální správa Voda v krajině lesnictví dřevařství tropické zemědělství Zemědělská technika Silniční a městská automobilová doprava Technika a technologie zpracování odpadů Technologická zařízení staveb Obchod a podnikání s technikou Informační a řídicí technika v agropotravinářském komplexu Inženýrství údržby ekonomie
|
Monty |
|
(20.4.2016 17:39:44) Lexi, OK, tak jinak - neznám osobně nikoho, kdo se věnuje tomu, co tam vystudoval. Resp. z mých spolužáků asi pár ano, ale z těch, co tam šli z gymplu nebo jiné školy než zemědělky fakt nikoho takového neznám.
|
Lexi. |
|
(20.4.2016 17:48:53) Monty, znám několik absolventů ČZU kteří se profesně věnují tomu, co vystudovali - jedná se převážně o krajinné a vodohospodářské inženýry, jedna kamarádka je něco na způsob zootechnika - v ZD se věnuje chovu krav Znám jen jednoho člověka, který vystudoval ČZU jen pro diplom - ten pracuje na Policii.
|
|
|
|
|
Persepolis |
|
(20.4.2016 10:49:19) Na ČZU je spousta oborů. Jedna spolužačka moji dcery z gymplu tam studuje lesnictví, další ekonomku a jedna chov exotické zvěře nebo něco podobnýho.
|
|
|
Dana |
|
(21.4.2016 12:09:49) Na vysoké školy by se mělo zavést školné, ale ne aby to bylo podle potřeby třeba pomůcek na studium, ale stát by ho mohl regulovat právě podle potřebnosti absolventů z různých vysokých škol. Několik vysokých škol, které vzdělávají nepotřebné obory typu politolog nebo dnes prý i ekonom, by se také mohlo zrušit. Ušetřené peníze by se mohly dát na rozvoj technických učebních oborů. Ale to není trend EU, ta nám pořád tvrdí, že ještě pořád máme málo vysokoškoláků. Takže v budoucnosti to bude obráceně, nejdřív každý vystuduje nějakou vysokou školu a teprve potom půjde na učební obor. Několik takových lidí znám již dnes.
|
absinth |
|
(21.4.2016 14:35:58) Já nějak nevím, jestli má cenu na takovej hnusnej příspěvek odpovídat. Kdo nemaká rukama, žije za mý peníze. Nenapadlo Vás třeba, že absence poznatků ze společensko vědních oborů sebou nese právě takovouhle netoleranci vůči odlišnostem, strach z neznámého. Vy konkrétně nějakého budoucího politologa nebo ekonoma živíte?
|
|
|
|
|
Cimbur |
|
(20.4.2016 8:01:58) Tak jsem si dala na mobilu práci přečíst ten kompilát s odstavci různých kvalit. Tam, kde se autor pustil do vlasních úvah, to začínalo být hnědé až k blití. A dole podepsán Hampl. Fašistický, tupý pseudosociolog. Vystudovaný za dělnické peníze.
|
mrakova |
|
(20.4.2016 8:07:07) Jo a ještě na tom Facebooku lidem vadilo i to, že lékaři vystudují za JEJICH peníze a jdou do zahraničí, to by se prý mělo také omezit a měli by si tu buď nějakou dobu odpracovat nebo vrátit peníze za studium. Mám pocit, že těm lidem už někdy opravdu hráblo. Místo toho, aby se zaměřili na kritiku rozkrádání ve velkém - různé podvody s evropskými dotacemi, různé kšefty pro kamarády mezi politiky, jejich zastoupení v různých dozorčích radách, odměny manažerů v nefunkčních státních podnicích typu České aerolinie - případ Tvrdík nebo České dráhy - Žaluda, tak tu řeší věci, které jsou vlastně proti jejich zájmu. Ještě jsou ochotni si zavést školné apod. Přitom co tím získají? Jsou hloupí. Myslí si naivně, že USA je náš vzor, ale jaksi nechápu, v jakých problémech tam lidi žijí - kvůli školnému, špatnému zdravotnímu systému apod.
|
Kudla2 |
|
(20.4.2016 8:14:32) tak to maj tak primitivové vždycky, a komunisti to "chytře" přiživovali - vystudoval jsi za dělnický peníze, a ty teď tohle
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(20.4.2016 8:06:26) Tak to je jasný, o tohle se snaží všichni fanatici a nevzdělanci - nevím, k čemu to je, tak je to v lepším případě zbytečný a zrušíme to, v horším nebezpečný a zakážem to.
To samý dělali fašisti, to samý komunisti (třeba taková filozofie, buržoazní pavěda), až se pak musely dělat bytový semináře.
Jakmile se někdo o tom začne vyjadřovat tak, že je to zbytečný a mělo by se to zrušit, tak ač mně humanitní vědy moc neříkaj, tak je zatraceně podezřelej.
|
|
Kudla2 |
|
(20.4.2016 8:06:32) Tak to je jasný, o tohle se snaží všichni fanatici a nevzdělanci - nevím, k čemu to je, tak je to v lepším případě zbytečný a zrušíme to, v horším nebezpečný a zakážem to.
To samý dělali fašisti, to samý komunisti (třeba taková filozofie, buržoazní pavěda), až se pak musely dělat bytový semináře.
Jakmile se někdo o tom začne vyjadřovat tak, že je to zbytečný a mělo by se to zrušit, tak ač mně humanitní vědy moc neříkaj, tak je zatraceně podezřelej.
|
|
Elwing |
|
(20.4.2016 8:18:29) Je to kazdeho vec, co studuje. Vzdelani zajistuje demokracii a dela obtiznou cestu k vzestupu ruznych totalitnich a nedemokratickych rezimu. Jen musi umet studenti kriticky myslet, melo by se k tomu na skolach vice vest. I fakulty byvaji zneuzivany k propagaci urcite politiky, studentum vymyvaji mozky, viz.ted politika EU. Hlavne u studentu humanitnich ved vidim, ze jsou hrozne lehko zmanipulovatelni.Co je psano, je pro ne proste dano, i kdyz je to mnohdy lez.Hezky se vsechno nauci, odprezentuji to obalene do ruznych cizich vyrazu, aby to vypadalo vedecky, ale jaksi sve vedomosti neumi prakticky pouzivat, uroven samostatneho mysleni je nizka.
|
|
Lída+2 |
|
(20.4.2016 8:18:41) Mrakova,myšlenka je to zajimavá......,ale ....
.....no v tom případě by se muselo začít vyučovat jinak geometriii a deskriptivu a podobné věci zase na Zš......což tam nyní skoro není......a třeba deskriptivu učím nyní syna podle svých sešitů....ještě, že je mamka objevila při malování.
A né každý má talent na to číst a vytvářet výkresy, kór, když ani nemá tu představivost...., že mu někdo něco načtrtne na papír a on by z toho měl udělat výkresy.....co by tyhle lidi dělali? rozšířili řady nezaměnstnaných?
V dnešní době PC, neopotřebuješ kresličky, co překreslují roztrhané výkresy....stačí je znovu vyplotrovat.
já to vidím i na tom, když něco šiju......já to vidím....a hned vím co a jak....mám minimální náčrtek, pak to udělám a někdo to prostě nevidí ani když to má před sebou hotové a náčrtek u toho.....
Zamyslela jsi se nad tímto? A můžu ti říci, že hrůza spolupracovat s někým, kdo je na tohle slepý.
|
mrakova |
|
(20.4.2016 8:30:52) Lída - ano, myslím si, že pokud chtějí, aby se mladí více zajímali o technické obory, tak by měli změnit výuku matematiky a fyziky už na základní škole. Ono by se potom ukázalo, že ta matematika není zase tak nezábavná a těžká, jak je dnes chápána. Stalo se trendem, že celebrity se ještě chlubí tím, že jim nešla matematika, je to bráno jako plus. Přitom nemusí být z každého matematik, ale stačilo by, kdyby se naučili rozumět těm vzorečkům a správně je použít. Tak, jak se to učí, je to pro řadu lidí moc abstraktní a nevidí v tom asi smysl - derivace, integrály apod. Potom se bere jako fakt, že od vyšších úrovní, hlavně gymnaziální, holkám matematika nejde. Což je podle mě taky dáno stylem výuky.
|
Kudla2 |
|
(20.4.2016 8:38:10) proč holkám?
|
mrakova |
|
(20.4.2016 8:41:00) No na technických školách je převaha kluků, u holek se to bere za neobyklé. A ve škole je obvyklejší, že klukům jde matematika lépe než holkám. Tak by se učitelé měli snažit matematiku těm holkám nějak přiblížit, aby se jí nebály a měly o ni také zájem.
|
Kafe |
|
(20.4.2016 9:13:40) mrakova - to je pověra, že matematika jde lépe klukům. Za svého studijního života jsme zaznamenala pravý opak. Matematika šla spíše holkám, kluci flákali všechno.
|
Inaaa |
|
(20.4.2016 10:10:17) Takové holky jsem taky znala.Holka se kterou jsem seděla čtyři roky v lavici šla na matfyz, velká výhoda mít takovou sousedku...i tehdy platilo, člověk se musí obklopovat lidmi, kteří jsou chytřejší než on sám....nejen pro byznys...
|
|
|
Lída+2 |
|
(20.4.2016 10:01:17) mraková, jenže pak se přijde na to, že jsou tam holky, který převálcují v matice zbývajích 36 kusů...co tam s nima sedí aniž by se to doma učili..... a zbytek tam sedí , doma se učí....a nedává to......
|
|
|
withep |
|
(20.4.2016 8:45:20) Je to sice nepěkné zobecnění, ale četla jsem kdesi kdysi zajímavý článek, že u holek se stává, že jim v pubertě přestane matematika "jít". Mně se to stalo, v páté třídě jsem excelovala na olympiádě, ale gympláckou matikou jsem proplula jen zázrakem. Je tedy fakt, že jsme měli málo schopnou matikářku, a jakmile na půl roku onemocněla, matika mi zase šla a bavila mě a měla jsem dvojku, ale něco na tom možná je...
|
Kafe |
|
(20.4.2016 9:12:28) withep - na základce jsem vyhrávala matematické soutěže, na gymplu jsem měla dvojku (vůbec mě nebavila a tu školu obecně jsem nesnášela), na VŠ mi už zase šla výborně.
|
Lei |
|
(20.4.2016 9:54:11) Liško, přesně. Až na to, že já to na gymplu dotáhla až ke čtyřkám . Budiž mi teda omluvou, že jsem jako zcela technický antitalent nastoupila do matematicko-fyzikální třídy (dobrovolně, jako jediná totiž měla kombinaci AJ-NJ, obé jsem zvládala celkem slušně a nechtělo se mi začínat se španělštinou nebo ruštinou). Bylo to peklo. A na VŠ pak už zase dobrý . Nakolik tomu prospěla tato tvrdá etapa "na cvičišti", to netuším.
|
|
|
Cimbur |
|
(20.4.2016 10:34:40) Možná něco na tom je. Byla jsem excelentní na matematiku, bavilo mě ponořit se do hloubky abstrakce a řešit i neřešitelné. Ale kolem 16-ti let mě to ponoření přestalo tolik bavit, obrátila jsem se pak víc na vnější svět a už jsem abstraktním věcem tolik energie nevěnovala. Ale fyzika mě bavila pořád.
|
Monty |
|
(20.4.2016 10:39:58) Cimbur, na základce mne bavila matika ve smyslu "hledání řešení úloh". To jsem fakt dělala i ve volném čase a dokonce otravovala spolužáky s vlastními slovními úlohami, které jsem dělala "vtipné", aby je to bavilo. Ale ono je to stejně nebavilo. Nesnášela jsem geometrii. Na střední vůbec netuším, co jsme v matice brali, jen vím, že se nad tím vůbec přemýšlet nedalo, že to bylo jasně dané a od nás se chtělo jen to tupě opakovat. Je fakt, že manžel má v rodině profesora z ČVUT a když si na něco podobného stěžoval, tak mu sám řekl, že matika na střední je v tomhle směru naprosto "nekreativní" a zajímavá začíná být zase až na VŠ... tak to asi není jen můj subjektivní dojem.
|
Kafe |
|
(20.4.2016 10:47:11) Monty - jo, na střední se matematika odtrhla od použitelnosti.
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(20.4.2016 9:23:44) mraková, to je generalizace. Není to záležitost pohlaví. Ale že se u nás matematika učí přinejmenším podivně, v tom s tebou souhlasím.
|
|
Lída+2 |
|
(20.4.2016 9:59:40) Mraková bohužel se mi stalo, že jsem musela už 3 dětem vysvětlovat tu samou látku v období 6let.....něco je špatně.......různé školy, různí učitelé....(mnohočleny, lomené výrazy)...ode mně pochopeno, měli hned 1(a to neumím vysvětlit nic).
Třeba učebnice je nedostačující, takže máme doma bibli (kluci to tak přejmenovali) v ní je shrnuto učivo 6-9. třída. Z toho si počítají....
....jinak teda synové mají ve třídě slečny co jim matika jde.....jen jednu vyjímku....
|
|
Inaaa |
|
(20.4.2016 10:07:48) To je pravda a někteří se snažili napsat učebnice matematiky zábavnější, třeba mladý Klaus, ale na tu knihu jsem tedy nikde nekoukala, a i jiní.
Taková matematika by zajímala mě, měli jsme v rodině matematika a autora učebnic, ale na mě to neskocilo bohužel.
|
Lei |
|
(20.4.2016 10:10:09) Inooo, přiznej se, jsi Balounová nebo Rektorysová?
|
Inaaa |
|
(20.4.2016 10:10:54) ??? Mám si preslapnout?
|
Lei |
|
(20.4.2016 10:15:09) To byl pokus o vtip . Jak jsi napsala autor učebnic, tak mě hned naskočila Užitá matematika od Rektoryse a Balounova Sbírka příkladů pro střední školu, kterou mi kdysi xeroxoval můj děda a posílal do Prahy, když jsem měla před přijímačkami .
|
Inaaa |
|
(20.4.2016 13:06:22) To mi nic neříká, autory si teda nepamatuju...a myslela jsem mnohem starší učebnice a autora...
|
|
|
|
|
|
|
|