Alca |
|
(30.4.2017 16:06:09) Karkulino,
můj brácha byl něco podobného, jestli Tě to potěší, tak pořádně se začal učit až na maturitu...... Pokud už teď vyrušuje nejspíše z důvodu, že se nudí, tak na druhém stupni to bude ještě horší.... A pokud duělal přijímačky bez přípravy, tak na gympl rozhodně patří. Studijní typy nejsou jen ti, co milují ležení v knížkách, jsou i tací, kterým to jde samo....
|
Z+2 |
|
(30.4.2017 16:19:08) Přesně.
|
|
Lída+4 |
|
(30.4.2017 16:49:40) Alčo, můj brácha se začal učit až na vejšce I já jsem tomu ani na gymplu moc nedala. Ségra je jiná, to je svědomitý děvče. VŠ máme všichni, brácha dokonce dvě.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(30.4.2017 17:51:10) Tak také (zatím asi marně) doufám, že to mého syna někdy popadne. Pro letošek bych byla spokojená, pokud proleze
|
Ropucha + 2 |
|
(30.4.2017 17:59:55) Margotko, já bych se asi smířila s tím, že upřímný zápal ho už nikdy nepopadne, ale že bude chtít odmaturovat a ty čtyři předměty se kvůli tomu naučí
|
|
|
Dooly. |
|
(30.4.2017 18:05:42) Taky si myslím,že není nutné se na gymplu učit. Aspoň za mých času nebylo. Jaký byl můj šok,když jsem se o svataku posadila k učení, zjistila že dost si toho nepamatuju. Došlo mi,že učit se neumím ptz jsem to nikdy nepotřebovala. Svatak jsem probrecela, bylo to psycho..pak jsem radši i stáhla přihlášku na vs,ptz při představě že jsi každý půl roku kevzkouskam mi bylo nevolno
|
Lída+4 |
|
(30.4.2017 18:08:10) Jo, část lidí na to na VŠ dojede. Ale leckoho to donutí.
|
|
daba+holčička |
|
(30.4.2017 18:14:31) Tak já se nemusela učit na ZŠ, na gymplu už jo, taky jsem z toho byla na větvi. Tak si myslím, že to 8letý není pro ty co jim to jde samo špatný, aspoň se naučí trochu učit.
|
Dooly. |
|
(30.4.2017 18:21:07) Pokud se tam naučí učit,tak jo..
Každopádně si myslim ze pro inteligentní dítě je gympl lepší.
|
|
|
Alca |
|
(30.4.2017 19:12:03) Zefýr "Já si dokonce myslím, že dítě, co musí sprtat v páté třídě na 8G moc stavěné naopak nebude." To záleží. Já šla z hodně nekvalitní ZŠ, měli jsme skluz, takže určitý dril jsem prostě potřebovala, protože jsem se na gympl fakt dostat chtěla. Prima pro mě byla makačka, ale od sekundy už jsem byla v pohodě, učila jsem se spíše pro svůj dobrý pocit...... To, že někdo se na přijímačky učit musí a někdo ne není znamení toho, kdo na gympl nepatří, ale odráží to i vkalitu základky.....
|
|
|
77kraska |
|
(30.4.2017 21:14:21) zefyr, moje sestacka taky jen pennyboard, zradlo a hadry....v tom se shodneme, ale jeji kamosky, co jsou na 8G, se zrovna chystaji na Knizni veletrh a premysleji, kolik tam utrati penez za knihy :-(
|
Monty |
|
(30.4.2017 21:16:26) Sedmi, ale to není gymplem, to je dítětem. Kdo je knihomol, bude knihomol na základce stejně jako na gymplu. Platí i naopak.
|
77kraska |
|
(30.4.2017 21:21:23) Monty, to je mozne, nevim...moje dite nekdy je knihomol, cte ctyri dily nejake sagy v kuse, neodtrhne se od toho - a pak zase tyden necte nic
ale ty 8G v danych pripadech ty holcicky v cetbe podporuji, davaji jim otazky, co jsem popsala (srovnat dva literarni hrdiny) apod., proste jina uroven nez ZS, kde maji petkrat za rok napsat zapis do ctenaraku a nikdo to s nimi neprobira, jen to odevzdaji
|
Monty |
|
(30.4.2017 21:26:31) Sedmi, takže čtou, protože musí, ne proto, že chtějí... a to fakt myslíš, že má nějaký extra benefit? Moje dítě na ZŠ beletrii nečte, naštěstí nemusí (i já jako knihomol, který čte od 3 let nenáviděla povinnou četbu a nikdy z ní nepřečetla ani stránku) a ani nějak nevím, proč by mělo.
|
77kraska |
|
(30.4.2017 21:34:51) Monty, ja uz taky nejsem pro nejake extremni adorovani cteni, protoze sama jsem cetla hodne a nekdy i zbytecnosti a rikam si, ze misto toho jsem se mela vic venovat nemcine, ktera mi ted chybi...a nevim, jaky vliv ma cteni na osobnost cloveka, jestli kdo cetl a jednom kuse Karla Maye bude cestnejsim a lepsim clovekem....na to by asi musel nekdo udelat odbornou studii
Lido, taky mi prijde ponekud predcasne porovnavat v 11 nebo 12 letech dva literarni hrdiny, kazdopadne dotcena holcicka s tim pohrala a byla za to velice chvalena, coz ji motivovalo k dalsi a dalsi cetbe....
|
Monty |
|
(30.4.2017 21:41:17) Sedmi, tak má to určité výhody - kdo hodně čte, spíš si zafixuje správné tvary slov a píše automaticky bez chyb. Ale když to dítě nebaví, nevidím důvod ho nutit.
|
77kraska |
|
(30.4.2017 21:43:30) pro schopnost psat spravne ma cteni urcite vyznam.....jinak nevim, myslim, ze to neni probadane
pokud cte kvalitni knihy, tak urcite to ma vyznam pro vseobecny prehled
|
|
|
|
|
Lída+4 |
|
(30.4.2017 21:26:49) Sedmi, no nevím, já jsem bejvala vždycky knihomol, ale dostávat soustavně takovýhle úkoly, asi by mi to čtení dost otrávilo.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(30.4.2017 21:29:16) 77krasko, ale to je spíš konkrétním učitelem, i na ZŠ může být podnětná výuka čj.
|
|
Delete |
|
(30.4.2017 21:51:47) 77krasko,
na našem gymplu s holkama taky nikdo neprobírá, co četly. Neprobíral to s námi ani nikdo na čtyřletém gymplu. A jo, měla jsem spolužačku, co četla Vergilia a já nevím co, pak jsem byla já, co sice přečetla komplet Saint - Exupéryho, Božskou komedii a Labyrint světa a ráj srdce, ale jinak se zmítala mezi literaturou pro děti a mládež a humoristickými detektivkami, aale 2/3 třídy nečetly prostě nic. Povinnou četbu jsme neměli.
Moje holky mají jednou za čas povinný zápis do čtenářského deníku na trochu vyšší úrovni, než je běžné, je tam část o autorovi, část o díle, pak vybrané kapitoly, zhodnocení....teď v kvintě měla ta jedna poprvé nějaké srovnání (Romeo a Julie od Shakespearea a Romeo, Julie a tma od Otčenáška). Ta jedna, co je na jiném gymplu, tak vždy po odevzdání čtenářáku píše test z obsahu a porozumění. To je asi tak celé.
Výhoda oproti základce je hlavně v tom, že na gymplu jim od začátku valí do hlavy maturitu a oni k tomu tak přistupují, že to vlastně mají k maturitě, takže i když je to extra nebaví, tak to udělají celkem poctivě.
Jinak ani jedno z mých dětí není knihomol. Jednu knížky bavily, než jí to učitelka v páté třídě dala befeklem, že musí denně číst, to se zasekla a už se do toho znovu nikdy nedostala v té míře, co dřív, ale aspoň čte tu povinnou literaturu a u většiny přiznává, že ji to baví. Jedna z dvojčat čte povinné bez zájmu, ale taky bez odporu, druhá jak co, na něco se radši koukne na film v angličtině, než aby si to česky přečetla, něco si klidně nechá jen převyprávět od starší ségry, něco přečte. No a nejmladší hledí na knížky s odporem, a to byla přitom jediné dítě, které se naučilo číst samo a nějakou dobu se zdálo, že ji to i bude bavit .
Na gymplu jsou všechny čtyři (z toho tři na stejném).
|
77kraska |
|
(30.4.2017 21:57:29) Delete, u Tebe je zajimave, ze kazda dcera to ma jinak se ctenim...cim to?
asi kazdy gympl ma ke cteni jiny pristup, ale ja jsem se prave setkala s tim porovnavanim postav uz v prime u te dceriny kamaradky - a pripada mi to pro primu dost tezke
pardon, musim jit spat
|
Delete |
|
(30.4.2017 22:07:47) 77krasko,
je to poměrně jednoduché. Je každá z nich jiná . Nejen ve čtení. Ve všem.
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(30.4.2017 21:27:19) Monty, to určitě, ale na gymnáziu je prostě vyšší pravděpodobnost, že knihomol nebude ve třídě jediný.
|
Monty |
|
(30.4.2017 21:30:02) Anett, no a na základce nečte knihy nikdo? Zvlášť u beletrie. OK, bude jich tam třeba víc, ale že by milovník četby byl na základce osamocený se mi nezdá...
|
Ropucha + 2 |
|
(30.4.2017 21:39:42) Monty, nevím, asi jak na které základce a jak v které třídě. V jedné nedávné místní literární soutěži uspěli jak žáci ZŠ, tak studenti gymnázií, takže určitě jsou na základkách i sečtělé děti s hlubším zájmem o literaturu. Proč by nebyly. Ale myslím, že poměr dětí s povrchními zájmy a dětí s náročnějšími zájmy bude mírně ve prospěch gymnázií.
|
Monty |
|
(30.4.2017 21:44:54) Anett, co jsou to povrchní zájmy? Já nijak nezpochybňuji, že čtenářů Vergilia v originále bude víc na gymnáziu než ve šroubárně, ale i gymnazisté jsou normální děti/puberťáci se zájmy odpovídajícími věku.
|
Ropucha + 2 |
|
(30.4.2017 21:48:33) "i gymnazisté jsou normální děti/puberťáci "
To každopádně, ani by mě nenapadlo podezírat je z nenormálnosti.
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(30.4.2017 21:38:28) Lido, ja myslim, ze na 8G si mohou asi snaze najit spriznene duse pokud jde o cteni a intelektualno obecne....ja jsem nasla takovou dusi az na 4G a cele ctyri roky jsme se od sebe nehnuly ve skole ani na minutu, taky knihomolka, skoda, ze sla na jinou VS, na ZS jsem nikoho takoveho nepotkala
ale fakt nechci zobecnovat, proste toto jsou moje osobni zkusenosti - vlastni, z dceriny ZS a z dcerinych 8G-kamaradek, se kterymi se ted stykam minimalne jednou tydne na krouzku
|
77kraska |
|
(30.4.2017 21:40:47) mozna zrovna u moji dcery to tak nahodne vyslo, ze v jeji nove ZS tride jsou zlobivi kluci, co delaji neustale "bordel" a proto se cela vyuka komplikuje, a ze zrovna jeji 8G kamaradky jsou v hodne tride, kde se vsichni snazi a hovori o knihach, nemusi to platit obecne
|
Ropucha + 2 |
|
(30.4.2017 21:46:14) 77krasko, u mé dcery ve třídě na gymnáziu se také sešli kluci, kteří "dělají bordel", ale holčičky knihomolky si povídají o knihách a píší do literárních soutěží i tak. Ono si zase nelze dělat iluze, že na gymnáziu budou uvědomělí všichni. To zdaleka nejsou. Jen si tam dítě snáze najde partičku stejně zaměřených a není za exota, protože exotů je tam minimálně polovina.
|
77kraska |
|
(30.4.2017 21:49:45) Anett, ja fakt nechci zobecnovat podle situace kolem me dcery, ale prislo mi to az skoro legracni, jake se tam daji vysledovat rozdily mezi ZS a 8G, je to skoro az karikatura...nerikam, ze to tak bude vsude, ale proste u nas se to tak seslo
|
77kraska |
|
(30.4.2017 21:53:22) ale taky vim, ze v nasi 5. tride ti chlapecci, co se pak dostali na 8G, rozhodne zadny bordel ve tride nedelali, to byly vetsinou tiche typy, co chodi po matematickych soutezich....uplne jini nez ti, co jsou dnes s dcerou v 6. tride (tridy se pak zcela zprehazely, prisly i deti z jinych skol)
dcera nekdy rika, ze ted v te 6. tride je mmohem vetsi sranda, tomu tedy verim
|
|
Ropucha + 2 |
|
(30.4.2017 21:58:45) 77krasko, věřím, že někde se to sejde více a jinde méně, to je jasné. Obecně si myslím, že nejde ani tolik o zájem konkrétně o četbu, ale o to, že mezi studenty gymnázií bude více motivovaných dětí, které něco zajímá a mají chuť se něco učit, a mezi žáky ZŠ bude zase více nemotivovaných dětí, které nezajímá nic a nic se učit nechtějí.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(30.4.2017 22:08:02) A ty znáš osobně dítě, které nezajímá nic? Já tedy ne...
|
Ropucha + 2 |
|
(30.4.2017 22:23:27) Margotko, no tak "nic" jsem použila trochu zjednodušeně, nicméně mé vlastní dítě momentálně nezajímá mnohé z toho, co se ve škole učí. Myslím, že ignorance je v pubertě celkem běžná. Ano, znám děti, které nezajímá opravdu téměř nic kromě zábavy a ve škole je obtížné je zaujmout.
|
|
Monty |
|
(1.5.2017 11:11:01) zefýr, umím si představit, že způsob výuky v někom zájem nevzbudí, ale aby ho někdo ztratil mi nepřijde úplně reálné. Když budeš mít zájem o hru na klavír, ztratíš ho jen proto, že na něj někdo jiný hraje špatně?
|
Monty |
|
(1.5.2017 12:56:49) zefýr, tak si místo klavíru představ něco jiného, kde odpadá prvek srovnávání. Já třeba od útlého věku měla zájem o historii. Naše učitelka dějepisu byla nudná, vykládala nudně, ale bylo to 2x45 minut za týden. Fakt nechápu, jak by mi ten zájem mohla znechutit. Chápu ten faktor nevzbuzení zájmu, ale na druhé straně, jen minimum lidí včetně dětí má zájem úplně o všechno. A neovlivní ho ani prostředí. To vidím ostatně sama doma na vlastním dítěti. I když žije obklopené lidmi se zájmem o humanitní vědy, nezajímají ho. Proč to lámat a nutit ho? Sama taky nemám a nebudu mít zájem o spoustu věcí, přijde mi to celkem přirozené.
|
|
|
* Liv |
|
(1.5.2017 12:31:25) monty,
možná budeš mít chuť a talent hrát, ale když Tě budou 5hodin denně nutit do zblbnutí přehrávat stupnice a základní etudy, a co víc, hlavně poslouchat, jak někdo po osmdesátéosmé tu stupnici zase hraje blbě a ještě se na to konto cítí jako king a tebe označuje za blba největšího, tak tě to otráví. A je to škoda, je lepší jít někam, kde si těch 5 hodin můžeš jamovat s lidma, co jsou na stejný vlně, někam Tě posunou, něco se od nich naučíš, něco naučíš je a ještě Tě nebudou šikanovat za to, že dobře hraješ
|
Monty |
|
(1.5.2017 12:58:23) Liv, šikanovat za to, že dobře hraješ??? On ve škole někdo šikanuje děti za to, že jim něco jde? Není to spíš naopak?
|
|
* Liv |
|
(1.5.2017 13:10:27) Jo Monty, ostrakizace až šikana za dobré známky, snahu a spolupráci v hodině, úspěch v mimoškolní činnosti...
|
|
Monty |
|
(1.5.2017 13:15:25) Liv, tak teoreticky se to dít může, ale na základě jedné zkušenosti nelze zevšeobecňovat. Zcela jistě se to neděje všude.
|
Monty |
|
(1.5.2017 13:22:30) zefýr, ono asi záleží i na tom, jak si kdo co bere. To, co je pro jednoho už šikana je pro druhého banalita. Když si vzpomenu na to, co jsme prováděli na škole my, tak z dnešního pohledu by to vypadalo taky dost jinak.
|
Kafe |
|
(1.5.2017 15:13:06) Zažila jsem během svého dlouhého studia jen 3 typy šikany:
- kvůli tloušťce - kvůli sporům přinesených ještě ze školkového období (děti z různých soupeřících part) - kvůli vyšší atraktivitě dotyčné dívky, která kvůli tomu byla šikanována jinými dívkami
Kvůli pěkným známkám, aktivitě při hodině či vítězství v různých olympiádách tedy nikdy. To bylo tak nějak každému kdesi. Mi přijde, že si tu některé ženy dělají názor podle seriálů ze školního prostředí, kde obvykle vystupuje nějaký malý škaredý brejlatý génius, kterého/kterou ostatní kvůli tomu šikanují (podle tvůrců těch seriálů nemůže být génius fyzicky přitažlivý/á, přestože většina velmi chytrých lidí, které znám, je i fyzicky přitažlivá a mnohdy multitalent, tedy i třeba na sport či výtvarně, apod.).
A když poslouchám své děti, jak komentují školní prostředí, tak známky svých spolužáků naprosto neřeší, ale nehezky se děti stále chovají k těm, co jsou tlustí. Tlusté děti jsou trvale cílem potenciální šikany.
|
Kafe |
|
(1.5.2017 15:21:19) Milado - tvé dítě neznám a nevím, jaký má problém. Na šikanu kvůli známkám ale fakt nevěřím. To je taková urban legend.
|
Kafe |
|
(1.5.2017 15:31:35) " A mockrat jsem psala, ze se ji deti ze tridy na prvnim stupni smaly, ze je chytra."
A to ti říkala ona? Nebo jsi byla přímým svědkem události?
|
77kraska |
|
(1.5.2017 15:34:48) Milado, ja Ti verim...deti jsou strasni hajzlici
|
|
|
Delete |
|
(1.5.2017 16:18:33) Liško,
moje dcera mi opakovaně říkala, po odchodu na gymnázium, že se konečně nemusí bát dát najevo, že ji učení baví.
Ne že by ji někdo šikanoval, tak daleko to nedošlo, protože ona se radši přizpůsobila, ale když nechtěla být mimo kolektiv, musela svorně s ostatními "bučet", jak je škola fuj a učení hnus...
A nadávání do šprtů se dělo už za našeho dětství...a nejvíce se nadávalo těm, kteří na učení nemuseli sáhnout....důvodem bylo právě to, že měli stále dobré známky....
Žes o tom nikdy neslyšela? Buď ráda, příjemné to nebylo a není....
A urban legend ze seriálů, ošklivé brejlaté chytré dítko, co je vyčleňováno z kolektivu? Tož jsem urban legend .
|
JaninaH |
|
(1.5.2017 16:20:44) Delete, tak to jsme dvě, já jsem taky ze seriálu.
|
JaninaH |
|
(1.5.2017 16:25:03) Jo, a výchovná poradkyně z dceřiny školy mi řekla, že je dobře, že jde dcera na 8G, že tam bude "mezi svými". A nemyslela to v dobrém, protože předtím do mě hučela, jak je dcera příšerná po všech stránkách a v kolektivu neoblíbená. Takže i dceru mám seriálovou. Nicméně měla baba pravdu, na gymplu se všechno změnilo.
|
77kraska |
|
(1.5.2017 18:10:00) Janino, ja osobne na vlastni kuzi jsem takovou sikanu zazila na VS na konci 80. let...i kdyz snad se neda mluvit o sikane, kdyz jsme byli dospeli lidi... v detstvi ani na SS s tim nikdo nemel problem, ze mam dobry znamky a uceni mne bavi
ale na VS bylo cool neucit se, nepripravovat se, nemit ani sesit, nepsat si poznamky....byli jsme organizovani do kruhu po asi 25 lidech, u nas skoro cely kruh sedel v zadni rade (seminarni mistnosti), tvaril se otravene a nedaval pozor, v predni rade jsme sedely tri holky, ktere jsme si psaly poznamky a reagovaly na ucitele...davaly jsme zbytku kruhu opsat referaty a vypisky z knih, ale stejne na nas meli reci a posmesky....za rok jedna z nas tri sla na MD, druha se pridala ke zbytku kruhu do posledni rady a ja jsem zustala vepredu ale bylo mi to jedno, ja jsem trochu splachovaci
|
Delete |
|
(1.5.2017 18:14:49) 77krasko,
šikana není záležitost dětství. Šikana mezi dospělými existuje úplně stejně.
|
|
Kafe |
|
(1.5.2017 18:49:04) Mám dojem, že někteří za šikanu považují i to, že nejsou bráni do každé party, co ve třídě je, a to včetně těch part, kterým oni fakticky pohrdají.
|
Delete |
|
(1.5.2017 19:13:28) Liško,
to je jen tvůj dojem.
A ano, ostrakizace, vyčlenění z kolektivu, je patologický jev, 1. stádium šikany.
A to o tom pohrdání jsi vzala kde? Podle sebe soudíš ostatní?
Tvoje dojmy, evidentně plynoucí z neznalosti věci, holt nejsou realita. Tímhle už se pár chytrých lidí zabývalo, a že Liška to nezná, neznamená, že ti chytří, co je uznává svět, píšou hlouposti .
|
Kafe |
|
(1.5.2017 21:08:24) "A to o tom pohrdání jsi vzala kde? Podle sebe soudíš ostatní?"
Delete - kdepak. Soudím tady z těch komentářů, jak to chytré dítko po odchodu od těch troubů ze základky na 8G celé rozkvetlo, když bylo konečně mezi svými.
|
|
|
|
|
|
|
Kafe |
|
(1.5.2017 16:30:15) "A nadávání do šprtů se dělo už za našeho dětství...a nejvíce se nadávalo těm, kteří na učení nemuseli sáhnout....důvodem bylo právě to, že měli stále dobré známky...."
tak se říkalo dětem, které neporadily ostatním.....
ale nazvání "šprt" "šprtka" tedy za nadávku nepovažuju, ani za nějakou šikanu
|
Delete |
|
(1.5.2017 16:38:32) Liško,
nemusí jít o šikanu, stačí posměch...pokud jde o jev opakojící se, dlouhodobý, navíc přijímaný kolektivem, už je to ostrakizace, o které se tu píše...
Mně nadávali bez ohledu na to, jestli jsem radila nebo neradila...podstatou byly známky...
Jako problém vidím to, že nadávání obecně nevnímáš jako problém....je přeci úplně jedno, kdo komu a proč nadává...špatně je to nadávání....no a pokud tohle někdo nevnímá, tak si holt může i o dalších patologických jevech myslet, že jsou urban legend .
|
|
Monty |
|
(1.5.2017 19:30:57) Zefýr, tak tím bych si nebyla až tak jistá.
|
77kraska |
|
(1.5.2017 19:32:41) Monty, uz jsi kluka doucila rimske cislice?
a ted nebudu reagovat, pojedu domu z chalupy, zdravim Ruth
|
Monty |
|
(1.5.2017 19:36:47) Sedmi, nevidím k tomu žádný důvod. Pokud to bude potřebovat, zvládne se to naučit sám.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(1.5.2017 15:32:23) Milado, cemu rikas sikana? konkretne u Tve dcery
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(1.5.2017 19:25:37) Liško, není to urban legend. Dítě, které bere školu vážně, učení mu jde, je učiteli chválené a oblíbené a je třeba celkově trochu vyzrálejší a "jinde", než většina třídy, může být šikanováno, když má smůlu na kolektiv. Také jsem to na ZŠ zažila.
|
77kraska |
|
(1.5.2017 19:30:49) zeny, neni to divne, ze jsme tady skoro same brylate sikanovane premiantky?
ja prohlasuju, ze jsem byla sikanovana az na VS v Praze, do te doby jsem zila stastne a spokojena na malem meste jakozto oblibena premiantka
|
77kraska |
|
(1.5.2017 19:31:36) a na spoluzaky na VS jsem se mohla vykaslat, ja jsem mela svou particku na koleji
|
|
Ropucha + 2 |
|
(1.5.2017 19:39:21) 77krasko, já jsem brýlatá nebyla a časem jsem přestala být i premiantka, ale i tu brýlatou premiantku jsme ve třídě měli a u nás na druhém stupni ZŠ byl vysmívaný kde kdo, sešel se tam hloupý kolektiv. Na prvním stupni byla pohoda a na gymnáziu už zase také pohoda.
|
|
|
Monty |
|
(1.5.2017 19:39:11) Anett, samozřejmě že může. Vtip je v tom, že nemusí. Není nic jako univerzální důvod k šikaně. V tomhle směru platí, že kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde. Takže všechny chytré děti opravdu nejsou šikanované a pokud jsou, nemusí to být proto, že jsou chytré.
|
Ropucha + 2 |
|
(1.5.2017 19:42:12) Monty, ano, takhle s tím souhlasím. To odpovídá mé zkušenosti, záleží na kolektivu. Při určité konstelaci se lze vysmívat kde komu, jak píšeš, důvod se najde. Ale u těch popisovaných typů dětí se to prostě nabízí a je to časté.
|
Monty |
|
(1.5.2017 19:45:24) Anett, co myslíš tím popisovaným typem? Zmiňovalo se jich tu několik. Že se někdo dobře učí je samo o sobě předmětem šikany dost zřídka.
|
Monty |
|
(1.5.2017 20:00:53) Šuplíku, co myslíš přehledem o důvodech šikany? Mám přehled o tom, jak fungují různé kolektivy, jak a podle čeho se v nich rozdělují "role" nebo nálepky. Jako každá jiná teorie je to jen teorie, kterou lze zpochybnit, ale odpovídá pozorovanému. Mne fungování sociálních skupin zajímá, ostatně i Rodina je potvrzením toho, že jsou ty teorie obecně platné. Plus mínus, jako u všeho.
|
Monty |
|
(1.5.2017 20:11:20) Šuplíku, to je samozřejmě tvůj názor, který ti nemá smysl vyvracet. Teorie malých sociálních skupin ovšem reálně existuje.
|
Monty |
|
(1.5.2017 23:16:34) Šuplíku, spíš bych řekla, že si to, co píše Liška a já vykládáš jinak, než to bylo myšleno.
|
Monty |
|
(1.5.2017 23:34:07) Šuplíku, OK, tak já to za sebe zkusím upřesnit. V žádném kolektivu nejsou nikdy všichni lidé stejní. Platí i pro třídu ve škole. A v každém kolektivu hrají lidé různé "role". Ostatně, i tady byla před časem diskuze o "třídních hvězdách". A stejně jako existuje role "hvězdy", existuje i role "otloukánka". Pokud je kolektiv funkční, tak se tyto role "demokraticky" střídají - Pepíček je hvězda v matematice, ale v tělocviku je nemehlo. Nikdo nemá tu roli výhradně a vždy. To, že ji má, je ukazatelem "nezdravosti" kolektivu a samozřejmě i takové kolektivy existují - ve třídě, na pracovišti, dokonce i v rodině. Na straně druhé (což ty zřejmě chápeš jako "svalování viny") jsou případy, kdy konkrétní jedinec nezapadne ani do jinak zdravého kolektivu. Pokud mezi bandu sportovců šoupneš jednoho neduživého intelektuála, je vysoká pravděpodobnost, že dojde k problémům a intelektuál bude vysmíván, nepochopen, šikanován. Není to JEHO VINA. Je to dané tím, že se ocitl v kolektivu, do kterého nezapadá. U dětí se to může stát také, ale děti na prvním stupni ještě nejsou hotové osobnosti, mění se, dozrávají spolu, dozrává celý ten kolektiv. Takže nelze s jistotou tvrdit, že dítě, které nezapadá do kolektivu ve třetí třídě bude mimo hru ještě v sedmičce. Může a nemusí. Výsledek záleží na OBOU stranách hřiště. Se stoprocentní jistotou ho nelze předvídat.
|
|
Monty |
|
(1.5.2017 23:43:15) Milado, a je ti jasné, že ne z každé třídy odejde po pátém ročníku 12 dětí??? Že je ta situace na různých školách různá?
|
|
Monty |
|
(1.5.2017 23:49:05) Milado, najdi mi prosím příspěvěk, kde píšu, že se to NIKDY nemůže stát a já ti pak na oplátku napíšu, že jsem se mýlila.
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(1.5.2017 23:43:10) MOnty,
dopr.le, co to meleš za nesmysly?
"Střídán se v roli otloukánka a třídní hvězdy" "konkrétní jedinec bude šikanován i v jinak zdravém kolektivu" jak můžeš vůbec něco takovýho z huby vypustit, takový bohapustý hovadiny.
|
Monty |
|
(1.5.2017 23:44:31) Kudlo, pokud jsou funkční modely hovadiny, asi nemá smysl psát cokoli dalšího.
|
Kudla2 |
|
(1.5.2017 23:46:38) HOvadiny je to, co plácáš ty, Monty.
Pro mě osobně tedy míra hov.dnosti už překročila hranici. Hloupé žvásty člověka, který ví o problematice kulový, ale snaží se za každou cenu provokovat.
Kolektiv, kterej bude kohokoli šikanovat, není v žádným případě zdravej kolektiv.
|
Monty |
|
(1.5.2017 23:50:24) Kudlo, ty to z nějakého důvodu nechápeš. Kolektiv je zdravý DO DOBY, než se v něm objeví osoba X (oběť šikany). Pak už samozřejmě zdravý NEBUDE.
|
Kudla2 |
|
(2.5.2017 0:00:42) no jasně že to nechápu, protože jsi napsala doslova "jsou případy, kdy konkrétní jedinec nezapadne ani do jinak zdravého kolektivu".
Nenapsala jsi ANI SLOVO o tom, že "ten kolektiv už PAK zdravej nebude", to jen teď násilně a trapně otáčíš na čtyráku.
Nějak se mě tohle dotýká na tohle téma trapně slovíčkařit, nedávno kvůli tomu spáchala sebevraždu mladá holka. Nesnáším, když to někdo bagatelizuje, případně se o tom vyjadřuje rádoby zasvěceně, i když o tom ví ho.no.
Po smrti tý holčiny ti spolužáci, kteří ji k tomu dohnali, to bagatelizovali v tom smyslu, že to vlastně byla její vina, že byla divná, že si to moc brala... přijde mi šílený, že to vlastně není jak potrestat, že ti lidi, co fatálně selhali, budou žít dál a sami před sebou si to omluvěj, aby s tím mohli žít, a nakonec dojdou k tomu, že si za to vlastně mohla sama
|
Monty |
|
(2.5.2017 0:09:49) Kudlo, vykládej si to jak chceš. Nepíšu o ideálním světě, píšu o realitě. Když půjdeš v dresu Sparty do slávistický hospody, je dost pravděpodobné, že dostaneš po hubě. Ano, nemělo by to tak být. Ale je to tak. V jehovistickém ráji, kde si vlk hraje s jehňátkem prostě nežijeme. Největší paradox je, že i na tomhle serveru fungují úplně stejná pravidla jako kdekoli jinde, takže se i tady šikanuje, posmívá, ironizuje, bagatelizuje atd. atd. Nebo je to "něco jinýho"? Kdyby tady někdo spáchal sebevraždu kvůli kecům, co tu kdy někdo napsal, tak by to byla šikana až zpětně? Nebo co přesně se mi snažíš říct? Že popsáním nějakého jevu ho nutně schvaluju?
|
Kudla2 |
|
(2.5.2017 0:20:00) Monty, nějak se mi nechce na toto téma slovíčkařit.
Nazývejme věci pravými jmény, to, že se to děje, neznamená, že to není svinstvo, Nazývat kolektiv, který to dělá "jinak zdravým" mi připadá neuvěřitelné. Tvářit se, že vlastně o nic nejde, a bagatelizovat to, mi připadá neuvěřitelné, zatímco ten druhý, ten sociálně neobratný hlupák/tlusťoch/šprt/povýšenec, který si to těmito svými vlastnostmi vlastně "zasloužil" trpí někdy až tak, že se rozhodne ve 13, 14, 15 letech vlastní rukou ukončit život... to není nic, o čem by se mi tu chtělo planě tlachat.
I kdyby byl člověk sebevíc jinej, divnej, dokonce i kdyby někomu připadalo, že je "povýšenej" a protivnej, tak šikanovat ho je prostě neomluvitelný, nijak a ničím.
|
Monty |
|
(2.5.2017 0:30:21) Kudlo, především ty píšeš o voze a já o koze. Popsat, proč nějaký jev vzniká neznamená ani ho schvalovat, ani bagatelizovat. Tahle debata fakt nemá smysl.
|
Monty |
|
(2.5.2017 8:16:34) Šuplíku, už jsem psala, že nemá smysl pokračovat v této diskuzi. Můžu se stokrát vztekat, že mládě vrabce bude mít v orlím hnízdě problém přežít, ale na věci tím nic nezměním. I když připustím, že někdy se opravdu "hází kostkou" a výběr je náhodný. A se schvalováním ani bagatelizací to opravdu nemá nic společného.
|
Z+2 |
|
(2.5.2017 8:21:58) Monty, nic ve zlém, ale píšeš v tomhle tématu naprosté koniny. Být Tebou, tak se tématům o šikaně vyhýbám. Tvé příspěvky jsou z mého pohledu kontraproduktivní až škodlivé. I tohle debilní přirovnání naznačuje, že jde o nějakou chybu oběti, že vlezla do orlího hnízda. Nejde. Jde v první řadě o chybu vedení dané instituce, že podmínky pro vznik šikany umožňuje, následně o chybu daného učitele, že ji nerozezná a nezabrání ji a pak o chybu dětí se na ní podílejících...o chybu šikanovaného nejde nikdy.
|
Monty |
|
(2.5.2017 8:25:09) Z+2, nenaznačují. Nic takového jsem nikde nenapsala. Že pod vlivem emocí někdo nedokáže pochopit nějaký fakt bez toho, aby si tam něco domýšlel, opravdu není moje vina. A tím opravdu končím, nikam to nevede.
|
Z+2 |
|
(2.5.2017 8:30:35) Monty, můžu požádat o polopatické vysvětlení podobenství s vrabcem v orlím hnízdě?
|
Monty |
|
(2.5.2017 8:40:00) Z+2, ano, můžeš, ale tím končím. Děti se samy do kolektivů necpou, jsou tam přiřazené. Takže to opravdu není tak, že by tam vrabec LEZL. On se tam proti své vůli ocitne. Nenese na ničem vinu, má jen smůlu. Ocitl se v "nezdravém" kolektivu, který se proti němu spikne jen proto, že se mu prostě nějak nelíbí. Neznamená to, že by se šikana neměla řešit a postihovat (skutečná šikana, ne to, že řekne Pepíček Mařence "krávo"). Ani jsem to nikde nenaznačovala. To, že šikana má OBVYKLE nějaké zákonitosti přece neznamená, že je v pohodě a nic se neděje. A nevím, proč si to tak vůbec někdo vykládá.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(2.5.2017 8:25:50) Zetko
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. . |
|
(2.5.2017 9:26:34) Tvl Monty! "Kolektiv je zdravý DO DOBY, než se v něm objeví osoba X (oběť šikany). Pak už samozřejmě zdravý NEBUDE. "
takže oběť šikany svým příchodem zkazí kolektiv, jo?
No, to už jsme sice hooodně daleko od toho, zda budou chytré děti na 8lg více mezi svými a daleko méně ohroženy ostrakizací případně až šikanou neš na ZŠ, ale výrok je to také "povedený"
|
Monty |
|
(2.5.2017 9:30:38) "...takže oběť šikany svým příchodem zkazí kolektiv, jo? "
Slupko, ne. Vykládáš si to špatně. Dokonce bych řekla, že přesně naopak. Ale fakt bych to uzavřela, je jasné, že se nedokážeme pochopit.
|
. . |
|
(2.5.2017 9:41:50) Monty, co chápu přesně naopak na výroku:
"Kolektiv je zdravý DO DOBY, než se v něm objeví osoba X (oběť šikany). Pak už samozřejmě zdravý NEBUDE."
|
K_at |
|
(2.5.2017 9:47:45) Musim rict, ze to neni o osobe X, ale o pritomnosti deti se sklonem k sikane. Dite, ktere ma potrebu sikanovat, si na 99% onu obet najde. V tu chvili zalezi na sile "obeti" nebo i zbytku kolektivu. Deti taky bezne prochazim takovym tim sedym uzemim, kdy chovani neni ok, ale ani zrejma sikana. Problem neni v obeti, ale v osobnosti sikanera.
|
Z+2 |
|
(2.5.2017 9:51:34) Problém je v kolektivu a v učitelích, osoba šikanéra se z toho vyprofiluje sama. V dobře organizovaném kolektivu se šikana nerozjede. V dětském kolektivu je za ní odpovědný učitel, vedoucí týmy, trenér, ne ty děti.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|