Monty |
|
(12.12.2018 19:47:35) Současné nastavení jednotných přijímacích zkoušek na maturitní obory středních škol nefunguje správně a mělo by se změnit. Na setkání s novináři to dnes řekl náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys. Podle něj není v současnosti možné podle výsledků zkoušek poznat, zda bude uchazeč skutečně zvládat maturitní studium, protože testy ověřují znalosti z matematiky a z českého jazyka. Zkoušky by se podle inspekce měly zaměřit spíše na zjištění studijních předpokladů uchazečů. Výsledky žáků ve školách neodpovídají tomu, co by měli umět. Takzvané rámcové vzdělávací programy, které vymezují obsah učiva, jsou totiž příliš obsáhlé a vyvíjejí na učitele i děti velký tlak na výkon.
Co vy na to?
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/inspekce-prijimaci-zkousky-by-nemely-overovat-znalosti-z-predmetu/1698413
|
Cimbur |
|
(12.12.2018 19:51:38) No mě ty testy na osmileté g připadaly dost jako IQ test, což je s tímto tvrzením v rozporu.
|
|
Kaipa |
|
(12.12.2018 19:57:24) Zní to hezky, ale trochu budou mít smůlu ne tolik nadaní dříči (chceš-li šprti). Podle mě by se to mělo prolnout.
|
|
Žžena |
|
(12.12.2018 20:01:45) To jsme řešili už u těch maturit, ne? Pokud tyhle zkoušky nemaj být o učivu, tak proč se to učivo učí? Když ho ve výsledku vůbdc znát nemusí?
|
Monty |
|
(12.12.2018 20:30:28) Žženo, no, začala bych tím, že se ve škole neučí zdaleka jen češtinu a matematiku, přičemž češtinu se učí téměř bez výjimky blbě a nesmyslně.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(12.12.2018 23:44:29) Matika se taky učí blbě
učila jsem matiku loni (nematematik), chtěla jsem s děckama dělat zajímavý úlohy, nějakou logiku, nechat je přemýšlet - to je bavilo, se šesťákama to šlo v pohodě, ti byli nadšení, stíhali jsme všechno, jak se zvyšoval věk, ubývala ochota nebo snad i schopnost přemýšlet, oni čekají naservírovaný vzoreček, dosadit do něho čísla a nepřemýšlet :(
|
Kudla2 |
|
(12.12.2018 23:48:21) yuki,
mně vždycky u tý školní matiky chyběl smysl, PROČ by se to vlastně mělo počítat a k čemu je to dobrý.
Vzhledem k tomu, že běžný člověk, který se matikou neživí, si v životě vystačí se základními početnínu úkony a trojčlenkou, si to říkám dodnes.
Jako chápu, že je dobrý se naučit něco víc, než pak ve skutečnosti budeš potřebovat, ale zrovna ta matika (a třeba slovní rozbory) mi připadaly totálně nudný a beze smyslu. Možná kdybych měla pocit, že umět si něco spočítat je nějak zajímavý, tak by mě to bavilo víc, ale ten jsem neměla.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(12.12.2018 23:55:33) Kudlo, přesně, smysl to nedává - řešíme to pořád, proč se mají učit soustavy rovnic, proč je mají učit sčítat algebraický výrazy (zvlášť když polovina z nich jde na učňáky a potřebovali by spíš procvičit násobilku), proč mají šesťáci ovládat podrobně historii Mezopotámie (zvlášť když 20. století nemají čas probrat), proč...
a přitom ztrácí zájem, o cokoliv, čekají, že jim někdo řekne, co mají dělat, jak to mají udělat rychle a jednoduše, hlavně ne číst, ne přemýšlet, ne dělat, ne se snažit...
když jsem děckám na druhým stupni nabídla, že si mají říct, co by je zajímalo, bez omezení témat, bylo mi jedno, jestli dějiny, zeměpis, příroda, prostě cokoliv, tak si pár z nich vzpomnělo na vesmír, ale ideálně tak film, pár z nich na dinosaury a zbytek řekl, že nic, možná hrát hry na počítači
motivace není a těžko se hledá, vytrácí se strašně rychle
|
Kudla2 |
|
(13.12.2018 0:07:12) "ztrácí zájem, o cokoliv, čekají, že jim někdo řekne, co mají dělat, jak to mají udělat rychle a jednoduše, hlavně ne číst, ne přemýšlet, ne dělat, ne se snažit..."
no ale oni maj svým způsobem pravdu a chovaj se racionálně - pokud je cílem složit maturitu, abych pak měla větší šance výběru, ale ta maturita je totálně nezajímavá a má význam jen v tom, že ji potřebuju "mít", tak na ni logicky nebudu chtít vynaložit víc času, než bude nezbytně nutný, nejsem přece cvok.
A tu Mezopotámii - k čemu ji budu potřebovat, pokud bude mít podobu jen suchých faktů a dat bitev? Schválně, kdo si tady z fleku pamatuje něco o Mezopotámii, a pokud ne, jak moc ho to v životě omezuje?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(13.12.2018 0:23:32) přesně tak, takž jen o jim to dojde, odmítnou cokoliv dělat, protože pochopí, že je to k ničemu, a v nějakých 12 letech myslet na maturitu... ani na přijímačky ještě ne
jsou otrávení, znudění, zalezlí před světem k počítači, se sluchátkama na uších
asi budeme muset něco změnit, abysme je připravili na budoucnost smysluplně, blbý je, že sami nevíme, na co je připravujeme, ale na druhou stranu to je asi přesně ono, na nejistotu, na změny, na komunikaci, na přizpůsobivost, na nutnost vlastního zapojení do problému, na hledání cestiček... a to se bohužel moc ve škole neděje
|
Kudla2 |
|
(13.12.2018 0:40:43) Yuki, ale to se ve škole dělo málokdy i "za nás".
|
Alena |
|
(13.12.2018 7:43:25) " ale to se ve škole dělo málokdy i "za nás"." Proc by se to delo za nas (jistoty socialismu), jaky smysl ma takove srovnani, doba je o tricet let jinde?
|
Kudla2 |
|
(13.12.2018 8:52:35) Aleno,
tím chci naznačit, že to asi vůbec není jednoduchý to tak "postavit", aby to bylo zajímavý. Když jsem nezažila ani jeden systém, kde by se to povedlo.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
libik |
|
(12.12.2018 20:15:36) Myslím, že výsledky budou přibližně stejné, ale bude u toho mnohem víc emocí při jejich vyhlašování.
|
|
Vítr z hor |
|
(12.12.2018 20:16:24) Tak je fakt, ze znalost slovnich druhu a padu ci druhu vedlejsich vet v podstate nevypovida o nicem.
|
breburda71 |
|
(12.12.2018 20:21:31) Jenže test studijních předpokladů taky moc o ničem nevypovídá...U syna ve třídě byl kluk,všechny Klokany a logické úlohy - jednoznačně nejlepší ze školy a na osmiletým gymplu se trápí a asi ze dvou předmětů propadá..Ono to chce se i umět učit..Ale např.větný rozbor bych zakázala, to je podle mě úplně k ničemu..
|
Alena |
|
(12.12.2018 20:27:44) Pokud dite umyslne vyuku neblokuje, tak to neco vypovida - ale o tom gymnaziu. Rada osmiletych gymplu bohuzel s detmi nepracuje, jen vyuziva zvysene mozkove (a casto jen pametove) kapacity vybranych deti, aby na ne nahazela vetsi mnozstvi dat.
|
|
|
libik |
|
(12.12.2018 20:24:08) Ale jsou testy předpokladů (počítám tedy inteligence) za vypjatých podmínek (odpovědnost, neopakovatelnost) nezkreslené?
|
|
|
daba+holčička |
|
(12.12.2018 20:24:50) myslím že pravda je někde mezi, protože mezi studijní předpoklady patří i umění se našprtat :)
|
|
Alena |
|
(12.12.2018 20:25:02) Je to tak trochu odezdi ke zdi. Prijeti na VS na zaklade studijnich predpokladu povazuji za rozumne (+ nektere obory vedi, proc maji pohovor treba nad zajmem o obor), tam se totiz zaroven pozaduje maturitni zkouska - cili jak studium, tak inteligence. Prijeti na stredni skolu pouze na zaklade studijnich schopnosti aniz by dite jakkoli muselo dokladat aspon minimum uciva ze zakladni skoly je extrem. Zuzovat maturitni studium (a stale to nekdo zkousi) pro deti co jsou mene nadane, ale maji zajem je zhuverilost. Jeste by tam mohl byt spodni limit. Preferovala bych, kdyby do toho stat skolam nemluvil (je legracni, ze to co se ted Andrysovi jevi lepsi stat v podstate zakazal treba MEnsa gymplu - i ten musi mit C+M)
|
|
Federika |
|
(12.12.2018 21:19:55) Zda bude skutečně zvládat maturitní studium-to fakt těžko odhadnout jakékoli testy... Osobně mi jsou určitě příjemnější testy, který zkoumají studijní předpoklady, schopnosti než získané a navrčené znalosti. Na druhu stranu, pokud se ten studijně schopný na tu danou školu chce dostat, dokáže se celkem bez problémů navrčet na ty přijímačky i to, co se navrčet má. Protože je studijně schopný
|
Monty |
|
(12.12.2018 21:21:50) Federiko, to je sice fakt, ale je to úplně k prdu. Ostatně jako jakékoli jiné "navrčování se".
|
|
Alena |
|
(12.12.2018 21:24:11) "Na druhu stranu, pokud se ten studijně schopný na tu danou školu chce dostat, dokáže se celkem bez problémů navrčet na ty přijímačky i to, co se navrčet má. Protože je studijně schopný" Ale vzdyt ziskat prehled ci znalosti znejakeho oboru neznamena prece se neco "navrcet", vzdyt neni bud anebo, ale melo by se zkoumat oboji. Viz lonsky traktor s barvou - ibyl potreba usudek i znalost.
|
Federika |
|
(12.12.2018 21:36:44) Aleno, tak pokud mě nebaví větnej rozbor (já ho milujuuu) ), můžu se na něj vykašlat, ale zkrátka v momentě, kdy ho potřebuju na přijímačky, se ho teda klidně naučím. Studijně schopnýmu to problém nedělá. Že je to vopruz? No jo, no. I ty přijímačky celý jsou vopruz. Moje dcera bude asi dělat příští rok přijímačky, ještě nevím. A asi ztroskotá na matice. Studijně schopná nad i je, ale v matice se nesoustředí, bejvá pomalá. Nestihne to, zřejmě.Taky si říkám, že by to nemuseli mít až tak časově omezený. Mají, no. Smůla. Vezmou rychlejší děti.
|
Monty |
|
(12.12.2018 21:43:00) Federiko, no a v tom je možná ten problém. Proč nutně musí být přijímačky na rychlost a na "navrčení se". Osobně se domnívám, že by právě takhle vypadat neměly.
|
Federika |
|
(12.12.2018 21:47:38) Nikdy je nevymyslí tak, aby to bylo "dobře". Takhle je to udělaný tak, že se zkrátka většinou dostanou ti nejchytřejší, nejschopnější a nejrychlejší , mezi nima i ti, co tam nemají co dělat. A naopak nedostane se i nějaký to procento těch, kdo by tam bejt měl. Sama nevím, jak by se to dalo udělat úplně spravedlivě. To jde spíš třeba na VŠ, kde si můžou dovolit nabrat všechny a pak udělat velkou čistku nastavením zkoušek.
|
Monty |
|
(12.12.2018 22:24:34) Federiko, nějak si nejsem jistá, jestli zrovna to, co uvádíš otestují PZ z češtiny a matematiky. V té formě, v jaké existují. Možná tu rychlost, ale ta je důležitá ve sportu, ve vzdělávání až tak moc ne. To už mi ten test studijních předpokladů přijde o něco smysluplnější.
|
Monika |
|
(12.12.2018 22:43:12) Jenomže i ten test studijních předpokladů bude na něčem založený a to "něco" se někomu nebude zdát spravedlivé. Mimochodem za jeden ze "studijních předpokladů" se pokud vím, standardně považuje i určitá rychlost, se kterou nalezneš řešení. Už to tu bylo napsáno asi tak 100x: v případě přijímaček jsou zkoušky prostě založeny na principu "určujeme pořadí zájemců" a ne na tom, že "určujeme, kdo ze zájemců by snad měl být schopen na této škole odmaturovat". Jediné úplně spravedlivé by samozřejmě bylo přijmout každého tam, kde chce studovat a pak se uvidí, jestli "na to má". Ale to prostě není reálné, jednoduše už z "fyzikálních" důvodů, jako třeba že všichni zájemci o studium např. Keplerova gymnázia by se nejspíš nevešli do budovy.
|
|
Federika |
|
(12.12.2018 23:16:05) Monty, já myslím, že ověřujou znalosti i rychlost, s jakou je dítě schopný reagovat.A ono to pak při studiu celkem důležitý je. Neznamená to, že pomalejší nemůže studovat, ale bude se to pravděpodobně projevovat na víc úrovních. Asi bych neměla srovnávat, ale já třeba vidím, že moje čtvrťačka je normální bystrá holka, nemá s ničím problém a nejspíš by na třeba na víceletej gympl mohla. Ale U jejího staršího bratra jsem o tom byla přesvědčená. Byl bystrej, ctižádostivej a rychlej, hodně rychlej, ve všem. A chápu, že školy raději sáhnou po takových dětech.
|
Kudla2 |
|
(12.12.2018 23:39:01) Také si myslím, že ověřujou znalosti i rychlost, a v situaci, kdy musí vybrat z více zájemců jen některé, tak mě nenapadá, jak by to šlo dělat průkazněji.
Pokud má někdo opravdu studijní předpoklady, tak bude schopen pracovat jak se znalostmi (případně si je předtím nějak opatřit), tak rychle reagovat. Nevidím na tom nic nežádoucího.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(12.12.2018 23:50:46) Federiko, ta rychlost je trochu blbý důvod k ne/úspěchu, moji kluci jsou oba pomalí, oba s věkem zrychlují jeden je dost dobrý matematik, jeden z nejlepších v ročníku z republiky, přitom na prvním stupni, dokud byl na běžné základce, bojoval s rychlostí - on nikdy nevyhrál zamrzlíka a podobný hry na rychlost, on tomu rozuměl, ale byl pomalý, v řeči, v psaní, a vypadalo to, že i v myšlení, ale on ve skutečnosti přemýšlel o tolika jiných věcech, že na jednoduchou numeriku neměl čas, druhý je zase perfektní v jazycích a zároveň má výbornou logiku - ale byl pomalý
oba jsou na gymplu, oba zvládají teď už vyšší gympl v pohodě
ale toho stresu, aby jeden z nich zvládl přijímačky, i se svým tempem, pořád jsme počítali, dělal testy, otrava neskutečná, stejně pak byl několik let nejpomalejší ze třídy a měl s tím problémy druhý měl papír z ppp, měl víc času, ideální stav, pokud je děcko inteligentní, ale pomalý
když budu chtít řešit problém, je mi jedno, jestli to potrvá půl hodiny nebo hodinu, já chci výsledek, rychle počítat umí kalkulačka, podstatný je umět rychle myslet a vůbec myslet
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(12.12.2018 22:53:04) Monty,
já si myslím, že v řadě případů právě to "navrčení se" zdaleka nestačí.
(rozsáhlý znalosti s pochopením za "navrčení" nepovažuju)
|
|
|
|
|
|
Monika |
|
(12.12.2018 21:24:49) No, jo, studijní předpoklady jsou pěkná věc, otázka je samozřejmě jak (na čem) se budou testovat. Na druhou stranu nějaká základní úroveň znalostí v některých předmětech je potřebná pro to, aby na SŠ nemuseli např. probírat znovu matiku druhého stupně nebo začínat s Aj od začátku atd. A pokud jde o schopnost používat správně mateřský jazyk, to celkem považuju za dost základní studijní předpoklad ... Pokud jsou problémem příliš rozsáhlé rámcové vzdělávací programy ZŠ nebylo by jednodušší je tedy zúžit?
|
Monty |
|
(12.12.2018 21:28:55) "A pokud jde o schopnost používat správně mateřský jazyk, to celkem považuju za dost základní studijní předpoklad..."
Ujišťuji tě, že ho drtivá většina lidí (bez ohledu na dosažený stupeň vzdělání) správně nepoužívá, a jedním z hlavních důvodů je to, že se místo správného používání mateřského jazyka učí typy vět vedlejších, přísudek jmenný se sponou a slovesný vid.
|
Kudla2 |
|
(12.12.2018 22:55:56) Monty,
drtivá většina nevím, třeba tady na Rodině si naopak myslím, že češtinu drtivá většina lidí používat UMÍ.
S drcením vět vedlejších apod. s Tebou souhlasím, protože to mi nikdy nešlo, ale troufám si říct, že se česky vyjadřuji a píšu dost dobře.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(12.12.2018 22:51:39) Monty,
zase ale přece by bylo dost divný, kdyby ty zkoušky nevyžadovaly ŽÁDNÝ věcný znalosti.
|
Monty |
|
(12.12.2018 22:56:33) Kudlo, a proč předpokládáš, že v testu studijních předpokladů žádné nejsou nebo by neměly být?
|
Kudla2 |
|
(12.12.2018 23:09:05) Monty, protože v zadání to přímo je, že by "neměly ověřovat znalosti z předmětů", předpokládám tedy, že by na těch znalostech nemělo záležet, nebo máš nějaký jiný výklad?
|
|
|
|
Senedra |
|
(12.12.2018 23:29:32) Už je po 22.00, ale stejně nenapíšu, co si o tom myslím...
|
Kudla2 |
|
(12.12.2018 23:39:56) Senedro, jako že by to bylo sprostý?
A o tom, co se píše v tom článku (že by se neměly ověřovat znalosti) nebo naopak o tom, že se ověřujou až moc?
|
|
Senedra |
|
(13.12.2018 5:54:09) Jde o to, že někdo něco plácne - nesystémově, populisticky, chytnou se toho novináři, neprobere se to s lidmi z praxe... A objem učiva bych rozhodně nesnižovala, maximálně posílala některé kapitoly. Třeba ten dějepis - víc se zaměřit na současné dějiny, to určitě, ale nesnižovat laťku.
Yuki, on je kapku průšvih, že když chceš dělat zajímavé úlohy, tak musíš na něčem stavět. A když do dětí nějak nedostaneš tu násobilku, desetinná čísla, rovnice o dvou neznámých... tak prostě nemají aparát.
Když si chceš přečíst něco zajímavého, musíš umět pořádně číst a umět chápat text. Pokud budeš přemýšlet nad každým písmenkem, tak máš smůlu. A podobné je to ve všech předmětech - když má někdo problém naučit se značky prvků v chemii, tak těžko bude dělat zajímavé pokusy...
|
Monty |
|
(13.12.2018 7:18:16) Senedro, což nic nemění na tom, že pro pochopení textu určení věty vedlejší přívlastkové nepotřebuješ. Stejně jako nepotřebuješ umět počítat na rychlost, to už netáhne ani v cirkuse.
|
Vítr z hor |
|
(13.12.2018 7:26:56) "pro pochopení textu určení věty vedlejší přívlastkové nepotřebuješ. Stejně jako nepotřebuješ umět počítat na rychlost"
Jenže to vypadá, že veškeré problémy našeho školství jsou dány tím, že děti nemají obědy zdarma, a že chce mít každý maturitu.
|
Monty |
|
(13.12.2018 7:28:22) Větře, bohužel.
|
|
Alena |
|
(13.12.2018 7:39:40) no jo no, je jednodussi (a vyhodnejsi) dat svým volicum populisticky obed zdarma nez poradne ucitele (to tak neoceni)
|
|
|
Alena |
|
(13.12.2018 7:38:09) To "pocitani na rychlost" to jsem jako problem naseho skolstvi nezaznamenala, s takovym pozadavkem se nesetkavam, nikdo nic takoveho v okoli nekomentuje,rekla bych, ze to je fakt tvuj specifickej pohled na vec. Ve skolstvi me fakt trapi milion jinejch veci.
|
Monty |
|
(13.12.2018 8:32:27) Aleno, to je spíš špičkování s Federikou, která je rychlostí posedlá. Nicméně i tak jsem toho názoru, že neustálý pětiminutovky a desetiminutovky ve škole taky nejsou úplně ideální forma vzdělávání. Zejména pokud jsou bez zpětné vazby, což z časových důvodů obvykle jsou.
|
Federika |
|
(13.12.2018 8:45:17) Proč bych měla bejt rychlostí posedlá? Vždyť jsem psala, že s tím sama mám problém. Že se moje dcera nejspíš nedostane na gympl, na kterej by chtěla, protože není dostatečně rychlá. Jen prostě chápu, že škola dá při výběru přednost chytrým A rychlým dětem. Líp se s nima pak pracuje. Nejen v matematice. Zadáš jim práci a během chvíle ji mají hotovou. To neznamená, že ti pomalejší ji nedokončí nebo ji pak třeba nemají líp. Al s těm a rychlejšíma už můžou jet něco novýho. Já se nezastávám toho systému, jen říkám, že to ta je a že to vcelku chápu. A moje dcera bud zrychlí nebo má smůlu. Na gympl půjde až pozdějš.
|
Monty |
|
(13.12.2018 8:50:56) Federiko, njn, ty to chápeš, já ne. Tím samozřejmě nemyslím, že má někdo sedět nad příkladem "1+1" půl hodiny. Rychlost je fajn u atleta, vzdělávání by mělo být o něčem jiným. Není to totiž závod.
|
Federika |
|
(13.12.2018 8:56:08) Ty nechápeš, že když si můžou vybrat 5 dětí ze sta, vyberou si ty, kteří mají nejlepší výsledek, protože ty testy zvládly nejen napsat správně, ale ještě i v daném časovém limitu? Nějak si prostě vybrat musí, já netvrdím, že jedině takhle je to správně. Nicméně, že s rychlejšíma dětma se snáz pracuje, to je fakt.
|
Kudla2 |
|
(13.12.2018 8:59:55) "když si můžou vybrat 5 dětí ze sta, vyberou si ty, kteří mají nejlepší výsledek, protože ty testy zvládly nejen napsat správně, ale ještě i v daném časovém limitu? Nějak si prostě vybrat musí, já netvrdím, že jedině takhle je to správně. "
Ano, takto to vnímám taky.
|
|
|
Kudla2 |
|
(13.12.2018 8:56:42) Monty,
ale já si nemyslím, že by to Federika chtěla mít jako závod.
Prostě ale nějakej limit by to mít mělo, právě že je asi blbý, když někdo nad jednoduchým příkladem sedí půl hodiny (byť ho vyřešil dobře).
|
Monty |
|
(13.12.2018 9:03:25) Kudlo, ale jasně že "nějaký limit by to mít mělo". Pro mě je ale o dost důležitější, aby to "nějak vypadalo" a "k něčemu to bylo". Test, který se dá do značné míry nadrilovat je přesně o čem? O tom, že má dítě dostatečnou inteligenci na to, aby to zvládlo, a dost motivované rodiče, kteří mu tu přípravu zaplatí nebo jí věnují sami x hodin (vím, že existují výjimky, netřeba odbočovat tímto směrem). Fakt myslím, že test studijních předpokladů má tu výpovědní hodnotu o něco vyšší než to, jak rychle Pepíček doplní i a y nebo spočítá rovnici.
|
Kudla2 |
|
(13.12.2018 9:05:46) Monty,
jenomže i ten test studijních předpokladů přeci musíš "stihnout" v nějakým limitu.
Pokud Ti ho bude dělat 100 dětí a Ty můžeš vzít jen 30, tak je holt logický, že budeš vybírat z těch, kteří ho stihli celej a měli ho dobře, a ten, kdo ho měl sice taky dobře, ale jen půlku, bude mít smůlu.
Jak jinak bys to chtěla udělat, když je velkej převis zájemců a všechny vzít nemůžeš?
|
Federika |
|
(13.12.2018 9:10:12) Přesně-i ten test studijních předpokladů je na rychlost. Tuším, že minuta na otázku.
|
Alena |
|
(13.12.2018 9:13:33) Ano. A Scio ho melo pro 8G koncipovano tak, ze i rychlost byla dulezitym faktorem, ktery se hodnotil (rekla bych, ze mel mnohem vetsi vahu nez v soucasnych prijimackach C+M)
|
|
|
|
Alena |
|
(13.12.2018 9:06:50) "Test, který se dá do značné míry nadrilovat " o jakem testu mluvis?
|
Kudla2 |
|
(13.12.2018 9:11:41) Ano, to by mě taky zajímalo, jak se daj přijímačky "nadrilovat".
Nadrilovat se podle mě dá do určitý míry písemnej test u zkoušek na řidičák (kde máš určitej počet předem danejch otázek a, b,c,d), ale přijímačky jsou o dost komplikovanější a těch věcí, co se tam můžou octnout, je tolik, že to prostě nadrilovat nejde..
Myslím, že smyslem těch příprav je hlavně zautomatizovat některý věci, aby pak ten člověk na ně už nemusel myslet (a jo, byl tudíž o trochu rychlejší), ale opravdu si nemyslím, že by to nějak výrazně zvýhodňovalo "šprty", který to nemaj v hlavě a "navrčej se to nazpaměť", už jen proto, že tu přípravu vedle nich podstoupěj i ti opravdu chytří a budou na stejný startovací čáře a tudíž výrazně lepší.
|
breburda71 |
|
(13.12.2018 9:17:26) Tak konkrétně na OSP i na TSP ( Brno-Masarykova univerzita) se naučit zřejmě dá, jinak by neprobíhaly kursy...I na Scio se nadrilovat dalo, byly na to kurzy..Málokdo jde na test studijních předpokladů hned naostro..Čím déle se na ty testy připravuješ, tím máš lepší výsledek...Dcery spolužačka dělala TSP v Brně, jeden rok dosáhla percentil 55, další rok( po roce soustavné přípravy) dosáhla percentil 96..Jsou to typy úloh, na které je taky dobré se připravovat..
|
Federika |
|
(13.12.2018 10:01:16) nadrilovat nevím. Ale určitě je dobrý připravit dítě na typ otázek, na způsob řešení, na co se má soustředit a tak. Kdysi jsem poprvé zadala svému nejstaršímu synovi poprvé test OSP, v pátý třídě. Udělal ho na 38 procent!!! Tak jsem si říkala,že jsem ho přecenila že asi teda bude blbej Sedla jsem si s ním, vysvětlila,co tam měla špatně a proč. Druhej test OSP udělal na 97 procent.
|
Monty |
|
(13.12.2018 10:52:24) Ale tak to je slovíčkaření, dril nebo příprava, výsledek je stejný. Logicky čím déle a intenzivněji se připravuješ na nějaký typ testu, tím lepší bude výsledek. Asi se nemá smysl bavit o tom, že s IQ 70 ten výsledek nikdy nebude slavnej, ovšem děti, co se hlásí na střední školu jsou většinou všechny ve stejném pásmu.
|
sovice |
|
(13.12.2018 11:07:13) Ve slovech dril a příprava vnímám zásadní rozdíly.
|
Monty |
|
(13.12.2018 11:12:03) sovice, no, já ani ne, pokud je ta příprava velmi intenzivní, je to už dril. Přípravu mám někde v kategorii "podívám se na to/přečtu si to".
|
Konzerva |
|
(13.12.2018 11:16:37) Já pod těmi slovy tedy rozumím něco jiného.
Pod pojmem "dril" rozumím naučit se něco doslova nazpaměť, např. vyjmenovaná slova, definice, básničku.
Pojem "příprava" je pro mě širší. Může obsahovat i dril, ale i jiné věci. A není to o množství nebo hodinách. Básničku - tedy dril - se můžu naučit za 10 minut, zatímco příprava na pololetní text z matematiky mi bude trvat 3 dny. A bude to obsahovat dril - tj.naučit se věci zpaměti, ale i postupy, způsoby myšlení.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(13.12.2018 11:22:30) "ovšem děti, co se hlásí na střední školu jsou většinou všechny ve stejném pásmu."
No, pokud je to pásmo dostatečně široký (třeba od 100 po 140), tak asi jo.
Ale pokud je situace taková, že
- něco chci (respektive dítě chce, nepředpokládám, že ho tam rodič tlačí proti jeho vůli, i když i to se jistě děje) - vím, že je tam mnohem víc zájemců než úspěšných - vím, že s IQ jsou na tom všichni víceméně podobně a že "ten náš" tzv. "na to má", tj. že se vejde do toho pásma
tak mi z toho vychází, že
- mají všichni hodně podobnou startovací čáru - existují-li způsoby, jak tu "naši" legálně zlepšit ("legálně" myslím, že nebudu uplácet, ale mám možnost se nějak připravit), a já na ně dosáhnu, tak by bylo trestuhodný jich nevyužít (protože jich pravděpodobně využijou i ti ostatní a tudíž si tu svoji startovací čáru oproti té naší zlepší.
Pokud já (a samozřejmě dítě, ale v daném případě je to ještě hlavně na rodičích, aby to zorganizovali ) budu líná to udělat, tak se tím startovací pozice mého dítěte automaticky zhorší a de facto ho tím poškodím.
|
|
|
|
|
Alena |
|
(13.12.2018 9:19:30) Treba u pripravy u 8g mi pripada, ze tam moc o automatizaci nejde, neni moc co automatizovat, je to samy selsky rozum (jedine snad aby dite nedelalo zbytecne chyby v kupeckych poctech). Spis jde prave o tu organizaci praci, navyk prehledneho zapisu a poznamek, nepanikareni. To teda nevim jestli je dril.
|
Kudla2 |
|
(13.12.2018 9:22:20) Aleno,
to si nemyslím, že je dril, ale může to výrazně pomoct (nebo srazit někoho, kdo je sice chytrej, ale chaotik a bez toho systému toho stihne míň/bude dělat nějaký školácký chyby z přehlídnutí)
|
Konzerva |
|
(13.12.2018 11:10:57) "kdo je sice chytrej, ale chaotik a bez toho systému toho stihne míň/bude dělat nějaký školácký chyby z přehlídnutí)"
Ale takový dítě se prostě musí naučit, že chytrost nestačí. Že se musí naučit omezit svůj choas a přehlídnutí. Když to neudělá, bude z něj dospělák, který je chytrý, chaotický a kvůli přehlídnutí bude dělat školácký chyby. A bude mít problémy jak v práci tak ve vztazích.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(13.12.2018 9:04:20) Ze by byl federika posedla rychlosti, to jsem si vazne nevsimla. Ani ze by propagovala desetiminutovky }ty ja take povazuju za nesmysl). JEdinou narazku na rychlostu matematiky ctu neustale od tebe treba v souvislost s prijimacimi testy. Ale limit mi pripada v poradku, maji ho i umelecke skoly ke krealitvni casti zkousky. Schopnost vyresit problem rychle ci v limitu (coz byva nasledek dobre organizace prace) povazuju rozhodne za prospesnou dovednost.
|
Monty |
|
(13.12.2018 9:06:33) Aleno, tím jsem měla na mysli již proběhlé debaty o rychlosti. Neřeš. Není to zdaleka jediný problém ve školství ani jediná slabina přijímacích zkoušek.
|
Alena |
|
(13.12.2018 9:10:47) "tím jsem měla na mysli již proběhlé debaty o rychlosti. " ani tam jsem si toho nevsimla.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Markéta |
|
(13.12.2018 6:09:42) A co je konkretne test studujinich predpokladu? Pokud vim, tak nektere skoly ho maji jako soucast prijimacich zkousek ale furt nevim, co to je a jak se lisi od prijimacek. To, ze jsou prijimacky z cestny a matiky mi pripada OK, jsou to povinne maturitni predmety, deti by tedy mely prokazat nejakou uroven jejich znalosti ( i kdyz na vstup do mnoha strednich skol moc vysoka byt nemusi).
|
Senedra |
|
(13.12.2018 6:14:04) Markéto, například práce s textem, logické myšlení... třeba vyhodnocení nějakého grafu, porozumění textu.
Neustále se snižuje laťka, za chvíli bude mít maturitu ten, kdo zvládne násobilku. Nedávno tady psala Monty, že na průmyslovce se RODIČE vztekali nad tím, že mají jejich potomci přečíst čtyři knížky za celý rok. To už mi hlava vůbec nebere.
|
Vítr z hor |
|
(13.12.2018 6:34:46) “například práce s textem, logické myšlení... třeba vyhodnocení nějakého grafu, porozumění textu. ”
Jo tak tohle ucim svoje deti sama. Ve skole od zacatku roku pisemne nasobi a deli milionovymi cisly a to je vsechno Dve slovni ulohy delaly ve skole, tri doma. Od zari!!! Nastesti aspon jedna z nich ma ctenarskou gramotnost danou od boha...
|
|
Markéta |
|
(13.12.2018 13:18:13) A co s tim udela test OSP? Na spoustu strednich skol dnes nastupuji deti s mizernymi vysledky prijimacek z matiky a cestiny, takhle by nastupovaly deti se spatnymi predpoklady pro studium.
|
Vítr z hor |
|
(13.12.2018 14:28:18) "Na spoustu strednich skol dnes nastupuji deti s mizernymi vysledky prijimacek z matiky a cestiny, takhle by nastupovaly deti se spatnymi predpoklady pro studium."
To je mantra populistů. Ve skutečnosti je to jinak. Děti nemají rovný přístup ke vzdělání na celém území republiky, což je strašný průšvih, ve výsledku to vede ke vzniku oblastí, kde chybí kvalitní vzdělání (až k tzv. ghettizaci), zatímco jinde se nadané děti nemají šanci vejít do škol.
1. Je obrovské množství dětí, které podávají vynikající výkony, ale nejsou pro ně místa na gymplech. Ty děti jsou tak dobré, že mezi nimi nebyly u přijímaček skoro žádné rozdíly. Ředitelé těchto škol požádali o těžší přijímačky, aby neměli všichni skoro plný počet bodů.
2. Už základní školy tvoří rozdíly mezi dětmi – tím, jak učí. Kde se učí mizerně, tam se dítě už na ZŠ nemá šanci připravit k přijímačkám, a tudíž pro něj mizerná základka možná uzavřela cestu ke vzdělání. A když jsou v okolí samé slabší základky, tak holt ten materiál, co chce na SŠ, není tak dobře připraven.
Takže na jednom konci republiky nemá šanci na vzdělání dítě, které dá přijímačky na 80 bodů ze 100, zatímco na druhém konci se dostane bez problémů dítě se 44 body z téhož testu. A nejhorší je, že ten rozdíl mezi 44 a 80 body nemusí znamenat nic jiného, než že dítě A chodilo do kvalitnější ZŠ a ještě mu rodiče zaplatili komerční přípravu, zatímco dítě se 44 body chodilo na mizernou základku a nikde poblíž nejsou žádné přípravné kurzy a rodiče to neřeší. Nebo obráceně.
Takže se plýtvá dobře připravenými talenty, zatímco jiné děti ani nedostaly šanci se k přijímačkám a potažmo dalšímu studiu pořádně připravit. No a aby to nebilo do očí tolik, tak se to svede na hloupé a neschopné děti - cpou se na školy, kam nepatří a hele, chtějí maturitu a nevědí, že Jidáš byl Iškariotský.
|
Konzerva |
|
(13.12.2018 14:38:24) Větře,
já myslím, že tomu nahrává svoboda škola. Za nás se všude učilo stejně a nemohlo se stát, že dítě přišlo na střední školu a polovina dětí tam některé věci neznala, protože se je neučily, což se teď děje.
|
breburda71 |
|
(13.12.2018 14:42:41) Konzervo, a nedej bože, když dítě mění školu - nám se to stalo se synem v pololetí osmičky a rozdíl byl obrovský...Musel dohánět látku neuvěřitelně, nakonec to dohnal.. Ve všem byl pozadu, takže logicky na staré škole některé věci neprobrali ani do konce devítky..
|
Vítr z hor |
|
(13.12.2018 14:49:34) Nejen když dítě mění školu. Třeba u střídavky je to naprostá katastrofa v případě, že dítě chodí do dvou škol. To má na každé škole různé předměty, v nichž nepřetržitě zameškává. V podstatě ho to zbaví šance na slušné vzdělání.
|
Konzerva |
|
(13.12.2018 15:15:42) Tak to by vůbec nemělo bejt. Jakej je zájem dítěte na tom, aby chodilo do dvou škol?
|
Vítr z hor |
|
(13.12.2018 15:25:00) No přece, aby bylo s maminkou i s tatínkem spravedlivě. Rozpůlit si dítě je trend – a ještě se říká, že je to v zájmu dítěte.
|
Federika |
|
(13.12.2018 15:38:50) Mám víc známých se střídavou péčí. Školu ale děti nemění. A v jednom případě nemění ani domov, střídají se rodiče. A kupodivu (což neznamená že je to tak vždycky) to všem klape skvěle. Předpokládá to ale mimo jiné i dobrý vztahy mezi rodiči.
|
|
Konzerva |
|
(13.12.2018 15:43:45) Takže ideální by bylo to Šalamounovo řešení.
|
|
|
|
|
|
Vítr z hor |
|
(13.12.2018 14:45:55) Zrušení osnov
U nás jsou v obcích běžné pětileté školy, a když jdou děti od šesté třídy do okresního města, tak tam přesně poznají, odkud které dítě přichází podle toho, co neumí. Já prostě nemůžu uvěřit tomu, že si těch rozdílů v rámci celé republiky ještě nikdo z inspekce/ministerstva atd. nevšiml.
|
breburda71 |
|
(13.12.2018 14:49:50) Větře, vůbec to nechápu,jak je to možné...
|
Alena |
|
(13.12.2018 16:12:41) MOzne je to proto, ze rodicum je to bud jedno nebo daji dite jinam a stezuji si ostatnim rodicum, ale do sporu se skolou ci do stiznosti jde malokdo. Ucitelum je to jedno, kdyby ne, uci to jinak. Reditel ti rekne, ze je rad, ze nekoho ma. Inspekce - skolnich inspektoru chybi snad jeste vic nez ucitelu.
|
Vítr z hor |
|
(13.12.2018 17:39:18) Jo, šla jsem za ředitelkou, že děti v matematice už několik měcíců jen násobí a dělí miliony, že dělali od začátku roku jen pár slovních úloh, z toho většinu za domácí úkol (od září s dnešním úkolem celkem asi 5). Dozvěděla jsem se, že je to tak jednodušší, protože ty slovní úlohy by nezvládly.
|
Marta. |
|
(13.12.2018 17:47:26) Vítr z hor, to je přesně ono. Navíc tímto přístupem si děti už od ZŠ v sobě nesou obavy ze slovních úloh, ale ty obavy mají díky přístupu učitele/ky/ a ne proto, že by ty slovní úlohy byly těžké nebo že by je děti nezvládly. Slovní úlohy jsou někdy náročnější, ale s tím by si měl zkušený pedagog poradit. Navíc je mnoho zábavných slovních úloh /máme doma několik takových knih/na kterých by učitel mohl ukázat, že slovní úloha může být i zábava.
|
|
|
|
|
|
. . |
|
(13.12.2018 15:57:00) Za nás se dělo to, že do prváku gymnázia přišly někteří z osmičky a jiní z devítky. Odmaturovali skoro všichni, drobný odpad do září byl v obou skupinách zhruba stejný, respektive při těch malých číslech nelze vyhodnotit vliv délky ZŠ.
|
|
|
Markéta |
|
(13.12.2018 15:12:42) Pisu o Praze, to snad neni ghetto. S vyjimkou gymplu a par strednich skol se na stredni skoly dostavaji deti s mizernymi vysledky . A pokud jde o gymply, tak testy OSP nijak nezvysi pocet mist.
|
Monty |
|
(13.12.2018 15:21:02) "S vyjimkou gymplu a par strednich skol se na stredni skoly dostavaji deti s mizernymi vysledky."
Markéto, s mizernými výsledky ze dvou předmětů, z nichž jeden je ve výuce pojatý zcela debilně a u druhého záleží na tom, na jakého dítě narazí učitele.
|
Federika |
|
(13.12.2018 15:40:27) Monty, myslíš češtinu, že je pojatá blbě? Já jsem celkem s výukou češtiny u svých dětí spokojená, tedy alespoň co se výsledku týče.
|
Konzerva |
|
(13.12.2018 15:47:17) Frederiko,
ano, Monty je trvale nespokojená se systémem výuky češtiny. Do jaké míry v tom hraje roli to, že její syn nechce číst beletrii, to nevím.
Já bych tedy nějaké výhrady měla, ale k systému nikoliv.
Vlastně moje výhrady by se daly napravit tím, kdyby bylo míň dětí ve třídě. Asi tak o polovinu.
|
Federika |
|
(13.12.2018 15:51:52) Konzervo, já toho k výuce češtiny zas tak moc říct nemůžu, protože to ani u jednoho dítěte nesleduju, nevím. Jen vidím, že píšou slušně, bez chyb, dokážou slušně formulovat, napsat dopis, vyjadřovat se. Čtou, komunikujou.
|
|
|
Monty |
|
(13.12.2018 15:49:37) Federiko, jistěže myslím češtinu.
A pro Konzervu připomínám, že to nikterak nesouvisí s tím, co čte nebo nečte moje dítě. Důvod je úplně jinde.
|
|
Monty |
|
(13.12.2018 15:51:45) Mmch., co tedy má být výsledek u výuky češtiny? To by mě fakt docela zajímalo.
|
Konzerva |
|
(14.12.2018 9:02:12) "Mmch., co tedy má být výsledek u výuky češtiny? To by mě fakt docela zajímalo."
Monty,
podle mne by výuka měla směřovat k tomu, aby po skončení ZŠ umělo dítě napsat text, který bude odpovídat zadání, bude mít hlavu a patu, nebudou tam žádné gramatické chyby, bude tam přiměřeně rozvinutá slovní zásoba.
K tomu bude mít dítě základní literární přehled - směry, čím se vyznačují, někteří představitelé a díla.
Jak vypadají základní slohové útvary.
To je samozřejmě ideál. Je to ideál, ke kterému by výuka měla směřovat vědoma si toho, že ideálu nelze docílit, ale proto to nebudeme oktrojovat.
A poznámka k větnému rozboru, který mnozí považují za zbytečný - bez větného rozboru nelze psát správně čárky ve větách. Chápu, že skladník ve šroubárně se bez toho obejde, ale už úředník na nejnižším stupínku rozhodně ne.
|
Monty |
|
(14.12.2018 9:26:44) Konzervo, nevím tedy, v jakém oboru pracuješ, ale tvá představa o nižším úředníkovi, který musí bezchybně ovládat interpunkci je úsměvná. 99 % lidí neovládá "čárky" a je to tak jediné, co lze odpustit, protože ty si po sobě často musí kontrolovat i vystudovaní bohemisté. O zbytku taktně pomlčím.
|
Federika |
|
(14.12.2018 9:38:06) Monty, to není pravda. Oba moji kluci měli -na rozdílných školách-za špatné použití čárky stupeň dolů. A oba to celkem dobře ovládají. Já vlastně vůbec nevidím problém ve výuce češtiny, jsem celkem spokojená.
|
Monty |
|
(14.12.2018 9:39:47) Federiko, co není pravda? Že to 99 % lidí neumí? To bohužel pravda je. Bez ohledu na to, že se to na školách známkuje "co špatná čárka, to stupeň dolů".
|
Federika |
|
(14.12.2018 9:41:12) Nevím, jen říkám, že moje děti s tím problém nemají a to nemůžu říct, že by byly češtinou nějak posedlý.Tak se to asi učí a učí se to dobře.
|
|
Kudla2 |
|
(14.12.2018 9:43:22) Nevím jestli 99%, ale z hlediska vesmíru a běžného života myslím, že je to úplně fuk.
Smysl to nemění, do očí to moc nebije, pokud něko píše knihu, tak mu to korektor opraví - nebo taky ne, knihy se občas dost odflákávaj - a ani v takovým případě se nestane VUBEC NIC.
Tak jakou cenu má na tom bazírovat?
|
Federika |
|
(14.12.2018 9:45:45) Smysl to právě měnit může.A není to správně. Na y-i se tayk můžeme vykašlat Jen jsem jenom chtěla říct, že mi výuka češtiny, tak, jak jsem se s ní setkala já, nepřijde nijak hrozná. Minimálně s výsledkem u svých dětí jsem spokojená.
|
Monty |
|
(14.12.2018 9:48:03) Federiko, nicméně chyby v interpunkci - minimálně zde na Rodině - děláš taky.
|
Federika |
|
(14.12.2018 9:49:55) To je možný. Taky dělám přesmyčky. Taky píšu často při řízení-neměla bych. Občas mi ujede i tečka na konci.
|
Kudla2 |
|
(14.12.2018 9:51:11) Při řízení???
|
Federika |
|
(14.12.2018 9:52:35) No jo, no. Stojím každou chvilku na semaforech, v zácpě, trávím v autě víc času, než je běžný.
|
Ropucha + 2 |
|
(14.12.2018 10:05:09) Také píšu na semaforech, když je dlouhá fronta. Je to zlozvyk, ale nebezpečné mi to nepřijde. Pozdě se rozjedu jen zcela výjimečně
|
Kudla2 |
|
(14.12.2018 10:07:01) Já si myslím, že je to nebezpečný jak prase, ale nechci odvádět debatu.
|
Analfabeta |
|
(14.12.2018 11:27:58) Ale houby, stojíš, čumíš a jak se rozjede ten před tebou, jedeš taky. To není vůbec nebezpečný.
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(14.12.2018 9:56:51) "To je možný. Taky dělám přesmyčky. Taky píšu často při řízení-neměla bych. Občas mi ujede i tečka na konci."
A stane se něco?
Respektive Ty sama, ač se tím jinak živíš, děláš chyby v textu, na kterým až zas tak nezáleží, a nevadí Ti to (a předpokládám, že asi ani nikomu jinýmu, kdo to čte) - tak proč je to vlastně tak důležitý?
|
Monty |
|
(14.12.2018 9:58:16) Kudlo, protože se za to dobře snižujou známky z diktátů.
|
|
Federika |
|
(14.12.2018 10:00:12) Tady se fakt nic nestane Ale jinak-je to tvoje vizitka. Hlavně mám pocit, že jakmile přijmu, že to není až tak důležitý půjde ta úroveň níž a níž a za chvilku se člověk nebude umět ani pořádně vyjádřit. Mně se občas dostávají do ruky takový paskvily od vysokoškolsky vzdělaných lidí, že jim mám chuť říct, aby si nejdřív nechali přeložit do normální češtiny, pak jim to přeložím do jazyka.
|
Ropucha + 2 |
|
(14.12.2018 10:01:17) Federiko, souhlasím. Vidím to stejně.
|
|
Kudla2 |
|
(14.12.2018 10:03:25) ..že to není až tak důležitý, čárka...
níž a níž, čárka? (tady si ale teda nejsem jistá).
(Když už se teda bavíme o důležitosti čárek a něčích vizitkách, jinak by mi to bylo dost fuk )
Ty paskvily se předpokládám týkaj jinejch věcí, než čárek.
|
Federika |
|
(14.12.2018 10:09:23) Ano, chybí mi tam čárka. Ne proto, že bych nevěděla, že tam patří Chyběly by mi tam i písmenka, ale ty doplním, na rozdíl od čárek na mobilu vidím,že chybí A víš proč mi chybí? Protože nemám čas si dojít na nehty, mám je tudíž už asi dvoucentimetrový,odrostlý a nejsem schopná už pomalu ani zadat pin v obchodě Paskvily-ne, to se čárek fat netýká. Týká se to formulací, která nedávají ani hlavu ani patu. Týká se to třeba i úplně nevhodných slov, kdy musím zkoumat co tím vlastně chtěl básník říct. Nejhorší jsou ti, kteří mají poct, že se za každou cenu musí květnatě vyjadřovat a přitom to vůbec neumí. Specialista je v tomhle můj manžel-tomu ale budiž odpuštěno, je cizinec. jeho čeština je občas hodně zábavná
|
Ropucha + 2 |
|
(14.12.2018 10:17:11) Federiko, já žádné nehty nemám, přesto tady jistě nasázím spoustu chyb v interpunkci, protože prostě píši rychle a spontánně. Jako asi každý. Snažím se dodržovat nějakou štábní kulturu, hrubice za mnou snad nezůstávají, ale pořád je to jen spontánní pavlačový projev. Když člověk píše něco oficiálního, považuji za standard, že se nad každou větou zamyslí a výsledek si po sobě pozorně přečte. A samozřejmě, čím více má pravidla zautomatizovaná, tím méně se nadře.
|
|
|
Kudla2 |
|
(14.12.2018 14:15:45) Romano,
netaktní by to bylo, kdybychom se zrovinka nebavili o tom, jak Federice vadí, že jiní lidi v tom dělaj chyby.
Za normálních okolností bych to neudělala, ale tady mi to přišlo jak zadek na hrnec.
|
Federika |
|
(14.12.2018 14:19:17) Mně to nevadilo, vím, že tady do diskuzí píšu rychle a ujíždí mi kdeco. Občas vynechám i celá slova. To nesouvisí s tím, jestli psát umím nebo ne Umím. A chci věřit, že většina lidí taky.
|
Kudla2 |
|
(14.12.2018 14:25:12) Federiko,
já vůbec nepochybuji, že psát umíš.
Ale dávám k obecné úvaze, že jsi poměrně přísně posuzovala lidi, kteří dělaj chyby, ale vlastně NEVÍŠ, jestli to někdo z nich nemá taky tak (že psát umí, ale zrovna má zlomenej nehet/píše z mobilu/má nějakej jinej objektivní důvod, proč ten výstup není stoprocentní).
Tady na diskusi je to fuk, ale v převážné většině situací je to jednak vlastně taky celkem fuk (pokud jde o to, že by se z chybějící čárky někdo zhroutil nebo udělal fatální chybu). A pokud tedy budeme chtít soudit přísně a tvrdit, že to fuk není, tak obecně čtenář posuzuje pouze výstup a je mu úplně jedno, za jakých podmínek to dotyčný psal, jestli má zlomenej nehet a "že to vlastně umí".
|
Federika |
|
(14.12.2018 14:28:18) Ne, Kudlo, ty texty,který jsem si dovolila posuzovat já, rozhodně nebyly nějaký diskuzní příspěvky nebo sms... Dostávám úřední dopisy, smlouvy, korespondenci, který mám přeložit. A já tomu občas ani česky nerozumím, kvůli prapodivným formulacím, stylistice a často i výběru jazykových prostředků. Nějaká diskuze by mě fakt nechala chladnou. Stačí mi sms od dětí, někdy děs. A když chtějí, psát umí.
|
Kudla2 |
|
(14.12.2018 14:29:39) Federiko,
neschopnost se srozumitelně vyjadřovat je úplně jinej level, tam Ti rozumím, že to vadí a hodně, ale to už přesahuje hranice gramatiky (a asi se to i ve škole dost špatně známkuje, protože to není buď-anebo).
|
Federika |
|
(14.12.2018 14:31:46) Kudlo, není to spisovný tvar, to je všechno. Já ale v diskuzích píšu nespisovně, pořád. Stejně tak mluvím. Jen pracovně píšu i mluvím spisovně.
|
Kudla2 |
|
(14.12.2018 14:35:02) Federiko,
nespisovný tvar je třeba "špatnej" místo "špatný", ale tam je i ta nespisovnost nějak "kodifikovaná".
"Ví" ve třetí osobě je v lehčí formě trochu něco jako "já bysem", v tom by dle mého názoru profíci opravující ostatní chybovat neměli.
|
Federika |
|
(14.12.2018 14:41:05) Je to pořád nespisovný tvar, ať je to kodifikovaný nebo ne. Já tak mluvím a diskuzi považuju za takový "mluvení" Já ti nebudu říkat, že t je správně, ale v běžný řeči bys ode mě tvar "nevědí" prostě neslyšela.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(16.12.2018 0:07:26) Romano,
tak jistě mám celou řadu různých nectností, ale neschopnost se výstižně vyjadřovat k nim opravdu nepatří, to jsem v klidu.
To, že někoho nebavěj moje témata a nečte je, to je asi normální, mě taky nezaujme všechno, ale pokud někoho nezaujmu já, tak to asi bude z jinýho důvodu, než že bych se neuměla vyjadřovat.
|
Kudla2 |
|
(16.12.2018 14:20:59) Holt taková jsem já, matinko.
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(14.12.2018 14:31:28) co tím chci říct - že drobnou chybku udělá občas prakticky každej, i ten, kdo se jazykem živí, a považuji za nesmyslné lpět za každou cenu na zmiňovaných čárkách a dělat z toho vědu století, když je to právě ta drobnost a podstatné jsou jiné věci, o kterých jsi se zmínila a ve kterých s Tebou vřele souhlasím.
|
|
|
|
|
Federika |
|
(15.12.2018 10:17:18) Neřekla bych, že přepínám. Jen rozlišuju sms, chat a diskuze, kam píšu nespisovně,téměř vždy z mobilu, za běhu, při řízení nebo když někde čekám, píšu nespisovně a kontrole věnuju pozornost minimální, maximálně tu a tam pravím nějaký chybějící písmeno nebo přesmyčku, někdy ani to ne, pokud chci něco rychle sdělit a další křižovatka je daleko:-D Čárky při opravě ani nevidím, na blízko to se mnou s očima už jde z kopce. Ze svýho gymplu si vybavuju, že po těch, kdo se chtěl v budoucnu živit jazykem, se hodně šlapalo. Dnes často vidím v novinových článcích takový bludy, že mám dojem, že se asi hodně polevilo
|
Monty |
|
(15.12.2018 10:33:05) Tak čárky na netu fakt neřeším, systém psaní čárek v češtině není vždy ve shodě s logikou sdělení a očekávat, že si někdo bude po sobě dělat věrný rozbor na chatu až tak úplně nelze. Ani já to nedělám, a to se jazykem živím. Vadí mi úplně jiné věci. A ty jsou do značné míry právě způsobené debilní výukou češtiny na školách.
|
Monty |
|
(16.12.2018 14:34:22) Romano, nepíší správně, neumí správně formulovat myšlenku a nechápou významy slov. Bohužel nejen děti. Je tím prorostlá celá společnost. Ale hlavně, že u přijímaček dovedou správně určit přívlastek.
|
Federika |
|
(16.12.2018 19:16:50) Monty, u příjímaček se daleko víc zabejvají významem slov než určováním přívlastků. Tedy-přiznám se, že Cermat jsem tolik nepoznala. U scio to taky bylo rozhodně a třeba ty porgovský vlastní přijímačky řešily hlavně významy slov a pochopení textu. Moje dcera teď dohání dva týdny nemoci, zrovna sedí už děv hodiny nahoře nad stránkama češtiny, doplňuje cvičení a víc než gramatický jevy řeší význam slov a formulace. normální pracovní sešity pro 4. třídu. Tak mně to tak zlý nepřijde.
|
|
Kudla2 |
|
(16.12.2018 22:12:41) Já si naopak myslím, že pokud komunikuješ z toho mobilu po internetu, tak musíš formulovat precizněji než "z očí do očí", protože to nedoženeš žádným výrazem tváře a vůbec mimoslovními prostředky.
A také bych to tak špatně neviděla, nevím, nakolik je reprezentativní vzorek tady, ale s formulacemi má problém málokdo.
|
|
Monty |
|
(17.12.2018 12:14:57) Mno, zrovna čtu komentář Václava Klause ml., a vidím výraz "přeskáče" ve významu "lyžařské boty". Inu... Ty boty mají přezky, proto se jim říká přezkáče. "Přeskáče" - byť to tedy na netu nacházím hojně - by se dalo snad použít ve větě "Karlík hravě přeskáče dvě velké louže". To jen tak pro demonstraci toho, o čem mluvím.
|
Federika |
|
(17.12.2018 12:36:07) No a záležitosti podobnýho typu jsou v přijímačkách často. A děti se to učí. Tak moc nevím, v čem je problém. Že to někdo neví, nic nepotvrzuje. Tam by nepomohlo ani to, že by se děti neučily ty přívlastky. (konkrétně 2-4. třída jedou donekonečna párové souhlásky, do zblbnutí...)
|
Monty |
|
(17.12.2018 12:44:56) Federiko, že "se to učí" nebo "je to v přijímačkách" právě neznamená, že to umí.
|
Federika |
|
(17.12.2018 12:53:12) Já jsem právě nikdy nezaznamenala problém. A výuka češtiny u mých dětí byla klasická, běžný pracovní sešity.
|
Monty |
|
(17.12.2018 13:05:35) Federiko, njn. Sytý hladovému nevěří. Buď na to profesně nenarážíš, nebo si toho nevšimneš, protože to sama neumíš. Osobně bych té bandě obrozeneckých nadšenců, co z nedostatku jiné zábavy resuscitovali umírající jazyk a vytvořili z něj tenhle paskvil nakopala prdele (kdyby ještě nějaké měli a nespadalo to pod § 359 - Hanobení lidských ostatků), ale když už to tu sakra jednou máme, proč se "to" mrví idiotskou výukou a ve finále "to" vlastně téměř nikdo nedokáže správně používat?
|
Federika |
|
(17.12.2018 13:40:58) Nemám s tím problém, protože to sama umím a bez problémů to umí i moje děti. Proto si nemyslím, že by byla výuka tak špatná, vždyt vidím, co se učí a jaký je výsledek. Což samozřejmě nevylučuje to, že to někdo neumí. To tak bylo vždycky. U přijímaček je práci s textem věnována mnohem větší pozornost než těm přívlastkům a rozborům vět.
|
|
Filip Tesař |
|
(17.12.2018 15:00:46) Monty, čeština umírající jazyk nebyl, fakt je, že mnohé se při renovaci nepovedlo, ale mohlo to bejt i horší. Největší problém dneska není to, co se dělo v 19. století, ale spíš to, že jazyk se má kultivovat hlavně projevem. Pravidla jsou pomůcky, ne cíl. Spisovná čeština by se měla řídit stylisticky vybranejma textama, aktuálním autorským čtivem na úrovni, beletrií, esejistikou, kvalitní žurnalistikou, to by mělo určovat pravidla používání jazyka jako vzor, ne Ústav pro jazyk český. Proto by taky děcka ve škole měly hlavně psát, ne dělat větný rozbory, měly by se neustále snažit se písemně vyjadřovat, na přijímačky by taky měly psát eseje, ne se babrat s druhama přívlastků, s tím ať se babrá ten ústav.
|
Monty |
|
(17.12.2018 15:05:29) "Pravidla jsou pomůcky, ne cíl. Spisovná čeština by se měla řídit stylisticky vybranejma textama, aktuálním autorským čtivem na úrovni, beletrií, esejistikou, kvalitní žurnalistikou, to by mělo určovat pravidla používání jazyka jako vzor, ne Ústav pro jazyk český. Proto by taky děcka ve škole měly hlavně psát, ne dělat větný rozbory, měly by se neustále snažit se písemně vyjadřovat, na přijímačky by taky měly psát eseje, ne se babrat s druhama přívlastků, s tím ať se babrá ten ústav."
Filipe, naprosto přesně vystižená podstata problému.
|
Kudla2 |
|
(17.12.2018 15:50:21) "Pravidla jsou pomůcky, ne cíl. Spisovná čeština by se měla řídit stylisticky vybranejma textama, aktuálním autorským čtivem na úrovni, beletrií, esejistikou, kvalitní žurnalistikou, to by mělo určovat pravidla používání jazyka jako vzor, ne Ústav pro jazyk český. Proto by taky děcka ve škole měly hlavně psát, ne dělat větný rozbory, měly by se neustále snažit se písemně vyjadřovat, na přijímačky by taky měly psát eseje, ne se babrat s druhama přívlastků, s tím ať se babrá ten ústav."
Ano, to mi taky přijde přesný.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(17.12.2018 15:49:55) kdyby ještě nějaké měli
Monty, zabilas
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evelyn1968,2děti |
|
(15.12.2018 11:24:44) Teď jsou chyby i v oficiálních překladech knih, to mi vadí nejvíc, učila jsem se pravopis mimochodem, čtením metrů a metrů knih, kdysi a teď občas nevím, jak je to správně. Nebo poznám, kdy knihu do češtiny překládal Slovák nebo Moravák, že ta slova vůbec nejsou česká.
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(14.12.2018 10:04:50) Federiko, jenže ten problém je úplně jinde. Právě bazírováním na větách vedlejších, větných členech, slovesných videch apod. vytváříš jedince, kteří se na písemku/přijímačky navrčí potřebné a pak to v klidu zapomenou, protože to už nikdy nebudou k ničemu potřebovat. Na rozdíl od toho "smysluplného vyjadřování".
|
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(14.12.2018 9:50:50) Federiko,
může, ale ve většině případů nemění.
Správně to možná není, ale je to úplně jedno, protože u převážné většiny textů se nestane vůbec NIC, když nejsou napsané ""na 100% správně, podstatné je, aby měly hlavu a patu, to je daleko horší prohřešek než nějaká čárka (a mnohem obtížnější toho dosáhnout).
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(14.12.2018 9:51:51) Ehm, ty čárky jsou přece významotvorný. Někdy zásadně.
Jezte, děti! Jezte děti!
Interpunkce zachraňuje životy
|
Kudla2 |
|
(14.12.2018 9:53:23) Kopřivo,
tohle jsou jen takový fórečky, ve skutečnosti je těch významotvornejch opravdu jen minimum.
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(14.12.2018 9:49:36) Kudlo, takže se má interpunkce přestat vyučovat, ať si každý mydlí čárky podle vlastního uvážení? Nebo jak to myslíš? To, že většina lidí není schopná pravidla pobrat a správně aplikovat, svědčí spíš o tom, že se vyučují ještě málo.
|
Kudla2 |
|
(14.12.2018 9:52:38) Ropucho,
ne přestat vyučovat, ale přestat se tvářit, že je to "pupek světa" a kdo to neumí, je odsouzen k věčnému zatracení.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(14.12.2018 10:00:27) Kudlo, tomu nerozumím. Kdo vyučuje pravopis, snaží se ho (měl by se snažit, je-li profesionál) učit tak, aby ho studenti ovládli pokud možno dokonale. To je jeho práce. Stupnice známek umožňuje čtyři úrovně, tudíž holt že škol vychází i spousta lidí, kteří na jedničku nezvládli. Samozřejmě v praxi nejak fungují, ale perfektně holt neumějí. Kde v tom vidíš "pupek světa"?
|
|
|
|
Konzerva |
|
(14.12.2018 10:08:39) Kudlo,
nemáš pravdu, čárka může měnit smysl a to zásadně. Například jsem řešila problém jednoho předpisu, kde bylo:
Pokyn musí být vždy podepsán nejméně dvěma osobami a to a členem představenstva, ředitelem, náměstkem, je-li k tomu zmocněn členem představenstva a členem kontrolního orgánu.
Takto napsáno to znamená, že náměstek to podepisuje, když k tomu má dvojí zmocnění a to od člena představenstva i kontrolního orgánu. Jenže tak to myšleno nebylo. Myslí se tím, že člen kontrolního orgánu je další, kdo může podepisovat, ne zmocňovat.
Takže to mělo být takto: Pokyn musí být vždy podepsán dvěma osobami a to členem představenstva, ředitelem, náměstkem, je-li k tomu zmocněn členem představenstva, a členem kontrolního orgánu.
|
Ropucha + 2 |
|
(14.12.2018 10:10:37) Konzervo, a ještě patří čárka před "a to"
|
Konzerva |
|
(14.12.2018 10:28:05) Ropucho, čárky celkem ovládám, ale "a to" je moje slabá stránka. Tam si nikdy nejsem jistá, ale myslím, že v tomhle případě tam čárka není, protože nespojuje dvě věty.
|
|
|
Monty |
|
(14.12.2018 10:12:34) Pokyn musí být vždy podepsán nejméně dvěma osobami a to členem představenstva, ředitelem, náměstkem, je-li k tomu zmocněn členem představenstva a členem kontrolního orgánu.
Konzervo, fajn, a zmocněn musí být jen náměstek? Nebo i ředitel? Je ředitel automaticky členem představenstva? Pokud ne, je správná formulace "...členem představenstva, ředitelem nebo náměstkem, jsou-li k tomu zmocněni členem představenstva, a členem kontrolního orgánu."
|
Konzerva |
|
(14.12.2018 10:31:16) Monty,
máš samozřejmě pravdu. To zmocnění se týká jen jednoho člověka, proto je i přísudek v jednotném čísle.
Ale byla hrozná diskuse tohle vysvětlovat, co se tím myslelo, že je to napsané špatně. A nad argumentací gramatikou někteří mávali rukou, že jsme hnidopichové, a když nás podpořil právník, tak z toho zas byly "právní kličky".
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(14.12.2018 9:41:16) Federiko,
ale v tomhle má Monty pravdu.
Čárky zajímají naposledy právě jen na tý škole, pak už NIKOHO NIKDY.
Jestli píše subalterní úředník čárky správně nebo ne, to NIKOHO NEZAJÍMÁ, a pokud ne, tak se nestane VUBEC NIC.
|
Federika |
|
(14.12.2018 9:42:18) Tak mně to vadí Překládám dopisy, smlouvy , občas ta čárka dokáže i změnit smysl.
|
Kudla2 |
|
(14.12.2018 9:45:34) Federiko,
tak dejme tomu, že Ty to asi mít správně musíš, když "jsi za to placená", předpokládám, že i za formální stránku věci.
Ale jsi jedna z mála, pokud píše právník smlouvu a má tam chybu v čárce, tak se nestane nic (význam to mění asi málokdy).
|
|
|
|
Monty |
|
(14.12.2018 9:44:33) Kudlo, asi tak. Mě živí čeština bezmála čtvrt století. Denně čtu texty převážně vysokoškolsky vzdělaných lidí. Viděla jsem jich tisíce. Myslím, že mám velmi slušnou představu o tom, jak lidé ovládají (nebo spíše neovládají) mateřský jazyk.
|
|
|
|
Konzerva |
|
(14.12.2018 9:45:22) Monty,
moje představa je, že úředník, protože se živí jazykem, by ho měl umět. Že to tak není, vím moc dobře. Setkávám se s tím denně. Většina z nich má nějaké pofidérní střední školy typu sociálně-právní, kterou udělá každej blb. Tak by se z toho aspoň mohli mít 99% znalost češtiny.
|
Monty |
|
(14.12.2018 9:47:05) Konzervo, ano, a protože to tak není, troufám si vyslovit názor, že se čeština učí blbě. V podstatě všude. A to opakuji, že zrovna čárky jsou to nejmenší.
|
|
|
|
|