| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?

 Celkem 150 názorů.
 Zufi. 


Téma: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 6:46:28)
Navazuji na Monty téma, jak si představujete základku i SŠ ?
Volitelné předměty? Kolik hodin týdně? Jaké? Co dát do povinného základu? Hodnocení slovně? V procentech? Konzultačky každý týden nebo přes net? Více výjezdů, projektů, akcí?
Napiště něco konstruktivního, prosím. Ráda se poučím.

Dám příklad mé mladší dcery-
gympl
čeština, matika, občanka povinně
španělština, angličtina, co nejvíc
informatika meganejvíc~:-D



Samozřejmě měla zeměpis, výtvarku, děják atd. a přežila ~;).

Starší dcera by chtěla anglinu a němčinu a dějepis a nic víc~t~, to by jí neprošlo, taky přežila....
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 7:05:12)
zufi, myslím, že předměty ani jejich počtu hodin nejsou to nejdůležitější. Mnohem důležitější je podle mě vztah učitelů k dětem a taky smysluplnost práce, učit se a vědět, proč se to učím, k čemu mi to bude nebo aspoň může být.
 Zufi. 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 7:11:07)
To je mi jasné, ale to se ze dne na den nezmění, tady jen polemizuji, co by se rodičům líbilo za změny reálné ( no dost přehnané, já vím~;)).
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 8:14:33)
zufi, vztah k dětem nic nestojí, nemusí se kvůli němu měnit žádný zákony ani vyhlášky, rvp,švp, nic, takže tím bych začala, ale zase se to nejhůř hodnotí, je to na vedení školy, na tom, jak moc si všímá a jak moc jim to případně vadí
 magrata1 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 7:22:40)
Především bych zrušila devátou třídu. Dnes maturují běžně 20letí lidé. V tomto věku už by měli být mnohem méně vázaní na rodiče.
 Sojka + 2 rybky 06 + 08 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 16:16:28)
Ano, souhlasim, 9. tridu bych take zrusila. Pokud by nutne muselo byt 9 trid, tak bych tu 9. pridala na 2. stupen. Prvni stupen rozdeleny na 5 let mi prijde zbytecne.
 sally 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 7:27:36)
Zufi,
základ by se měl naučit na základce. Pak už by se to mohlo rozdělovat a zrychlovat či zpomalovat. Plus třeba možnost (běžně, ne jako vyjímka), že pokud středoškolák "projede" středoškolskou matiku třeba za tři roky, tak už může začít docházet na matiku VŠ a třeba si udělat první zkoušky ještě před maturitou (případně místo maturity).

U nás třeba na třetím stupni je už systém kreditů - student ukončí třetí stupeň když má určitý počet kreditů a zároveň má splněné nějaké základní podmínky (čtyři semestry matematiky, šest semestrů angličtiny, dva semestry biologie, dva zeměpisu, dva dějepisu, dva chemie atd.). Tj. student nemůže "nahnat" kredity tím, že bude dělat čtyři roky hudební výchovu místo matematiky, ale může mít víc hudební výchovy než programování. Může mít víc semestrů biologie, matematiky atd. než je základní minimum.
POkud ví, že chce na VŠ technického směru, tak asi bude mít víc programování než hudební výchovy a bude mít šest semestrů matematiky místo minimálních čtyř.
V rámci studia na třetím stupni se dají udělat i nějaké "venkovní" kursy - třeba synek známých získal takhle svářečskou licenci. To si myslím, že nabízely (a doufám, že stále nabízejí) v Česku "průmyslovky"? Ale asi to nenabízejí gymnázia, což je škoda, protože tohle propojení na to, že by ten student už dělal / studoval něco praktického ze směru, kterým se chce vydat. A že by mu to přineslo třeba nějaké výhody při příjmačkách na VŠ...

Aby byl propojený ten systém kreditů, aby VŠ a nástavby uznávaly vzdělání ze SŠ a naopak - SŠ třeba uznala k maturitě kursy / zkoušky získané třeba na té VŠ (nebo nástavbě nebo něčem takovém).

Ten, kdo se učí pomalu, nebo neví, by stále mohl zůstat v obecném vzdělávání a pokračovat běžným tempem na VŠ, ten, kdo už v patnácti ví, že ho dějepis fakt nebaví, ale chce být programátorem, by měl možnost už odbočit od dějepisu a přihodit si hodiny elektroniky, počítačů a jánevímčeho... a třeba si zkrátit studium na VŠ o jeden dva semestry, když to stihne probrat už na střední. A kadeřnice by nemusela dělat vůbec maturitu z matematiky.
 Jaatri 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 7:38:25)
Sally, jo to by se mi hodně líbilo.
Když pominu učitele - což je v dnešní době jeden z hlavních kamenů úrazu - vidím, co jde na pajdy, jak se tam učí a co z nich vychází... Trága. Vlastně to zachraňujou hlavně starší učitelé a pár nadšenců. Nemají supervize, maj moc dětí ve třídě, moc papírů, neuměj s tím pracovat (A tím jsme zase na vejšce, kde se učej obecný cancy, ale ne ty učitelský dovednosti)
Jo, líbilo by se mi, kdyby šlo strukturovat výuku podle zájmu s nějakým povinným minimem. To, co píšeš zní naprosto skvěle. K tomu bych dala nějaké zajímavé výjezdy, projekty a jiný styl učení než frontline. Taky si myslím, že by bylo dobré místo jedné skupiny na matiku (cokoliv dalšího) mít víc skupin podle pokročilosti, nikoliv věku.
zrušit devítku, dát možnost si tělocvik odbýt v nějakém sportovním kroužku.
na základce by se mi líbila třídní inkluze - děti by chodily do tříd podle schopností, ale na projekty a výchovy by se míchaly.
Taky bych ocenila větší podporu pro nadaný žáky a míň papírování pro všechny...

 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 8:17:35)
Saly, ono jde udělat vš zkoušku už během střední školy, syn byl letos v kvintě a přitom si udělal zkoušku, chodil na přednášky, cvičení, zkusil všechno a bude pokračovat, ale musí k tomu mít fakt dobrou střední školu, která se nebojí změn a něčeho novýho
 Analfabeta 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 8:54:38)
Hmm, to ale uděláš tam, kde je VŠ v místě. Těžko bude středoškolák dojíždět na přednášky VŠ xx kilometrů
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 8:57:09)
Analfabeto, můj středoškolák dojíždí do školy 15 km, místo gymplu v místě bydliště, a pak na univerzitu další asi půl hodiny vlakem, z domu to má na univerzitu skoro hodinu, proč ne?
 wer 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 12:01:02)
No tak někdo má VŠ čtyři hodiny.
 Bouřka 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 7:51:58)
Měla by to být škola, která by brala žáky jako různé individuality, a ne masu, který by se uměla přizpůsobit. Schopnostem, nastavení, zájmům. Líbila by se mi pestřejší škála škol, které by to řešili různě a jeden by si mohl vybrat, co mu nejvíc sedí. Jestli volitelné předměty nebo různé úrovně, hodnocení slovně nebo procentuálně, to už jsou podružnosti.
 Vranice 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 8:13:28)
SŠ - něco na tento způsob:

https://www.zatlanka.cz/alternativni-trida/
 K_at 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 8:19:02)
1) mensi tridy, max do 20 deti. Standard 1 asistent na tride, v pripade deti s SPU a pod 2 asistenti
2) projektove vyucovani- prave D,literatura,VV, HV by sly krasne spojovat
3) duraz na prakticnost na 1.stupni,aby deti opravdu ovladaly prakticky matiku, prvouku, CJ.
4) rozhodne vice hodin jazyku
5) v pripade volitelnych seminaru nevidim problem v castejsich odpoledkach - kde dite bude delat to,co jej zajima. Tady se mi libi treba ten USAzpusob - zamereni i na sport v ramci skoly, orchestr atd. Aspon takovou mam predstavu z filmu ~f~
6) SŠ - vetsi cilenost na praxi, maturita jen pro gymply, ale na urovni,aby mela opravdu vahu.
Jo a klidne zrusit 9.tridu.
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 8:26:31)
ještě bych doplnila zrušení jednotných přijímaček
 Alca 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 8:33:51)
Kat

doplnila bych ještě přestat si ymslet, že když dáme povinně druhý jazyk od druhého stupně, tak že to všichni zvládnou. Dva jazyky na slušné úrovni nezvládají ani leckteří studenti gymnázií či VŠ. Takže bych radši přidala hodiny toho prvního jazyku - angličtiny. Druhý jazyk by si přidali ti, kteří by s prvním neměli problém. Taky by bylo fajn mít víc rodilých mluvčích a víc se zaměřovat na aktivní využívání jazyka (nedělat překlady aj-čj, ale praovat na porozumnění a schopnosti se dorozumnět - ideálně co nejvíc vést hodiny jen v cizím jazyku), gramatiku přidávat postupně, logicky jak se bude zvyšovat úroveň. A ideálně skupiny na jazyky max 12 dětí.

Pak nevím, jak je to s informatikou dnes, ale měla by být rozhodně v každém ročníku.
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 8:36:03)
jj, druhý jazyk, nebo pracovky, podle zájmu dětí
 K_at 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 8:37:15)
Alco, souhlas. A zapomeela jsem: prestavky koncipovae tak,aby se deti ely kde hnout, zablnout si, zarvat probehnout. Pohrat si nebo si zalezt do relaxacnich zon. Dle libosti.
 Jahala. 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 10:37:05)
Kat, proč maturita jen na gymplu, to teda dost přežití náporem gymply a odrovná uz tak dost zdecimované odborné SŠ. Jestli něco zrušit tak učební obory s maturitou.
 Rozállie 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 12:05:52)
"duraz na prakticnost na 1.stupni,aby deti opravdu ovladaly prakticky matiku, prvouku, CJ."

~R^ to je přesný.
ČJ - naučit se fakt číst, s opravdickým porozuměním, ne to, co je dnešním výstupem ~n~
Vybudovat jazykový cit, učit se kultivovaně vyjadřovat, i nějaký ten písemný projev by byl fajn ... Podle mě by stačilo, aby se čtení samotné učilo jen v první třídě, a pak už se vybrušovalo samospádem při práci s textem.
Rozvíjet logické a abstraktní myšlení, žádné učení násobilky zpaměti, když ani nevím, co to násobilka je ~8~ Žádné nekonečné počítání sloupečků, ale "slovní úlohy", tj. řešení více či méně reálných situací, položit základy fyziky a chemie ... A to už spadá i do prvouky, eliminovat učení ze současných prac. sešitů (ukazovat si rostliny a zvířata na kreslených obrázcích ~e~ ), chodit ven, dělat pokusy, hledat souvislosti.
A hlavně učit děti MYSLET, ptát se i hledat odpovědi, pracovat s informacemi ...

Vlastně si myslím, že na prvním stupni není třeba (spíš to ani není žádoucí) rozdělovat učení na předměty, vše by mohlo být dokonale propojené, včetně výchov.
Později by mohly být nějaké bloky - technické, přírodní, kulturní, nebo tak něco, do kterých by spadaly klasické předměty, ale chtělo by bylo zachovat vzájemnou provázanost.

Celkově ale považuju za nejdůležitější osobnost učitele. Úplně nesouhlasím s tím, že za všechno můžou pajdáky (i když to, co se tam učí, je katastrofa, nic než fůra teoretických nevyužitelných informací) - podstatnější mi přijdou ti studenti. Asi bych zavedla psychotesty při přijímačkách ~t~
 sally 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 17:21:40)
Kat,
projektové vyučování má svoje háčky.... Na jednu stranu se mi líbí princip, kde páťáci berou druhou světovou válku - a v jazykové hodině si čtou dobové texty z novin, ve výtvarce budují modely bunkrů atd. - ovšem pak jim jaksi unikají souvislosti. Druhá světová válka nevznikla za jeden den, ty důvody byly hlubší a táhnou se poměrně daleko do historie... a podobně válka neskončila 9. května - ty následky si celý svět nesl po desetiletí a svým způsobem si je neseme dodnes.
Takže já mám k projektovému vyučování výhradu tu, že si "vyzobává" témata a potlačuje to "nezajímavé", které ale pak chybí k uchopení problematiky.

Takže by to chtělo nějak vzít si z těch projektů to užitečné (např. sladit, kdy se co učí - my jsme v elektru najednou začali počítat s imaginárním číslem - a v matice se bralo až za rok, takže jsme z toho byli totálně zmatení - zvlášť když nám to číslo bylo najednou podané fenomenologicky - prostě to tak je a nazdar). Ale pokud je výuka složená jen z nepropojených projektů, tak je z toho guláš.

A dala bych větší volnost v organizaci výuky, a třeba předměty ve větších blocích - aby šlo udělat to, že "dneska se učíme o orientaci mapy, tak jdeme do parku" či "probíráme románské stavby, zaběhneme si k rotundě sv. Martina", bez domlouvání a povolování výletů.

Frontální výuku bych taky nezatracovala, záleží na těch studentech. Měla jsem dvě paralelky, páté třídy, na dějepisy a zeměpisy - a jedna třída byla ta, s kterou jsme všechno řešili společně, a děti dělaly obíhající planety a chodili jsme ven, a opouštěly jsme nebo rozšiřovali témata, protože se furt na něco ptaly - a paralelka vysloveně "chtěla" sedět v lavicích a poslechnout si, co jim budu vykládat. A v podstatě jim bylo nepříjemné, když jsem je tahala z lavic, nebo i se jen na něco ptala. A někdy si myslím, že jsou ty děti tak unavené, nebo tak relaxované, že CHTĚJÍ sedět a "nechat se bavit"... A Některý věci je potřeba fakt napřed vysvětlit, než s nimi člověk vrhne do "projektu"... Prostě všeho s mírou....
 K_at 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 17:36:55)
Sally, ale to jasny. Projekty nemuzou byt na vse. A porad.
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 8:39:41)
co se týče základky, ocenila bych hlavně větší propojení předmětů - typicky literatura, dějepis, občanka a stejně tak matematika, fyzika, chemie... prostě tak, aby se témata prolínala a neučila se odděleně... a pak bych ocenila praktickou výuku v životních dovednostech - finanční základy, nějaké povědomí o zákonech a podobně... tak, aby děti viděly, že škola je opravdu připravuje na život a že i to není jen o nadrnčení na písemku...
 Kudla2 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 8:49:08)
A zvládali by tohle všechno ti učitelé? ~;)

Kolik znáte lidí, kteří jsou ve svém vlastním životě takto všestranní, a to nejen teoreticky, ale i v praxi?

(A kolik takto schopných lidí půjde dělat učitele, místo aby si díky svým vědomostem zařídili život mnohem pohodlněji? ~;))


 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 8:55:06)
kudlo, a jsme zase u peněz, aby byli ochotni to ti lidi dělat, a zároveň jsme u pedagogických fakult, který toto neučí, nejsou skutečnou praktickou stránku předmětů, prostě učí jak před 40 lety
 Kudla2 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 8:57:04)
Yuki,

já myslím, že to, co je tu popisováno, je ideál, kterej nesplňuje 90 % z nás, a chtěli bychom to po učitelích ~d~
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 8:59:55)
kudlo, je to ideál, ale je možný, pokud budeme mít ideální podmínky, pokud nám nebudou házet klacky pod nohy ani na mšmt, ani čši, ani rodiče,
a i ten nejnadšenější učitel to vzdá, když přijde před bandu nevychovaných dětí, kde místo aby učil řeší nekázeň, protože dětem fakt chybí z domu základní návyky slušnýho chování
 kachna_ 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:09:55)
Yuki, ale z pohledu rodiče, kde má i slušný rodič brát sílu podporovat školu v jejím úsilí, když od první třídy řeší selhání té školy? Jak se nedostat do té preventivně obranné pozice?
Mimochodem, coby rodič slušně vychovaného dítěte jsem na tom bitá taky.
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:18:34)
Lenko, chtělo by to pro učitele víc pravomocí, my fakt nesmíme vůbec nic, přitom nejsme psychologové, abysme si poradili se vším a ve škole nemáme psychologa a my ani na to, co bysme zvládli, nemáme čas,
prospělo by mít možnost extrémně zlobivý dítě vykázat ze školy, ale my ho nesmíme vykázat ani ze třídy, aby chudák nebyl diskriminovany, že jsou diskriminováni všichni ostatní asi nevadí

tyto chyby jsou velký problém, a ve škole s tím nemůžeme nic udělat, dokud jsou zákony proti nám
 K_at 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:19:42)
Lenko, jenze tohle jeste jina vec. Zahybat stojatymi vodami, kde reditel je jak zaba na prameni, to je blbe. Chybi obecne dialog - partnerstvi. Melo by to byt normalni.
 kachna_ 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:51:32)
Kat, já vystupuju kriticky, ale opravdu vidím, že
1) s mizerným ředitelem (žabou) zaháčkovaným na svém místě nehneš a vidím, jak to ničí ty dobré učitele, co buď odejdou, nebo se rozbijou, nebo to akceptují.
2) učitel má strašně malou podporu ředitelů, v pravomocích, mentoringu, přípravě na svou práci a celoživotním vzdělávání
3) část rodičů (a ne malá) vyžaduje rakouskouherský přístup a část rodičů na to prostě kašle.
To celé okořeněno nedostatkem učitelů. Nezávidím vám ani trošku.
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:11:36)
co konkrétně nesplňuje ten učitel? propojení látky? nevěřím, že učitel literatury nemá povědomí o historii, protože bez pochopení historických (dobových) souvislostí nemá šanci pochopit dílo... stejně tak pokud někdo učí občanku, musí mít dobré znalosti historie, protože bez toho to prostě nejde... a pokud se bude učit na zš v propojených tématech, bude samozřejmě schopný v tom pokračovat později jako učitel...
a co se týká třeba finančního minima, pak se to samozřejmě musí učitel naučit, ale tak od toho učitelem je, ne? v minulosti taky rodiče nemuseli umět psát a přesto ve škole učitel učil jejich děti psát... proto to dělá učitel a ne jen rodina ~d~
 K_at 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:18:11)
Rose, ale to, ze jsi se ty sama na zs neco ucila nejak jeste neznamena, ze to budes umet ucit. Pokud te na VS nevedou mj i k tomuto typu vyucovani, jak to skloubit, jake metody, techniky, proste kudy do toho, tak to budes delat na koleni.
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:38:32)
kat, já chtěla poukázat na to, že by se tím postupně změnila koncepce výuky a postupně by se tím stylem učilo dál...
já třeba moc nechápu tohle současné dělení na předměty, kdy se škola tváří, že k pochopení spisovatele není třeba znát jeho dobové reálie ~d~
nebo že k chemické rovnici nepotřebuješ matematiku...
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:41:31)
Rose setkala jsem se s tím, že rodiče nechtějí moc velký změny, protože zdaleka ne všichni si umí představit, o co jde, ne všichni by rozuměli tomu, co by se učí, oni chtějí mít matiku zvlášť, fyziku zvlášť, jako to bylo za jejich školních let, protože tomu rozumí, a oni nechtějí nerozumět tomu, co jejich dítě ve škole dělá
přestože nerozumí učivu, což sami řeknou, tak chtějí, aby to bylo stejný
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:46:59)
yuki, ale to bychom tu školu kdysi asi ani nezavedli, že?
nevěřím, že byl obecní pasák ovcí nadšený, že jeho syn má chodit do nějaké školy učit se číst, psát, počítat, když jemu vždycky stačilo, aby si uměl pohlídat ty ovce a ani počty na to nepotřeboval... on se s ním taky po večerech neučil a neměl ani páru, co kluk ve škole dělá...
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:54:07)
Rose, a víš, jak před ještě 70 lety chodily děti na vesnici do školy? když nebyla práce na poli, v zimě klidně, ale jinak nic moc, maminka na to vzpomíná, že když už škola byla, stejně pomáhali na poli, i s učitelem

jenže tenkrát, i když ten pasák nesouhlasil nijak nadšeně se školní výukou, tak učitel byl Někdo, měl postavení, i když peníze neměl, a nebo vrchnost nařídila, a rodiče neřešili, zato teď chceš ve škole něco změnit a musíš vysvětlovat a hlavně se bránit proti rodičům, ale i proti zřizovateli, pokud je to obec, protože obec, to jsou zase rodiče, a ti o změny nestojí
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 10:00:15)
vzhledem k velké rozdílnosti ve školách, ale i v požadavcích rodičů nemůže škola téměř nic změnit, dokud nepřijde shora rozhodnutí aspoň o základních věcech, aby se to trochu sjednotilo, takže si myslím, že tady musí udělat něco stát a nařídit nějakou změnu a ne to alibisticky nechávat na školách, a ta změna musí být dobře připravená, dobře vymyšlená, dobře vysvětlená a na případný nezdary musí stát okamžitě účinně reagovat, jinak to dopadne jako s inkluzí, která je drahá a už teď na ni nejsou peníze a která akorát všechny naštvala, přidala papírovou práci a ve výsledku nic moc
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 10:00:25)
yuki, žádný pokrok a vývoj není snadný... ani si nemyslím, že je reálná nějaká změna od příštího roku ~:-D spíš bych to ráda viděla aspoň jako směr... ale jestli se má vývoj zastavit na tom, že se lidé bojí změn, tak abychom se za chvíli vrátili do jeskyní ~;)
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 10:06:41)
rose, já jsem pro změny maximálně, jako rodič i jako učitel, ale vůbec není v silách učitelů přesvědčit rodiče, zvlášť na vesnici, že změna bude přínosná, my na to nemáme moc prostředků,i když se snažíme, ono je potřeba o tom mluvit, debatovat, ukazovat příklady, a to by měla být role státu, pokud chce mít další generace konkurenceschopný, jenže tady se tak často střídají ministři a řeší se už několik let jenom přijímačky a maturity, že na nic jinýho není ani čas, navíc co vidí rodiče? matiku, a tak jí chtějí podřídit všechno, nechtějí ji motat s fyziku ani chemií, stejně tak odmítají češtinu s dějepisem, protože k přijímačkám není dějepis potřeba, a zase jsme u toho, že rodiče potřebují pořád tento systém
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 10:12:33)
yuki, ale mě vůbec nenapadlo, že by taková změna byla v kompetenci učitele!
tohle by byla koncepční změna a musela by přijít (určitě postupně) shora... v kompetenci učitele je maximálně v rámci svého předmětu poukázat na provázanost s dalším předmětem (ale i to by bylo fajn ~:-D)
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 10:18:38)
rose,ta provázanost je trochu problém, právě proto, že ty předměty učí moc lidí a ještě v různým čase, třeba zeměpis v 6. třídě a přírodopis v 9. má spoustu stejných věcí, ale vzájemně se nepotkávají, od 6 do 9 ty děcka dávno neví, co se učily, a je fakt těžký překopat všechno, když každý z těch předměty Ivo někdo jiný
někde se můžeš domluvit s kolegou, ale jiné to nejde, a tak je to i mezi ty fyzikou a matikou, oni mi klidně v matice řekli, že něco neumí, protože teď není fyzika, stálo mě to téměř celou hodinu jim vysvětlit, že to souvisí, stejně to většina asi nevzala, a příště zase, oni to mají oddělený v rozvrhu, učebnicích i v hlavách
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 10:20:02)
a co je docela nebezpečný je, když mají učitelé třeba fyziky, kterýho nemají rádi, oni pak tu fyziku odmítají v té matice vidět a mají odpor i k té matice, protože se tam vzpomene fyzika
 Evelyn1968,2děti 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 10:20:15)
ta provázanost je trochu problém

No, to by se muselo změnit komplet, shora a byl by to jeden předmět.
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 10:23:30)
jj, změna shora je podle mě nutná, jenže musí být připravená úplně jinak než inkluze
 Jahala. 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 10:44:28)
Prvně se musí změnit VŠ pedagogické, to jsme po revoluci fakt zapsali a je to průšvih velkej, už minimálně 23 let mohli vycházet jinak vzdělaní učitelé...A samozřejmě by pak byla jasně znamená změna v celém školství. Bez toho žádná velká změna nebude. Pár osvicenych nebo přirozených talentů to nespasí , nezmění, neposune, ale to fakt nebude vidět výsledek hned a nebude to za půl zdarma.
 libik 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 11:08:29)
Jahalo a co si myslíš, že se učí na pedagogických fakultách?

 Jahala. 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 11:18:12)
Libiku, učí se teorie ten samý předmět do zbytečné hloubky, málo didaktiky, velmi málo práce s kolektivem, jen teorie o šikany, vůbec se neuci komunikace s Rodiči. Atd...
 Zufi. 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 11:25:22)
Ha, státnice z dějin filosofie, nikdy jsem se tak moc neučila jako na toto...a těch knih, co jsme museli mít načteno, vr.
,,Achilles nikdy nedohoní želvu, která je o kus před ním.,, ještě dnes se mi o tom zdává~:-D
Na základce je mi to na nic, na střední bych učila základy spol.věd a tam je tuším ve 4. roč.něco z dějin filos.
4 semestry jsme se tomu věnovali~d~.
 libik 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 12:00:10)
A to já si právě nemyslím, jednak jsem v kontaktu a jednak mám prehistorickou zkušenost se studiem a ani tehdy to nebylo tak strašný.

Když vy si představujete, že učitel je jakási náprava všech nešvarů společnosti a mediátor obecně ulítlých vztahů.
 Jahala. 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 12:45:10)
Libiku, Bc. na ped. fakultě u vás ve Městě, jsem končila před 3 roky opravdu vím co nás učili a co ne.
 Evelyn1968,2děti 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 10:21:36)
Rose koukám, že uvažujeme stejně ~;)
 kachna_ 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 10:03:45)
Yuki, my jako rodiče zase bojujeme proti zřizovateli, že chceme moderní školu, nechceme mít rakouskouhersko a je nám to houby platný, protože proti nám stojí navíc generace, která už tam děti vůbec nemá, ale na děti musí být přísnost, jako byla za nich (bojovali jsme i ve volbách).
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 10:08:18)
Lenko, jo, je to boj, a je úplně zbytečný, tam, kde bysme měli spolupracovat na budoucnosti, tak ubíráme síly ve zbytečným nesmyslným boji
 Zufi. 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:43:26)
Každý učitel by měl mít tedy nejméně 3 aprobace?
Já třeba k dějáku a k občance češtinu, ale češtinu jsem studovat nechtěla (jasně, že osobnosti umím i díla spisovatelů, ale gramatiku....ehm....).
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:48:46)
zufi, já třeba literaturu vidím spíš v kombinaci s dějepisem než s českým jazykem ~:-D
 Zufi. 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:52:08)
Tak to jo, to beru!
 Zufi. 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:29:31)
Na Rodině jsem se setkala mnohokrát s tím, že se většina domnívá, že fin.gramotnost neexistuje~;).
Ale ano, v 7. a pak rozšířeně v 9. ve VkO.
Používám třeba toto
https://www.penize.cz/skola-financni-gramotnosti
NEZkreslená věda II: 10. Finanční gramotnost
http://www.nuov.cz/uploads/Financni_gramotnost_obsah_a_priklady_z_praxe_skol.pdf
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:31:59)
finanční gramotnost je součást matematiky v 9, jenže kvůli přijímačkám až na konci a to už by se učitel mohl fakt postavit na hlavu a zájem dětí mít nebude, on to může odučit a nebo nemusí, efekt stejný
 Zufi. 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:34:34)
Jo, máš pravdu, v matice taky, kolegyně mi to říkala, že to většinou už nestíhá....
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:41:21)
dcera žádný takový předmět na zš neměla a syn zatím (jde do 7. třídy) taky ne ~d~
občas se bavíme o tom, co v reklamě znamenají pojmy jako rpsn, úroky, jaký je rozdíl mezi kreditní a debetní kartou a podobně - jasně, snažíme se vysvětlovat, ale nevěřím, že by podobné věci rozebíral se svým synem třeba švagr...
 Zufi. 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:44:12)
Výchovu k občanství neměli?
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:46:53)
Zufi, výchovu k občanství učívají lidi, kteří neumí matiku, syn na původním gymplu trpěl, když v této výuce učitelka neuměla počítat procenta, jak může učit finanční gramotnost někdo, kdo není matematicky gramotný?
 Zufi. 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:51:39)
Musela jsem se dost připravovat, abych nebyla zaskočena, když fin.gramot. začínala, učila jsem se ....
 Zufi. 


Kopíruji z RVP - fin.gram. být ve VkO musí ! 

(17.7.2019 9:50:43)
ČLOVĚK, STÁT A HOSPODÁŘSTVÍ
Očekávané výstupy
žák
VO-9-3-01 rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, včetně duševního vlastnictví,
Část C Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání MŠMT Praha 2017
59
a způsoby jejich ochrany, uvede příklady
VO-9-3-02 sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje, rozliší
pravidelné a jednorázové příjmy a výdaje, zváží nezbytnost jednotlivých
výdajů v hospodaření domácnosti, objasní princip vyrovnaného,
schodkového a přebytkového rozpočtu domácnosti, dodržuje zásady
hospodárnosti a vyhýbá se rizikům při hospodaření s penězi
VO-9-3-03 na příkladech ukáže vhodné využití různých nástrojů hotovostního
a bezhotovostního placení, uvede příklady použití debetní a kreditní platební
karty, vysvětlí jejich omezení
VO-9-3-04 vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí, vysvětlí
význam úroku placeného a přijatého, uvede nejčastější druhy pojištění
a navrhne, kdy je využít
VO-9-3-05 uvede a porovná nejobvyklejší způsoby nakládání s volnými prostředky
a způsoby krytí deficitu
VO-9-3-06 na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování
trhu, objasní vliv nabídky a poptávky na tvorbu ceny a její změny, na
příkladu ukáže tvorbu ceny jako součet nákladů, zisku a DPH, popíše vliv
inflace na hodnotu peněz
VO-9-3-07 rozlišuje, ze kterých zdrojů pocházejí příjmy státu a do kterých oblastí stát
směruje své výdaje, uvede příklady dávek a příspěvků, které ze státního
rozpočtu získávají občané
VO-9-3-08 rozlišuje a porovnává úlohu výroby, obchodu a služeb, uvede příklady jejich
součinnosti
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
VO-9-3-02p stručně popíše sociální, právní a ekonomické otázky rodinného života
a rozlišuje postavení a role rodinných příslušníků
VO-9-3-02p sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje, rozliší
pravidelné a jednorázové příjmy a výdaje, zváží nezbytnost jednotlivých výdajů
v hospodaření domácnosti, vyhýbá se rizikům při hospodaření s penězi
VO-9-3-03p ukáže na příkladech vhodné využití různých nástrojů hotovostního
a bezhotovostního placení, vysvětlí, k čemu slouží bankovní účet
VO-9-3-04p uvede příklady služeb, které banky nabízejí občanům
VO-9-3-07p uvědomuje si význam sociální péče o potřebné občany
Učivo
 majetek, vlastnictví – formy vlastnictví; hmotné a duševní vlastnictví, jejich ochrana;
hospodaření s penězi, majetkem a různými formami vlastnictví
 peníze – funkce a podoby peněz, formy placení;
 hospodaření – rozpočet domácnosti, úspory, investice, úvěry, splátkový prodej, leasing; rozpočet
státu, typy rozpočtu a jejich odlišnosti; význam daní
 banky a jejich služby – aktivní a pasivní operace, úročení, pojištění, produkty finančního trhu pro
investování a pro získávání prostředků
 výroba, obchod, služby – jejich funkce a návaznost
 principy tržního hospodářství – nabídka, poptávka, trh; tvorba ceny, inflace; podstata fungování trhu; nejčastější právní formy podnikání
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Kopíruji z RVP - fin.gram. být ve VkO musí ! 

(17.7.2019 9:58:32)
zufi, já žádný předmět VkO v rozvrhu nenašla... mají teda společenské vědy (jestli je to něco, co by tomu odpovídalo), ale jediné, co se učili ohledně financí byl projekt, kdy dělali měsíční rodinný rozpočet, ale bylo to takové všelijaké, protože nikdo nechtěl aby použili reálná čísla jak příjmů tak výdajů a tak to bylo takové nijaké...
 Zufi. 


Re: Kopíruji z RVP - fin.gram. být ve VkO musí ! 

(17.7.2019 10:01:52)
Jo,společenské vědy může být název občanky, ale pak škola nedodržela RVP !!!!
Podívej se, co jsem z toho zkopírovala-osobní rozpočet, RPSN, hypotéky, rizika zadlužování, exekuce, ........
 Okolík 


Re: Kopíruji z RVP - fin.gram. být ve VkO musí ! 

(17.7.2019 11:49:27)
Zufi, na názvu předmětu přece nezáleží. Důležitý je obsah...
Neznám žádnou školu, která používá jako název předmětu "výchova k občanství", děti mají "Občanskou výchovu" a pak na SŠ "Základy společenských věd"
 Zufi. 


Re: Kopíruji z RVP - fin.gram. být ve VkO musí ! 

(17.7.2019 12:10:26)
Samozřejmě, že nezáleží, ale RVP mají dodržovat ,i kdyby se to jmenovalo ,,hovínko,,.
 Zufi. 


Re: Kopíruji z RVP - fin.gram. být ve VkO musí ! 

(17.7.2019 12:12:52)
 Okolík 


Re: Kopíruji z RVP - fin.gram. být ve VkO musí ! 

(17.7.2019 12:19:05)
Zufi, názvy předmětů se nemusí dodržovat. Obsah ano, ale může byt odučeno v jiném předmětu. Např. "Výchova ke zdraví" v tělocviku...
Fotka učebnice má být důkaz čeho? Dítě na gymplu ma biologii, učebnice se jmenuje "přírodopis".
 Zufi. 


Re: Kopíruji z RVP - fin.gram. být ve VkO musí ! 

(17.7.2019 12:20:24)
Psala jsi, že neznáš ten název~;)
 Okolík 


Re: Kopíruji z RVP - fin.gram. být ve VkO musí ! 

(17.7.2019 13:32:32)
Zufi, název znám, odtud z rodiny.cz, od tebe. Reálné skoly mých dětí tento předmět, s timto názvem nemají...
 X__X 


Re: Kopíruji z RVP - fin.gram. být ve VkO musí ! 

(18.7.2019 23:09:26)
Neznám žádnou školu, která používá jako název předmětu "výchova k občanství", děti mají "Občanskou výchovu" a pak na SŠ "Základy společenských věd"

moje děti na základce měly předmět "Výchova k občanství a zdraví" :-) finanční gramotnost byla jeho součástí (šla jsem se zeptat holky). nicméně holka to považuje za blbost, kterou se netřeba nijak zaobírat, brát ji vážně a pamatovat si ~d~
 Okolík 


Re: Kopíruji z RVP - fin.gram. být ve VkO musí ! 

(18.7.2019 23:22:58)
Tak to je dobrej slepenec - výchova k občanství a ke zdraví....
 X__X 


Re: Kopíruji z RVP - fin.gram. být ve VkO musí ! 

(19.7.2019 9:53:46)
Tak to je dobrej slepenec - výchova k občanství a ke zdraví...

tak to se prolínalo už za mého dětství - třeba takový branný den, že. to byla taky kombinace výchovy k občanství (ano, poplatná své době) a ke zdraví (pohyb, první pomoc...) ~d~

tak jsem koukla, co měl kluk v sedmičce a ono se to fakt prolíná. to měli převážně různé patologické jevy - drogy, poruchy příjmu potravy, šikanu, civilizační choroby... jak je rozpoznat, kam se obrátit pro pomoc, jak jim přecházet... prostě ucelené informace, jak v této oblasti pečovat o vlastní zdraví a zároveň i jaká mám občanská práva, jaké povinnosti, na koho se obrátit, když budu mít problém a co můžu udělat, když budu mít pocit, že ten problém má někdo jiný. jako asi by se ten předmět dal v každém ročníku nazvat jinak, protože ta témata jsou různorodá, ale tak celkově mi nepřijde nic špatného na tom, že když se ten po celý druhý stupeň jmenuje stejně, i když některý rok převažují témata spíše se zdravotní tématikou a jindy spíše s tou občanskou. Loni byla holka v devítce a vzpomínám, jak si vytvářeli nějaké občanské sdružení nebo politickou stranu či co - program, cíle, volební letáky a tak (tedy jako příklad té čistě občanské části předmětu).

jinak tedy koukala jsem do rozvrhu, finanční gramotnost není začleněná v tomhle předmětu, mají ji jako samostatný předmět, v osmičce a devítce. jedna hodina za dva týdny.
 Yuki 00,03,07 


Re: Kopíruji z RVP - fin.gram. být ve VkO musí ! 

(19.7.2019 10:40:01)
myslím, že je blbost to takto vyčleňovat, když se učí o procentech, dají se probrat úroky, když se učí o mozku, dá se mluvit o vlivu drog, nemoci čehokoliv zároveň s tím, jak se učí o lidským těle, o terorismu v dějepisu a zeměpisu, přijde mi jako blbost přijít do hodiny s tím, že dnes se budeme učit o pohlavních chorobách, prostě zase přijít s tím, že to bude o drogách, je to vytržený od souvislosti, mělo by to být součástí tématu
 X__X 


Re: Kopíruji z RVP - fin.gram. být ve VkO musí ! 

(19.7.2019 11:57:08)
mně zas přijde kontraproduktivní snažit se do dětí nacpat co nejvíc informací najednou jenom proto, že se ty informace tematicky v nějakém bodě částečně dotýkají, nicméně zároveň je kolem nich spousta dalších souvisejících, nicméně už se neprolínajících, informací. připadá mi, že je to rozmělnění základního tématu a v konečném výsledku že je z toho spíš nepřehledný guláš.

jako samozřejmě, učíme se o mozku, tak si můžeme povědět o vlivu drog na mozek. a to je všechno? na zbytek těla drogy vliv nemají? budeme to ignorovat nebo budeme vykládat o vlivu drog na celého člověka bez ohledu na to, že celého člověka ještě probraného nemáme a děti tedy nemají základní informace, do jejichž kontextu by si ty drogy mohly zasadit? budeme se tvářit, že drogy jsou jenom problém vlivu na zdraví a zbytek budeme ignorovat, nebo odbočíme od základního tématu (mozek) a budeme se věnovat nácvikům sebepoznání a komunikace, budeme probírat možnosti, jak pomoci někomu, o kom si myslíme, že užívá drogy, zabrousíme do legislativy... a když už budeme nacvičovat to sebepoznání a komunikaci, tak přihodíme i šikanu, to taky přece může mít souvislost s drogami (a nízkým sebehodnocením)... co všechno ještě u mozku budeme probírat? poruchy příjmu potravy? civilizační choroby? já nevím, tohle byla témata u kluka prakticky na celý školní rok pro daný předmět, to se rok budou děti učit jenom o mozku a zbytek těla se naučí kdy? budou znovu probírat to, co už si v daných oblastech řekli u mozku, ale ještě neznali souvislosti s fungováním dalších částí lidského těla?

mně tedy přijde smysluplnější, aby děti nejdřív znaly nějaký základ (tedy v tomto případě z čeho se skládá a jak funguje zdravé lidské tělo) a teprve pak k těmto základním znalostem přidávaly ty další, rozšiřující (co jsou to drogy - mentální anorexie - civilizační choroby - a jaký mají vliv na lidské tělo? jaká je prevence - pomoc?...).
 Yuki 00,03,07 


Re: Kopíruji z RVP - fin.gram. být ve VkO musí ! 

(19.7.2019 0:03:13)
těch výchov je čím dál víc, jedná blbější než druhá, je to dobrý jenom k tomu, aby bylo míň času na důležitý věci, jako je vlastně cokoliv, pohyb, spolupráce, procvičování učiva, místo toho dáme další výchovu
každá škola to má jinak pojmenovaný, ale mít to musíme všude, a přitom nikdo na to nemá žádný studium, možná na to jsou nějaký materiály, ale určitě ne jednotný, takže spousta divných hodin prosezených v lavici, kdy učitel neví, jak se toho zbavit a děcka v lepším případě hledí z okna, ale mšmt je spokojený
 Zufi. 


Re: Kopíruji z RVP - fin.gram. být ve VkO musí ! 

(17.7.2019 10:04:56)
Reálná čísla se nesmí použít, rodiče by se pochopitelně bouřili.
 1kulička 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 11:49:01)
Rose, u nás na základce to děti měly a opakovaně, určitě ne jen v 9 třídě. Jak finanční gramotnost, tak bezpečné zacházení s internetem a sociálními sítěmi, tak základní povědomí o zákonech, trestní odpovědnosti, péči o zdraví a zdravou výživu, o drogách atd.
Školy často dělají tématické přednášky, pozvou odborníky do školy, bylo to i za nás.
 Kudla2 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:01:30)
Yuki,

ale školství bude podfinancovaný vždycky (kromě soukromých škol).

Třeba u učitelů odborných předmětů vidím systémovej kámen úrazu (kterej ale považuju za neodstranitelnej), že jsou to často celoživotně JEN učitelé (a tudíž často mají jen malé povědomí o skutečné praxi a jimi předávané teoretické poznatky nejsou tudíž moc použitelné), zatímco ideální by bylo, kdyby byli částečně v praxi a částečně učili.
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:07:30)
kudlo,ve Finsku jsou placení výborně

a další věc, učitel nemusí všemu rozumět a všechno vysvětlit, zvlášť ne za základní škole, ale ani na střední, zato musí být schopen zaujmout a ukázat cestu, umožnit další rozvoj, ne si myslet, že všechno ví a má patent na rozum
 K_at 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:15:21)
Yuki, jo. Pokud je pravdou,co jsem nedavno cetla, tak pedagog je ve Finsku opravdu prestizni povolani, hned s lekarem a pravnikem, myslim. Na pedaky se tam dostavaji ti sikovni a chytri.
 Jaatri 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:23:22)
Kat - ano, na pajdu tam jdou ti nejlepší. Tady jde to, co se jinam nedostane (mimo pár nadšenců) a co je horší - udělaj to. Protože je tlak mít hodně studentů, tak se ani ti neschopní nevyhodí...
Kdysi jsem byla na testu OSP při příjmačkách na vejšku. Dostali se i lidi na desátém percentilu - naprosto v pohodě.
 K_at 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:29:20)
Jaatri,hele,nikdo si tu nemysli,ze by se lusklo a bylo "Finsko". Ale aspon zacit. Tak, aby nase vnoucata treba uz byla v necem funkcnejsim. Hele, treba drobnost z MS. Pocty zaku v MS tride jsou dle velikosti trid. Tedy na jedne skolce se za stejne penize pohybuji tridy treba do 20 deti a vedle s 28 detmi. V realu, jak ruzne chybi, mas tridu s 23 a vedle tridu treba zrovna se 12-15 detmi. Program,cinnosti,personal, vsechno stejne. Je to vtipny.
 Jaatri 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:36:54)
ano, stojí to za houby. Na Slovensku prej mají velikost třídy podle věku dětí. To je taky zajímavý přístup.
Já jsem chtěla napsat, že těžko tady dojde k pokroku, dokud se neudělá ten první krok - což třeba mohla bejt ta inkluze - a koukněme se, jak dopadla. blbě, všichni ji odsoudili a nakonec se smetla ze stolu a ten krok, kterej byl k většímu financování vzdělávání, se zase vrátil a myslím, že nebude odvaha ho udělat znovu.
Mně ta inkluze tak, jak byla navržená přišla nedotažená, ale byl to krok a krok správným směrem. Chtělo to vychytat mouchy a ne to zavrhnout a udělat z toho strašáka školství.
Vždyť těch dětí, tkeré mnohdy ruší nejvíc a jsou neproblematičtější, se inkluze nijak nedotkla, páč jsou to děti s poruchou chování nebo bez výchovy. A ty tam byly vždycky a vždycky budou.
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:38:56)
inkluze neměla být prvním krokem, prvním krokem měla být příprava učitelů na inkluzi
 Zufi. 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:40:46)
~R^
 Analfabeta 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 12:33:20)
Inkluze byla pitomost na n-tou, protože do jedné třídy nasypala děti inteligentní, průměrné i podprůměrné. To by nezvládl ani Komenský.
 Jaatri 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 12:41:24)
to není pravda, ty děti tam byly vždycky. jen ty s MR chodily do nějaké jiné školy (pokud byly dostupné a rodiče souhlasili).
Kolika dětí se to fakt týkalo? Tisícovky v celé republice? Možná ani to ne... A někde to funguje, takže cesta evidentně existuje.
Není větší problém pro třídu nevychovaný hajzlík, který vyrušuje a celá inkluze se ho netýkala?
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 14:16:44)
Jaatri, ono nejde úplně o to, že by se do škol dostalo hodně dětí s MR, problém je v tom papírování, v nemožnosti rozumné domluvy s ppp, už proto, že i oni mají omezení co můžou a co ne, navíc každá ppp má jiný formuláře i požadavky, ale hlavně, když mám děcko, který nezvládá ani češtinu, není možný mu nedat druhý jazyk, právě proto, že nemá mr, k čemu to potom všechno je? děcko má asistenta, stejně nebude nikdy umět ani zlomek toho, co většina třídy, ale musí zvládnout základy, nemůžeme snížit nároky, takže ho máme nechat propadnout hned v první třídě, dál půjde s pětkama, pak propadne v šesté a pak konečně vyjde, s pětkama ze sedmičky. takto si výuku slabých nepředstavuju, ale i toto způsobila inkluze ve své nedomyšlenosti. Takže my se k němu chováme jako by mr měl, moc toho nechceme, necháváme ho procházet s jeho kolektivem a jsme rádi, že nám to tak jde, načerno má jiný výstupy i učebnice,oficiálně nesmí
 Jaatri 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:19:45)
yuki, ale bylo by dobrý si uvědomit, že Finský zázrak začal v sedmdesátých letech a prvních třicet let to bylo tristních. Prostě se musela vyměnit generace, aby to fungovalo.
to je stejný jako s tělesnými tresty. Generace mých rodičů byla bita jak ve škole, tak doma. My už sjme byli biti "běžně" doma, ale ve škole už to bylo oficiálně zakázaný. Naše děti jsou bity mnohem míň než my. A myslím, že časem se to stane historií. (Vůbec tím nevyjadřuji jakýkoliv názor na bití dětí, prostě konstatuji vývoj).
Proto si myslím, že inkluze, jakkoliv to vypadalo blbě, byla krok dobrým směrem - ano, deset let by trvalo, než se to trošku utřepe. Ale takhle se ten krok zase vrátil a stejně se časem bude muset nějakej udělat.
Vždycky někdo bude muset vydržet ty dětské nemoci a nepohodlí z vývoje a výstavby pro "lepší zítřek".
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:25:16)
jj,ve Finsku to trvalo 50 let a tady máme někdy pocit, že 30 let od revoluce už máme všechno umět dělat jinak, když se o tom pořádně ještě ani nemluví, teda myslím mezi těmi, kdo mají moc něco změnit
 kachna_ 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 8:48:26)
Zufi,
z toho, co jsem zažila na SŠ a VOŠ bych některé prvky využívala už na základce:
- vzdělávací plány veřejně přístupné
- zpracovaná koncepce (přístupná veřejnosti) ve smyslu ve čtvrté chceme učit to a navázat na to v šesté, podle mě by to hodně dalo i té škole - cíl výuky - čeho chtějí v tom roce dosáhnout, možnost konzultace navazujících učitelů, co potřebují jako výstup.

- hodnocení klidně ať si zůstane, ale ať je součástí i informace o konkrétních pokrocích, problémech atd. Třeba v matice si dokážu představit, že by to fungovalo, výsledná známka dvojka a k tomu ve složce a dítěti - dobré pochopení rovnic, přetrvávají základní problémy se zlomky. Zase, uvědomí si to, když né dítě, tak aspoň učitel.

- aplikovaná věda (nevím, jak to lépe popsat, prostě propojovat předměty za cílem ukázat důvod toho, co a proč se učí.

- za sebe bych byla pro posílení schopností - jak se učit, zpracovávat referáty, jak pracovat ve skupině, kritické myšlení, ověřování zdrojů, psaní všema deseti.

- možnost vzdělávat se vícerychlostně dle pokroků

- konzultační hodiny jako rodič po mailu, jinak jak vyhovuje učiteli. Konzultační hodiny ráno před začátkem školy, byť chápu proč jsou v tuto dobu, pro mě jsou úplně nanic, ráno nevnímám (myslím na práci, rozvoz dětí, cestu, nejsem vůbec schopná vnímat, co mi učitel říká)

Jako základ bych z toho ale vypíchla jasné stanovování cílů a učení v souvislostech.


 Valoria 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:01:05)
Me by se libilo, kdyby by stredni skola fungovala tak jak v Americe, muzes si vybrat predmety ktere chces a ktere te bavi, nasledne jdes na univerzitu uz profilovana. pro me treba matika na SS byla horor, byla jsem rada ze jsem ji nejak zvladla, radeji bych mela vice hodin chemie.
 caira (Vojta1/03,Mates11/04) 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:43:28)
Zufi, měla y s se spíš ptát dětí...
U nás starší syn: matika, matika, matika, fyzika výpočty a praxe , teorie je vopruz... chemie jen výpočty, laborky - teorie je vopruz. Výpočetka - zrušit! Ještě žádný učitel neuměl víc jak oni. Geografie pouze fyzická, socio je vopruz. Historie - max po pravěk, novější je vopruz. Jazyky - maximálně jeden. Biologie zrušit, občanku zrušit. Tělocvik - klidně holt jo, s tělocvikářem je prdel...
Mladší syn: nechat: matika, fyzika, chemie, biologie, historie (ale s jinou učkou...), tělák a výchovy
zrušit: občanku, a jeden z jazyků, a IVT (výpočetku)
mladší by navíc zavedl povinné dílny a vaření, neb v praxi je to tragedie - nikdo nic neumí (oba jsou coby instruktoři na skautském táboře)
 Zufi. 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:45:39)
Já dělám mezi žáky ankety, co by chtěli a co ne, je to jen pro zábavu, nic s tím nenaděláme....
 caira (Vojta1/03,Mates11/04) 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:53:51)
no, já s tím ani nic dělat nebudu. Oba jsou na gymplu, oba budou maturovat z matiky, oba shodně štve, že si mohou zvolit jeden max dva předměty (a pokud dva , budou maturovat z pěti)
 Alca 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(18.7.2019 14:24:14)
cairo

já bych taky jako základ nechala jen jeden cizí jazyk a druhý teprve až člověk psotoupí v prvním reálně na dostatečnou úroveň (tj. ten první opravdu umí používat). je fajn, že se v ČR učí všichni od nějaké 7.třídy dva cizí jazyky, když i ten jeden (angličtinu) ve finále umí používat stále ne zrovna velká čst populace.....
 Evelyn1968,2děti 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 9:49:32)
Už jako dítěti mi vadilo, že stejný věci bereme zvášť v literatuře, zeměpise, dějepise a jen povrchně, učíme se hlavně jména a letopočty. Mě by to zajímalo víc konkrétně a vcelku, jak se tehdy žilo, třeba - při objevení Ameriky se u nás dělo to ta to, v Číně to bylo takhle, lidi si mysleli tohle, oblékali se takhle, hudba byla takováhle a četli si tyto knihy. K tomu doporučenej nějakej zajímavej film nebo knížka, návštěva muzea, skanzenu.... A ne dějiny Českého státu od - do a pak tu samou dobu probírat zase v jiným předmětu nebo o jiným světadílu.

Jazyky spíš konverzaci a nestydět se mluvit, než složitá gramatika, tělocvik jako volbu pohybu, já bych si vybrala tanec a plavání, neulejvala bych se jako při běhu~;), ne jako dril, kdy neběžec musí nutně uběhnout nějakej čas, my jsme dokonce mohly mít tepláky jen jednou za měsíc~;) a profesorka si to zapisovala, jestli někdo nepředstírá MS 2x za sebou.

matika, fyzika a chemie nemá šanci, ta by mě nebavila nikdy~;).
 x x 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 10:03:54)
Moje nejstarší dcera by chtěla:
1. biologii, biologii a biologii
2. chemii
3. fyziku
A pak už nic. Chce na medicínu.
 Evelyn1968,2děti 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 10:19:12)
Jo, a přimlouvala bych se za zákaz úkolů pro rodiče, děti mám dospělý, ale jednou budou vnoučata ~;).
Takovýto do zítra přinesete vystříhaná a podepsaná písmena, po dvanáctce v práci ještě do noci vystřihovat(pro dítě, který si už dávno čte knížky ~:( ). To to nemůžou prodávat už nařezaný, bavlnky a podobný kraviny nakoupit hromadně? je to každej rok to samý, měla jsem dva školáky v rozmezí 7 let a nic se nezměnilo, už od doby mojí školní docházky se nic nezměnilo~;)

A zrušila bych rodičáky, v dnešní době to snad jde i jinak, rozeslat mailem, dát na stránky školy, známky jsou na bakalářích. Nikdy jsem se tam nedozvěděla nic, co bych už nevěděla nebo by se to nedalo napsat, pro mě úplně ztracenej čas.
Maximálně bych zavedla individuální konzultace s tím kterým učitelem, kdyby byl problém.
 libik 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 10:21:00)
Nemyslím, že jde o obsah, ale o formu. Děti by měly chápat, že to, s čím se seznamují, má nějaké souvislosti a neměla by je napadat častá otázka "k čemu mi to asi tak bude"
A v ideální škole se neznámkuje, klade se důraz na etiku a a vzájemnou toleranci a respekt.
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 10:22:44)
libik, otázka k čemu mi to bude je v pořádku a naopak by ji měli dávat, pokud jim učitel neřekne sám, ale můžou na to u přicházet sami, aby věděli, proč se co učí
 libik 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 10:31:15)
Yuki, není lepší mít zřejmou souvislost od počátku? Vědět, proč se učím o Husovi nebo o Dunajské deltě?
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 10:39:04)
libiku,malý děti se na to ještě nezeptají, samozřejmě, těm musíš říct, proč se to učí, ale velcí by se ptát měli, aby se to naučili, to ptaní, to přemýšlení o smysluplnosti
 Zasjaj. 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 17:45:04)
K cemu jim to bude, nevedi, protoze jsou mali a blbi, sorry teda, ja to nevedela ani v poslednim rocniku VS a v porevolucni svobode jsem si vyskrtla nudny seminare a chybelo mi to hned nasledujici rok v praci. Taky nevim, kdo prisel na to, ze by skola mela poskytovat zabavu, neni to kabaret.
 K_at 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 17:59:48)
Zasjaj, staci kdyz nebude furt nudit, bude obcas i bavit. Jako kdyby treba decka obecne obxas chodila rada i kvuli ucivu.
 sally 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 18:20:38)
Zasjaj,
samozřejmě, že škola není kabaret.... ale taky by neměla být "koncentrák", v kterém jsou děti povinně zavřené 7-8 hodin denně, a vypuštěné domů jen na to, aby další dvě hodiny strávily děláním nesmyslných domácích úkolů. Aby děti měly nějakou možnost trochu si rozhodovat, co kdy budou dělat... A ne, že v 10:02 se budou učit písmenko A, a v 11:18 začnou psát písemku z matiky. Výsledek je ten, že se pak nedokážou sami rozhodovat a plánovat si práci, protože škola je totálně zahltí, z větší části nepotřebnými kravinami, které musí absolvovat.
Ve většině zaměstnání taky člověk musí dělat věci, které ho nebaví, ale je to vykompenzováno (doufám) tím, co ho na té práci baví. A ve spoustě zaměstnání si i může vybrat, co bude dělat - když jsem byla otupělá, tak jsem si vzala hromadu kopírování a šla kopírovat... když jsem byla ve formě, šla jsem vyřizovat důležité telefonáty nebo psát faktury... když jsem věděla, že druhý den jdu k doktorovi, tak jsem si před tím pospíšila a dodělala co nejvíc práce před tím, než na dopoledne zmizím. I s tím učením, kde jsem jela nemilosrdně podle rozvrhu, jsem si mohla trošku manipulovat s tím, jak budu učit - a třeba zavelet, že se půjdeme učit s mapou a buzolou a vzít děti na hřiště a blbnout s mapama... a nebo jít blbnout s mapama, když se objevil nádherný májový den a žáci stejně nedávali na nic pozor a
 Zasjaj. 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 19:11:44)
Sally, ja vim, ze to je blbe. Jak za Franze Josefa tohle. Z opacneho konce- moje blizka kamaradka zila leta v Norsku, Patnactileti se ucili tak, ze kazdou hodinu si pripravil vyuku na nejake libovolne tema jeden ze spoluzaku a tride to prednesl a vysvetlil. Jiste existuje spousta kvalitniho vyzkumu, jak ze je to motivujici, kdyz si tema vyberes sama, jak cokoli snaze prijmes od sobe rovnejsich, nez od autority a co Ja vim co vsechno. Vysledek byl, ze si snaziva a vedeni chtiva dorostenka pripravila do anglictiny referat o Dobre zemi, kterou prelouskala v originale, spoustu toho vyhledala a tak. Jenze behem hodiny vyslo najevo, ze anglictinarka nezna ani knihu ani nositelku Nobelovy ceny, proste nic. Ma kamaradka byla na mrtvici pri predstave, ze tam jeji dcera mohla placat ze srandy vicemene cokoli, ti snazivejsi by si to mozna i zapamatovali. ~t~To jen ze vim, ze ji mas rada.
Hele zrovna vy jste to vyresili excelentne a bohudik, ze ta moznost byla.
 sally 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(18.7.2019 1:11:13)
Zasjaj,
no nevím, mít celý předmět pořád jen referáty spolužáků, by mě teda fest nebavilo... i když většinou, pokud člověk sám vybere téma a sám odpřednáší, tak to může být motivující - ale zase jen pro někoho. A poslouchat se to obvykle nedá... jak výjmečný projekt, budiž, ale aby tak byla koncipovaná celá výuka, mi přijde dost šílený... ale tak ono je šílený všechno, když se to přehání... jako oslavovaná práce po skupinách, když je tlačená horem dolem, tak z toho vznikne vopruz - a navíc to začne být pěkně nefér, protože v té skupině bude obvykle jeden dva, kterým na výsledku záleží a ti to všechno oddřou, zatímco ostatní se flákají...
Prostě by bylo potřeba, aby to v té výuce bylo všechno nějak namixované. Skupinka je fajn, když je to občas, referáty jsou fajn, když je to občas, frontální výuka je OBČAS zapotřebí, podobně jako neuškodí se občas naučit něco nazpamět (třeba vyjmenovaná slova nebo tu násobilku, kterou pak člověk potřebuje celý život - narozdíl třeba od čeledí hmyzu).
Průšvih je, když je to jen frotnální výuka, nebo jen cochcárna, nebo jen učení se nazpaměť nebo jen referáty nebo jen práce po skupinkách..... plus může se stát, že skutečně nějaká třída "chce" tu frontální výuku a vezme si z ní víc, než když je člověk nutí k různým "samostatným aktivitám" a naopak - jsou třídy, kde frontální výuka skončí buď tím, že se haranti houpou na lustru, nebo tupě civí (protože u toho začnou nudou hibernovat)... A tohle by měl učitel taky zohlednit - ale taky by měl mít prostor to zohlednit (osnovy, nařízení atd.)...
 Renka + 3 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(18.7.2019 16:44:00)
Naprosto souhlasím, že je potřeba vyváženost. Třeba ty skupiny moje děti totálně otrávily. U nás se vytvoří skupina napříč celým prvním stupně, vedoucí skupiny je vždy páťák, děti jsou do skupin namíchané tak, aby byly věkově podobné. Skupina si zvolí jméno, znak, pokřik a pak během roku plní různé úkoly pracuje na celoročním projektu. Zní to ideálně, ale není. V páté třídě byly moje děti vedoucími a byly nešťastné. Záleželo jim na výsledku, ale neměly páky na to, ale přiměli ostatní děti ke spolupráci. Takže většina práce byla na nich. Pamatuji si, že měli vytvářet nějaký herbář a syn nemohl dostat z jedné holčičky její část práce. Večer před odevzdáním mu přinesla, ne listy do herbáře, ale sáček ještě mokrých rostlin, nepojmenovaných, s ulámanými částmi. Syn to místo ní skládal, lepil a hledal názvy. Dostali za to málo bodů a i snad toto dílo učitelka zkritizovala směrem k němu, jako vedoucímu skupiny.
Možná si někdo myslí, že jsou takové skupiny přínosem, ale moje děti to nenáviděly.
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(18.7.2019 16:58:50)
vedoucí skupiny nemůže mít zodpovědnost za její členy, tam chybělo nějaký pravidlo, jak a komu si říct o pomoc, když někdo nefunguje, to si učitelé vybrali jen to, co pro ně bylo jednodušší a asi nepochopili svou roli
 sally 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(19.7.2019 1:26:11)
Renko,
tak takováhla práce po skupinách je fakt na prd... JEstli se mají děti něco naučit (práci ve skupině), tak potřebují někoho, kdo je to bude "učit" a bude to monitorovat a asistovat v případech, kdy se to vymkne.... jako je fajn, že mají být samostatní, ale i to se musí napřed "naučit"...
 Kudla2 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(19.7.2019 9:18:06)
Renko,

to mi přijde naprosto otřesné nezvládnutí situace (od toho učitele).

Přehození odpovědnosti na toho "vedoucího", aniž by zároveň k tomu dostal příslušné pravomoci. Asi noční můra každého šéfa.

Má to ty děcka snad připravovat na život, až budou sami podšéfem pod naprosto neschopným ředitelem a s lemplovskými zaměstnanci?

Přijde mi to velice nespravedlivé vůči těm "poctivým", kterým záleží na výsledku, a vysílá to naprosto zhovadilý signál (když budeš poctivý, budeš z toho mít akorát os.er, ti pod tebou tě budou nesnášet a těm nad tebou je tvá poctivost úplně fuk a postaví tě do jedné roviny s tím lemplem. Ergo být poctivý se vůbec nevyplatí) ~o~
 Koníček mořský 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 10:53:03)
Z matematiky jen základy - sčítání, odečítání, násobilka. Žádný rovnice, vzorečky, co kam kdy dojede apod., trocha toho rýsování. Fyzika, chemie jen základy, abych věděla co a jak, jen tak pro zábavu - něco jako předvádí Kořen s Kramárem v Zázraky přírody. Žádný ný, natý, ičitý. Žádné vzorce a teoretické teorie. Češtiny a literatury hodně, nejvíc. To je základ vzdělanosti - umět číst, psát a formulovat myšlenky. Nějakej cizí jazyk - nejlépe italštinu, ta je hezká. Nebo angličtinu - ta je použitelná a je v ní hodně písniček.
Jako hlavní předměty hlavně přírodovědu - hodně živočichů, rostlin, ekologie. Abych co nejvíc tvorstva a rostlinstva poznala. Hodně chodit do přírody, muzeí, zoologických a botanických zahrad, pouštět přírodopisné dokumenty od D.Attenborougha. Zeměpis hodně - ne co se kde pěstuje a těží, ale zajímavě o všech zemích na světě + dokumenty. Dějěpis hodně - nejvíc pravěku a starověku, nebiflovat letopočty. Hodně výtvarky - učit se různé výtvarné techniky. Občas si zazpívat + trochu teorie. Občanka - rodina, sex, vztahy, společnost, finanční gramotnost... Trochu pracáku a tělocviku pro celkovou šikovnost a tělesnou zdatnost. Max.15 dětí podobného nadání ve třídě, hodně projektů a týmové spolupráce. Žádná inkluze a asistenti. Respektující a zapálení učitelé. Škola od 9 do 14 max., aby byl čas na spaní a na život. Prázdniny stejně, těch je dost.
Taková škola (základka) by bavila mě. Jaká by mě bavila střední napíšu třeba příště.
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 11:22:29)
Studenty podle mě nutně nemusí bavit ve škole všechno, to je asi jasné.

Čím menší děti, tím důležitější je, aby je škola v zásadě bavila. Hlavně u těch nejmenších nejde o předměty, ale osobnost učitele a schopnost vyložit látku zajímavě.

Čím vyšší stupeň, tím víc můžeme dát studentům volitelnosti, ale taky můžeme chtít, aby překousli i to, co je moc nebaví.

V posledních ročnících ZŠ a na gymnáziích bych podporovala různé úrovně povinných předmětů. Matematiku potřebují všichni, i pro povinnou maturitu jsem. Ale ten, kdo chce studovat matfyz nebo technik by mohl by mít jinou matematiku než ten, kdo chce studovat humanitní obory. A tak je to i v jiných předmětech. Uznávám, to je trochu revoluce.

Podle mě by se měl stanovit nepodkročitelné minimum, co umí každý absolvent ZŠ co každý maturant. Tam bych dala opravdu základ, všeobecný přehled.

A nemělo by se zapomínat, že pasivní přijímání informací je méně efektivní než aktivní účast. Když bude rozumný rozsah učiva a dobrý pedagog a formy výuky, studenty škola bude bavit víc.



 Zufi. 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 11:27:32)
Osmáky nebaví matika, fyzika, děják, zemák, příroďák...a co je tedy baví - hrát si na PC a TV (jak koho samozřejmě) a když bývalo vaření, to je taky docela bavilo.
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 11:37:55)
Někde jsem slyšela, že puberťáky vlastně nemá moc smysl vzdělávat, mají úplně jiné zájmy než studium. Je to přehnané, ale zrnko pravdy v tom asi je~;)
 Monty 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 11:52:54)
Gladyo,
spíš myslím, že jsou oprávněně otrávení z toho, že se po nich chce pořád dokola totéž. Na prvním stupni se učí, že kos má žlutý nos, na druhém do jaký patří skupiny, na střední mají vyjmenovat ještě navíc jeho strejdy a tetičky. Přitom kdo má zájem o kosy, tak to dávno ví z "vlastních zdrojů" a kdo ne, ten ho neustálým opakováním stejně nezíská.
 Rozállie 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 12:20:39)
Jo, Monty v podstatě máš pravdu.
Já mám hrozný problém s tím, proč je nutný lpět na tom, aby se všichni naučili vyjmenovat ty tetičky a strýčky suchým učením nazpaměť z nudné učebnice, když se o nich můžou dozvědět jen tak mimochodem při činnosti, která je fakt baví - někdo při kreslení, někdo při zkoumání kostry, někdo při výpočtu úhlu letu ... někdo klidně při čtení té učebnice. Proč je nutný učit ve škole tím NEJNUDNĚJŠÍM způsobem, jaký existuje?!
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 13:48:02)
Monty, souhlas, to s puberťáky je samozřejmě nadsázka. Jenže zrovna těm puberťákům už tohle asi často dochází, možná spíš pocitově než racionálně, ale dochází.

Jestli se pořád za vzdělání považuje znalost spousty faktů, ale bez souvislostí, není divu, že to většinu žáků a studentů otravuje.


 kachna_ 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 14:09:26)
možná se prostě počítá s tím, že 9/10 informací je průtokových a cílem je naučit je, že kos má žlutý nos a zbytek je ten rafinovaný způsob, jak zajistit, aby si žák nezapamatoval více, než těch 10%
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 14:17:27)
pomněnka a zapomněnka – v němčině Vergissmeinnicht und Nichtvergissmeinnicht ~t~
 MirkaMM 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 19:07:30)
Věř mi, pokud bys jakékoliv dítě začala nutit hrát každý den půl hodiny na počítači Mária, sledovala ho u toho, známkovala za každou chybu (či slovně hodnotila) a apelovala na zlepšení výkonu, máš jistotu, že na něco takovýho už v životě dobrovolně nesáhne. Dobrovolnost, to je to jediné oč tu běží, bez který se můžeš snažit sebevíc. Ale těžko to vysvětlovat lidem, kteří obrací příčinu a následek a nechápou co to učení ve skutečnosti vůbec je a vnímají ho jako to co se děje při sezení v lavicích a civění do tabule.
 darinaa 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 11:28:27)
Nějak jsi v tom výčtu zapomněla na osobnost učitele, na kterém vše stojí. Bez kvalifikované osobnosti je vše, co jsi uvedla, jen teoretický blábol. Kde v Česku takové lidi vzít nemám tušení, měla jsem tu čest zjistit, že lidi, kteří učí učit další lidi sami učit neumí. Začarovaný kruh amatérů. Čest výjimkám.
 Koníček mořský 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 11:35:26)
Já právě vůbec nevím, proč by měla škola studenty bavit. Jediná škola, která mě v životě bavila, byla autoškola a ta trvala jen dva měsíce.
Každého baví něco jiného, na úplně všech školách kde jsem byla, někoho něco nebavilo a někoho zase to něco bavilo. To samé s učiteli, někdo někoho bavil a někdo ho nesnášel. Fakt nevím jak by se tento galimatyáš měl sjednotit a docílit bavení všech studentů. Nejlepší co se ve škole studenti naučí je, zdárně a úspěšně přežívat i to, co mě nebaví. To se v životě hodí úplně nejvíc. A učit se, co se mi bude v životě hodit je co ? Když sama nevím kam se v životě vrtnu a co se mi bude hodit. Když každému se bude hodit něco úplně jiného a nikdo neví, co to vlastně bude. I rodiče si jenom myslí, že to ví. Ví to jen Pán Bůh a ten se zásadně nesvěřuje.
Specifikujte, co všechno jste si ze školy zapamatovaly a hodilo se vám do života. Já bych ze všech možných svých škol vyjmenovala asi tak pět věcí. Škol bylo taky pět. Výsledky vynikající. MŠ nepočítám, i když možná byla nejdůležitější.
 Bouřka 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 11:48:07)
Hm, tak si představ, že chodíš do zaměstnání, které tě strašně otravuje, pak možná pochopíš, proč by škola měla žáky "bavit". Jako celek, to neznamená, že nějaká část jim nemůže připadat otravná. A nepletla bych "bavit" se zábavou. Vysloveně zábavná být většinově nemusí. Mě škola bavila a nějakým způsobem jsem uplatnila asi všechno. Za nejzbytnější považuju tělocvik, ten mi dal nejméně ~t~, ale zásadní problém jsem s ním neměla, mívala jsem fajn učitelky.
 Koníček mořský 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 12:22:13)
Lidi, který baví chodit do školy nebo do práce, mi přijdou fakt divný.
 HelenaPa 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 12:58:23)
No jo, a teď si představ tu hrůzu, že mě baví chodit do prácxe do školy ~;)
 . . 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 13:54:18)
Mně bavily VŠ, a baví mě chodit do práce (i když tedy stačí mi tak 3-4 x týdně), a je pravda, že jsem divná ~:-D
 Rodinová 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 14:10:41)
Taky me bavily skoly, pravda ne vsechno, ale v zasade me skola bavila a prace me taky bavi, pravda mohlo by ji byt i min.
Jsem jeste divnejsi, protoze me bavi kde co, zivot tak vubec ~:-D
 Evelyn1968,2děti 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 16:11:08)
Jsem divná, mě ve škole půlka předmětů bavila,nesnášela jsem jen přírodopis (kromě biologie člověka, to bylo fajn), matiku, fyziku, chemii a tělocvik a do práce se těším ~;)
 Pole levandulové 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 11:39:00)
Měla by vypadat jako ta naše - dostatečně pestrá výuka, kde některé předměty nejsou striktně pojmenované a oddělené, ale prolínají se do sebe. Žáci se učí myslet komplexně, neoddělovat. Učí se samostatnosti, týden fungují "klasicky", týden projektově, každý projekt je na měsíc, pracují ve skupinách, které se mění a ve skupině každý zastává konkrétní funkci, která se ovšem taky průběžně mění, aby si všichni osvojili všechno, stějně tak si musí najít cestu i k neoblíbenému spolužákovi, naučit se s ním vyjít a spolupracovat. K projektům se dost jezdí sbírat informace mimo školu. Pokud se někomu něco nepodaří, má šanci to napravit. Hodnotí se do Školy online, něco známkama, něco procentama, něco slovně, rodič i dítě mají své připojení a vidí všechno hned, navíc to, co je slovně či procenty se po rozkliknutí samo převede i na známku. Pokud má dítě nějakou poruchu učení, tak s ní umí pracovat. Konzultace jsou jednou za půl roku, vždy ve složení dítě, rodiče, učitel, prostor k hovoru dostanou všichni, dítě předvede, co dělalo jako školní práci, samo se zhodnotí, pak ho zhodnotí učitel a pokud je co zlepšovat, domluví se, co pro to oba mohou udělat, proberou to s rodiči, co případně dělat doma a jak. Děti se neškatulkují, na každém se nachází to pozitivní, ale pracuje se i s ne úplně dokonalými vlastnostmi dítěte.
Kdybych to nezažívala a neměla porovnání s běžnou školou, nevěřila bych, že je toto zrealizovatelné. Přitom se jedná o vesnickou základku, malotřídku, žádná speciálka typu Waldorf nebo Montessori.
 Okolík 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 11:51:41)
Půlko, to píšeš o 1. stupni?
 Pole levandulové 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 17:09:17)
O obou stupních - jedno dítě mi tam teď ukončilo 4. a druhé 8. třídu.
 Okolík 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 17:35:27)
Pole a jak vypadá konzultace rodič+dítě+ učitel? Jen s třídním? Vždyť těch učitelů mají hodně....
 Pole levandulové 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 18:06:29)
Ano, mají jich několik a s každým se přes online system dohodne přesný čas, který si rodič vybere z nabízeného kalendáře. Kdo si to hlídá, tak si to rezervuje hned po sobě, kdo ne, tak to má rozstrkanější, ale nikdo si nestěžuje. Konzultace jsou několik dní za sebou, takže si vybere každý. Hlavně je to konstruktivní, odpadá takové to plané tlachání, kdy se třeba hodinu řeší blbé dotazy na lyžařský výcvik, na který jede jen pár dětí, ale rodiče jsou na schůzce jak v pasti. Takovéhle věci se zas řeší emaily, prostě se ten čas využívá smysluplně.
 wer 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 11:54:36)
Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?
Postel, počítač, dobře zásobená lednička.
 Klara 68 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 13:06:43)
Pokud jde o gympl, tam se mým dětem opravdu vyplatilo všeobecné vzdělání. Dcera byla přesvědčená, že chce studovat biologii. Většinu seminářů v septimě a oktávě na ni zaměřila (přidala nějaké jazykové a jeden ZSV). Uměla ji k maturitě perfektně. No a v únoru před maturitou přišla z veletrhu Gaudeamus nadšená, že si vybrala obor na VŠ - s biologií to nemělo společného vůbec nic. Trochu jsem se ji, dosud životem neskřípnutou, snažila připravit na to, že přijímačky na obor, kterému se dosud nijak nevěnovala, možná neudělá. No udělala, protože se tou problematikou zabývali na gymplu v předmětech, které nijak zvlášť nemilovala. Teď má prvák za sebou a je spokojená. Takže pokud jde o chytré a studijně nadané dítě, jsem pro to, aby na SŠ mělo širší záběr, a k tomu jsou dobrá právě všeobecná gymnázia. Ale chápu, že to tak nemusí vyhovovat každému, ale mým dětem a koneckonců i mně kdysi ano.
 Okolík 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 13:34:24)
No, přesně. Moje děti sice preference zatím neměnily, nicméně si myslim, že ten všeobecný záběr je pro ně vhodný. Kdyby to záleželo na nejml., tak mají pouze TV a přestávky...
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 13:53:09)
Tak všeobecný základ by měl být samotřejmost, na gymnáziu zvlášť. Absolvent gymplu by měl být připraven na studium jakékoli VŠ. Ale prostor volit si předměty podle zájmu bych určitě nechala taky.
 Monty 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 14:40:38)
Gladyo,
njn, ale tady pak citelně chybí školy pro děti s nějakým zaměřením, které sice uvažují o dalším studiu v nějakém oboru, ale odborné školy ten rozsah nepokryjí a gympl ho zas přesahuje na úkor toho zaměření. Asi by to měla být lycea, ale tam je zas ten rozsah učiva jiný než na gymnáziu. Takže pak máš děti, co jsou v půlce předmětů dál a chtějí víc a s půlkou se zbytečně trápí a stačilo by jim míň.
 Rodinová 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 14:48:51)
Monty, ale vzdycky to bude tak, ze verejne skolstvi nepokryje veskere specificke zajmy deti, ano, skoly se mohou vic profilovat, ale vzdycky se nekdo nekde bude s nejakym predmetem trapit...
 A. Andrs 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 14:27:01)
Gympl - jazyky, matematika, muzika, umění, náboženství, historie, střílení z luku, divadlo, volejbal, stavení lega, rytmická gymnastika....to mají a škola je baví...
 sally 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 18:44:53)
Concetto,
Já bych to s volitelností předmětů nepřeháněla - to myslím nikdo (nechce přehánět). V našem systému ti žáci musí mít nejen určitý počet kreditů, ale část těch kreditů je pevně specifikovaných (minimálně dva roky matematiky, minimálně tři roky angličtiny, minimálně rok biologie, minimálně semestr zdravovědy, minimálně rok tělocviku atd.) - ale dají se přidávat semestry matematiky, programování, hudební výchovy, laborek, a podobně... a na druhou stranu nikdo nemůže zcela vyměnit matiku za hudební výchovu, protože tam JE to minimum čtyř semestrů (šesti pokud chce rovnou na universitu a nechce si ty dva dodělávat na místní college).

ale "nudná matika" se lépe snáší, když víš, že jí můžeš absolvovat jen dva roky, a že si jí můžeš rozložit do různých ročníků.
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(19.7.2019 14:27:36)
Podle mě není v rozporu základní všeobecný přehled (to považuju za důležité) a možnost volby části předmětů podle zájmu. Jen musí být jasné, co patří do toho všeobecného přehledu. Problém je v tom, že se toho často učí moc a přitom nic pořádně.
 MirkaMM 


Re: Jak by měla vypadat škola, která by studenty bavila?  

(17.7.2019 19:02:54)
http://www.inovativnivzdelavani.cz/inovativni-proudy/svoboda-uceni/

Základní problém je v tom, myslet si, že by měl kdokoliv komukoliv určovat co a jak se má učit a že by měl existovat centrální plán pro všechny.

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.