Tika |
|
(8.9.2021 22:24:16) Zdravím vás ve spolek. Máte někdo zkušenost s volbou střední školy, která víceméně připravuje studenty na humanitní vědy? Dcera chce být psycholožkou. Má v tom celkem jasno. Což se studuje na vysoké, to je jasné. Jde ale o to, jakou zvolit střední školu. Přemýšlíme o pedagogickém lyceu. Napadají vás jiné možnosti? Děkuji
|
Tika |
|
(8.9.2021 22:43:21) Gympl byl první nápad, ale dcera se toho bojí ve smyslu uplatnění. Kdyby se náhodou stalo, že si studium na VŠ rozmyslí, tak jaké je uplatnění absolventů z gymnázia. Navíc mi přijde, že je tam zbytečný důraz na chemii a fyziku.
|
Vranice |
|
(8.9.2021 22:47:39) Z chemie a fyziky nemusí mít jedničky, stačí, když projde.
Absolvent gymnázia sice nebude umět účtovat ani píchat injekce, ale měl by být slušně jazykově vybaven, měl by mít kvalitní mluvený i psaný projev a měl by mít příležitost za ty 4 roky zjistit, co ho baví a čemu se chce v životě věnovat.
|
|
libik |
|
(8.9.2021 22:59:19) Tino, vyjma toho pedagogického lycea (které může produkovat asistenty za mírné platy) , možná zdrávky, je uplatnění absolventů všech středních škol minimální. Dneska má nějakou tu maturitu každý, kdo se umí podepsat, a kdejaký vrátný je minimálně Bc.
Na gymplu potrénuje hlavu, to se jí bude na psychologii hodit.
|
Monty |
|
(9.9.2021 9:00:56) Val, taky nikde nevidím žádný masy v praxi nepoužitelných a nezaměstnaných středoškoláků. Jedinej rozdíl je, že kdo chce dělat podržtašku ve státní správě, ten potřebuje jakýkoli titul odkudkoli, v soukromé sféře je to víceméně jedno. Tedy, pokud se nehlásíš s maturitou na místo lékaře nebo podnikovýho právníka.
|
libik |
|
(9.9.2021 9:15:44) Já tedy především nevidím žádné středoškoláky, míněno obsolventy, naopak jsem viděla dost lidu z mé věkové skupiny, co si během života "něco " dodělali.
Jistěže, pokud si chceš otevřít krámek nebo jít dělat do Amazonu, asi nezáleží na tom, co máš za papír.
|
|
Monty |
|
(9.9.2021 9:35:02) Val, jj, v soukromé sféře je to vcelku jedno, zvlášť v oborech, kde je nouze o lidi - manžel dělá v IT a i tam už na spoustě pozic rezignovali na "VŠ požadavek", rozhodující jsou odborné certifikáty a reálný dovednosti. Vím, že měl v bývalé práci kolegu, co se už na střední specializoval na jeden obor IT, který je velmi poptávaný, nakonec snad ani neodmaturoval, protože si v té době vydělával na ŽL slušný peníze, a s "uplatněním" nikdy žádný problém neměl...
|
|
77kraska |
|
(9.9.2021 9:40:13) Val, ve statni sprave je to az smesne, co vsechno vyzaduji - papiry 35 let stare (nastesti mam archiv, pro tyto pripady) a presne dolozit kazdy den praxe (pac od praxe se odviji plat)
ale zadny papir navic (staz v zahranici) je vubec nezajima
|
|
|
|
|
Monty |
|
(9.9.2021 9:08:12) Míra nezaměstnanosti absolventů středního odborného vzdělání s maturitní zkouškou v dubnu 2021 činila 6,3 %. Ve srovnání s dubnovými hodnotami v roce 2020 dochází v míře nezaměstnanosti absolventů této kategorie k poměrně malému meziročnímu nárůstu o 1,5 p. b. Počet nezaměstnaných absolventů v dubnu 2021 činil 1 913 osob. V souvislosti s nezaměstnaností v rámci této kategorie vzdělání je třeba upozornit na skutečnost, že značná část absolventů pokračuje v dalším vzdělání a míru nezaměstnanosti ovlivňuje také zavedení společné (státní) části maturitní zkoušky, protože neúspěšní maturanti nejsou v této kategorii evidováni.
Nejnižší nezaměstnanost čerstvých absolventů byla v dubnu 2021 zjištěna u skupin oborů:
*69 Osobní a provozní služby – 2,3 % (absolventi jsou pouze v oboru Oční optik – 44 absolventů),
*53 Zdravotnictví – 2,3 %,
*28 Technická chemie a chemie silikátů – 3,7 %.
Nejvyšší hodnoty míry nezaměstnanosti absolventů v dubnu 2021 vykazují skupiny oborů:
*16 Ekologie a ochrana životního prostředí – 12,9 %,
*31 Textilní výroba a oděvnictví – 12,8 %,
*72 Publicistika, knihovnictví a informatika – 9,4 %,
*65 Gastronomie, hotelnictví a turismus – 9,3 %.
Skupiny 16 Ekologie a ochrana životního prostředí a 31 Textilní výroba a oděvnictví jsou na prvních místech s vysokou průměrnou mírou nezaměstnanosti i v dlouhodobém pohledu.
Celé viz zde.
|
libik |
|
(9.9.2021 9:20:57) Jinak tedy vidím drobný rozdíl v termínu uplatnění a statistikou evidence nezaměstnaných po skončení školy.
|
Monty |
|
(9.9.2021 9:26:18) Libiku, no a co tedy rozumíš pod pojmem "uplatnění"? Já to beru tak, že ten dotyčný má nějakou práci a nesedí proti svý vůli na pracáku. Vzdělání v tom zdaleka nehraje takovou roli jako lokalita, zvlášť pokud není člověk ochotnej trávit dvě hodiny denně dojížděním ráno a dvě hodiny večer.
|
Alena |
|
(9.9.2021 9:35:59) Neni to mysleno jako uplatneni v oboru bez dalsiho studia?
|
Monty |
|
(9.9.2021 9:38:09) Aleno, gymnazista ale nemá žádnej "obor". U těch odborných SŠ viz tabulka, i když samozřejmě nevím, do jaké míry se sleduje, kam přesně ti absolventi do práce nastupovali.
|
libik |
|
(9.9.2021 9:44:57) Tabulka mimojiné hovoří o neuplatněných absolventech učilišť, velký smích. To jsou kluci, co jsou na pracáku a už si to někde zkoušejí u strejdy ve firmě(dílně), za 5 let budou i legálně uplatnění tak, že jim může leckterý vysokoškolák závidět.
Ale když budeš mít střední stavárnu a budeš chtít dělat architekta, tak ten projekt prostě nepodepíšeš, kdyby ses na hlavu postavila. Zrovna tak sestřičky, učitelky v MŠ a a další.
|
Alena |
|
(9.9.2021 9:49:54) "Tabulka mimojiné hovoří o neuplatněných absolventech učilišť, velký smích. To jsou kluci, co jsou na pracáku a už si to někde zkoušejí u strejdy ve firmě(dílně), za 5 let budou i legálně uplatnění tak, že jim může leckterý vysokoškolák závidět." To si nemyslim. Pokud ma nekdo strejdu s danym oborem, u ktereho muze neco zkouset a ma o obor zajem, neocitne se po absolvovani na pracaku. Sikovny ucen s praxi mimo skolu se ani u brany uciliste po zaverecnych zkouskach nenadechne a bude zamestnan (pokud neni uz pred tim). Neuplatneni absoloventi budou spis ty, na ktere ucnak zbyl, nic je tam nenadchlo, nejak to doklepali ke zkouskam a v podstate z oboru skoro nic neovladaji.
|
|
Monty |
|
(9.9.2021 9:58:21) Libiku, tak to bych zrovna s jistotou netvrdila, kamarádek zdravotních sestřiček mám několik a ani jedna si žádnou VŠ nedodělávala. Všechny pracujou normálně v oboru.
|
Alena |
|
(9.9.2021 10:13:21) Monty, ale zrovna sestricka uz dnes musi mit nasledne studium. Tvoje kamaradky uz asi cerstve maturantky nebudou. Zminovane pedagogicke lyceum opravnuje akorat k tomu asistentovi pedagoga, jakekoli dalsi posty uz dnes musis dostudovat. A take muzes mit zname, jimz stacila na MS ucitelku strdni.
|
77kraska |
|
(9.9.2021 10:40:12) Aleno, ono to se porad meni...jednu dobu si vsechny sestry delaly následne studium, ted pry se na tom uz netrva
kazdopadne moje kamaradka 55+ delala zaskok za stanicni sestru, ale nemohla tam zustat naporad, pac prave nemela do nasledne studium....a uz si ho nikdy delat nebude
|
Alena |
|
(9.9.2021 11:02:16) ".jednu dobu si vsechny sestry delaly následne studium, ted pry se na tom uz netrva" to se ale tyka uz pred casem odmaturovanych zdravotnich sester, ne dnesnich studentu.
|
|
X__X |
|
(11.9.2021 19:30:22) Aleno, ono to se porad meni...jednu dobu si vsechny sestry delaly následne studium, ted pry se na tom uz netrva
kazdopadne moje kamaradka 55+ delala zaskok za stanicni sestru, ale nemohla tam zustat naporad, pac prave nemela do nasledne studium....a uz si ho nikdy delat nebude
to ale není pravda. sestry si NIKDY nemusely dodělávat studium, pokud se tedy bavíme o těch, co vystudovaly "postaru". i když se to v jednu chvíli překlopilo, že na všeobecnou sestru jsi musela po novu mít VŠ nebo VOŠ, tak i těm maturitním byla ponechána odborná způsobilost. je možné, že někteří zaměstnavatelé chtěli, aby si sestry dodělay VŠ, ale rozhodně to nebyl požadavek ze zákona. bylo to rozhodnutí daného zaměstnavatele, že on tedy chce mít sestry - vysokoškolačky.
pokud tedy mluvíš o VŠ vzdělání. potom v ošetřovatelství byl a stále je systém specializací. to je něco navíc, co sestra mít může, ale nemusí. to je studium, které se zpravidla dělá při zaměstnání, jako specializace v oboru, ve kterém už sestra pracuje. nemusí ho mít každá sestra, pokud nechce. na druhou stranu je pravda, že některé výkony smějí dělat jenom sestry-specialistky a sestry bez specializace pouze pod jejich dohledem. ale to už je o výběru oddělení, kde chci nebo nechci pracovat. pokud nechci vykonávat specializovanou péči, nemusím si dělat specializaci a přesto jsem samostatná sestra, která může samostatně vykonávat práci v rámci svých kompetencí. jenom tedy pokud vím, že se mi nechce se specialiovat, tak se nepoženu pracovat třeba na novorozeneckou JIPku.
do toho té specializace by měl spadat i ten případ se záskokem za staničí. pokud vím, tak u těch se vyžadovalo, aby v oboru byly specialistky. buď měly mít specializaci v oboru oddělení, které povedou (geriatrie... pediatrie... intenzivní péče...), nebo v organizaci a řízení. ale přiznám se, že netuším, jestli tohle někde je zakotvené v legislativě, nebo jestli je to jenom požadavek zaměstnavatele.
|
|
|
|
libik |
|
(9.9.2021 10:36:11) Já teda úplně nechápu smysl té pře, pokud jste chtěly říct zakladatelce, že absolvent odborné školy s maturitou má na pracovním trhu o 100 % lepší uplatnění než absolvent gymnázia, tak já opět říkám, že je to prašť jako uhoď a není tedy důvod se nějak urputně fixovat na odbornou školu pro sichr, jelikož absolvent střední školy je prostě absolvent střední školy. Uplatní se v možnostech své osobnosti(kontaktů, štěstí) stejně jako absolvent gymnázia.
A musí být právě charismatický, geniální, nevím jaký, aby se dobře uplatnil a to ještě nebude vrcholné uplatnění ve zvoleném oboru, protože vysoce odborné kompetence jsou v celé EU podmíněny vyšším vzděláním než je maturita.
|
Monty |
|
(9.9.2021 10:44:30) "...protože vysoce odborné kompetence jsou v celé EU podmíněny vyšším vzděláním než je maturita"
Libiku, njn, ale těch je pět a půl, a navíc to na rozdíl státní správy v té soukromé nikoho moc nedere. Samozřejmě jsou profese, kde to bez VŠ opravdu nejde. To nelze zpochybnit. Ale je jich prostě stále míň než těch, kde to roli nehraje. A navíc... většina lidí nikdy žádný vysoce odborný kompetence neprovozuje a smrdí po kanclech s maturitou, s Bc. i Mgr. Ráda bych věřila, že to nastupující dravý mládí změní a nastaví si to lépe a radostněji.
|
libik |
|
(9.9.2021 10:58:28) Monty, tak ještě jednou a pomalinku.
Myslíš si, že absolvent střední odborné školy (pokud nebude pokračovat v kvalifikaci) má o tolik lepší uplatnění než absolvent gymnázia?
Děvče chce jít na psychologii, ale obává se nižšího uplatnění , pokud se po gymnáziu nedostane (nebo se nebude chtít dostat).
Já tvrdím, že absolvent gymnázia je srovnatelně uplatnitelný jako absolvent čehokoliv jiného s maturitou, dokonce si myslím, že s ohledem na to, že bude mít slušné jazyky, možná lépe.
|
Monty |
|
(9.9.2021 11:04:21) "Já tvrdím, že absolvent gymnázia je srovnatelně uplatnitelný jako absolvent čehokoliv jiného s maturitou, dokonce si myslím, že s ohledem na to, že bude mít slušné jazyky, možná lépe."
Libiku, v tomto směru nejsme ve sporu, ale já četla, že děvče se obává "příliš mnoha fyziky a chemie", a skrze tuto lapálii chce raději na pedagogické lyceum.
|
libik |
|
(9.9.2021 11:06:28) No tak to jsme každá rozjely jinou zakladatelčinu prioritu při volbě sš
|
|
|
Martina Bergerová |
|
(9.9.2021 11:09:02) "Já tvrdím, že absolvent gymnázia je srovnatelně uplatnitelný jako absolvent čehokoliv jiného s maturitou, dokonce si myslím, že s ohledem na to, že bude mít slušné jazyky, možná lépe."
Libiku, není tomu tak, většinou ne.
|
Monty |
|
(9.9.2021 11:16:18) Marťasíno, on na to bude o dost menší vzorek, protože na gympl lidi obvykle chodí proto, že pak chtějí na VŠ - buď nejsou rozhodnutí na jakou a čekají, že se tam v něčem najdou, nebo jsou, ale pro jejich zaměření odborná škola není (např. můj syn by jistě rád šel na školu, kde ho nebudou otravovat s humanitními předměty, ale smůla, žádná taková, kde by zároveň nebylo upozaděný něco ze svaté čtveřice matematika - fyzika - chemie - biologie neexistuje). Po gymplu, aspoň co vím z reálu, jdou "do práce" většinou ti specializovaní ajťáci, co se tím přiživují už na střední, občas nějaký jazykář, kterýmu stačí certifikáty.
|
Martina Bergerová |
|
(9.9.2021 11:22:49) Monty, já osobně znám pár absolventů gymplu, co šli do práce (VŠ nevyšla a pak to bohužel vzdali), a byli docela nešťastní - nepsali všema deseti, stylizace formální komunikace zákazníkovi byla docela problém, co se týká uplatnění ve firmě, ono i to blbé zbožíznalství může mít svoje body, stejně tak bez předmětů jako je ekonomika, byl rozjezd ve v podnikovém prostředí rozpačitej - ale ano, je to jenom moje zkušenost, nic víc
|
Alena |
|
(9.9.2021 11:25:02) " a byli docela nešťastní - nepsali všema deseti, stylizace formální komunikace zákazníkovi byla docela problém" o kterych letech mluvis?
|
|
Monika |
|
(9.9.2021 11:29:51) Stylizace formální komunikace dělá problémy poslední dobou kde komu. Myslím, že už to přestává být moderní dokonce i v tak formálních prostředích jako jsou třeba pojišťovny. A pokud pod tou "komunikací" je vůbec uvedeno jméno "autora" (často nikoliv), mívá obvykle nějaké to Bc. nebo DiS
|
sovice |
|
(9.9.2021 11:33:07) No jo, frčí neformální komunikace. Dost mě prudi všechny ty tykající a rádoby ležérní eshopy. A mám dojem, že i George z ČS je tykač.
|
|
|
77kraska |
|
(9.9.2021 11:38:31) Martas, to plati jen o rozjezdu.....pak fungovali uz normalne
nepisu 10-ti ale 8-mi prsty a na rychlost to vliv nema...po letech, co pisu jako diva
|
Martina Bergerová |
|
(9.9.2021 11:48:03) Sedmi, dobrá, já kolem sebe viděla absolventy ekonomky i gymplu, jak to rozjížděli v obrovské firmě, která dost nabírala, a žádná sláva Přitom v depresi, že nám VŠ nevyšla byli všichni stejně
|
|
Marika Letní |
|
(9.9.2021 11:52:40) 77 "nepisu 10-ti ale 8-mi prsty"
Zajímavé, vynecháváš palce nebo malíčky?
|
|
|
Federika |
|
(9.9.2021 11:45:22) Marťasíno, to bylo možná někdy za nás. Dneska mají kurzy všema deseti už děti na základní škole, gympláci zvládají většinou všichni, syn měl z toho zkoušku už v primě. Jazyky nerovnatelný a další předměty taky.
|
Martina Bergerová |
|
(9.9.2021 12:15:15) "Jazyky nerovnatelný a další předměty taky."
Fed, až tak? Ekonomka totiž drtí své svěřence na jazycích neskutečně, ví se, že v praxi by si ani neškrtli... Hele, já nesrovnávám gympl a rodinnou školu (nebo jak se to jmenuje), ale sš typu ekonomka, průmka, lesárna - jsou fakt dobří, není třeba štítkovat je jako "nesrovnatelně horší"
|
Federika |
|
(9.9.2021 12:17:33) Marťasíno, nevím. Gymnázia mají větší dotaci jazyků a celkově lepší přípravu na VŠ. Proto bych nezvažovala nic jinýho, v tomhle případě.
|
Martina Bergerová |
|
(9.9.2021 13:37:34) "nevím. Gymnázia mají větší dotaci jazyků a celkově lepší přípravu na VŠ. Proto bych nezvažovala nic jinýho, v tomhle případě."
Fed, v tomto případě si to myslím taky, souhlasím s tebou. Já se ohradila proti "všechno nesrovnatelně horší mimo gympl", nechci se hádat, ale takhle to prostě nejde brát - v každé třídě SŠ (průmka, ekonomka, lesárna atd., ne rodinka např.) je spousta skvělých mladých lidí, kteří v praxi budou perfektní, a ve studiu na VŠ taky, mmch, nejsou to žádní druholigoví studenti
|
|
...j.a.s... |
|
(9.9.2021 16:49:47) "Gymnázia mají větší dotaci jazyků a celkově lepší přípravu na VŠ. Proto bych nezvažovala nic jinýho, v tomhle případě." Pokud uvažuje o VŠ, tak gympl je jasná volba. Velmi dobře připraví na VŠ a i humanitně orientovaný člověk nějak z fyziky, matiky, chemie projde, i když teda bude muset máknout. V 15 chce být psychologem kde kdo, kdyby dcera změnila názor, tak s gymplem se nemusí bát jiné VŠ. Myslím, že z pedagogického lycea by naopak postrádala to, co se učí na gymplu, pokud by chtěla jít na VŠ. Pedagogické lyceum zuužuje šance, aby se dostala na dobrý obor na VŠ, zatímco gympl nikoliv. Jinak aby mohl být absolvent VŠ psychologem, potřebuje několikaletý psychologický výcvik. Je to běh na dlouhou trať. Ani zdaleka to není tak, že vystuduje a jde dělat někam psychologa.
|
|
Martina Bergerová |
|
(9.9.2021 21:27:12) "Jazyky nerovnatelný a další předměty taky"
Federiko, já se nechci hádat, j.a.s. má naprostou pravdu s tou biologií, která např. na předměty se speciální pedagogikou je nezbytná , a to dost do hloubky, bez té by se dcera zakladatelky fakt neobešla.
Ale není pravda, že na průmkách a ekonomkách je jazyková příprava nesrovnatelně horší, opravdu ne, pokud si zvolí cizí jazyk i jako nepovinný předmět, bude mít denně dvě hodiny cizího jazyka, a to je myslím dost na dospívající mládě (6-7 hodin cizího jazyka týdně). Promiň, ale tohle není vůči dobrým odborným středním školám (hlavně jejich absolventům) fér...
|
Federika |
|
(9.9.2021 21:29:34) Marťasíno, kdyby měli dobrý učitele a fakt dvě hodiny cizích jazyků denně, pak ano. Ale naprostá většina odborných středních škol to prostě nemá.
|
Martina Bergerová |
|
(9.9.2021 21:47:46) ŠKOLY S NEJLEPŠÍMI VÝSLEDKYhttps://www.msmt.cz
Fed, koukala jsem např. sem a gymply jsou pochopitelně vepředu, nicméně odborné školy nejsou úplně nesrovnatelně vzadu....tady zrovna porovnání je, takže zcela propastné (že by na zaostalé soš studenty musela být zcela odlišná měřítka, to asi nebude
|
Federika |
|
(9.9.2021 21:51:24) Marťasíno, já tady ani nechci hodnotit odborný školy a gymply, jen říkám, že pokud by bylo moje dítě pevně rozhodnutý (byť se to může měnit), že chce studovat tenhle obor, na téhle škole, určitě mu doporučím dobrý gympl, protože z něj má prostě větší šanci. Proč bych volila školu, která mu sice neznemožní úplně jeho cíle, ale minimálně pěkně ztíží?
|
Martina Bergerová |
|
(9.9.2021 21:55:37) "Proč bych volila školu, která mu sice neznemožní úplně jeho cíle, ale minimálně pěkně ztíží?"
Federiko, já se o tvé dítě nezajímám, psala jsem zcela obecně, že dobré soš nejsou nesrovnatelně horší a jejich absolventi nejsou naprosto nesrovnatelně pozadu...to je celé No a v tom linku jsou konkrétní čísla, celorepublikově a po krajích
|
Federika |
|
(9.9.2021 21:57:29) O moje dítě nejde, odpovídala jsem na příspěvek. Prostě pokud chce dítě studovat tenhle obor, jednoznačně je nejlepší volbou dobrej gympl, nic víc, nic míň.
|
|
Alena |
|
(9.9.2021 23:23:24) Ale v tom linku porovnavas statni maturitu. To prece neni zadne meritko, maturita je stavena taK, aby to daly vsechny stredni skoly. Take na jeji vysledky vysoke skoly kaslou a jako soucast prijimacek ji pouziva malo skol. Odborne skoly jsou vedeny ruzne a nektere drzi prst na tepu doby (treba nektera elektra) a nektere ziji ze setrvacnosti. Rozhodne ale doslo k obecnemu posunu studentu a na stredni skoly chodi deti, ktere se drive dostavaly na ucnovske obory, zejmena to tak bylo v dobe slabych rocniku. Volit lyceum (ktere si velka cast deti vybrala ne proto, ze touzi po pedagogickem vzdelani, ale protoze se na gympl nedostalo, proste prostredi plne motivace) ve chvili, kdy chci na vysokou a mam na dobry gympl nedava vubec smysl.
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(10.9.2021 8:00:31) Ano, souhlasím, lycea jsou pro část lidí východisko z nouze, a podle toho to tam vypadá...
|
|
Martina Bergerová |
|
(10.9.2021 9:43:16) "Ale v tom linku porovnavas statni maturitu. To prece neni zadne meritko, maturita je stavena taK, aby to daly vsechny stredni skoly"
Aleno, já se nechci přít, ale jak jinak srovnat odbornou sš a gympl než takto? Jak jinak, než tím, co je pro obě strany stejné?
Já si taky myslím, že na psychologii nejlíp z gymplu (důraz na biologii, jak psala j.a.s., o tom žádná). Celou dobu tady jenom hájím ekonomky, zdrávky, průmky - že jejich studenti nejsou druholigové děti, nejsou nesrovnatelně horší ve všech ohledech
Přitom moje děti obě na gympl půjdou (syn chce 4g, dcera to chce aspoň zkusit na 6g nebo 8g), já proti gymplu nic nemám, ohradila jsem se proti přísnýmu deklasu ostatních odborných škol, protože ty dobré školy se snaží seč můžou, a je fér to říct.
|
Monty |
|
(10.9.2021 9:52:08) Já nemám proti gymplům vůbec nic, pouze konstatuji, že v mé realitě to pro humanitně nebo přírodovědně orientovaný studenty je volba z nouze, gymnázium jako všeobecná vzdělávací instituce je ideální řešení pro ty, kteří nijak "zaměření" nejsou. A rozhodně to není žádné "crème de la crème", ovšem pokud si to někdo touží myslet, je to jeho věc a stejně mu to těžko někdo vymluví.
|
libik |
|
(10.9.2021 10:13:56) Monty a kam bys teda dala humanitně nebo přírodovědně vyhraněné dítě?
Navíc si myslím, že budoucí laureáti Nobelových cen by velmi základní všeobecný přehled mít mohli
|
Monty |
|
(10.9.2021 10:16:01) Libiku, momentálně nikam, protože pro ně žádné školy nejsou. Což mi přijde docela škoda. Nutnost "všeobecného přehledu" chceš jet znova? Už to tu bylo několikrát a dost by v debatě scházela Kudla (doufám, že se jí dobře daří).
|
libik |
|
(10.9.2021 10:17:24) No, možná bych si to sjela, ale ještě kouknu do pracovního mejlu
|
|
|
|
Alena |
|
(10.9.2021 10:21:30) "že v mé realitě to pro humanitně nebo přírodovědně orientovaný studenty je volba z nouze, gymnázium jako všeobecná vzdělávací instituce je ideální řešení pro ty, kteří nijak "zaměření" nejsou." ano, take by me zajimalo, jaka je vhodnejsi volba pro takove studenty nez gympl. Navic opravdu vyhranenych deti je malo, treba tvuj syn. Casto to "vyhraneni" zpusobi i dobri/spatni ucitele na zakladni skole a na stredni se ukaze, ze je to jinak. Kdyz my maturovali, polovina soucasnych pracovnich zarazeni jeste neexistovala, nemyslim ze by to soucasna generace mela jinak, ted se chce prizpusobeni situaci, neustale uceni, mekke schopnosti, jazyk je samozrejmosti ... rada odborniku se shodne, ze rana specializace neni vyhodou.
|
Martina Bergerová |
|
(10.9.2021 10:28:50) "rada odborniku se shodne, ze rana specializace neni vyhodou."
někdy ano, nám před dvaceti lety myslím ale neuškodilo , že nám marketing přednáší borec z oboru, že máme všichni státnici z obch.korespondence (i ve dvou cizích jazycích), že se účetnictví učíme hlavně v PC a ne na "šibenicích má dáti/dal" Tehdy jsem to fakt neocenila, dneska když vidím, co všechno ekonomka pro studenty dělá (dvě v našem kraji), je to skvělý, klobouk dolů
|
|
Monty |
|
(10.9.2021 10:31:45) Aleno, jiná volba není, proto píšu o volbě "z nouze". S dodatkem, že mi to přijde škoda. Ona totiž spousta dětí v té devítce je vyhraněná nějakým směrem; těch směrů není zas až tak moc, ale nejsou navzájem zcela kompatibilní. Já fakt nevidím moc smysl v tom, proč by se měl humanitně zaměřený student trápit s fyzikou, matikou a chemií na gymplu. Vzhledem k oboru mám kolem sebe většinu někdejších "humanitně orientovaných studentů" a jen málokdo se tím netrápil.
|
Alena |
|
(10.9.2021 10:37:42) A kdo je to " humanitně zaměřený student " ? Ten, kdo nepotrebuje logiku a dobrou vyuku matematiky? To snad ne. Casto je humanitne orientovny ten, co se nesetkal s kvalitni vyukou prirodnich ved, coz se bohuzel v nasem skolstvi stane, kde komu.
|
Monty |
|
(10.9.2021 10:41:48) Aleno, to je člověk, který směřuje svým zájmem k oboru, kde nebude potřebovat hlubší znalosti z fyziky, chemie a některé části matematiky. Takže by mu v rámci středoškolského studia stačila mnohem menší hodinová dotace těchto předmětů než je na klasickém gymnáziu.
|
|
|
libik |
|
(10.9.2021 10:40:08) Monty, moje dítě je přírodovědně zaměřeném oboru, furt nějaký lišejník, kamen nebo co, obří dotace přírodovědných hodin všeho druhu.
No a rozdíl mezi tím a gymplem vidím v tom, že jsou tam taková partička sluníček, nesoutěživá. Prostě mají rádi ta zvířátka a houby, nu.
Špičkový vědec ale soutěžit musí, zrovna tak odolávat stresu. No a na to je gympl jak dělanej
Hlavní přínos gymnázia vidím ve vysokých nárocích, na které si dítě zvykne.
|
Monty |
|
(10.9.2021 10:46:27) Libiku, moje dítě na gymplu nemá nejmenší zájem s někým soutěžit ve znalostech z oborů, které pokládá za "plevelné" a z většiny těchto oborů má znalosti řekněme velmi plytké až nulové, a je i vcelku otrávené, že ho s tím někdo čtyři roky prudí (resp. v případě dějepisu a ZSV jen tři, to už ve čtvrťáku nemají), když by ten čas mohlo věnovat něčemu, co pokládá pro svůj budoucí život za smysluplné. Jsme lidé různí.
|
libik |
|
(10.9.2021 10:50:14) Tak já tvé dítě pokládám za cílevědomé a málo rozmazlené, takže v jeho zájmu, že zdolává pruzení. Jako když to najde
|
Monty |
|
(10.9.2021 10:57:18) "...takže v jeho zájmu, že zdolává pruzení"
Libiku, upřímně... on nic nezdolává. Jemu to prochází, protože má dobrý soft skills a jisté charisma. A je si toho kupodivu vědom, protože zrovna nedávno přišel rozladěn s tím, že mu došlo, že na vejšce už bude těžký se z některých věcí vykecat, protože je tam mnohem méně osobních vazeb mezi přednášejícím a studentem.
|
|
|
|
Federika |
|
(10.9.2021 10:56:38) Libík, poslední věta absolutní souhlas.
|
|
|
|
Monty |
|
(10.9.2021 10:35:03) Ad: "...rada odborniku se shodne, ze rana specializace neni vyhodou."
Odborníci neví, že tohle není něco, co by si člověk vybral jako jogurt v krámě? To budou podobní odborníci jako ti, co se shodnou na tom, že by dítě nemělo v půl roce chodit, problém je v tom, že to není otázka výběru, stejně jako to, k čemu budeš nebo nebudeš "studijně inklinovat".
|
|
|
|
zvířevdíře |
|
(10.9.2021 10:14:09) "Byla velká chyba, že jsem tam šla a že jsem odtud neodešla."
Romano, musím říct, že takovému povzdechu 40leté osoby moc nerozumím, myslím, že jsi tu psala, že máš VŠ, tak moc nevím, jaký rozdíl by byl, kdybys na stejnou VŠ šla třeba ze střední ekonomky. Jako jasně, dalo by se spekulovat, že jsi mohla jít na jinou školu nebo dělat jinou profesi, ale to může každý.
|
libik |
|
(10.9.2021 10:16:22) Též mě to napadlo, já bych řekla, že "velká chyba" je předpoklad, že něco je dané.
|
|
libik |
|
(10.9.2021 10:30:05) Romano, každoročně mě rozněžní studenti ekonomky(na stáži ve firmě), kteří vědí, co je emisní ažio (teda, umí to říct), ale nemají žádný vhled do účetnictví
|
|
|
|
|
Alena |
|
(10.9.2021 10:02:35) "ale jak jinak srovnat odbornou sš a gympl než takto? Jak jinak, než tím, co je pro obě strany stejné?" Je treba se smirit s tim, ze to srovnavat statni maturitou nelze. Nema smysl srovnavat dve devitky zakladnich skol znalostmi ze ctvrte tridy (rada na prijimacky dobre pripravenych devataku ci studentu kvarty napise maturitni didakticky test z cestiny na jednicku ci dvojku). Maturita proste jen vyjadruje splneni urcitych pozadavku z daneho predmetu, a pokud ma byt splnitelna i pro ucnovske obory s maturitou, bude pro nektere odborne skoly a gymnazia lehka.
"Celou dobu tady jenom hájím ekonomky, zdrávky, průmky - že jejich studenti nejsou druholigové děti, Celou dobu tady jenom hájím ekonomky, zdrávky, průmky - že jejich studenti nejsou druholigové děti, " zadne dite neni druholigove a nikdo to tu nepsal. Ale nelze si nevsimnout, ze od dob tveho studia doslo k posunu naroku na prijimane zaky. Skol je proste relativni dostatek (hlavne byl pred nekolika lety kdy vrcholily slabe rocniky) a deti bylo malo. Take se velmi rozevrely nuzky mezi urovni jednotlivych skol, jsou vyborne a strasne gymply, vyborne a hrozne odborne skoly. Reditel s vizi si k sobe pretahne par zajimavych ucitelu a za chvili ma jine uchazece.
|
Martina Bergerová |
|
(10.9.2021 10:09:17) "zadne dite neni druholigove a nikdo to tu nepsal. " ne, zaznělo tu několikrát, že na odborných sš je všechno nesrovnatelně horší
"Ale nelze si nevsimnout, ze od dob tveho studia doslo k posunu naroku na prijimane zaky." já vim, proto jsem se snažila najít data, abych neplácala játrama starými argumenty a vlastními obstarožními známostmi, a v tom jediném, co jsem našla (srovnání gymplů a soš) ty odborné sš tak strašně nevycházely...tak jsem se jich zastala
|
Alena |
|
(10.9.2021 10:11:24) "ne, zaznělo tu několikrát, že na odborných sš je všechno nesrovnatelně horší" to tu skutecne nikdo nepsal.
|
Martina Bergerová |
|
(10.9.2021 10:19:39) Aleno, přely jsme se o tom s Federikou. Xkrát se to tady obrátilo včera pozdě večer. Že hlavně jazyková vybavenost z odborné školy je na pováženou v porovnáním s gymplem. Se žádným argumentem jsem neuspěla, nevadí. Ale koukla jsem na svoji ekonomku, ještě větší důraz na jazyky, než bylo za nás a navíc 50 studentů posílají na zahraniční pobyty Nepřijde mi, že by usnuli na vavřínech z roku 1998, kdy se větší část absolventů na VŠ fakt dostala Přijde mi, že se stále hodně snaží, zbytek už je na samotném studentovi. I z lesárny mají dobrou úspěšnost na VŠ, přírodovědné obory, ekologie atd.
Podotýkám, nejsem nijak osobně zainteresovaná - já VŠ mám, nesouvisející s ekonom.sš a moje děti na gymplu nejspíš skončí
|
Kaliope X |
|
(10.9.2021 10:28:56) Tak zrovna to porovnání u angličtiny moc informací o úrovni nedává, státní část maturity je úroveň B1, školní část je u gymplů B2. Dítka gympl má angličtinu jako druhý jazyk, v tom druhém je za 8 let dokopou do úrovně min B2, zkoušky mají povinně, přesto maturují většinou z angličtiny.
|
Martina Bergerová |
|
(10.9.2021 10:37:09) Kaliope, tak mi poraď jiný zdroj, jiné srovnání jazykových dovedností
- já si pamatuju, že naše maturita z cizího jazyka byla fakt hustá, zeptat se mohli de facto na cokoli a taky to dělali - na jazyky ohromný důraz - kolik mají na OA cizího jazyka v současnosti, nevím, na webu to nepíšou, ale za nás to byl 1.jazyk 5 hodin týdně (vč.volitelné konverzace)? a 2.jazyk 3 hodiny? týdně, nebo tak nějak a mořili nás Nechce se mi věřit, že ti samí učitelé, co učili nás, nyní učí o poznání méně hodin a bodají na to, protože ty děti jsou jiné, o poznání horší než před 20lety
|
Alena |
|
(10.9.2021 10:48:24) "Nechce se mi věřit, že ti samí učitelé, co učili nás, nyní učí o poznání méně hodin a bodají na to, protože ty děti jsou jiné, o poznání horší než před 20lety". Kamaradka uci jazyky na "vyhlasene" ekonomce. Zhruba pred patnacti lety odesla na petiletou materskou. A licila, ze se potom vratila do jineho sveta. Zatimco pred brali deti s jednickami a dvojkami, najednou vzali i ctyrkare. Cast puvodnich uchazecu se presunula na gymply, deti bylo mene, jednu tridu zavrit nemohli, nebot by jim ji pry pak nemuseli dovolit otevrit. Najednou musela resit "kazen", apatii, nespolupraci, pri stejnem poctu hodin tempo a vysledky jinde. Pri zavedeni statnich maturit se nejslabsi jedinci vyhodili ve ctvrtak pred zkouskou, aby jim nekazili maturitni vysledky. Ale uz se situace lepsi.
|
Martina Bergerová |
|
(10.9.2021 11:07:18) Aleno, tak to je blbý, už jsem tento názor slyšela od kamarádky-učitelky na druhém stupni, že prý rodiče za každou cenu urputně cpou deváťáky na gympl, prý když neudělali přijímačky do "svého" města, dokonce se otevřel nový gympl od 20km dál a nacpali je tam... Potom se nedivím, že to na odborné sš může vypadat tak, jak píšeš ty. Jak se jim ale podařilo vyrobit nový gympl v tom malém městě, to je neuvěřitelný, když náš gympl (o dalších 5 km dál) chtěli zavřít a odvrátil to jenom narychlo nalezený bohatý sponzor)
|
|
|
|
Kaliope X |
|
(10.9.2021 10:51:55) Marťasíno, tak to nevím, já bych porovnání státních maturit brala maximálně jako varování, že na tu kterou školu ne, pokud mají hodně propadlíků. Pokud vím, tak v kvartě dostali dítka maturitní test z angličtiny a dítko mělo jednu chybu z nepozornosti, ani neříkalo, že by zbytek třídy měl nějaké zásadní problémy.
|
Martina Bergerová |
|
(10.9.2021 11:13:59) "maturitní test z angličtiny a dítko mělo jednu chybu z nepozornosti, ani neříkalo, že by zbytek třídy měl nějaké zásadní problémy."
Kaliope, ráda věřím, opravdu. To je super výsledek, o tom si já můžu nechat u svého Pupena jenom zdát (14let), ale na jazyky má cit, na oba dva - a když ho doma masírujeme, někdy oba s MM mluvíme anglicky/německy a on je na prášky, když se v tom ztratí, my na něj taky máme nějaký vliv, navíc on kouká pořád na nějaké anglicky mluvené blbiny, a už teď není jen průměr té výběrové devítky na zš, prostě si myslím, že by to zvládl i na odborné škole. A to je jeho univerzitní vzdělání můj sen, o kterém mu ale nesmím ani říct, on je děsně vzdornej Gympl si vybral sám.
|
Kaliope X |
|
(10.9.2021 11:20:53) Já to spíš myslela tak, že ta státní část není o moc velké obtížnosti, když ji mají zvládnout všichni maturující.
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(10.9.2021 10:34:53) " Že hlavně jazyková vybavenost z odborné školy je na pováženou v porovnáním s gymplem. " a to ti pripada totozne s vyjadrenim " na odborných sš je všechno nesrovnatelně horší"" ?
Tady je zprava inspekce o srovnani jazykove vybavenosti mezi skolami. http://www.csicr.cz/html/2018/TZ_rozvoj_jazykove_gramotnosti/resources/_pdfs_/a40ac1b7661628c0ce57f8f9fe9d8863_7.pdf http://www.csicr.cz/html/2018/TZ_rozvoj_jazykove_gramotnosti/resources/_pdfs_/a40ac1b7661628c0ce57f8f9fe9d8863_7.pdf
"Žáci gymnázií dosáhli výrazně vyšší průměrné úspěšnosti (o více než 16 %) ve srovnání s žáky ostatních maturitních oborů."
a pro tebe Martasino: tenhle zaver neznamena, ze nekteri studenti odbornych skol nemohou mluvit na urovni rodileho mluvciho ani ze jsou nemozni.
|
Martina Bergerová |
|
(10.9.2021 10:41:19) ""Žáci gymnázií dosáhli výrazně vyšší průměrné úspěšnosti (o více než 16 %) ve srovnání s žáky ostatních maturitních oborů."
No, konečně data, po tom jsem volala, taky jsem se nechtěla zaměnit dojmy za pojmy
16%? Jestli se syn (deváťák) "sprčí", a místo jím vybraného gymplu se sesmekne na odbornou školu, nebudu s rozdílem 16% mít problém
|
|
Vítr z hor |
|
(10.9.2021 14:33:38) Občas si pročítám různé zprávy a analýzy inspekce a fascinuje mě, že se v podstatě dávno ví, co funguje, a jak to dělat líp – ale nedělá se, furt se jede po starým.
Viz právě tady – plus mínus se praví, že žáci, kteří mají rodilého mluvčího, dosahují lepších výsledků. Navíc víc než polovina vyučujících nemá kvalifikaci. Tak se to konstatuje a hotovo. Proč by to stát nějak řešil... Kdo o to stojí, rodilého mluvčího si zaplatí sám.
"Na čtvrtině navštívených škol působil rodilý mluvčí" No to kupodivu přesně koresponduje s pravidly Fulbrightovy nadace, která dává školám rodilého mluvčího jednou za 4 roky na rok Byť teda předpokládám, že někteří rodilí mluvčí budou logicky i nefulbrightovského původu.
Připadá mi mimořádně trapné a nesystémové, že má u nás zvyšovat kvalitu výuky nějaká nadace.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(9.9.2021 21:58:05) Tak hlavně studijní výsledky nezáleží až tak na škole, jako na studentovi. Nechápu, proč by student, kterej něco opravdu chce a usiluje o to měl být nutně znevýhodněný tím, že jeho střední škola nefiguruje v nějakým žebříčku.
|
Federika |
|
(9.9.2021 22:00:54) O žebříčky ani tak nejde. Absolventi středních odborných škol mají větší práci s přijetím na VŠ, mají i větší problém s tím,aby se tam udrželi. Že existujou výjimky,je jasný. Myslela jsem,že se tady řešil problém, co takovýmu dítěti doporučit, na jakej typ školy jít.
|
Martina Bergerová |
|
(9.9.2021 22:08:31) "j.a.s. má naprostou pravdu s tou biologií, která např. na předměty se speciální pedagogikou je nezbytná , a to dost do hloubky, bez té by se dcera zakladatelky fakt neobešla."
Fed, toto jsem napsala ke konkrétnímu případu té zájemkyni o studium psychologie.
A dále, jsem se jen ptala, co tě vede k tomu deklasu soš jako takových...na zdrávkách, ekonomkách a průmkách nesrovnatelně horší studenti nejsou (nejsou to učni, i oni jsou studující), dobré soš existují a já jenom psala, že vůči jejich absolventům to není tak úplně fér. Nemám víc aktuálních dat, z našeho ročníku ekonomky se ale na VŠ dostali skoro všichni, co tam chtěli, nebo o rok déle (já např.). MM má výběrovou třídu na ekonomce, a dostali se lautr všichni, včetně práv. Ale nechtěla jsem ti křivdit, třeba jsi z oboru, tak jsem si stáhla to porovnání, viz link A propastně horší mi to nepřišlo.
|
Federika |
|
(9.9.2021 22:14:32) Vím třeba, že na mém oboru se chytali jen studenti z gymplů, ale budiž, dneska to může bejt jinak. Obecně kolem sebe ale slyším, že je nejen mnohem těžší dostat se z odborných středních škol na atraktivní obory VŠ, je tam těžší se i udržet. Synovec se třeba taky dostal na VŠ, ze střední odborné školy Schází mu angličtina, matematika, těžce dohání. Sám říká, že naprostá většina jeho spolužák mají gymply a jsou napřed. A stačí s podívat na dotace předmětů. Netvrdím přece, že absolventi středních škol nemůžou na VŠ. Nicméně přípravou na VŠ se zabývají primárně gymnázia. A pokud chce někdo studovat psychologii,je to pro něj lepší cesta.
|
Monty |
|
(9.9.2021 22:23:53) Federiko, atraktivní obory na VŠ, to má být jako co?
|
Federika |
|
(9.9.2021 22:24:57) Myslím ty, kam je prostě těžký se dostat, ty s velkým převisem.
|
Monty |
|
(9.9.2021 22:30:57) Federiko, školy s velkým převisem jsou ale i takový, na který tě nepřipraví ani gympl. Obecně tedy myslím, že se velká část přípravy na jakékoli přijímačky s klasickou výukou moc nepřekrývá. Gympl je dobrý pro někoho, kdo není rozhodnutej nebo minimálně nějak vyhraněnej, protože v 15 je pevně rozhodnutý málokdo. Je to všeobecná škola, takže dá základy jaksi napříč spektrem, ale tu nadstavbu, tu si už holt každý zajišťuje sám.
|
Federika |
|
(9.9.2021 22:33:05) Tak to je jasný. Taky jsem psala, že málokdo v to, věku ví, co chce nebo nechce dělat. Pokud to ale někdo ví-neb si myslí, že ví, tak si i tu přípravu zvolí líp.
|
|
|
|
|
Martina Bergerová |
|
(9.9.2021 22:25:06) Fed, my jsme na ekonomce měli volitelnou matiku-příprava na přijímačky na VŠ - kdo se tam zapsal a něco dělal, přijímačky na VŠE udělal. Jazyků jsem opravdu měli asi 7 nebo 8 hodin týdně (němčina (5-6h?) a angličtina (3h) dohromady). Já se na humanitní obor bakaláře dostala taky, z ekonomky. Z našeho ročníku většina třídy na vejšku šla - vedle VŠE nějaké učitelky (příjímačky právě z cizího jazyka a z češtiny), taky politologie, práva a moje maličkost ještě úplně něco jinýho (a mě to vyšlo až za rok, bohatě jsem si vystačila s češtinou k maturitě na OA, s ročním odstupem). Část lidí šla i do praxe, vejšku fakt nechtěli, ale kdo o VŠ usiloval, většinou se dostal Ale je to 22let zpátky, proto jsem stahovala ta aktuální data...
|
Federika |
|
(9.9.2021 22:28:41) Ale já fakt neříkám, že se nemůžou dostat na VŠ. Jen tomu, kdo si vybírá a chce studovat psychologii, bych rozhodně radila dobrej gympl.Protože ho ta škola na ten obor i na přijímačky připraví líp.
|
Monty |
|
(9.9.2021 22:34:00) Federiko, "škola" tě ale fakt na nic nepřipraví jen tím, že tam chodíš. Kdyby moje dítě mělo dělat přijímačky na jakýkoli humanitní obor, bude mu úplně k prdu, že tam jde z gymplu.
|
Federika |
|
(9.9.2021 22:36:54) Tak mně to třeba k prdu nebylo Syn mé kamarádky věděl, že chce jít na ČVUT, obor jakýsi IT, nevím přesně. Věděl to jistě, věnoval se tomu už na ZŠ. Nešla mu čeština, ale jako vůbec. Šel na lyceum, teď dodělává ČBUT a v jeho případě to samozřejmě byla lepší volba, na lyceu dělal,co potřeboval češtinu měl dost omezenou a zvládal ji.Odmaturoval z češtiny asi napodruhý,ale odmaturoval.
|
Monty |
|
(9.9.2021 22:40:23) Federiko, tobě by to zas bylo k prdu, kdyby ses hlásila třeba na matfyz, pokud bys tomu nevěnovala víc než jen to, že si odsedíš čtyři roky na gymplu. Tipla bych si, že nebude zrovna moc gymnazistů, co by se mohli čistě jen skrze výuku hlásit na jakoukoli VŠ napříč spektrem.
|
Federika |
|
(9.9.2021 22:48:02) Monty, můj syn, ten starší, třeba nikdy nedělal ani o píď víc, než po něm chtěli ve škole.Dostal se s přehledem na všechny VŠ, na který se hlásil, bez sebemenší přípravy.A bohužel u něj zcela jistě vím, že kdyby měl vyvinout nějaký úsilí sám od sebe, nedělal by nic.
|
Monty |
|
(9.9.2021 22:54:07) Federiko, a on se hlásil na všechny existující školy? Sorry, fakt nevěřím tomu, že se někdo jen tím, co vyžaduje škola dostane s prstem v nose na školy typu medicína, práva, psychologie... Znám lidi, co se bez přípravy dostali na všechny školy, kam se hlásili, ale žádného, který by se hlásil zároveň třeba na medicínu, matfyz, práva a dějiny umění (natož aby se na všechny dostal).
|
Federika |
|
(9.9.2021 22:56:16) Ne, nehlásil, ale dělal přijímačky z češtiny, jazyků, matematiky, fyziky, na různý školy. A nepřipravoval se vůbec. Kdyby neměl dobrý základy z gymplů, asi by to takhle nedal.Hlavně tu matematiku a jazyk.
|
Federika |
|
(9.9.2021 23:04:38) No to u nej právě taky. Ale bohužel vím, že kdyby neměl dobrej základ ze školy (jako že po něm něco chtěli, tak to neudělá. On by prostě sám nic nedělal, je línej a jen tak si vždycky všude proplouval.Když se po něm nic nechtělo, nedělal nic,když se něco chtěl, dělal aspoň něco.
|
|
|
|
Monty |
|
(9.9.2021 23:04:28) Romano, ne, to je hypotetický příklad na vyvrácení chybného předpokladu.
|
|
|
|
|
|
babi_ |
|
(10.9.2021 13:08:51) Monty,
"pokud bys tomu nevěnovala víc než jen to, že si odsedíš čtyři roky na gymplu."
Tak samozřejmě nestačí odsedět, ale normálně studovat. Pokud daný předmět někdo jede na 3-4 a příslušné hodiny ve škole se věnuje něčemu jinému (co ho více zajímá), tak může být pochopitelně výukou poměrně netknut. O tom ale Federika nepíše. Navíc uváděla kvalitní gympl. Pokud se student dobrýho gymplu věnuje studiu všech předmětů, tak v nich také má dostatečné znalosti nejen k přijímačkám, ale hlavně pak k dalšímu studiu na VŠ.
Něco si někde "odsedět" je samozřejmě k prdu.
|
Konzerva |
|
(10.9.2021 13:43:50) Záleží na tom, čo si predstavujete pod takým slovom "odsedět".
Jestli to, že dotyčný sedí, neruší, ale jde mu to jedním uchem tam a druhým ven, nebo to, že ho to sice nebaví, není při hodině aktivní, ale poslouchá, píše si, vnímá, takže má aspoň nějakou "pomněnku" vedle "zapomněnky".
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(9.9.2021 22:39:41) Romano, koukni, z čeho se dělají přijímačky.A málokdo se dokáže připravovat sám.
|
Monty |
|
(9.9.2021 22:42:11) Federiko, málokdo se dokáže připravovat sám? A to myslíš přesně jak?
|
Federika |
|
(9.9.2021 22:45:35) Tak třeba u té psychologie předpokládají všeobecný přehled, nastudovanou literaturu... Výuka češtiny na dobrých gymnáziích vypadá přece jen trochu jinak, nároky na všeobecný přehled jsou tak vyšší. Já zkrátka nevím, proč bych v tomhle případě radila dítěti školu, která mu pomůže k přijetí mnohem míň než gympl? Proč?
|
Monty |
|
(9.9.2021 22:49:47) Federiko, protože v úvodu diskuse stálo, že děvčeti se gympl nezamlouvá kvůli tomu, že je tam "moc fyziky a chemie". Bez ohledu na to, jestli půjde na přijímačky na psychologii nebo si nakonec vybere něco jiného, dá se vcelku předpokládat, že to bude mít blíž k nějakému humanitnímu oboru než třeba k VŠCHT. Čas, který nemusíš trávit studiem něčeho, co tě nebere, totiž lze právě strávit tou přípravou na studium něčeho, co tě zajímá.
|
Federika |
|
(9.9.2021 22:51:18) To sice jo, ale tu chemii a fyziku na gymplu může prostě dávat jen tak, aby v pohodě prošla, ale ty další předměty jí pomůžou. Proč by musela dělat všechno na stejný úrovni?
|
|
|
K_at |
|
(10.9.2021 5:32:56) Federiko, protože pro některé lidi tady jsou 5y gymply přece FUJ. Zbytečná segregace. Pilný student půjde klidně na peďák a hravě se vše ostatní doučí sám, neboť bude mít zájem o obor.
|
Vítr z hor |
|
(10.9.2021 8:02:25) Pilný a motivovaný student může klidně studovat z pláže v Thajsku a nezabírat místo na gymplu či na lyceu ubožákům, kteří by to bez školy nezvládli
|
|
Monty |
|
(10.9.2021 8:27:36) Je opravdu zajímavé, jak je na Rodině zdrojem opovržení něco, co je v reálu úplně normální věc. Na druhou stranu, pokud v tom "Rodinném" stačí, aby šlo dítě na gympl a jinak nemusí hnout prstem nebo mozkovým závitem a hravě se dostane na jakoukoli VŠ světa, pak lze chápat tu touhu po gymnáziu jako snadném a pohodlném řešení.
|
Federika |
|
(10.9.2021 8:59:29) Tak třeba je to o dítěti. já nemám tak geniální ani pilný děti, proto jsme vybírali co nejlepší školy, který je pokud možno dobře připraví na jakoukoli následující školu. Starší syn rozhodně nehnul mimo školu ani prstem a mladší má takovej záběr, že by to ani nestíhal-a rozhodně se může taky bez hnutí prstem jinak hlásit na jakoukoli školu.Vím jistě, že sami by se nepřipravovali. Něco jinýho je , pokud s hlásí třeba na nějakou VŠ s talentovkama ale klasický předměty plus přehled, event. studijní předpoklady, v tom všem jim pomůže dobrá škola. Ale jak říkám, moje děti nejsou nijak extrémně zodpovědný ani pilný.Na přijímačky by se samy nepřipravovaly.
|
Monty |
|
(10.9.2021 9:20:40) "Něco jinýho je , pokud s hlásí třeba na nějakou VŠ s talentovkama ale klasický předměty plus přehled, event. studijní předpoklady, v tom všem jim pomůže dobrá škola."
Federiko, njn, ale to pak není úplně "jakákoli VŠ", a ani nemusíme počítat s těmi, kde jsou talentovky. To jsou, jak tu zaznělo včera, především ekonomický a technický obory. Ale když si vzpomenu jen na to, jak vypadaly přijímačky na dějiny umění na fildě, tak ti můžu fakt s jistotou říct, že z učiva jakýhokoli gymplu tam byla jedna otázka, a většina PZ dokonce ani nekorespondovala s obsahem doporučený literatury, který posílala samotná škola. A to opravdu není ojedinělej případ. Zrovna na těch přijímačkách mi holka, co seděla vedle mě s očima navrch hlavy hlásila, že předtím dělala přijímačky na archeologii a že tam po nich chtěli, aby přeložili do češtiny něco z klínovýho písma - tím nechci říct, že se od nich čekala znalost klínového písma, ale pravděpodobně tam byl nějaký "profláklý text" a čekalo se od nich, že budou vědět, co to je. Mimo školu a poměrně brutálně se připravují i lidi, co se chystají na práva, na medicínu... že se dá u přijímaček třeba na VŠE vystačit s tím, co se učí na slušném gymplu neznamená, že je to tak všude, na spoustě škol se očekává angažovanost podstatně vyšší než jen odchodit gympl.
|
Federika |
|
(10.9.2021 9:30:30) Na spoustě škol jo, na jiných ne. Mladší syn má takový znalosti biologie, chemie. a fyziky že by se z fleku mohl hlásit na medicínu, znalosti má jen ze školy,škola je prostě vyžaduje. Jinak by je neměl.Nemá o to vyhraněný zájem.A rozhodně nebude dělat sám žádnou přípravu na vejšku, postarají se o to ve škole. Jo,chce v zahraničí stipendium na sport, o to se bude muset postarat sám. Starší syn si mohl dělat němčinu mimo školu,ale vyřešili jsme gymplem s německou maturitou, protože vím, že by se nepřetrhl. Takhle mu to stačilo ze školy. To je jako bys řekla, že stačí jakýkoli trenér,pokud má dítě ambice a je pilný, tak se dostane, kam chce. A není to pravda trenér je sakra důležitej. Zkrátka, pokud by dítě vědělo jistě, co chce dělat, což je v 15 spíš výjimečný, směrovala bych ho tam, kde mu s tím pomůžou.
|
|
|
|
Alena |
|
(10.9.2021 9:34:12) Monty, neni gympl jako gympl, nektere maji ve ctvrtaku tak podrobne seminare, ze se o uchazece na urcite typy skol "postaraji" (treba o zajemce na medicinu) - resi s nimi veci v prijimackach ve skole, rekla bych ze z gymplu Fed. syna budou vybaveni opravdu dobre. Na druhou stranu skol, kde chteji neco mimoradneho neni zase tolik, opravdu to nejsou jen technicke skoly. To, co uvadis za priklady, jsou vybrane obory na Filosoficke fakulte, a to typicky prazske, tam se udrzuje tahle prastena tradice (v Brne na psychologii staci studijni predpoklady). Cim dal vic se pouzivaji k prijimacim zkouskam prave ty studijni predpoklady, kterym pomaha posilovani vysoke ctenarske gramotnosti a cviceni logiky (cili nejlepe zase dobry gympl).Jak se mimo skolu brutalne pripravuji lidi na prava? I tam uz prevazuji OSP na ktere je nekolik pokusu. Treba uchazece o prirodovedne obory vede dobra skola k olympiadam, k SOCkam, ti casto nemusi prijimacky delat vubec.
|
Monty |
|
(10.9.2021 9:46:57) "...neni gympl jako gympl, nektere maji ve ctvrtaku tak podrobne seminare, ze se o uchazece na urcite typy skol "postaraji" (treba o zajemce na medicinu)"
Aleno, nevím, jestli na PORGu jsou učitelé ochotní trčet ve škole celé dny, aby uspokojili všechny zájemce o podrobné semináře, možné to samozřejmě je. Ovšem to je jeden PORG. Syn je letos v maturitním ročníku a nad rámec toho, co si může vybrat mu vyjde jedna hodina, kam může chodit, i když není přihlášenej, jinak se ty semináře, resp. volitelné předměty překrývají a protože se neumí rozdvojit, tak na ně chodit nemůže. Což nebude myslím ojedinělý případ, rozdvojit se umí málokteré dítě.
|
|
Vítr z hor |
|
(10.9.2021 10:23:34) "To, co uvadis za priklady, jsou vybrane obory na Filosoficke fakulte, a to typicky prazske, tam se udrzuje tahle prastena tradice (v Brne na psychologii staci studijni predpoklady). "
V Praze na FF taky v některých letech a oborech probíhá první prosévací kolo (písemné) v podobě OSP, nebo tam dají OSP jako bonus k testu oborových znalostí. V posledních letech ale prosévají i v průběhu studia, takže ze skupiny 30 Bc. postoupí třeba jen 5 studentů na Mgr.
|
|
|
Alena |
|
(10.9.2021 9:41:38) "Nevím, z čeho jsou teď zkoušky, ale já se na práva dostávala bez problémů se znalostmi z gymplu. " Souhlasim, v ruznych etapach odchazeli na prava kamaradi, ci jejich deti a byvala to logika/dejepis/jazyk a podobne, ted tedy ty studijni predpoklady a ZSV....taky jsem nezaznamenala nejake komentare rozsahlych priprav.
|
|
|
|
Martina Bergerová |
|
(10.9.2021 10:05:14) "tím nechci říct, že se od nich čekala znalost klínového písma, ale pravděpodobně tam byl nějaký "profláklý text" a čekalo se od nich, že budou vědět, co to je. Mimo školu a poměrně brutálně se připravují i lidi, co se chystají na práva, na medicínu... že se dá u přijímaček třeba na VŠE vystačit s tím, co se učí na slušném gymplu neznamená, že je to tak všude, na spoustě škol se očekává angažovanost podstatně vyšší než jen odchodit gympl"
souhlas
I když samozřejmě i skladník ve šroubárně si může přeložit Vergilia do futharku Ještě si procvičí jemnou motoriku, až to bude škrábat na hovězí kost Ale konkrétně: maník č.1, vojenská škola, dnes vysoká manažerská funkce, začínal kdysi jako technolog ve výrobě maník č.2, sš dopravní (ajznboňácká), vstupní kontrola, později místostarosta, dnes krutě za vodou - dělá v investicích maník č.3, OA, výstupní kontrola (šupléra mistr), dnes vysoká manažerská pozice (na oblasti teda ), nešel na práva do Olomouce, že si to radši udělá příští rok do Prahy, jelikož tam šla na práva jeho holka maník č.4 zemědělka, potom pomaturitní jazykovka, poté učitel (peďák si dálkově dodělal) Připíšu ještě další nešťastníky z odborné střední školy, jestli chcete Asi máme u nás něco ve vodě, že jsme takoví průrazní
|
Alena |
|
(10.9.2021 10:10:02) "Připíšu ještě další nešťastníky z odborné střední školy, jestli chcete" A proc to vsechno vypisujes? Tady prece nikdo nepsal, ze ze strednich skol vychazeji negramotni ? Tady je rec o tom, jakou skolu zvolit, kdyz chci na vysokou.
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(10.9.2021 9:22:48) Nene, to nikdo nepsal. Monty netroll. Je to fakt obtěžující zvyk. A v kombinaci s marťasínou to začíná být těžko snesitelné.
|
Monty |
|
(10.9.2021 9:24:04) Kat, hmmm... nikdo to nepsal, ale nějaká Kat reaguje slovy "protože pro některé lidi tady jsou 5y gymply přece FUJ. Zbytečná segregace. Pilný student půjde klidně na peďák a hravě se vše ostatní doučí sám, neboť bude mít zájem o obor"... to jako přesně proč?
|
|
Martina Bergerová |
|
(10.9.2021 9:46:02) Kat, možná je problém i na straně Monty/Prďasíny, ale zcela jistě je i na tvé, nezlob se na mě
|
|
|
Termix |
|
(10.9.2021 10:00:17) Monty, já mám asi děti taky z jiného vesmíru . Syn je na dobrém gymplu, je líný a nic se mu nechce a tomu odpovídají známky. Nemůžu říct, že by v čemkoliv exceloval, a když chce dobrou známku z testu, musí se učit. Pouze sedět ve škole mu nestačí. Dcera je na šprtacím gymplu, stíhá toho hodně, ale ona je taková ta spořádaná holka, co se na všechno připravuje fakt poctivě, pravda i tomu odpovídají známky. Přesto si myslím, že se na přijímačky na VŠ budou připravovat oba. A když v červnu vidím naše budoucí studenty, tak si myslím, že realita bude jiná než na Rodině.
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(9.9.2021 22:58:22) Ale gympl je přece nejlepší příprava na VŠ. Jestli někdo propadá z předmětu, kterej ho nezajímá a nehodlá s emu věnovat,tak to vůbec nic neznamená. Ale já ani nemluvila o propadání,spíš o prolézání a to mi vlastně v pořádku přijde,proč ne? Já sama jsme kdysi kašlala na chemii, hlavně ve čtvrťáku,zcela jistě jsem věděla,že to nebudu chtít dělat.
|
Monty |
|
(9.9.2021 23:07:44) Federiko, tak ještě jednou. Gympl je nejlepší volba pro někoho, kdo počítá se studiem, ale ještě neví, co ho natolik "nadchne", případně ví, že zrovna pro toto směřování - třeba kvůli matematice - je to nejvhodnější škola. Pokud je někdo vyloženě humanitně zaměřený a přiměřeně cílevědomý, není bezpodmínečně nutný, aby šel zrovna na gympl.
|
Federika |
|
(9.9.2021 23:11:53) To není bezpodmínečně nutný nikdy. Já bych to rozhodně svýmu dítěti radila. Pokud by mělo na výběr.
|
Monty |
|
(9.9.2021 23:13:39) Federiko, moje dítě by si sice radit nedalo, ale jak už jsem psala, kdyby existovala pro jeho zaměření odborná škola, kde by nemělo žádný humanitní předměty, na gympl by nešlo.
|
Federika |
|
(9.9.2021 23:15:45) Tak u tý psychologie vyloženě přínosná odborná škola, která by pomohla líp dosáhnout cíle, není, ne? Jinak klidně, psala jsem o synovi od kamarádky, ti zvolili určitě dobře.
|
Alena |
|
(9.9.2021 23:27:46) "ak u tý psychologie vyloženě přínosná odborná škola, která by pomohla líp dosáhnout cíle, není, ne?" ne, to opravdu neni.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(9.9.2021 22:41:06) Romano, jistě, a nejen u psychologie.
|
|
|
|
Martina Bergerová |
|
(9.9.2021 22:50:59) Romano, jsme HK kraj, nevím, třeba teď už obě ty ekonomky, které zmiňuju (moje a MM), jsou o poznání horší, kdysi byly velmi kvalitní, právě co týká matiky (volitelná příprava k přijímačkám na VŠ) a kvůli jazykům. Ale moje kamarádky na zdrávce byly hodně chytrý holky (děsilo mě, co všechno se tam učí - stovky papírů zápisků o lidském těle), a kluci z lesárny byli taky dost nadaní, takoví až příliš slušňáci, ale chytří byli dost Holky ze zdrávky se dost úspěšně dostávaly na porodní asistentky a jiná postmaturitní studia
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(9.9.2021 22:15:56) Federiko, ano, řešil se tu problém, jaká Sš s ohledem na VŠ psychologie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|