Otázka
Odpověď
Re: Vyrušování ve škole
16.2.2001 Silvie Nedvědová
Dobrý den,
domnívám se, že návštěvou poradny nic nezkazíte, případně, pokud iniciativa vychází od Vás a škola vyšetření nepožaduje, si můžete i vybrat soukromého psychologa, který by se zabýval obdobnou problematikou (kdybyste měla zájem, mohu Vám poskytnout kontakty na psychology spolupracující s DYS – centrem).
Když čtu Váš popis synovy osobnosti, napadá mě, že by mohlo jít i o LMD. Jedná se, stručně řečeno, o drobnou neurologickou odchylku, někdy jen o nerovnoměrnost v dozrávání centrálního nervového systému, u které někdy nebývá ani průkazný nález při neurologickém vyšetření, která ale má poměrně výrazný vliv na projevy a chování dětí. Vyskytuje se častěji u chlapců, hyperaktivita, netrpělivost a neukázněnost bývají typickými doprovodnými jevy. O LMD je hodně informací na hlavní straně Rodiny v rubrice Školáci. Bývá zapotřebí klidné, dostatečně tolerantní a trpělivé vedení, ale, s jasně stanovenými pravidly, která jsou dítěti známa, a vysvětlena takovým způsobem, aby mohlo pochopit, proč je třeba je dodržovat. Tyto děti potřebují často zvýšené množství vedení a pozornosti, je-li možné jim tuto pozornost věnovat, výchovné potíže bývají výrazně menší. Je tedy lépe pomoci dítěti přestupkům předcházet, protože z následných trestů se tyto děti poučit příliš nedovedou a mnohdy je vnímají jako nespravedlnost. Bohužel, jsou často trestány a napomínány za jednání, které mohou, v důsledku poruchy, samy ovlivnit jen v omezené míře.
Tyto projevy se ale mohou se vyskytovat i bez neurologického podkladu, a pak by mohlo jít o určitou „povahovou“ jednostrannost nebo by bylo na místě uvažovat o vlivech výchovy.
Chlapec je chytrý a šikovný, takže by bylo asi zapotřebí rozvíjet nejen intelekt a dovednosti, ale také sociální a emoční stránku jeho osobnosti.
Velmi inspirativní je v této oblasti např. Kniha o rodině od Virginie Satirové.
Některé děti, zvláště vnímavé a inteligentní, mohou potřebovat, aby pravidlům, která mají vnitřně přijmout, opravdu rozuměly, aby, ptají-li se, proč se něco má nebo nemá, se dospělý snažil jim věc opravdu vysvětlit, nebo, spolu s nimi o ní uvažoval, a velmi špatně přijímají vysvětlení typu “protože se to prostě nemá“ a „co tomu řeknou lidi“. Mohou pak mít tendenci si i zakazované věci vyzkoušet, třeba aby našly důvod, který bude pro ně dost pádný a pochopitelný.
Je ale také možné, že by Vašemu synovi nejvíc prospěla změna učitele nebo jiná škola, s odlišným způsobem vedení výuky, kde, např. mohou být děti iniciativnější a při vyučování převažují jiné aktivity než sezení v lavici.
Tyto informace by Vám ovšem mohli poskytnout nejspíš právě v poradně, kam příslušíte podle místa bydliště. Při psychologickém vyšetření by se také mělo zjistit, zda by opravdu mohlo jít o LMD nebo zda má synovo chování převážně jiné důvody. Případně, pokud by v poradně vyslovili podezření na LMD, bylo by vhodné absolvovat i neurologické vyšetření.
Berte prosím tyto úvahy jako náměty k Vašemu vlastnímu přemýšlení, ne jako nějaká stoprocentní tvrzení, bez toho, abych chlapce viděla, nebo měla podklady z psychologického vyšetření, jsou opravdu pouze hypotetické.
Mějte se hezky
Mgr. Silvie Nedvědová
domnívám se, že návštěvou poradny nic nezkazíte, případně, pokud iniciativa vychází od Vás a škola vyšetření nepožaduje, si můžete i vybrat soukromého psychologa, který by se zabýval obdobnou problematikou (kdybyste měla zájem, mohu Vám poskytnout kontakty na psychology spolupracující s DYS – centrem).
Když čtu Váš popis synovy osobnosti, napadá mě, že by mohlo jít i o LMD. Jedná se, stručně řečeno, o drobnou neurologickou odchylku, někdy jen o nerovnoměrnost v dozrávání centrálního nervového systému, u které někdy nebývá ani průkazný nález při neurologickém vyšetření, která ale má poměrně výrazný vliv na projevy a chování dětí. Vyskytuje se častěji u chlapců, hyperaktivita, netrpělivost a neukázněnost bývají typickými doprovodnými jevy. O LMD je hodně informací na hlavní straně Rodiny v rubrice Školáci. Bývá zapotřebí klidné, dostatečně tolerantní a trpělivé vedení, ale, s jasně stanovenými pravidly, která jsou dítěti známa, a vysvětlena takovým způsobem, aby mohlo pochopit, proč je třeba je dodržovat. Tyto děti potřebují často zvýšené množství vedení a pozornosti, je-li možné jim tuto pozornost věnovat, výchovné potíže bývají výrazně menší. Je tedy lépe pomoci dítěti přestupkům předcházet, protože z následných trestů se tyto děti poučit příliš nedovedou a mnohdy je vnímají jako nespravedlnost. Bohužel, jsou často trestány a napomínány za jednání, které mohou, v důsledku poruchy, samy ovlivnit jen v omezené míře.
Tyto projevy se ale mohou se vyskytovat i bez neurologického podkladu, a pak by mohlo jít o určitou „povahovou“ jednostrannost nebo by bylo na místě uvažovat o vlivech výchovy.
Chlapec je chytrý a šikovný, takže by bylo asi zapotřebí rozvíjet nejen intelekt a dovednosti, ale také sociální a emoční stránku jeho osobnosti.
Velmi inspirativní je v této oblasti např. Kniha o rodině od Virginie Satirové.
Některé děti, zvláště vnímavé a inteligentní, mohou potřebovat, aby pravidlům, která mají vnitřně přijmout, opravdu rozuměly, aby, ptají-li se, proč se něco má nebo nemá, se dospělý snažil jim věc opravdu vysvětlit, nebo, spolu s nimi o ní uvažoval, a velmi špatně přijímají vysvětlení typu “protože se to prostě nemá“ a „co tomu řeknou lidi“. Mohou pak mít tendenci si i zakazované věci vyzkoušet, třeba aby našly důvod, který bude pro ně dost pádný a pochopitelný.
Je ale také možné, že by Vašemu synovi nejvíc prospěla změna učitele nebo jiná škola, s odlišným způsobem vedení výuky, kde, např. mohou být děti iniciativnější a při vyučování převažují jiné aktivity než sezení v lavici.
Tyto informace by Vám ovšem mohli poskytnout nejspíš právě v poradně, kam příslušíte podle místa bydliště. Při psychologickém vyšetření by se také mělo zjistit, zda by opravdu mohlo jít o LMD nebo zda má synovo chování převážně jiné důvody. Případně, pokud by v poradně vyslovili podezření na LMD, bylo by vhodné absolvovat i neurologické vyšetření.
Berte prosím tyto úvahy jako náměty k Vašemu vlastnímu přemýšlení, ne jako nějaká stoprocentní tvrzení, bez toho, abych chlapce viděla, nebo měla podklady z psychologického vyšetření, jsou opravdu pouze hypotetické.
Mějte se hezky
Mgr. Silvie Nedvědová