| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Otázka Odpověď

Re:Jak zlepšit soustředění

21.2.2001   Silvie Nedvědová
Dobrý den, Marie,
pravděpodobně by bylo nejvhodnější navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu, kam patříte podle místa bydliště, kontakt by Vám měla být schopná dát paní učitelka nebo dětská lékařka.
Případně, pokud iniciativa vychází od Vás a škola vyšetření nepožaduje, si můžete i vybrat soukromého psychologa, který by se také zabýval problematikou dětí školního věku, kdybyste měla zájem, mohu Vám poskytnout kontakty na psychology spolupracující s DYS – centrem.
To, že se syn hůř soustředí, je určité pozorovatelné chování, ale příčin může být mnoho, a bez řádného vyšetření, by nebylo příliš seriózní něco s určitostí tvrdit.
Může jít o poruchu soustředění v důsledku lehké nezralosti. Poruchy soustředění se vyskytují i v souvislosti s LMD, ale i u dětí, které prožívají, ať už doma nebo ve škole nějaké obtížné, náročné situace, nebo mají nějaké, byť lehké, zdravotní obtíže.
Je ale také možné, že domácí příprava, tak jak ji popisujete, je pro syna příliš náročná, a on se nesoustředí, „vypíná“, protože je unaven. Náročná ale může být zase z více důvodů, učení může být komplikováno poruchou učení, jako je např. dyslexie…, úrovní nadání v daném směru, může se ale i stát, že domácí příprava, tak, jak si ji představují rodiče není pro konkrétní dítě vhodná nebo není vhodná pro dítě určitého věku.
U dětí hraje důležitou úlohu také motivace. To, zda se chtějí určité činnosti věnovat. Možná, že pro Vašeho syna jsou v současné době důležitější kamarádské vztahy ve třídě, než hezké známky.
Pak by asi bylo potřebné si s ním popovídat o tom, co považujete za důležité a proč, jeho hledisko ale nezlehčovat, bude-li odlišné, může odpovídat věku a časem se změnit… A případně se snažit zvolit jinou formu učení, než diktáty, čtení a opisování.
Pro děti mladšího školního věku obecně není učení vsedě a s převahou verbálního – tedy slovního materiálu, právě nejvhodnější. Je potřebné, volit spíš takovou formu přípravy, kdy si dítě aspoň částečně také „hraje“, materiály, které obsahují obrázky, jsou barevné, případně i zapojit do výuky pohybovou aktivitu. Dítě tak zapojuje více smyslů, a také obě mozkové hemisféry, a má šanci si tak požadované učivo lépe, často i rychleji, osvojit a upevnit. Baví-li ho zvolená činnost, později se unaví a většinou se lépe soustředí. Existuje mnoho pracovních listů na doplňování, knížek, obsahujících jazykové hry, v nichž ale lze procvičit i určitý gramatický jev.
Máte-li tu možnost, zkuste navštívit velkou a výborně zásobenou prodejnu učebnic"“Černá labuť“, v Praze, hned vedle obchodního domu „Bílá labuť“.
Lze si tam i zakoupit osnovy jednotlivých předmětů, kde jsou stručně a přehledně popsány požadavky, které má dítě v rámci daného předmětu v určitém roce splnit. Je také dobré, když ten, kdo se s dítětem učí má představu, jak na sebe učivo navazuje, případně, co je důležité zvládnout, aby dítě mohlo dále navazovat, a co je spíš okrajové, a stačí, když se s tím dítě seznámí.
Hodně úspěchů a pohody
Mgr. Silvie Nedvědová

Názory k dotazu (0 názorů)
Žádné názory zatím nejsou. Vložte první!

Tato poradna již není aktivní - nelze vkládat nové dotazy.

Poslední komentované ze všech poraden


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.