Jinak po písmenkách nikdy nečetli, učitelka říkala, že pak nemůžou vědět, co čtou, protože to je moc těžký. Jóóó, přesně to samé jsem četla o slabikovací metodě, když jsem si kdysi zjišťovala info o té písmenkovací
Já už si nepamatuji, jaké to bylo, když jsem se učila číst já... je to strašně dávno... ale naučila jsem se to, takže to asi šlo. Od holek znám jenom metodu písmenkovací a tou to taky jde. Vlastně starší holka se po písmenkách naučila číst sama od sebe, ještě před nástupem do školy... což bych si tipla, že asi většina dětí, které se to naučí sami (resp. odposlechem a odkoukáním při čtení) se to naučí po písmenkách a ne po slabikách, takže zas AŽ TAK těžký to být nemůže.
Ale tak, jak slabikovací metodu popisuješ ty, tak mi přijde složitější. Ptž moje děti si musely zapamatovat písmenka, která pak přečetly do slova. Tvoje dítě si musí zapamatovat písmenka, musí si zapamatovat i podobu slabiky a teprve tu slabiku pak přečte do slova. Už jenom to, že u vás si děti nesmí slabiku nejdřív přečíst po písmenkách... proč? MMCH pokud si děti samy chtějí ty slabiky nejdřív rozkládat na písmenka, není to proto, že si jim to po písmenkách líp čte? ;o)
Tím ti tedy nechci tu slabikovací metodu hanit, Bože chraň, sama jsem se tak naučila číst. Jenom mě překvapilo, že se děti učí slabiky nazpaměť, já vždycky myslela, že je to jenom "složitější písmenkování" :o) tedy že přečtou třeba "m-á má m-a ma má-ma máma" - moje děti by přečetly "m-á-m-a máma", nenapadlo mě, že děti musí zpaměti znát podobu nejenom písmenek, ale i celých slabik.
Jinak i děti, které se učí číst po písmenkách, samozřejmě vědí, co čtou. Už někdy začátkem listopadu měli ve čtení "pohádku o Popelce"... šíleně zjednodušenou, typu "Popelka má metlu. Popelka mete. Popelka jde na bál..." Na základě téhle pohádky se holka osmělila a napsala si vlastní pohádkovou knížku, takže skládaní písmenek do slov evidentně rozuměla :o) Už jsem ji sem kdysi dávala:
Je to šílenost z cca poloviny listopadu, takže na první pohled poněkud hůře srozumitelné... nicméně evidentně se skládaní písmen do slov holce dařilo :o)
Ale jinak u nás na škole prvňáci kolem Mikuláše mívají Slavnost čtení, kdy rodičům čtou - tehdy umí všechna velká tiskací písmenka a jsou schopni číst souvislý text, byť dost z nich si ho stále nejdřív písmenkuje. Pak se bleskově naučí malá tiskací a třeba u starší holky po nás učitelka chtěla koupit jednu konkrétní knížku, ptž ji nevyhovoval druhý díl k učebnici čtení, takže v lednu pak začali prvňáci číst normální knížku :o) (do toho jim tedy učitelka nosila nakopírované nějaké pracovní listy + si potom půjčovali ke školnímu čtení další knížky ze školní knihovny).
Takže věř tomu, že i při písmenkování děti ví, co čtou. Akorát se nejdřív musí naučit rozkládat slova na písmenka, což u mladší holky chvíli trvalo, ona jednotlivá písmenka ve slově neslyšela. Ale to se snad musí naučit i děti slabikovací, nebo ne?