A to se ty přípravy, když si je jednou uděláš, nedají použít aspoň zčásti pro další třídy, kde ten učitel učí za pár let, musí se dělat pořád znova?Kudlo,
přípravy nejsou jen to, co se bude dělat, ale také zhodnocení toho, co se dělalo, udělalo, neudělalo, povedlo, nepovedlo a proč...někdy třeba i jen v hlavě, ale má to dost podstatný vliv na to, co se bude dělat další hodinu. A protože to pokaždé dopadne jinak (jiné děti, jiné podmínky), jen v minimu případech můžeš vzít už jednou udělanou přípravu a použít ji další rok znovu.
A použít jen část....no někdy nějaký pracovní list...ale ono je to leckdy lepší a rychlejší udělat od začátku znovu, než sešívat několikery přípravy do nového celku, nebo předělávat nějakou starší přípravu.
S rostoucí praxí dojde k určitému zrychlení v tom, že už si třeba nemusíš psát každou aktivitu, protože k některým tématům už máš něco, co se dá použít univerzálně, máš už třeba vytvořenou baterii doplňujících cvičení na to nebo ono, takže odpadá vyhledávání v desítkách pracovních sešitů (ale musíš v tom mít pořádek a buď mít po ruce své šanony, nebo svůj PC, nebo alespoň flasku).....
Ale spíš je to o schopnosti lépe improvizovat, když něco nejde, jak sis nalajnovala, než že bys nemusela každý den sednout a ty hodiny si rozepsat.
Na prvním stupni toho opakovaně použiješ opravdu minimum, zejména v tom pětiletém cyklu (když učíš od 1. až do 5. třídy). Na druhém stupni je to zase o tom, jestli máš opakovaně stejný ročník a jaké máš složení předmětů. Mně se třeba stávalo, že i když jsem učila paralelní třídy v ročnících, dělala jsem si pro ně úplně jiné přípravy. Prostě proto, že s každou třídou bylo nutné pracobvat jinak. Každá potřebovala jiný způsob práce, v každé šlo něco jiného lépe a něco jiného hůře. Plus každé odpadl jiný počet hodin a v jiných obdobích....Takže ve výsledku šly použít v obou třídách stejné jen písemky
.