5.1.2017 20:48:34 Delete
Re: "Motivační" jedničky X objektivita hodnocení
Ájo,
vadí. Ale známka současně musí být z toho, co je testováno. To je to, s čím bojuju v těch diktátech. Podle mě, když už se to musí známkovat, by měl být diktát hodnocený jako celek, ale nemělo by u něj být uvedeno, že je na ten a ten jev. Právě proto, že diktát je dovednost připravující na užívání pravopisu jako celku. Jenže my nesmíme napsat jen "Diktát" a k tomu známku, ale musíme napsat, na co toh diktát byl. No a pak tedy dám známku jen z toho, protože zahrnout do toho jiné chyby vede ke zkreslení informace.
Běžně se pak stane, že dítě napíše diktát zaměřený na vyjmenovaná slova po B, všechna slova s i/y po B má správně, ale nenapíše na začátku věty velké písmeno a na konci tečku, udělá kroužek na "u" ve dvojhlásce, napíše kroužek nad "u" na začátku slova...z diktátu dostane trojku. V ŽK bude zápis: Diktát - vymenovaná slova po B....3. Co udělá rodič, který chce, aby mělo dítě lepší známky? Začne s dítětem trénovat vyjmenovaná slova po B. Výsledek dalšího diktátu je ale úplně stejný a navíc je rodič naštvaný, protože ví, že dítě vyjmenovaná slova umí....a dítě je zpruzené, protože všechna ta dřina navíc byla k ničemu.
Tomuhle tedy pomůže alespoň to, že dáš dítěti diktát domů, aby se mohl rodič podívat. Jenže tady už u některých narazíš na to, že se podívají do ŽK a do sešitu ne. Ale hlavně to nařízení, které za tím vším je, tedy co nejpřesněji informovat rodiče o výsledcích vzdělávání, je úplně k ničemu, protože v té ŽK stále zůstává naprosto zkreslující informace.
Takže aby nedošlo k mýlce, mám problém právě s tím nařízením že se i u diktátu musí přesně určit, na co je diktát zaměřený. A pak tedy s tím, že právě tohole jediné je to, na co každý z kontrolujících kouká, jestli to tak máš zapsané.
Jinak samozřejmě, že i když nezahrnu všechny ty chyby do té známky, tak dítě musí všechny chyby opravit a odůvodnit si a rodičům jsem tohle i vysvětlila na třídních schůzkách a posílám jim domů ty sešity, aby ta informace, jak na tom dítě je, byla co nejpřesnější. No a dítě se to dozví samozřejmě okamžitě také, že sice ta vyjmenovaná slova po B umí, ale jako celek je to naprosto nedostačující a má hodně co zlepšovat. A není problém se s ním dohodnout na tom, co konkrétně musí zlepšit.
Odpovědět