| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Chcete vědět více o alternativních školách?

[<<Předchozích 30] Příspěvky 3138 z 38 
Maky
  • 
3.2.2010 11:10:44
Když paní učitelka zadá téma, které má být vypracováno, třeba ve výtvarné výchově, tak děti by s tím měly být srozumněny a kreslit přibližně to, co se po nich chce ne něco jiného. Je to příprava na život. Až budou jednou v práci, šéf po nich také bude chtít určitou práci nějak odvedenou a nebude chtít slyšet, že budou dělat něco jiného. Tak si to uvědomte.
jana38
3.2.2010 11:08:53
Meggie, waldorf nikdy nebyl plánovaný jako zvláštní škola a mezi absolventy v zahraničí je poměrně hodně známých osobností s vysokoškolským titulem. MMch waldorf má speciálku pro poruchy učení v Praze na jižním městě, do normální wzš by měly chodit normálně vzdělavatelné děti, je to rodičům i při zápisech zdůrazňováno. Kam waldorf v ČR spěje je mi záhadou, ale to by bylo na delší debatu.

S jednou věcí z příspěvku MM souhlasím, a to, že by waldorfské školy měly být soukromé, stejně jako montessori atd. Dalo by jim to větší svobodu, koneckonců svobodná mají i v názvu a jak může být svobodné něco, co je vazalem státu?
Maky
  • 
3.2.2010 11:06:38
Ono nezáleží na metodě,jesli se využije klasická škola nebo waldorfská či jiná alternativa, ale na tom jak umí nebo chtějí učitelé skutečně učit a jestli tou metodou umí učit. I ve waldorfské, montesori a další alternativách by měli učitelé být schopni naučit děti všemu, co potřebují pro další studium na střední škole. I na alterantivní školách by měly děti ovládat násobilku, vyjmenována slova a další pravopis a mít základní všeobecný přehled o věcech kolem, jako je zeměpis, dějepis, přírodopis, fyzika, chemie atd. Syn se už teď ve třetí třídě těší do šestky až bude mít chemii a budou dělat pokusy a to jenom proto, že ho nadchla školní chemická laboratoř, kde je výuka.
jana38
3.2.2010 11:03:24
MM, v době nacistického režimu byly waldorfské školy v Německu postupně zavírány (do roku 1941 byly zavřeny všechny) a antroposofická společnost byla už od roku 1935 zakázána.
Zdůvodnění podle Heydrichova dekretu z roku 1935: "V dnes ještě zbývajících antroposofických školách, vybudovaných na pedagogice zakladatele Steinera se používají vyučovací metody, které sledují individualistickou výchovu přihlížející k jednotlivci, která nemá nic společného s nacionálně socialistickými výchovnými základy."
Originál a zdroj:http://de.wikipedia.org/wiki/Waldorfschule resp. zdroje: Preußische Geheime Staatspolizei Berlin, 1. November 1935, StAM LR 17 134354, BAD Z/B 1 904, BAK R 43 II/822, zitiert nach Walter Kugler, Feindbild Steiner, 2001, S. 11f.

Tak kde máš ten obdiv nacistů k waldorfský pedagogice?????

Takových nesmyslů tam máš mnoho.

Mmch na širší debatu je, jak jsou všeobecně školy demokratická zřízení, když je docházka povinná a třeťáci musí psát diktát, ačkoliv by si dozajista mezi sebou demokraticky odhlasovali, že místo psaní diktátu půjdou na svačinu do meka.~j~

Ohledně stejného kreslení: zkus paní učitelce v normální škole na výtvarný výchově, při které zadá, že se bude kreslit vodovkama téma, jak děti sáňkují v zimě opáčit, že ty budeš kreslit fixama a nakreslíš kubistický portrét svého psa.~t~Určitě ti to demokraticky dovolí.

A na nástěnkách obyčejných základek nevisívá obvykle dvacet skoro stejných výkresů na totožné téma, ale dvacet naprosto rozdílných děl, vyjadřujících individualitu každého žáka, což?.~;)~;)~;)

Nechci nekriticky obhajovat waldorfské školy, samozřejmě mají mnoho pro a mnoho proti, tak jako každý výchovný směr, ale tvůj příspěvek je bohužel stejně hysterický a plný výmyslů jako třeba příspěvky odpůrců domácího porodu.~;((
magggi synáček z léta09
3.2.2010 10:50:40
Jenže waldorf NEMÁ být alternativou "zvláštní" školy!!!
magggi synáček z léta09
3.2.2010 10:49:15
Před 5 lety jsem o alternativním školství psala ročníkovou práci.
Co mi tehdy přišlo šokující, není "totalita" - rodič má svobodnou volbu a nikdo ho nenutí zrovna k waldorfu - i když...:
To, proč se Montessori, Dalton, Waldorf...staví vedle sebe, je speciální rozvoj a učení dítěte, a to bez rozdílu pohlaví, INTELIGENCE, schopností atd.
Ale u nás (zahraničí nevím) se konkrétně z waldorfa udělala "zvláštní škola" pro děti, jejichž rodiče z různých důvodů nechtějí dát dítě do školy speciální nebo praktické.
Tak to ale přece vůbec být nemá!!! ~q~
Měla jsem možnost pracovat před cca 7 lety s chlapečkem z waldorfské školy - věkově třeťák. Ano, pozastavila jsem se nad tím, že skoro v 10 letech neumí číst a psát,o matematice nemluvě, resp.je na úrovni prvňáka a vše ovládá jen tiskacím písmem, ale byl bystrý, chytrý a měl poměrně slušný všeobecný rozhled.
3 roky nato "vyhodili" chlapečka naší známé z 2. třídy ZŠ s tím, že je podprůměrně inteligentní, ať ho šoupne do zvláštní.
Známí byli tenkrát zoufalí, ale vyřešili to právě waldorfem - chlapeček přišel do kolektivu dětí, kde nejlehčí postižení byly těžké specifické poruchy učení... ~e~ ~a~
Ano, tyto dva případy jsou ze dvou škol, protože jsem se s nimi osobně setkala a průzkum, který jsem prováděla před 5 lety také nemusí být směrodatný, nicméně je zarážející, kam až zabloudily výchovné cíle waldorfské výuky... ~d~
Iris
  • 
3.2.2010 10:24:25

Souhlasím, že waldorfský systém není demokratický. Ale je jednou z možných alternativ. Pro děti s podprůměrným IQ nebo s lehkým mentálním postižením mi připadá waldorfská škola vhodnějším řešením než škola, praktická, kde bych se bála šikany.
MM, 2 kluci
3.2.2010 10:08:28
... bych k tomu měla, nebo vlastně spíš diskusní příspěvek - týká se to waldorfských škol, které se (podle mě mylně) často řadí mezi "alternativní", demokratické, respektující školy/vzdělávací programy.

Všimla jsem si, že vůči těmto školám je v "alternativních kruzích" ČR často dost nekriticky postoj, málokdo pořádně ví o Steinerovi a jeho ideologii "antroposofii" (která není demokratická, respektující, obsahuje rassitické prvky a ve své době přitahovala např. přední nacistické pohlaváry jako Rudolfa Hesse). Žila jsem dlouho v Německu a tématikou jsem se jednu dobu více zabývala. Je to ne delší povídání, ale každopádně lze shrnout, že antroposofie a waldorfské školy rozhodně neobnáší nějaký svobodomyslný či dokonec respektující přístup k dětem, ale naopak je to skrytě autoritativní metoda, kde se právě NEpodporuje samostatnost dětí, ale místo toho se jim cpe do hlavy spousta mystických výmsylů a polopravd, kterým mají bezmezně věřit, protože to řekl pan učitel (paní učitelka) - ta je v tomto pojetí centrální a téměř nezpochybnitelnou vůdčí osobou po celou dobu ZŠ.

V Německu vyšlo několik knížek od bývalých žáků waldorfských škol a/nebo rodičů detí, které tam chodily, a popisují své rozčarování, podivné esoterické praktiky těchto škol, potlačení tvůrčích schopností dětí (které začnou např. všechny časem malovat stejným "waldorfským" stylem, protože jiný se neuznává - jen žádné experimenty), "zákaz" kritického myšlení (co řekne waldorsfký učitel, je pravda, a i rodiče se tím mají řídit)... Jedna z nejznámější z těchto knih je asi "Wege zur VerSTEINERung", ta vyšla už někdy v 70./80.letech, ale jsou i novější. Z těch nových je asi nejzajímavější "Aus der Waldorfschule geplaudert" (např. zde: //www.amazon.de/Aus-Waldorf-Schule-geplaudert-Steiner-P%C3%A4dagogik-Alternative/dp/3932710843/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1265183377&sr=8-2 ) z roku 2004; vyprávějí tam rodiče "proč waldorfská škola není alternativou" (tak zní podtitulek knížky) a že by děti do waldorfské školy nedali teh, kdyby tehdy věděli to co teď. Hodně se kritiujie právě tato neprůhlednost (mimo jiné).

Kritické hlasy zklamaných rodičů se také najdou třeba zde na webu: http://www.akdh.ch/ps/ps_report.html (pokud umíte německy), nebo zde http://www.bipomat.de/waldorf/eltern/eltern.html , ale už i na českých webech, třeba na strákách Respektu...

Píšu to proto, že si myslím že je dost zavádějící zařazovat waldorfské školy vedle škol Montessori nebo Začit spolu, které na rozdíl od waldorfských opravdu slouží rozvoji osobnosti dítěte, vzájemnému respektu a uznávají se tam demokratické hodnoty. To se o waldorfských školách říct nedá a nic na tom nemění skutečnost, že bohužel samotní waldorfští učitelé v ČR jsou často naivní a málo informovaní o tom, co to vlastně učí. Domnívám se, že na stránkách jako těch, na které se zde odkazuje, by se toto mělo kriticky tématizovat.

Také si myslím že waldorsfké školy jakožto v podstatě náboženské/světonázorové by měly být soukromé a měli by si je platit ti, kteří v antroposofický světonázor věří. Nevím proč by tyto školy mělo podporovat MŠMT z daní občanů demokratického státu, když se jedná v podstatě o nedemokratickou až "totalitní" ideologii a praxi.

Budu ráda, když se k tomuto tématu ozve autorka článku, ale samozřejmě i další konstruktivně diskutující :-). Děkuji!
[<<Předchozích 30] Příspěvky 3138 z 38 

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.