Přísná domluva na místě. ("jak by bylo tobě?" apod.)
Přimět omluvit se postiženému před ostatními (pokud nějaký je, veřejnou omluvu nepovažuju za neomluvitelné ponížení dítěte, naopak je to jedna ze zásadních sociálních dovedností)
Zákaz nějaké aktivity oblíbené, která měla následovat. (indivindy: třeba pokud dítě miluje lego - do konce dne nesmí k legu) Snad i vyloučení z výletu by mohlo projít
.
Povinnost navíc. Rozbil hračku (schválně)??? Tak kromě zaplacení (učiní rodiče) uklidí ten den všechny stavebnice apod. Rozflákal květináč, ačkoliv věděl, že tou merunou nemá házet? Smetáček, lopatku a honem zametat!!!
Dát možnost odčinit, co provedlo. Dítě se může samo zamyslet, jak na oplátku udělat něco hezkého pro ostatní.
Dát dítěti pocítit, že mu bude/bylo odpuštěno ostatními dětmi a učitelem, pokud změní své chování. (posilování vzájemných vztahů ve skupině, vzájemná podpora dětí)
Pohovor mezi čtyřma očima - hledání hlubších souvislostí a příčin, proč dítě něco udělalo nebo stále dělá. Tam už svědci další děti nemají co dělat.
To je jen mezi učitelem a dítětem (+rodičem).
---------------------------------
Teď mě rychle nic víc nenapadá. Dcerka mi tu visí na noze
.
Nejsem učitelka v mateřské, ale podobné věci používám na národce
(plus ŹK a takzvané "mimořádné domácí úkoly"
)
Na puboše je to ovšem slabý kalibr
, já vim.