Pawllo,
integrace je tady plne jinde nez v CR. Cely system integrace je "uzakoneny", deti, ktere maji nejake problemy, se pak deli na tri ruzne stupne a ty, ktere potrebuji asistenty, maji cely dokument o tom, co presne MUSI skola pro ne udelat (presneji toho asistenta musi potrebovat na minimalne 15 hodin tydne). Je to pravne dohmatatelne, muzes se se skolou soudit. Na druhou stranu, kazda skola dostane zvlastni rozpocet na deti se zvlastnimi potrebami a ty deti s asistentem dostanou kazde jeste svuj vlastni rozpocet. Muj syn, ktery ma asistenci 20 hodin tydne, dostava rocne nekde mezi £15 000- £18 000 navic. To jen pro predstavu. Z toho se plati nejen ta asistence, ale i ruzne pomucky a skoleni pro personal (ucitele, toho asistenta). Podle toho pak take vypada uroven te integrace. Tenhle clanek velice v CR chybi.
Na druhou stranu, co mi hodne vadi je, ze jak se jednou dite dostane do "normalni" skoly a dela jakykoliv (i minimalni) pokrok, je velice slozite dostat ho do specialni skoly, i kdyz je jasne, ze by mu tam bylo lepe. Castka, kterou stat prispiva na takove dite ve specialni skole se pohybuje rocne od £60 000 nahoru, zalezi na postizeni.
Deti nastupuji do skoly ve 4 letech (nikdo nema odklad, ani ty nejvice postizene) a v tom veku je obtizne rozhodnout se, ktera skola bude tou nejlepsi volbou
.
Co se tyce lidi vseobecne, tak jsou poste tak nejak zvykli, ze postizeni chodi do skol. Jako priznavam, ze kdyz jsem sem poprve prijela (1995
), tak jsem byla naproso vysokoana z te "spousty" postizenych, ktere jsem venku vidala. Ne z tech postizeni, ale z toho poctu.
Postizene deti jsou dneska integrovane i do beznych strednich skol. Nedavno jsem byla prekvapena, ze v jedne stredni skole je 7 deti s Down Syndromem. Dozvedela jsem se od od jedne matky ve skole, chodi tam i jeji autisticky syn a jsou moc spokojeni.
Musim bezeeet, sorry.