qwerty,
já jsem zase přesvědčená, že přezrálost je problém hlavně v tom psaní nebo celkově v tom způsobu výuky....a právě u toho čtení že je to nejsnáz řešitelné, jak píšeš, netřeba řešit slabikář, stačí dát knížku a učit pracovat s textem....
V matematice může být problém, když dítě třeba zvládá počítat se stovkami, tisícovkami a nemá zvládnutá čísla...vždyť zápis trojciferného čísla se učí až ve třetí třídě.....stejně tak už předškolní dítě asi nemá problém pochopit princip násobení....ale jakmile to zapíšeš číslama, tak nemusí vědět, co s tím....vidím to na holkách (hlavně na dvojčatech, ty přijímají znalosti tak, jak jdou, nemají tendenci něco řešit dopředu), stačí, když je příklad zapsaný jinak, třeba když se nemá doplnit součin, ale jeden z činitelů....
Jde o to, že to dítě se učí konvence v době, kdy už by je mohlo mít zažité a mohlo je používat....tam nastává ten rozpor....No vlastně to rozhodí dítě stejně, jako když po někom, kdo nedokáže rozpoznat počet a nemá představu o tom, co je přidávat a ubírat, chceš, aby sčítal 2 + 3
.
U psaní se to dá částečně řešit nepoužíváním psacího písma, ale bohužel v první třídě je právě na to psaní kladený velký důraz....a ona ta ochota napodobovat předlohu s věkem mizí, takže když prošvihneš tu správnou dobu, tak se dítě pere se psaním podobně jako dítě se špatnou jemnou motorikou nebo dyslektik. A stejně tak je i znechucené, bohužel bez naděje na nějakou nápravu, protože v dalších třídách už se znalost psacího písma předpokládá a to dítě se to někdy naučit musí....takže ideální je, když se to učí ve chvíli, kdy má chuť a schopnosti (u normálně zralých dětí je to mezi šestým a sedmým rokem, dřív chybí schopnosti, později chuť)....píšu o těch začátcích, čárky, kličky, kolečka, první písmena....V zásadě, kdyby nebylo potřeba umět psát psacím písmem, ubylo by mnoha lidem mnoho problémů
.
Jo, je to všechno problém toho, že všichni všechno ve stejnou chvíli, řešení je spousta, ale zvyk je zvyk....