Přidat odpověď
Co by mělo umět tříleté dítě
Pohybové schopnosti a jemná motorika
Tříleté dítě s jistotou chodí a běhá i po nerovném terénu. Oproti předchozímu batolecímu období už tříletý předškolák lépe koordinuje svoje pohyby. Vydrží stát na jedné noze a skákat snožmo. Na konci třetího roku je dítě schopné začít se učit jezdit na kole.
Zlepšuje se jeho zručnost. Zvládne přelít tekutinu z nádoby do nádoby nebo navléci korálky na šňůru.
Kolem třetího roku je dítě schopné modelovat z plastelíny, kreslit vodovými barvami i pastelkami. Umí nakreslit čáru a někdy zvládne i kruh. Dokáže už nakreslit obrázek podle vlastní fantazie, zobrazit nějaký svůj zážitek (třeba výlet s rodiči), jednoduchou formou nakreslí dopravní prostředky jako např. auto nebo loď. Ačkoliv pro dospělého nejsou obrázky tříletých dětí ještě příliš čitelné, v tomto věku již dítě ví, co nakreslilo, a je schopné o tom nad svým obrázkem vyprávět.
Dovednosti
Ve třech letech se dítě dokáže najíst samo vidličkou, napije se z hrníčku. Mělo by umět používat toaletu a i v noci být bez plen (i když nehoda se v tomto věku ještě může stát, obzvlášť je-li dítě příliš soustředěné na hru nebo například když je nemocné). Dokáže se samo obléknout a svléknout. Má rádo společnost ostatních dětí, zapojuje se do hry. Občas už dokáže kamarádovi i půjčit hračku.
Vývoj řeči a myšlení
Výslovnost tříletého dítěte má ještě hodně mezer (zaměňuje hlásky nebo vyslovuje nepřesně, odborně se tomu říká patlavost). Stavba jeho věty je jednoduchá. Zná svoje jméno a ví, jak se jmenují rodiče. Ví, zda je chlapeček nebo holčička. Pozná základní barvy. Začíná řešit problémy a vyvíjí se u něj symbolické myšlení (myšlení podle představ).
Na konci tohoto období začíná typická fáze charakterizovaná otázkou „proč?“.
Předchozí