Přidat odpověď
Primánka, nadšená přírodovědkyně a chovatelka, vyhrála školní kolo biologické olympiády, které se konalo on-line "na přepadovku". V sobotu se od paní učitelky dozvěděla, že postupuje a dostala zadání - výběr z šesti úkolů. Zadání je z loňska, témata se týkají vody a odevzdat je nutno do příštího týdne. Téma pozorování vodního ptactva musela dcerka oželet už proto, že vyžaduje opakované návštěvy místních rybníků a začít bylo nutno už v lednu (sic!), průzkum sortimentu vodních rostlin v místních prodejnách jsme také zavrhly, jelikož i kdyby je otevřeli, žádné tu nemáme. Vodu v akváriu taky testovat nemůže, neb žádné nemá.
Takže se hned o víkendu rozhodla, že bude zkoumat fytoplankton ve vodních nádržích. Vypravily jsme se na dlouhou tůru, nabraly vzorky a zdokumentovaly okolí v šesti stojatých vodách - rybníčku brčálníku bez přítoku v polích, rozsáhlých chovných rybníků napájených říční vodou, lesního rybníka, slepých ramen a tůní v chráněném lužním lese i z velkého čistého jezera vzniklého těžbou štěrkopísku. Sehnaly jsme zázrakem podložní sklíčka, ale tím jsme skončily. Podle zadání získat sediment a něco spatřit nebo dokonce vyfotit se nám už efektivně nepodařilo. Jakýkoliv pohyb lahve se vzorkem vodu zase zvíří, bez krycího sklíčka je kapka klenutá, krycí sklíčka nemáme a když dáme další podložní, voda nám prakticky vyteče. Mikroskop navíc nesplňuje deklarované parametry, je to v podstatě dětská hračka, nejde to zaostřit, v optické soustavě je prach a škrábance, rozhodně to nezvětšuje ani 300x, natož 1200x, jak tam píšou. Nejde z toho pořídit fotka. Já jsem ochotná jí koupit něco pořádnýho, ale kde teď tak rychle? Škola je zavřená, nevím o nikom, kdo má doma klasický mikroskop. Existuje nějaký elektronický mikroskop, který to rovnou snímá na obrazovku, ale hodí se to na podobná pozorování? Stejně to teď nikde nekoupím. A v neposlední řadě je tam nějaká doporučená literatura, atlasy cenobiálních řas a fytoplanktonu, to teď taky nikde narychlo neseženu. V dalším možném úkolu se zooplanktonem jsou podobná úskalí.
Myslím, že problém je hlavně s tím nedostatečným časovým předstihem. Kdyby se školní kolo konalo v dostatečném odstupu před okresním, tak se dalo všechno řešit. Za týden a v lockdownu je to o ničem... Praktickou úvahou holce zbývá téma o šetření vodou v domácnosti, které je velmi nosné a pro mě by to byla obrovská výzva, ale je to technické téma a pro dcerunku nezajímavé. Jak byste malé přírodovědkyni poradili vy?
Předchozí