Myslela jsem si teda, že se dozvíme přece jenom něco víc, ale ve finále i tady platí, že bez práce nejsou koláče.
Učit se je jako veslovat proti proudu - na chvíli přestaneš a jsi zase na začátku.
Při učení je opět velmi důležitý motiv a musíme se umět na učení soustředit. Je lepší klid, maximálně velmi tichá hudba, která nerozptyluje. Dále je důležitý odpočinek, vyvětraná místnost a dobrá výživa, rovněž i systém, pořádek a vyhraněný čas.
Velmi nutný je pravidelný relax - nejlépe s nějakou naprosto odlišnou činností.
Musíme se naučit vyhovět svým individuálním schopnostem.
Jak už jsme probírali v druhé lekci, vědomosti jsou uložené na synapsích. Biochemický proces zpevnění synapse trvá cca 2-3 hodiny, takže je vhodné si to, co se chceme naučit, zopakovat před spaním, aby se synapse vytvořily opravdu pevné.
Teorií správného učení je intervalové učení nebo-li opakování. Existuje několik typů křivek zapomínání, ale u všech metod to funguje přibližně stejně.Nejvíc samozřejmě záleží na individualitě každého z nás.
V podstatě platí, že když se něco učím, tak během následujících 9 hodin zapomenu 60 % přijatých informací a během měsíce dalších 15 %. Z toho vyplývá, že křivka zapomínání je zpočátku velmi prudká. Je proto dobré použít "Teorii 1" - zopakovat látku po 1 hodině, po 1 týdnu, po 1 měsíci a pak už stačí zopakovat si to příležitostně. Křivka se tím výrazně zplošťuje.
Opakování je základ učení, ale repetenti by neměli být naším vzorem..
Pyramida "Zapamatuji si"
čtu - zapamatuji si 10 %
slyším - zapamatuji si 20 %
vidím - zapamatuji si 30 %
slyším+vidím 50 %
vysvětluji 80 %
sama vymyslím 90 %
Proto platí, že pokud si chci něco zapamatovat, měla bych zapojit co nejvíc smyslů a vjemů, vytvořit asociace.
Dlouhodobá paměť nejlépe přijímá věci logicky zpracované - mozek si to musí zpracovat a lépe se mu to vybavuje.
Opět existuje několik technik na zpracování informací:
- německá - 5x W - Wo, Were, Wen, Wie, Warum
- česká - Kdo, Co, Kdy, Jak, Za jakým účelem a proč, Kde
- anglická - PQRST - P - Preview - přehled
Q - Question - otázky z každé kapitoly
R - Read - pozorně přečíst
S - Self-recitation - přeříkat vlastními slovy
T - Test - vyzkoušet sám sebe - hlavní údaje a vztahy
Komenský doporučoval tzv. kreativní čtení knih. S tužkou v ruce si dělat výpisky, psát si svoje názory, připomínky k textu, otázky, náměty, myšlenky.
Podtrhávat názvy, klíčová slova.
Pozn.
Prý by měla proběhnout přednáška Ing. Grubera 30.3. 2007 Jak se učit cizí jazyky a přednáška na stejné téma, ale přednášejícím bude Dr. Buchvaldová-Karsten - poslední víkend v listopadu. Další informace bohužel zatím nemám.
Dr. Buchvaldová se např. učila němčinu, resp. rody jednotlivých podstatných jmen tak, že si podtrhávala DIE - červeně, DER - modře a DAS - zeleně.
Stejně tak se dají slovíčka učit pomocí souznějících slov:
červená - red - med
černá - black - flek
atd.
A na závěr opět cvičení:
Z následujících písmen vytvořit slova a z nich poté větu.
LEONMVDEO - sloveso, rozkazovací způsob, 1. osoba čísla množného
HLTÁZAE - sloveso, infinitiv
ZMOKÝOVM - přídavné jméno, 3. pád č. množného
VŮZMIÁT - podstatné jméno, 3. pád č. množného
Za domácí úkol máme přijít na přísloví skrývající se po doplnění chybějících souhlásek.
ÁE AÁ ÁO AÁ
a ze slova STRAKONICE vytvořit co nejvíce slov z jednotlivých písmen. Každé písmeno lze ve slově použít pouze jednou a slova musejí být v 1. osobě.
|