Deníky Fotoalba Recepty Bazar Vzkazy
   Hlavní stránka deníků 

Patří do deníku

01 - Začínáme... (pokus číslo dvě)

Autor: Baruschka , 24.10.2006

V pátek jsem se konečně stala studentkou Univerzity třetího věku, seminář Mozkový jogging. Je to úžasné nejen kvůli vědomostem, ale i kvůli sebevědomí :-)). Už strašně dlouho jsem nikde nebyla považována za benjamínka o polovinu mladšího než zbytek spolužáků :-)))


Spolužáci - ano, raritou je, že máme i jednoho muže, což prý bývá spíš výjimečně - jsou různí. Paní, která má stejné příjmení jako já, potom paní, která se velmi ráda poslouchá a mermomocí nám vnucuje, jak si to zapamatovala ona :-) až po paní, která si pro změnu všechno předříkává nahlas, což je lehounce na závadu, když má člověk pracovat hlavně se svou pamětí :-)).


Podstatou semináře je naučit staré lidi, aby neházeli flintu do žita a mozek trénovali co to dá. Myslím, že se to dá velmi dobře implementovat i na maminky s dětmi, které jsou doma. I člověk, který je velmi inteligentní a neměl nikdy problém s vyjadřováním, se může dostat do problémů se slovní zásobou prostě jen tím, že nemá s kým konverzovat. Běžná komunikační slovní zásoba čítá, tuším a bohužel si přesně nepamatuju, 2.000 slov. Jakešovi prý to někdo spočítal na 400. Na tuhle "úroveň" se dá právě velmi rychle spadnout, pokud mozek dostatečně netrénujeme. Nejhorší je samozřejmě sledování TV. Četba je už lepší, ale naprosto ideální je psaní deníku či fiktivních dopisů, když už není vhodný partner pro komunikaci. Dobrá je i sebereflexe - přečíst si to po sobě s odstupem času a sebekriticky si přiznat, že ten sloh je děsnej a příště se prostě víc snažit :-).


Dokonce prý když je aktivní mozek, tak lze odvrátit výrazné následky mozkové mrtvice.


Celkově se mozek "vyživuje" zejména pomocí smyslů. S věkem člověk trochu otupuje a hlavně nemá potřebu natolik trénovat. Dozvěděli jsme se proto pár triků, co s tím.


Zrak - je samozřejmě důležitý a proto je potřeba si ho nechat pravidelně kontrolovat u specialistů a v případě nošení brýlí je udržovat v čistotě. Samozřejmostí by mělo být i dostatečné osvětlení na veškeré činnosti. Pomáhá i oční gymnastika - několikrát za den se podívat do hraničních poloh nahoru, dolů, doprava a doleva. Poté co nejvíc zakroutit očima doprava i doleva. Zakončit zaostřováním - natáhnout před sebe ruku se vztyčeným palcem. Zaměřit pozornost na nehet na palci a ruku pomalu přibližovat k očím až k šilhání. Pak zas pomalu oddalovat a znovu zopakovat.


Sluch - nestydět za naslouchátka (to platí hlavně pro starší generaci :-))) a hlavně si sluch šetřit tím, že budeme eliminovat hluky (sluchátka na uších a mohutné tuc tuc tuc opravdu nejsou to pravé ořechové). Stimulace sluchu se provádí rovněž následovně: dvěma prsty masírovat pokožku před ušima, mačkat lalůčky až k bolestivosti a poštipkat celý ušní boltec. Výsledkem má být v podstatě pálící ucho = dobré prokrvení. Jen dobře prokrvený orgán může pracovat správně.


Chuť a čich - zkoušet vnímat třeba při jídle jednotlivé ingredience


Hmat - poslepu určovat různé předměty, zkoumat struktury apod.


Důležitá je i koncentrace. Výborným cvičením je např. při čekání na autobus počítat od 1 do 100 a zpět. To je v podstatě jednoduché. Ale taková abeceda pozpátku, to už je o něčem jiném :-).


Došlo i na praktická cvičení. Nejprve jsme slyšeli 15 předmětů a měli jsme si je zapamatovat. Norma je 7 plus mínus 2. Zapamatovala jsem si jich 12.


Potom jsme dostali obrázky, opět s 15 předměty, tentokrát jsem měla horší výsledek - zapamatovaných bylo 8.


Metodou, jak si zapamatovat všechny, je např. rozdělení věcí do skupin. Opět jsme dostali papír s 15 obrázky a pamatuju si je pořád. :-) Rozdělili jsme je totiž na 4 skupiny - domácí zvířata: pes, ovce, kachna, exotická zvířata: žirafa, medvěd, slon, opice, předměty vyluzující zvuk: budík, televize, kytara, klavír a předměty s odérem: bota, váza s květinami, cigarety, láhev alkoholu.


Předměty či věci si lze zapamatovat i pomocí nějakého příběhu.


Mimo jiné jsme přiřazovali písmenka a čísla k souvisejícím obrázkům - např. tužky různých velikostí a designů a na spodním obrázku byly jakoby na hromadě. Vzniklo jedno slovo a doplňující úlohou bylo na každé písmeno tohoto slova vymyslet jednu rostlinu. I tím se aktivuje slovní zásoba.


Za domácí úkol si máme představit výlet na petřínskou rozhlednu a na všechna písmena české abecedy utvořit slova související s pohledem z rozhledny. Pak máme v představách vyletět o pár set metrů výš a napsat slova, která souvisejí s Českou kotlinou :-)


Oznámkujte článek (jako ve škole)!
1 2 3 4 5
výborný nedostatečný
Průměrná známka: 1 (známkovalo 1 čtenářů)
Zobrazeno doposud 958 x.
Technická podpora: na této adrese. (C) 1999-2011 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.