Velmi důležité jsou pozitivní myšlenky. Doporučuje se každý večer před usnutím zhodnotit den a pochválit se, co se nám povedlo. Prostě si najít na všem něco pozitivního a negativní věci nejlépe vypustit.
Denně bychom měli aspoň 15 minut trénovat soustředěnost a cvičit smysly. Ideální je maximální soustředěnost, čili zamezit vliv jakýchkoliv rušivých elementů - vypnout rádio, TV, mobil, děti.. :-)
Vybavování jde lépe o to víc, o co víc se mozek cvičí. Mozek nelze přetížit, může pouze zakrnět nepoužíváním. Mozek nikdy neodpočívá.
Následovalo lehké cvičeníčko z praktického života. Lektorka nám nadiktovala seznam věcí, které musíme zařídit a koupit - celkem 27 položek. Je dobré mít to napsané na papírku, ale papírek si dát do kapsy a zkontrolovat před pokladnami. Opět ideální trénink paměti. Věci si rovnou můžeme třídit do skupin - např. mléčné výrobky, maso-uzeniny, zelenina, drogerie atd. atd. Z 27 věcí jsem zapomněla "nakoupit" jen dvě..
Mimořádnou pozornost vyvíjíme např. při četbě zajímavé knihy a hlavně pokud si o ní máme s kým povídat. Dále je maximálně pozorný a soustředěný sportovec na startu závodu, žadatel o práci na pohovoru, prostě kdekoliv je potřeba se předvést v nejlepším světle. Soustředit se můžeme i při luštění křížovek a řešení různých příkladů, hádanek, rébusů apod.
Dobrým cvičením je např. vzít staré noviny a vyškrtávat třeba písmeno "a" (jedna "studentka" měla okamžitě dotaz, zda to může být i jiné písmeno nebo jen to "a" :-)))
Zlepšování pozornosti můžeme trénovat tak, že se budeme věnovat pouze jediné věci a nebudeme od ní odbíhat.
Důležitý je samozřejmě:
motiv, který může být přirozený (třeba u koníčků apod.) anebo vyhledaný a předepsaný.
pořádek, systém řád
odpočinek, relaxace
Soustředění jsme trénovaly na obrázku z cirkusu, kde byla "ukryta" celá abeceda. Některá písmenka šlo odhalit snadno, u některých to byl docela oříšek vyžadující opravdu zapojení veškeré pozornosti a soustředění.
Mozek se skládá z glyových buněk (zajišťují výživu neuronů) a z neuronů. Neuron je zvláštní buňka, která má oproti normální buňce spoustu výběžků, takže by se dala přirovnat ke košatému ovocnému stromu, který nikdo neprořezává. V neuronech jsou navíc dendridy a axony, které se spojují tak, že mezi nimi proběhne lehký elektrický vzruch. Spojení je lehké, ale ne trvalé. Až když proběhne biochemický proces, dojde k pevnému spojení, které se nazývá synapse.
Paměť je uložená na synapsích. Sama buňka nic nevytvoří.
Lektorka nás varovala před reklamou na Lithium, které má údajně podněcovat tvorbu neuronů. To je sice fajn, ale pokud se nebude používat mozek, je to k ničemu a neurony opět zaniknou.
Novorozeně nemá synapse, vznikají až během života. Lektorka prý viděla fotky mozky novorozence, dítěte starého 3 týdny a 3 měsíce a naprosto jednoznačně byl vidět obrovský nárůst synapsí. V podstatě synapse způsobují růst mozkové hmoty.
Mozek potřebuje:
kyslík (až 1/3 zpracovaného kyslíku z plic) - proto je dobré se pohybovat v dobře větraných místnostech a venku,nejlépe v zeleni, mít v pořádku krevní oběh, to nám zajistí pohyb (nejvhodnější je rychlá chůze, ale dobré je i procvičovat nohy a ruce, kde jsou nervová zakončení)
glukózu - získáváme ji např. z ovoce štěpením sacharózy
vodu - transportní látka živin (pozor na nadbytek tekutin, může to vážně narušit funkci mozku, svalů a srdce a ředí důležité látky v těle)
Zbytek jsme bohužel nestihly kvůli "věcným" dotazům některých "studentek" :-)
Za domácí úkol máme napsat povídku se slovy obsahujícími "ř". Spojky a předložky mohou být i bez "ř" :-) |