Na začátku lekce jsme si zas povídali o kažodenních cvičeních koncentrace, ale i těla, aby lépe poslouchalo.
Na koncentraci nám lektorka doporučila poslouchat zprávy a zkusit je vnímat natolik, abychom před dalšími byli schopni zopakovat, co se vlastně událo. Nebo třeba druhý den po sledování nějakého zajímavého pořadu v TV se snažit vybavit maximum detailů - jména, děj, místa, atd. atd. Ideální je, pokud máme partnera, s kterým si tyto informace můžeme porovnávat.
Platí následující poznatek:
Mozek se chová tak, jak se chová tělo. Pokud ležíme, taky se mu nechce pracovat naplno :-)
Z toho důvodu je důležité správné sezení. Sedíme rovně na židli tak, aby koleno, kotník a kyčle svíraly pravý úhel. Chodidly tlačíme do země. Stáhneme ramena do místa, kde se zapíná podprsenka a hýždě stáhneme k sobě jako bychom měli mezi půlkami tužku. Hlava je jakoby zavěšená. Pokud budeme takhle pravidelně trénovat a na správné sezení myslet, odrazí se to i v celkovém držení těla.
Procvičování rukou
Ruce natáhneme před sebe, zakroužíme zápěstím, pak zvedáme střídavě pravou a levou dlaň a ve finále jednou rukou kroužíme a druhou zvedáme dlaň nahoru dolů. Ruce se zahřejí - došlo k prokrvení. Stejně tak můžeme procvičovat nohy při dlouhém sezení.
Cvičení na koncentraci - Lektorka nám dávala jednoduché početní úkony a na konci jsme měli říct výsledek. Nejprve se jednalo jen o klasické sčítání a odčítání, pak jsme vždy museli přehodit "znaménka", takže když řekla 3 a 1, výsledek byl 2 a nakonec jsme k číslu, které se přičítalo nebo odečítalo přidávali nebo odebírali 1. Takže pokud zněl příklad 8 a 2, výsledek byl 11.
Trénováním v každodenním životě se zlepší paměť až 10 x. Mnemotechnikou je toto zvýšení neomezené.
Nejdůležitější body pro spolehlivou paměť:
- motivace, důvod
- mozek nesmí zahálet, naopak máme zvyšovat množství toho, co si pamatuji
- motivace vůbec chtít si něco pamatovat
- odhadnout svoje schopnosti - není nutné se nutit do něčeho, co je nad moje síly
- odměna v případě úspěchu !!!
- nezávislost na náladách (myslet pozitivně)
- správné rozvržení času
- dívat se na svět i na sebe s nadhledem a objektivně
- je důležité umět zapomínat
Není špatná paměť, jen špatně využívaná.
Mnemotechnická pomůcka - zakomponovat pojmy např. do povídky. Musí tam být pouze podstatná jména, která si potřebuji zapamatovat. Absurdita je vítána :-). Je dobré si ty věci představovat co nejbarvitěji a spojit si je třeba po třech.
Asociace
Na základě asociací ukládáme informace do dlouhodobé paměti.
- Logické - matka, dítě, dudlík...
- Fonetické - rýmy - láska, kráska, vráska...
- Sémantické - na základě významu - chatrč, dům, mrakodrap
- Metaforické - psí počasí
- Banální - hořet touhou
Toto jsou spontánní, přirozené asociace, ačkoliv velmi individuální, protože každý má jiné zkušenosti, zážitky...
Umělé, uvědomělé asociace:
např. pták a záclona - můžu si představit ptáka, jak se zamotal do záclony, roztrhal jí a pak si z ní udělal hnízdo
tygr a lžíce - představa třesoucí se ruky, jak dává tygrovi na lžičce medicínu :-)
Domácí úkol:
Sepsat co nejvíc přísloví, kde se vyskytuje čert.
Vytvořit asociační řadu - 2-3 a vrátit se zpět k původnímu dvousloví. Horní limit je 10 spojení.
Př.:
dubový les - lesní jahoda - jahodový pohár - pohárová soutěž atd..
Základem dobré paměti je KASA
K - Koncentrace
A - Asociace
S - Strukturování
A - Akceptace sebe samého a svých schopností
|