Deníky Fotoalba Recepty Bazar Vzkazy
   Hlavní stránka deníků 

Patří do deníku

04 - Lekce 4 - Jak se učit

Autor: Baruschka , 9.12.2006

Myslela jsem si teda, že se dozvíme přece jenom něco víc, ale ve finále i tady platí, že bez práce nejsou koláče.


Učit se je jako veslovat proti proudu - na chvíli přestaneš a jsi zase na začátku.


Při učení je opět velmi důležitý motiv a musíme se umět na učení soustředit. Je lepší klid, maximálně velmi tichá hudba, která nerozptyluje. Dále je důležitý odpočinek, vyvětraná místnost a dobrá výživa, rovněž i systém, pořádek a vyhraněný čas.


Velmi nutný je pravidelný relax - nejlépe s nějakou naprosto odlišnou činností.


Musíme se naučit vyhovět svým individuálním schopnostem.


Jak už jsme probírali v druhé lekci, vědomosti jsou uložené na synapsích. Biochemický proces zpevnění synapse trvá cca 2-3 hodiny, takže je vhodné si to, co se chceme naučit, zopakovat před spaním, aby se synapse vytvořily opravdu pevné.


Teorií správného učení je intervalové učení nebo-li opakování. Existuje několik typů křivek zapomínání, ale u všech metod to funguje přibližně stejně.Nejvíc samozřejmě záleží na individualitě každého z nás.


V podstatě platí, že když se něco učím, tak během následujících 9 hodin zapomenu 60 % přijatých informací a během měsíce dalších 15 %. Z toho vyplývá, že křivka zapomínání je zpočátku velmi prudká. Je proto dobré použít "Teorii 1" - zopakovat látku po 1 hodině, po 1 týdnu, po 1 měsíci a pak už stačí zopakovat si to příležitostně. Křivka se tím výrazně zplošťuje.


Opakování je základ učení, ale repetenti by neměli být naším vzorem..


Pyramida "Zapamatuji si"


čtu - zapamatuji si 10 %


slyším - zapamatuji si 20 %


vidím - zapamatuji si 30 %


slyším+vidím 50 %


vysvětluji 80 %


sama vymyslím 90 %


Proto platí, že pokud si chci něco zapamatovat, měla bych zapojit co nejvíc smyslů a vjemů, vytvořit asociace.


Dlouhodobá paměť nejlépe přijímá věci logicky zpracované - mozek si to musí zpracovat a lépe se mu to vybavuje.


Opět existuje několik technik na zpracování informací:



  • německá - 5x W - Wo, Were, Wen, Wie, Warum



  • česká - Kdo, Co, Kdy, Jak, Za jakým účelem a proč, Kde



  • anglická - PQRST - P - Preview - přehled

Q - Question - otázky z každé kapitoly


R - Read - pozorně přečíst


S - Self-recitation - přeříkat vlastními slovy


T - Test - vyzkoušet sám sebe - hlavní údaje a vztahy



Komenský doporučoval tzv. kreativní čtení knih. S tužkou v ruce si dělat výpisky, psát si svoje názory, připomínky k textu, otázky, náměty, myšlenky.


Podtrhávat názvy, klíčová slova.


Pozn.


Prý by měla proběhnout přednáška Ing. Grubera 30.3. 2007 Jak se učit cizí jazyky a přednáška na stejné téma, ale přednášejícím bude Dr. Buchvaldová-Karsten - poslední víkend v listopadu. Další informace bohužel zatím nemám.


Dr. Buchvaldová se např. učila němčinu, resp. rody jednotlivých podstatných jmen tak, že si podtrhávala DIE - červeně, DER - modře a DAS - zeleně.


Stejně tak se dají slovíčka učit pomocí souznějících slov:


červená - red - med


černá - black - flek


atd.


A na závěr opět cvičení:


Z následujících písmen vytvořit slova a z nich poté větu.


LEONMVDEO - sloveso, rozkazovací způsob, 1. osoba čísla množného


HLTÁZAE - sloveso, infinitiv


ZMOKÝOVM - přídavné jméno, 3. pád č. množného


VŮZMIÁT - podstatné jméno, 3. pád č. množného


Za domácí úkol máme přijít na přísloví skrývající se po doplnění chybějících souhlásek.


ÁE AÁ ÁO AÁ


a ze slova STRAKONICE vytvořit co nejvíce slov z jednotlivých písmen. Každé písmeno lze ve slově použít pouze jednou a slova musejí být v 1. osobě.


Oznámkujte článek (jako ve škole)!
1 2 3 4 5
výborný nedostatečný
Průměrná známka: 1 (známkovalo 3 čtenářů)
Zobrazeno doposud 921 x.
Technická podpora: na této adrese. (C) 1999-2011 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.