|
|
školní zralost a zápis (1.část) |
sepsala Iva |
|
Autor: Tulenik-dvojky , 27.1.2008 | |
| Tak já jsem dost zaujatá proti odkladům školní docházky obecně. Je milion důvodů, mám milion argumentů, příkladů a zkušeností z vlastního působení coby učitelka na ZŠ...to nebudu rozvádět teď, to by bylo na samostatný článek.... Ale proč to píšu...Lenka je narozená 7. září a já už v době jejího narození byla rozhodnutá, že pokud to půjde, půjde do školy v necelých šesti letech. Podmínkou bylo, že na to bude zralá a já doufala, že to poznám a včas se správně rozhodnu, jestli ji do školy dát dřív nebo podle zákona... No a tak jsem se začala pídit a zajímat, jednak proto, že se hodlám i nadále živit učením dětí, druhak proto, abych věděla, co sledovat...měla jsem na to téměř šest let a během nich i pedagogické studium v HK, a tak věřím, že jsem se dověděla a naučila dost.
Takže školní zralost... Sleduje se toho hodně, nevím, jestli na něco nezapomenu. Základní (orientační) test se často dělá ve školce, kdy tam přijde pracovnice ped-psy poradny a proklepne všechny děti...POZOR....s tímto vyšetřením musíte souhlasit, nesmí se provést bez vašeho vědomí, takže byste předem měli podepsat nějaký papír, že souhlasíte... V tomto testu má dítě za úkol:
1) nakreslit mužskou postavu (sleduje se, jestli kreslí kalhoty nebo jen univerzální tělo, proto to určení pohlaví). U školně zralého dítěte by měla postava mít hlavu s ušima, vlasama a všemi částmi obličeje...krk...ruce i nohy by měly být kreslené dvojitou čárou, na rukách má být pět prstů a na nohách boty/chodidla. Oblečení by mělo mít rozdělenou horní a dolní část. Toleruje se, pokud jeden nebo dva ze sledovaných znaků chybí.
2) překreslit deset teček uspořádaných v rámečku do určitého seskupení. Sleduje se umístění v rámci rámečku, překreslení tvaru seskupení, jestli jsou tečky (malá kolečka) vybarvené nebo nakreslené jen obrysově...
3) nakreslit dvě řady geometrických a jednoduchých tvarů v určité posloupnosti (čtvereček, obdélníček, kruh, hvězdička, trojúhelníček, křížek), v řadě jsou vždy tři tvary...sleduje se zachování posloupnosti, velikosti, tvaru...
4) opsání nesmyslného psacího textu o třech slovech....sleduje se schopnost opsat tvar, rozlišit tři slova a také obratnost s tužkou...
To je, mám dojem, všechno z té písemné části...Každá část se známkuje jako ve škole, hodnotící kriteria jsou dost jasně daná....Dítě je školně zralé, pokud dosahuje nejhůř stupně 3 ve všech částech testu, myslím.
Následuje pohovor s pracovnicí...zde se zkouší výslovnost a řečová obratnost, pak např. doplňování vět jako: jablko, hruška a banán jsou....(ovoce).....vyjmenuj dopravní prostředky (měly by se objevit nejen silniční) apod...někdy to člověku přijde dost náročné, ale děti s tím nemívají potíže... Potom se zkouší schopnost rozlišit první a poslední písmenko ve slově (dítě zralé do školy by mělo rozpoznat alespoň to počáteční)...zajímavé je, že tuhle schopnost mají i děti, které se s písmenky zatím nesetkaly a nikdo je to neučil...prostě hlásky znají a že mají i obrazovou podobu zjistí ve škole... Dále takzvané přednumerické počítání do desíti (nebo do pěti)...Takže úloha, máš jeden bonbón a dva ti dám, kolik jich budeš mít? apod.... Pak tu někdo zmiňoval pravo/levo rukost, školně zralé dítě už by mělo mít vyhraněné, kterou rukou píše... Ještě se zkouší náznaky dys- poruch, jako třeba řada obrázků nebo písmen, kde je jen nepatrný detail u jednoho jinak nebo jsou zrcadlově převrácené atd...
Tak to je snad ten základ, víc mě teď z hlavy nenapadne.... V ped-psy poradně to pak bývá ještě víc do hloubky, zkouší se i slovní zásoba apod....
|
|
Zobrazeno doposud 792 x.
|
|