| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Přidat odpověď

Cituji z knihy Syndrom pomocníka, autor W. Schmidbauer, str. 188.:
Myšlenka prosadit skutečně lidskou pedagogiku odmítnutím těch, kteří selhali vůči etickému ideálu, je typickou ukázkou slabin moderny. Pokouší se prosadit dobro zákonem a příliš pozdě poznává, že stvořila leda nové zlo. Jednou z nejhorších podob tohoto zla ve výchově je skutečnost, kdy se rodiče odtahují od svých dětí. Rodiče, kteří své dítě někdy bijí, ale mají ho rádi, se s ním mohou opět sblížit, když je přejde vztek (z urážky). Totéž se naučí dítě: jeden den přísahá rodičům věčnou pomstu a druhého dne se s nimi opět smíří a na bouři zapomene.
Rodiče, kteří díky příznivým emocionálním a sociálním podmínkám mají čas, trpělivost a uvnitř i mimo sebe dost místa, aby se mohli svými dětmi zabývat a vypořádávat se s nevyhnutelnými generačními boji, ještě nikdy nepoužili předpisy, jak se ke svým dětem přiměřeně chovat. Mnohé z těch, kterým často ujíždějí nervy, možná zadržel zákon zakazující rodičovské násilí. Až v příliš mnoha případech však rozpor mezi požadavkem nenásilné, "dobré" výchovy a reálnými možnostmi rodičů vede k tomu, že se rodiče od dětí odtahují, přestávají se s nimi "bavit" a přenechávají je profesionálním vychovatelům ve školkách a školách.
V takovém vztahovém vakuu se už nemůže vyvíjet schopnost zpracovávat urážky a křivdy, přijímat je jako součást života a dokázat se vždy znovu smířit. Na následky si stěžují učitelé: je stále více dětí, které se nedokážou soustředit, jsou urážlivé, brzo všechno vzdávají a vyžadují trvalou pozornost. Na všech pedagogických úrovních - od základní školy po univerzitu - mizí střední vrstva přiměřeně přizpůsobivých, fungujících žáků a studentů, kteří nevynikají ani schopnostmi, ani neschopností. Zato přibývá extrémů. Na jedné straně je to schopný a zároveň ctižádostivý studen, který již během studia absolvuje zahraniční pobyt, angažuje se v čestných funkcích a má za sebou praxi ve špičkovém podniku. Na druhé straně je to demotivovaný, pasivní, náročný, "věčný" praktikant, kterého ještě v jeho čtyřiceti letech podporují rodiče, a jejichž pochybnosti co do motivace odpovídá stereotypním argumentem: tak jsou na tom dneska všichni a rodiče mohou být rádi, že už "nehulí" tolik jako dřív.

Autor sice popisuje reálie své praxe v Německu, ale hodně jsem si vzpomněla na Cíťu a její vyprávění o tom, jak Norskou (nejenom) mládež decimují drogy.

Předchozí 

Tip: Chcete uveřejnit zajímavou informaci také na hlavní straně Rodina.cz?
Autor příspěvku: Registrovaný
Do této diskuze mohou přispívat pouze registrovaní uživatelé.
Název:

Text:

Pokud nejste robot, odpovězte na otázku: 1+2= 
:-) ~:-D ~;) ~;(( ~:( ~k~ ~j~ ~f~ ~g~ ~Rv ~R^ ~s~ :-© ~l~ ~m~ ~n~ ~o~ ~p~ ~q~ ~2~ ~t~ ~v~ ~w~ ~x~ ~y~ ~z~ ~a~ ~b~ ~c~ ~d~ ~e~ ~h~ ~3~ ~4~ ~5~ ~6~ ~7~ ~8~ 
Pravidla diskuzí:
Je nepřijatelné vkládat příspěvky, které jsou neplacenou reklamou (chcete-li reklamu, kontaktujte redakce@rodina.cz), které jsou urážlivé, vulgární, rasistické nebo v rozporu se zájmy serveru Rodina.cz. Redakce si vyhrazuje právo takové příspěvky odstraňovat.

Přečtěte si pečlivě úplná pravidla diskuzí.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.