Yuki,
já nevím, co je mimořádný nadání. Podle PPP je nadprůměrně inteligentní, minimálně o dva roky napřed, ve všech testovaných parametrech kromě praktických operací s čísly má výsledky, které se pomalu nevejdou do grafu a přečuhují z něj směrem z papíru ven. "
Yuki,
já to doporučení nechtěla. Nebyl důvod, proč ho chtít. Takže jsme se s psycholožkou domluvili, že zprávu psát nebude. Záměrně píšu "domluvili", protože syn měl zájem pouze o úlevy při počítání a když zjistil, že žádnou poruchu nemá, nestál o žádný jiný "výstup". Monty, vysoké IQ nemusí znamenat mimořádné nadání (a naopak), ale když tě tak čtu, napadá mě, že třeba tvůj syn i mim. nadaný je, jenže jste se to ani nedozvěděli, protože jste si tam šli výslovně pro poruchu/úlevy
.
Jenže ono i to mimořádné nadání může být svým způsobem postižení, nemusí to být tak růžové, že jedinec je chytrý, rychlý, tvořivý. Ten náš třeba zmákne rychle složité úlohy a hlavolamy, ale pak se ho zeptáš, jaký je rozdíl mezi stromem a keřem (což si myslím, že ti poví i předškolák), a on... no začne vymýšlet všelijaké konstrukce, jako že strom potřebuje víc vláhy? keř má větší květy?... a když mu počtvrté řeknu, že to není věc míry, ale jednoznačný rozlišovací znak (jeden to má a druhý nemá), tak napopáté zahlásí, že strom má kmen
. To je asi ta mentální kreativita - vymýšlet jiné a neobvyklé způsoby řešení, sice se to může výborně uplatnit třeba ve výzkumu, ale na druhou stranu se často zasekne na úplně jednoduché dílčí úloze. A když je ten jedinec navíc impulzivní perfekcionista (což mim. často bývají), je na zabití, rázem se z něčeho, co vypadá jako úžasné zvýhodnění, stává hendikep. A do toho ten mus (viz ta definice, co sis vygůglila), no děs.