zrovna dneska na mne vyskočil článek o tom, jak Česká školní inspekce testovala deváťáky (a gymnazisty patřičného ročníku) a středoškolské třeťáky na přírodovědnou gramotnost. nechtěli znalosti, ale aplikaci znalostí do praxe a prý průměrná úspěšnost žáků byla nižší, než úspěšnost očekávaná.
v článku se mimo jiné píše:
Za nejzávažnější inspekce označila nedostatek kvalifikovaných učitelů bez vystudovaného konkrétního oboru − nejhůře je na tom fyzika a zeměpis.
Tito kantoři navíc neměli zájem o další vzdělávání. "Jen na jedné třetině ZŠ je výuka těchto předmětů plně zajištěna pedagogy, kteří vystudovali daný obor na vysoké škole," upozornil Zatloukal.
Z hospitačních záznamů plyne, že největší podíl kvalifikovaných a zároveň vystudovaných v učitelství vyučovaného oboru je zaznamenán u chemie (81 procent) a přírodopisu (78 procent), naopak nejnižší podíl učitelů vystudovaných v učitelství daného oboru je ve fyzice (67 procent) a v zeměpisu (65 procent).
"To neznamená, že by byli nekvalifikovaní, ale daný předmět jim není vlastní, nerozumí podstatě jeho didaktiky a učí je často jen podle tradice nebo podle učebnice," vysvětluje Zatloukal.https://archiv.ihned.cz/c1-66033940-inspekce-cesti-skolaci-neumi-vysvetlit-bezne-prirodni-jevycelá zpráva ČSI tady:
http://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Tematicka-zprava-%E2%80%93-Rozvoj-prirodovedne-gramotnosti