Přidat odpověď
"Na spoustu strednich skol dnes nastupuji deti s mizernymi vysledky prijimacek z matiky a cestiny, takhle by nastupovaly deti se spatnymi predpoklady pro studium."
To je mantra populistů. Ve skutečnosti je to jinak. Děti nemají rovný přístup ke vzdělání na celém území republiky, což je strašný průšvih, ve výsledku to vede ke vzniku oblastí, kde chybí kvalitní vzdělání (až k tzv. ghettizaci), zatímco jinde se nadané děti nemají šanci vejít do škol.
1. Je obrovské množství dětí, které podávají vynikající výkony, ale nejsou pro ně místa na gymplech. Ty děti jsou tak dobré, že mezi nimi nebyly u přijímaček skoro žádné rozdíly. Ředitelé těchto škol požádali o těžší přijímačky, aby neměli všichni skoro plný počet bodů.
2. Už základní školy tvoří rozdíly mezi dětmi – tím, jak učí. Kde se učí mizerně, tam se dítě už na ZŠ nemá šanci připravit k přijímačkám, a tudíž pro něj mizerná základka možná uzavřela cestu ke vzdělání. A když jsou v okolí samé slabší základky, tak holt ten materiál, co chce na SŠ, není tak dobře připraven.
Takže na jednom konci republiky nemá šanci na vzdělání dítě, které dá přijímačky na 80 bodů ze 100, zatímco na druhém konci se dostane bez problémů dítě se 44 body z téhož testu. A nejhorší je, že ten rozdíl mezi 44 a 80 body nemusí znamenat nic jiného, než že dítě A chodilo do kvalitnější ZŠ a ještě mu rodiče zaplatili komerční přípravu, zatímco dítě se 44 body chodilo na mizernou základku a nikde poblíž nejsou žádné přípravné kurzy a rodiče to neřeší. Nebo obráceně.
Takže se plýtvá dobře připravenými talenty, zatímco jiné děti ani nedostaly šanci se k přijímačkám a potažmo dalšímu studiu pořádně připravit.
No a aby to nebilo do očí tolik, tak se to svede na hloupé a neschopné děti - cpou se na školy, kam nepatří a hele, chtějí maturitu a nevědí, že Jidáš byl Iškariotský.
Předchozí