| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Přidat odpověď

Je třeba si napřed ujasnit, kam ve školství jdeme.

Postupně jsme MŠ, SŠ a hlavně ZŠ školství úplně rozvolnili na úroveň, kdy si školy určují pedagogický směr a kurikula (ŠVP) samy. V extrému: máme v ČR cca 14 veřejných waldorfských ZŠ a MŠ a 6 montessori. I ty jsou "spádové". Ale i řada ZŠ nejprve kdysi přesedlala z programu Základní škola na Národní školu, nebo Obecnou školu a pak už v tomto duchu vytvořila svůj ŠVP. A to se v jedné škole učí ve 3. to se v druhé učí ve 4, nebo i v 5. A nemusí mít stejnou hodinovou dotaci přírodovědy, může mít sloučené vědy dohromady atd.

Proto jsou tu jazykové školy, školy více přírodní, matematické ZŠ, výtvarné ZŠ, ... ZŠ zaměřené na děti s určitým postižením. Na ceduli to často nenajdete, narostlo to samo v přirozeném vývoji. Ale je to a je to bohatstvím českého školství. A zjistíte to ve chvíli, kdy máte buď nadané dítě, nebo dostanete dg. třeba ADHD, dys*, dysfázie, PAS, ... Pak budete hodně rychle hledat pedagogické zkušené odborníky, neochotní laici ve spádové škole vám nepomohou. MŠMT může chtít mít odborníky na SPU všude, ale takhle život nefunguje a nebude.

K tomu přispěl i fakt, že školy nepatří státu, ale obcím (a hlavně SŠ krajům). A do jisté míry je putna, jestli ředitel dostane špatné hodnocení od ČŠI, záleží na jeho vztahu s radou obce. Navíc obce jsou u nás různé, od Vysoké Lhoty se 16 obyvateli, po HM Prahu s 1,2 mil. obyv. A tyto obce mají ve školství stejný úkol - mít školu a školku. Už to je poněkud na hlavu... 🙂 Ale díky veřejnoprávním smlouvám to jakž takž funguje.
Takže máme diverzifikované školství co do ŠVP, velikosti škol, velikosti školských okrsků, velikosti zřizovatelů.

A chceme najednou přísně spádové školy.
TO JE KRAJNÍ HLOUPOST.

Jasně, může přijít ministr ŠMT a zkusit tu rozkvetlou zahradu zplanýrovat a vysadit monokulturu. Jednak by to znamenalo takovou školskou reformu, kterou nezvládne (zavedení osnov zpět), zřejmě převzetí škol aspoň kraji, zavedení nějakých školských správních okrsků a zřejmě centrální školský úřad. Asi by to neprošlo ani ústavně, obce/kraje jsou autonomní a jejich školy jim nikdo nemůže vzít. To co je třeba je péče zahradníka. Zalévat, hnojit, někde sestřihnout, ale ne všude stejně.

A znamená to i fakt, že v Praze se vezme ohled na spádovost Prahy z metropolitního regionu. Ostatně je vyjádřená i v rozpočtovém určení daní, Praha za to dostává zaplaceno. Proto ani školy v Praze nejsou jen pro Pražany.

Předchozí 

Tip: Chcete uveřejnit zajímavou informaci také na hlavní straně Rodina.cz?
Autor příspěvku: Registrovaný
Do této diskuze mohou přispívat pouze registrovaní uživatelé.
Název:

Text:

Pokud nejste robot, odpovězte na otázku: 6-6= 
:-) ~:-D ~;) ~;(( ~:( ~k~ ~j~ ~f~ ~g~ ~Rv ~R^ ~s~ :-© ~l~ ~m~ ~n~ ~o~ ~p~ ~q~ ~2~ ~t~ ~v~ ~w~ ~x~ ~y~ ~z~ ~a~ ~b~ ~c~ ~d~ ~e~ ~h~ ~3~ ~4~ ~5~ ~6~ ~7~ ~8~ 
Pravidla diskuzí:
Je nepřijatelné vkládat příspěvky, které jsou neplacenou reklamou (chcete-li reklamu, kontaktujte redakce@rodina.cz), které jsou urážlivé, vulgární, rasistické nebo v rozporu se zájmy serveru Rodina.cz. Redakce si vyhrazuje právo takové příspěvky odstraňovat.

Přečtěte si pečlivě úplná pravidla diskuzí.

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.