Renulla |
|
(11.3.2015 11:11:54) Syn je ve druhé třídě. Od 1. má běžnou výuku AJ. Vše je zatím víceméně formou hry, takže s tím nemá sebemenší problém a moc ho to baví. Ve třetí třídě už se začnou učit gramatiku atd. Je brzy začít s výukou NJ už ve čtvrté třídě?? A kde se dítě nejvíce naučí? Nahlásit ho na nějaký jazykový kurz, nebo najít soukromého lektora? A kolik hodin týdně má výuka smysl?
Starší dcera je na střední v Rakousku a moc se jí tam líbí. Syn, byť je ještě malý, tak pořád mluví o tom, že tam chce jít taky a že se chce učit NJ, tak bych to ráda podpořila. I když pak půjde na jakoukoliv jinou školu, tak mu další jazyk neublíží. Pokud by tam chtěl jít i v devítce, tak bude mít výhodu, že už ten jazyk zná.
|
HelenaPa |
|
(11.3.2015 11:30:27) No, nám ve škole tvrdili, že pokud ti nejde o výslovnost na úrovni rodilý mluvčí, stačí začít kolem 10. roku věku s prvním jazykem. Ty brzké začátky (MŠ) mají smysl tehdy, pokud chci, aby zvládl "rodilou" výslovnost. Než se mu úplně dovyvinou výslovnostní stereotypy češtiny. Ale vyžaduje to výuku od rodilého mluvčího nebo hooodně dobrého nerodilého. Jinak prý školková výuka tu výslovnost může špíš zprznit. Podle jakýchsi výzkumů (nevím zdroj) prý žáci, kteří s jazykem začali v 10 letech během roka zvládli dohnat ty, co si s tím začali hrát v MŠ a nebyl poznat rozdíl.
Takže bych se řídila tím, jak se syn cítí, co chce. Jestli ho to baví a bude zvládat, tak začněte dřív, kdyby se mu to pletlo, tak to ještě o nějakou dobu odložte. Ideální věk ti tu nikdo jen tak neurčí.
|
Uarda |
|
(11.3.2015 11:41:29) Heleno, i já sleduji s rozpaky snahy učit děti cizí jazyky co nejdřív, ačkoliv ještě neovládají ten mateřský. Moje německé začátky z mateřinky zmizely velmi brzy, zapamatovala jsem si asi tři slova. Angličtinu od první třídy považuji za úlet, reklamní snahu prezentovat školu jako "lepší", ale pro děti zbytečnou časovou zátěž. Dobrou výslovnost se děti naučí i později, mají-li dobrý hudební sluch (hodně totiž závisí i na intonaci). Největším přínosem je učitel. Naše základka byla na jazyky zaměřená, měli jsme dobré učitele i rodilé mluvčí, bylo to znát. Na mnoha ZŠ bohužel učí jazykáři pod psa, tak i na té naší.
|
Uarda |
|
(11.3.2015 11:43:00) "Na té naší" myslím tu dnešní, kterou navštěvují moje děti.
|
Renulla |
|
(11.3.2015 12:30:06) Souhlasím s tím, že v MŠ to nemá smysl. Dokonce ani jsem netoužila, aby ji měl syn už od první třídy. Ale v naší ZŠ to jinak nešlo. Ovšem 1. a 2. třída je opravdu spíš poslechově a hry, nezatěžují je písmeny atd. Syn má hudební sluch (od 5.let hraje na klavír) a jazyk ho baví - jestli na této úrovni můžu mluvit o tom, že se vůbec jazyk učíˇ:D
|
Uarda |
|
(11.3.2015 12:40:14) Ano, 1. a 2. třída jen poslechově. Proto mám na mysli zbytečnou časovou zátěž. My jsme měli od 1. třídy právě tu angličtinu (mladší dcera měla v 1. třídě o hodinu víc než ta starší), a já jsem po ní netoužila. Od 3. třídy stačí.
|
Uarda |
|
(11.3.2015 19:02:56) LoraX, já to srovnání právě taky mám a přikládám to učitelům. Žádná učitelka AJ nebyla super, a z tohoto hlediska žádný rozdíl mezi první dcerou (od 3. třídy) a druhou (od 1. třídy). Škoda času tomu věnovanému, škoda vystřihování písmenek a sestavování slov (a stresu, že si zapomněla písmenka doma a že se něco ztratilo atd atd.) Fakt ale je, že já je moc nepodporuji, jsem němčinář a v angličtině si tak sotva dovedu sama napsat abstrakt z českého článku pro odborný časopis, když si k tomu vezmi slovník. AJ prostě neprožívám. U mě škoda času věnovaného ruštině, kterou jsem nikdy nepoužila, ale uměla jsem ji výtečně. Nebyla jiná volba.
|
|
|
|
|
|
|
|