| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Obsah, shrnutí, výběr podstatného

 Celkem 29 názorů.
 sovice 


Téma: Obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 16:36:03)
Inspirována minulou diskusí jsem přemýšlela, v jakém věku lze od dětí čekat jakou práci s informacemi. Zaujala mě tante, která mě upozornila, že některá zadání jsou obtížná...

Vzpomněla jsem si na situaci, kdy moje dcera, tehdy ve druháku na šestiletém gymplu, dostala za úkol zpracovat prezentaci na téma "Dějiny křesťanství". Téma si vybrala z nabízených, protože toho věděla dost (prošla církevními nedělními školami, tábory, dorosty, různých informací na ni během života zkrátka "napršelo" nadprůměrně).

Jenže toho věděla asi až moc, ale nesoustavně, a hlavně její celkový přehled o historii nebyl dost silný, aby jí umožnil vyhodnotit váhu jednotlivých událostí... Byla to jedna z mála věcí, se kterými jsem jí pomáhala - nakonec jsme společně daly dohromady osnovu, s tou už si pak poradila.

Uvědomila jsem si, že vůbec nevím, jak jsem k těmto dovednostem přišla já - asi někde během studií, jak jinak, ale my měli referátů dost málo a obvykle tématicky užších.

Tak by mě zajímalo, hlavně od učitelek - jak staré děti tyhle věci zvládají a jestli tuhle dovednost školy cíleně podporují.
 K_at 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 16:39:45)
Myslim, ze kvalitni prace s informacemi tak nejdriv cca 6./7.trida. Pokud teda mluvime o vicero odstavcich nabitych informacemi.
 sovice 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 16:48:10)
Jo, my, co s dětmi soustavně nepracujeme, asi často nemáme tak úplně páru, co kdy zvládnou a co ne.
 Půlka psa 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 16:48:39)
Mám pocit, že první práce, kterou jsem napsala tak nějak koncepčně bez zmatků, mazání a strukturovaně bez toho, abych se tím myšlenkově zavzdušnila, byla práce o Brettonwoodském měnovém systému, což mohlo být tak ve třeťáku na vysoké. Do té doby to byla spíš změť informací nestejné důležitosti. Pro děti je strašně těžký dát dohromady něco delšího, co má hlavu a patu.

Naše dcera je v sedmé třídě a je ještě dost marná, ale musím říct, že s nimi v tomhle směru intenzivně pracují. Každou chvíli přednáší na základě svých powerpointových prezentací. Musí mít strukturu, informační hodnotu, zdroje,..... a nesmí to číst, ale prezentovat. Přijde mi to super. To za nás nebylo.
 Ropucha + 2 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 17:19:12)
Půlko, prezentace v Powerpointu za nás samozřejmě nebyly :-), ale klasické referáty ano a vzpomínám si, že už na ZŠ jsme museli mluvit spatra. Když tak vzpomínám, měla jsem štěstí na kvalitní učitelky češtiny.
 Půlka psa 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 17:39:00)
Za mě power point byl běžně dostupný, ale o ten ani tak nejde. U nás ta příprava na práci s informacemi tak kvalitní, jak to vidím ve škole dnes, nebyla. Referáty jsme mívali, ale nebylo to ono.
 Z+2 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 17:55:02)
A to je podle mně špatně. Protože je potřeba se naučit pracovat i s tou grafikou.
 Z+2 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 17:58:44)
Grafická podpora, přednášeného textu je z mého pohledu vhodná skoro vždy. Ale pokud v jiných předmětech pracují s ní a někde bez ní, tak to samozřjmě není nic proti ničemu.
 Půlka psa 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 17:58:41)
To záleží na tématu. Třeba takoví mnohoštětinatí červi bez obrázků budou dost na nic, když nikdo neví, jak ta potvora vlastně vypadá.
 Ráchel, 3 děti 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 18:11:55)
tak ale VŠ a ZŠ je docela rozdíl. Podle mne je fajn začínat právě s prezentacemi, které pomáhají udržet strukturu, a k něčemu dalšímu se propracovávat postupně.
 Ráchel, 3 děti 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 18:10:15)
přiznám se, že jsem vždycky rozčarovaná, když studenti neumí psát tak, aby to mělo hlavu a patu, už ze střední školy. tam by se to podle mne měli naučit a na VŠ už jen pilovat. akorát to by musela být styl vzdělávání na středních školách nastavený poněkud jinak
 kambala pláááckááá 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 19:58:10)
Ráchel, jelikož 90% koncipientů neovládá psaní čárek, shodu přísudku s podmětem (děti Novákovi, za to vraždim), záludnosti typu zdali (neustále mí píšou zda-li) a podobně, tak už mě nepřekvapí asi nic.

já už si jenom zoufám
 Pruhovaná 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 21:20:16)
Nene. Kecáš.
 Půlka psa 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 21:34:44)
Grammar nazi :-)

Gramatické chyby mi taky vadí, ale spoustu z nich určitě nevidím, protože je dělám taky. Třeba ty čárky..... Daleko horší je ale neschopnost strukturovat text a tlačit vše bez ladu a skladu do jednoho odstavce. Nebo sklon skákat chaoticky od detailu k obecnému a zpět a nedržet úvody a závěry. Na rozdíl od gramatických chyb to pak prakticky znemožňuje pochopení textu.
 Z+2 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 16:53:55)
U nás se s tím hrozně špatně pracuje, ale prezentace dcery v 3. třídě o koloběhu vody i o sluneční soustavě se mi zdály docela slušně přehledné. Dělala je sama, maximálně s tím, že jsme ji odpovídali na otázky.
Obecně si myslím, že by to mělo zvládnout dítě na druhém stupni. Ale uznávám, že u nás mají učitelé velké nedostatky tyto schopnosti dětí rozvíjet.
 Cimbur 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 17:07:45)
To já jsem uměla tak od těch deseti, dvanácti a bohužel se mi zdá, že líp, než teď. Jestli je to přetížení nebo už demence, to věru nevím...
 Cimbur 


Vladimír Iljič 

(16.9.2017 18:16:34)
Na mě zásadně zapůsobil. Věřím, že se heslem učit se, učit se, učit se fakt řídil. Protože v páté třídě jsem o něm měla mít referát a v jakési zažloutlé knížce jsem se dočetla, jak pracoval ve škole on sám. Jak si při psaní esejí počínal. Jak na to zlehka sedl uz v den zadání, vytvořil si osnovu. Pak studoval prameny, sepsal základní text, na široký okraj pak během dalších dnů dělal poznámky. Definitivně podobu práci dál poslední den, kdy ostatní spolužáci začínali teprve pracovat. Propaganda, ale já z toho sedla na prdel...
 Kafe 


Re: Vladimír Iljič 

(16.9.2017 18:31:19)
"Věřím, že se heslem učit se, učit se, učit se fakt řídil"

a ve skutečnosti tuto slavnou větu pronesl, když si prohlížel Stalinovo vysvědčení. ~;)
 Žžena 


Re: Vladimír Iljič 

(16.9.2017 20:07:11)
Cimbur,
na VŠ na klasické filologii jsme měli starý skripta, kde se v předmluvě psalo, jak byl Vladimír Iljič zapálený pro antickou historii ~t~
 Ropucha + 2 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 17:12:07)
Sovice, nevím, jak dnešní školy, ale my jsme na toto měli výbornou učitelku na gymnáziu. Učila nás češtinu a dějepis a sice to byla osoba nepříjemné povahy, ale uměla naučit a potrpěla si právě na toto - rozpoznat klíčové informace, umět se vyjádřit stručně a systematicky.
 Ropucha + 2 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 17:22:10)
A ještě vzpomínám, že jsme se na gymnáziu učili dělat rešerše, tehdy v pravěku jsme si zakládali kartičky.
 sovice 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 18:24:09)
Ha, na rešerše na kartičkách si taky vzpomínám!
 Slonisko 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 17:22:03)
Hm, tak starší syn to nezvládá ani v prváku na střední. Na otázku "O čem byl ten film?" nedokáže odpovědět jednou, dvěma stručnýma větama, ale pustí se do detailního líčení nějaké podružné epizody... Ve škole se podle mne nic takového neučil. Asi bych to s ním měla trénovat, jenže já jakoukoliv práci s textem dost nesnáším (a to natolik, že se mi z toho dělá až fyzicky špatně~f~)

 K_at 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 18:03:17)
Slonisko, ja jsem az v dalkovem studiu zjistila, ze s tim ma problem i mnoho jinak inteligentnich dospelaku. Precist, vytahnout podstatu, dat do souvislosti atd. Nekomu to proste nepujde nikdy.
 Monika 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 17:30:53)
Myslím, že strašně moc záleží na rozsahu tématu, z jakého množství "materiálu" se má ten obsah shrnout, podstatné informace vybrat. "Dějiny křesťanství" jsou podle mně strašně moc, to mi přijde tak na diplomku, ale samozřejmě, pokud by to byl výběr informací z jedné už zpracované knihy nebo dlouhého článku je to jiné, než když si má dítě hledat i ty zdroje ... Podle mého se k nacvičování takové práce ideálně hodí čtenářské deníky, potom na 2. stupni jsme si třeba sami dělali výpisky z kapitoly v učebnici ... Ale v každém případě budou tyhle schopnosti hodně individuální a řekla bych, že tak nějak korelující právě s tím, do jaké míry je kdo "studijní typ" ...
 Z+2 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 17:39:00)
Mně se v tomhle směru líbil úkol pro naše prvńáčky, kdy měli dvěma větama shrnout každy z 9. týdnů. Ze zčátku to moc nešlo, ale na konci prázdnin už to šlo velmi dobře.
 Federika 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 20:16:52)
Považuju to za hodně důležitou součást výuky.
A byla jsem ráda, že ve všech školách mých mladších dětí tomu věnujou velkou pozornost. Ca už od druhý třídy děti dostávají určitá témata, zpracovávají víceméně samostatně prezentace, učí se vybírat,který informace jsou podstatný.
Nejstarší to měl trochu jinak, viz jeden můj předchozí příspěvek o cm v chlívku Robinsona Crusoe~t~ Ten se to poměrně složitě učil až v primě a je to pozdě.
 Eržika. 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(16.9.2017 22:27:51)
Přesně toto považuji ze zásadní přínos školy mých dětí... (montessori).
Starší dítě z toho již těží na střední (většina studentů s tím bojuje).
 Adda6a 


Re: obsah, shrnutí, výběr podstatného 

(17.9.2017 11:07:51)
Nastesti se na to nase skola zameruje hodne brzy. Prvni orezentace (a tim nemyslim nutne ppt) delaji v 6 a pul a pak furt neco. Dostavaj rady jak strukturovat text, jake pomocne otazky zvolit, co napsat na papir/obrazovku a co k tomu rict, a taky ze to co reknou by idealne nemelo byt to samy co napisou! Tak pevne verim ze se z mych deti nestanou povidaci typu no tak tady jsem napsal ten slajd a ted vam ho prectu ~j~

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.