| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Jak poznat poruchu učení?

 Celkem 49 názorů.
 kachna_ 


Téma: Jak poznat poruchu učení? 

(7.10.2020 18:02:52)
Mám prosbu, potřebuju si trochu urovnat myšlenky, abych věděla, co vlastně chci řešit.
Dcera 11 let, 6. třída, pokud každý den necvičíme, nezvládá pravopis, teď se k tomu přidalo, že zmotá všechny testy, co dostane, angličtinu jsem tu myslím řešila už mnohokrát, dobré známky nenosí, nicméně překlad včera zvládla sice toporně, ale úplně správně. Pravopis v AJ má strašný. Z dějepisu dnes přinesla čtyřku. Shodou okolností jsme o dějepisu mluvily a časovou osu chápala. Jo, jako mohla to být jediná věc, co měla dobře, ale ona ve škole dává pozor a v látce se orientuje.
V poradně jsme byly v její 2. třídě, porucha neprokázána. Ve čtvrté jsme to řešily, a to se zrovna zlepšila. V páté jsem byla v kontaktu s češtinářkou (a za testy jsem jí vynadala, že se neučí) a dohodly jsme se, že tomu dáme čas, jí navržená cvičení jsme teda nedělaly, protože skládat s šesťákem slova fakt odmítám.
Snažím se přijít na to, jestli pokud v té druhé třídě nediagnostikovali žádnou poruchu učení, znamená to, že je to prostě nestudijní typ?
Díky moc
 Tante Bante 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 18:13:30)
Může být nervózní. Úzkostná z výkonových situací ve škole. Není to tak neobvyklé. Jinak IQ jde změřit, poruchy učení by měl umět rozeznat i průměrný učitel, ale každopádně od toho máme mnoho odbornic v PPP a dalších odbornic, ale reálně je vlastně dost těžké najít někoho kompetentního, kdo ti dítě vyšetří.
Řeším to trochu s nejmladším, někde je něco jinak, než jsem byla zvyklá od ostatních dětí a to, co dělá, nedává jasný obraz VPU. Možná porucha soustředění, určitě je levostranný a je inteligentní. Několikrát (i během distanční výuky na jaře) jsem hledala nějakou dobrou supervizi, bez výsledku. Nakonec je asi nejlepší paní učitelka, která je "hodná a učí po staru". Rozbor situace nepodá, ale dítě pracuje o dost lépe.
 HelenaPa 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 18:16:26)
Hlavně jak to vidí dcera? Proč se jí nedaří? Má pocit, že nestíhá? Že se nezorientuje v zadání? Zapomíná?
 kachna_ 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 18:26:21)
Dcera říká, že to prostě celé při testu zmotá, možná se teda ztratí v zadání?
Neví co by jí pomohlo, ochotně spolupracuje tam, kde jsme nějakou cestu našli.

Já myslím, že Tante má pravdu v tom, že je nervózní. Ale co doprčic s tím?
 Aninabe 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 18:30:41)
Kachno, na to pomáhá obvykle mít doma dost natrénováno. Aby se z toho stala rutina a ne něco, z čeho se dítě hroutí. A hlavně v klidu, za ty známky nějak zásadně netrestat, vysvětlit, že je to signál ze školy, že se musí připravovat víc a že ji budete jako rodiče pomáhat. Ve finále na známkách tak nezáleží, ale když látku neumí, to už problém je. ~d~
 kachna_ 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 18:40:45)
Aninabe, jenže zvládnout tu práci na 100% tak, aby nebyla nervózní, prostě reálné není.
 Aninabe 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 18:42:51)
Tak si dávejte reálné cíle. Třeba 80-90%.
Pokud máte tak pošahanou školu, jako je jedna nedaleká (globálně chyba stupeň dolů), tak bych uvažovala o změně. Protože odtud máme asi nejvíc podobně vydeptaných klientů.
 kachna_ 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 18:44:23)
to asi nemáme a taky nemáme možnost změny
 HelenaPa 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 18:45:25)
Aninabe - máš u mě pivo :-) Bylas rychlejší.
 kachna_ 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 18:46:50)
Jenže ona, když to umí na 80%, tak to prostě celé zmotá
 Vítr z hor 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 18:53:17)
S podvýkonem se většinou dá něco dělat, nevzdávej to.
 Aninabe 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 18:55:41)
Jak říkám, chtělo by to, abyste ji vy rodiče, nebo někdo externí, pomohli s doučováním. Zjisti, co dělají, připrav si nějaké materiály a nech ji, aby to před tebou vypracovala. Zjistíš, jestli si je jistá a případně kde dělá chyby. Pak zbývá znova výklad + další procvičování. A zase a zase a zase. ~d~
 Vítr z hor 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 18:55:04)
Jestli má zakladatelka dítě ve škole vyhlášené drsným zacházením s dětmi, tak asi není na co čekat, aby ji tam úplně nezničili. Začala bych se rozhlížet, jaké jsou možnosti v zóně dostupnosti. Taky se to, pokud je zle, dá řešit i nějakou alternativní školou.
 Aninabe 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 19:02:28)
Větře, dneska dobrý odposlechnutý rozhovor v autobusu:
Díte 1: Támhle je škola X, tam bych nikdy nechodil.
Dítě 2: Náhodou, proti škole Y tady, když se snažíš, tak máš možnost si opravit známky. A učitelé na děti nejsou hnusný jako na škole Y. Na Y se můžeš snažit a stejně ti to spočítaj.
Pro ilustraci - škola X je trochu jako škola v Bronxu, školu Y část rodičů popisuje slovy "nevím, na co si to hrajou".
 Vítr z hor 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 20:08:56)
To je smutny 😢

A takovych skol je... treba u nas je to zaminovany skolama s vice ci mene podivnym pristupem k detem. Nakonec mam svoje deti ve vedlejsim okrese a jsem rada. Uz jsem na to nemela nervy a ty deti to fakt nicilo.
 Aninabe 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(8.10.2020 6:49:15)
Báro, od dětí to slýchám říkat o dvojce. Ne od jednoho a ne jen od dětí, i od jejich rodičů. Ty děti by na jiných školách měly často o stupeň lepší známky.
 HelenaPa 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 18:44:37)
Kachno, na 100% to dá fakt málokdo. Zkus jí vysvětlit, že se má srovnávat jen asama se sebou ne s ostatními. Včera měla 30% a zítra 35? Super, lepší se a je to dobrá zpráva. Z třeba 30 % to na 100 dá fakt málo kdo. Zkuste ji podporovat v malých postupných krocích. Ať si nedává velké nereálné cíle. Za prvé ty vyžadují obrovskou spoustu práce a výsledky jsou až za dost dlouho. Stanovujte si malé, snáze splnitelné cíle. To namotivuje víc.
 HelenaPa 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 18:41:24)
Aninabe - přesně.
Trénováním nabrat jistotu. A hlavně doma nestresovat kvůli známkám. Aby viděla, že známka je informace, ne trest.
 Tante Bante 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 19:08:41)
Jestli je nervózní, tak by mělo pomoct dohodnout se na postupu s učiteli. Pokud nejsou úplně nevstřícní a zkostnatělí, vědí, jak na to. Dcera se musí otužit, vědět, že si potřebuje něco nacvičit (podat výkon v konkrétním čase), ale že to bude cvičit v bezpečném prostředí a že zájem všech je překonat obtíž.
Umíš to, ale máš velkou trému při výkonu. Je ti jedenáct, takže nejdřív zkusíme "to prodat" v nestresujících podmínkách. Vidíš - umíš, takže přidáme jednu cihlu, až to budeš bezpečně zdvihat s tou jednou, tak druhou a tak dál až to těch pěti, co tě dětí od výkonu, který je ve tvých intelektuálních možnostech.
 Aninabe 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 18:25:09)
Zkoušeli jste nějaké externí doučování? Některé děti, i když látku umí, tak to ve škole nějak nedokážou prodat. Když dělám s dítětem něco, jde mu to - a ono druhý den ve škole neví a kouká na to, jak kdyby to vidělo poprvé... A na další doučovací hodině to stejné dítě spočítá desítky podobných příkladů skoro bez chyby ~d~. Stane se. Zapomínání vidím taky poměrně často, tam se to bez tréningu neobejde. Zrovna s pár šesťáky a sedmáky pracuju. Jinak ale porucha neporucha, je dobře s tím něco dělat. ~d~ A většinou to chce, aspoň na nějakou dobu, dítěti pomáhat, zásobovat ho látkou na procvičení, dovysvětlovat... Je to nemilé, ale pokud se to dítě nemá úplně utopit, bývá to potřeba.~;((
 Vítr z hor 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 18:25:56)
Prechod na 2. stupen je pro nektere deti tezky. Neboji se nekoho z ucitelu, z deti? V poradne se da domluvit i nejake konkretnejsi vysetreni, muze mit problem treba jen s nejakou slozkou pracovni pameti, v tech vseobecnych testech to treba dokaze kompenzovat.
Nema v anglictine nejake davne zameskani, ktere nikdy nedohnala? Nejaky dysproblem? V 11 letech nejvyssi cas k reseni. Asi bych se znovu objednala do ppp...
 kachna_ 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 18:31:22)
Větře, má v angličtině zameškání, které nikdy nedohnala. Já mám stálou nabídku od kamarádky, že mi pomůže, kdybychom nezvládaly (dcera chce sama), ta angličtina není nic nového, já jí uváděla spíš, že jsem nevěděla, zda to nemá souvislost s tím pravopisem.
Dysortografii, dyslexii jsem nikdy neviděla v praxi, netroufnu si ani odhadnout.
 Vítr z hor 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 18:52:26)
Dohánění v angličtině je na hodně dlouho, takže jako jednu z prvních věcí, které můžeš udělat, je sehnat doučování. Když bude jednou týdně, počítej, že nějakého zlepšení si všimneš možná po pár měsících (za školní rok nasbírá cca 35–40 hodin). Když začne hned a bude mít dobrého učitele, mohla bys mít příští rok klid (samozřejmě bych doučování nevzdávala a pokračovala, i kdyby byla dcera už dobrá, mj. protože jí tak zvedneš sebevědomí a angličtina se jí v životě neztratí).

Občas se jako dysporuchy (nějaká to klidně může být) tváří úplně jiné problémy, na které přijde jen odborník, to se takhle nedá říct (třeba porucha pozornosti, kterou může mít i dítě, které pokojně sleduje učitele a tvrdí, že dává pozor, může mít problém s držením ruky nebo těla, se svalovým napětím, neudrží v paměti současně 1+ věc, porucha sluchu...)
 Lída, 2 děti 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(9.10.2020 15:52:50)
Zkusila bych kontaktovat poradnu nebo se i obrátit na nějakého speciálního pedagoga. Ono ve 2. třídě to nemuselo být také úplně poznatelné. To co popisuješ mi připomíná projevy dcery, která je dysortografik a má problém s pozorností. A zvlášť po dlouhé školní pauze, kdy minulý školní rok byli doma a nyní jedou i docela dost rychle. Dcera doma fungovala dobře a s mojí pomocí jí učení celkem šlo. Letošní rok je to fakt mazec. Angličtina, co jí na konci školního roku šlo, jako by tam nebylo, psaní, pravopis, přepisy např. v domácích úkolech je fakt hrůza.

A je tedy fakt, že já jsem se obrátila na poradnu na konci 2. třídy, do poradny jsme šly na začátku 3. třídy, tam říkali, že buď dozraje a nebo že to bude porucha učení. Na kontrolu jsme šli v polovině 4. třídy a je to porucha učení.

U dcery je možné, že to prostě zvládala, klidně, pokud je to jinak šikovná holka, prostě to si to kompenzovala a nemuselo nic moc být poznat. 6. třída je fakt přelom, více učitelů, více předmětů, více učení, dlouhá pauze ve škole kvůli kovidu a je možné, že najednou už to nebude zvládat bez pomoci. Ne nadarmo např. psycholožka Křejčová vydala knihu Zvládáme specifické poruchy učení, která se vyloženě věnuje zvládání poruch učení na 2. stupni. I ty děti, které to předtím dávali dobře, ale nějaký problém měli, najednou zase začínají dělat více chyb, mají problém s učením, se soutředěním se. Tu knihu určitě zkuste, třeba i jen to přečtení pomůže to nějak řešit. Držím palce, určitě to zase zvládne. Existují i knihy paní Jucovičové např. JAK SE UČIT S DÍTĚTEM SE SPECIFICKOU PORUCHOU UČENÍ A S PORUCHOU POZORNOSTI. Ta je také super, tam jsou dobré rady, jak se s dětmi učit a co funguje.
 Aninabe 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 18:35:56)
Větře, já si vždy kladu otázku, co v té PPP doporučí. Jak to tomu dítěti pomůže. Ve finále to končí stejně u toho, že je třeba najít nějakou metodu, jak se to vykompenzuje. ~d~ Navíc ty děti jsou letos po distančce fakt trošku mimo.
Mám pár podobných dětí na starosti a upřímně, dg. mě nijak zvlášť nezajímá. Resp. ono je to na dítěti poznat, přečíst černé na bílém si ji nepotřebuju. Snažím se vždy zjistit, co přesně dělá potíže a nějak to dítěti podat, aby to pochopilo. Nebo najít metodu, která bude vyhovovat. ~d~
 Vítr z hor 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 18:59:15)
Jsou školy a vyučující, které diagnóza ani doporučení z poradny nezajímají a neřeší je. Ale i v takovém případě to může být vodítko pro rodiče, třeba jak s dítětem pracovat, ŽE s dítětem pracovat, proč a co mu činí potíže, co jde kompenzovat, a s čím nemá cenu se zabývat, protože by zlepení v dané oblasti bylo neúměrné námaze.

Už mnohokrát jsem viděla, že učitel/asistent měl naprosto jasno, v čem je problém, ale v PPP ukázali na něco úplně jiného a jedině s tou informací se dal vykompenzovat problém.
 Aninabe 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 19:08:20)
Větře, je to možný, já potkávám spíš opak. Že PPP něco doporučí, to dítěti sice pomáhá překonat problém ve škole, ale nepomáhá mu nějak se s ním poprat bez pomůcky. Nenavádí na zapojení kompenzačních mechanismů. Nechci být konkrétní, ale takový případ taky řešíme, hledáme způsoby, jak to podat, aby to fungovalo, rukama, nohama, na prstech, ale aby se dítě dopočítalo. A celkem to funguje, zlepšení vidět je.
 Vážný2 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 23:02:31)
Tak už si nepamatuju úplně přesně, co doporučovala poradna a co vymyslel učitel (řekně v 3.-5. třídě), ale byly toho haldy:
- delší čas na práci (měl ještě na gymplu: občas problém s přestávkami, nebo i dalšími hodinami, pokud učitel přišel s delší písemkou ke konci hodiny - dopisoval třeba v kabinetu, na chodbě a ti další to nebyli ochotní akceptovat)
- doplňovačky (otrava pro učitele, musí tvořit test 2x)
- diktáty, kde psal každou druhou, nebi i třetí větu (musel ho u těch vět samozřejmě učitel upozornit)
- z počátku písemky s nácvikem předem doma
- psaní v klidu mimo třídu (v kabinetu - to se asi normálně nesmí)
- z počátku společný nácvik čtení nahlas paralelně s rodičem s okénkem a jinou, nesylabickou metodou čtení (genetickou) oproti třídě
- všechny písemky předem hlášené
- cca 1-2 hodiny týdně "pedagogické intervence" dnešními termíny, no prostě až dvě hodiny týdně doučování učitelem
- vtipný byl jeden dr. z PPP, který říkal: Nadiktujte mi, co vám funguje a já to tam škole napíšu. Vy to víte daleko lépe než já. Ve čtvrté už měl pravdu.
 Yuki 00,03,07 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 22:13:15)
sedmáci pravopis neumí, já neučím češtinu, ale co mi dokážou napsat do písemky, to je strašný, stalo se mi už několikrát, že jsem upozornila na dys a poslali jsme do ppp a oni potvrdili, ale taky je běžný, že sedmáci i starší neumí vyjmenovaná slova, ne odříkat, ale použít, stejně jako mají problém s násobilkou,
Ve školách jsou totiž děti různý, z různýho prostředí, a opravdu to mnozí neumí
 Alena 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 22:21:12)
"Ve školách jsou totiž děti různý, z různýho prostředí, a opravdu to mnozí neumí" To je pravda, rekla bych dokonce, ze to neumi vetsina (bez ohledu na prostredi). Vyjimku podle meho pozorovani tvori maniakalni ctenari s obrazovou pameti na slova a sekundani bez prutokove pameti z narvanych gymplu. Pravopisu je na prvnim stupni hrozne moc a naucit se ho perfektne chce bud velmi duslednou ucitelku (ktere ale nebude zbyvat cas na cteni a sloh) nebo motivaci v podobe prijimacek.
 Alena 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 22:23:20)
" teoreticky by ho totiž umět měli." to by teoreticky meli, ale jak bylo receno neumi. Coz je otrava, protoze - mimo prakticke vyuziti - to v prijimackach proste je. A cim jsou dal od paté tridy, tim jsou na tom hur.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 19:46:58)
součástí vyšetření v PPP má vždy být také měření IQ
jinak jak psala Tante, může se také jednat o úzkost, případně špatné soustředění
asi bych zkusila i jinou PPP pro druhý názor
 Tante Bante 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 21:52:30)
Mám s prací PPP ty nejhorší zkušenosti. Jako učitelce mi opakovaně odmítli pomoc, supervizi, konkrétní radu, jak postupovat, jen kecy-mecy. Psycholožka chodila do školy, že jako kdo chce, tomu bude pomáhat. Když jsem za ní přišla, popsala problém, tak mi vždycky řekla: "No, vidíte, paní učitelko, to jste to celkem výstižně popsala, to jste šikovná." "A co mám tedy dělat?" "No, to víte, to je těžké." "To vím." "Nashledanou a kdybyste zase něco potřebovala, ozvěte se."
Jako matky se mě vždycky zeptali, jaký papír chci, jestli odklad/neodklad, IVP..blabla. Kromě jednou, jenže to už je dlouho, kdy z poradny přišla možnost chodit na nápravu a náprava byla velmi účinná, dělala ji tam paní učitelka-speckařka, dávno v důchodu. Místo ní tam není nikdo. Když jsem řekla, že bych chtěla posoudit školní zralost vzhledem k situaci srozumitelně nemluvícího, ale jinak celkem prosperujícího dítěte, řekli mi: "No, to je těžké, rozhodněte si to, jak chcete." "Jaké má dítě IQ?" "No, to my vám nemůžeme takhle říct, ale je spíš chytré." To jsme taky věděla i bez nich.
Mně poměrně těžkou dyslexii odhalil až profesor na konzervatoři, všechny děti to po mně podědily. Poradna dala hraniční dyslexii, protože děti jsou chytré.
V posledních letech ve škole zprávy z PPP už neměly vůbec žádný konkrétní obsah, jen poskládané odstavce asi trojího typu. Zjevně nad tou zprávou už vůbec nikdo nepřemýšlel.
 Yuki 00,03,07 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 22:10:08)
já mám s ppp jako rodič zkušenost takovou, že je potřeba si stát za svým, probojovat se k tomu nejschopnějšímu speciálnímu pedagogovi i psychologovi, pak svou práci dělá dobře, poprvé jsem odmítla zprávu, že je to nesmysl, že to odflákli, to jsem ještě neměla vůbec žádnou zkušenost ze školy
jako učitelka vidím rozdíly v práci různých ppp, naše škola je na hranici okresů i krajů, takže spolupracujeme s několika ppp, si tak šesti, každá je jiná, ale pořád platí být neústupná, takže když si o dítěti ve škole myslím, že má nějaký problém, shodneme se s ostatními i s rodiči, tak se snažím z ppp dostat maximální práci, a my Putin ve škole musíme jejich Doručení využít tak, aby maximálně pomohlo dítěti, zatím se daří
 Yuki 00,03,07 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 19:47:20)
6. třída obecně je těžká, je to spousta změn najednou, jiní učitelé, každý jiný, každý chce něco jinýho a jinak, jiný předměty, víc změn, jiný způsob práce, k tomu hormony
většina dětí v 6. třídě na začátku nezvládá, chce to nevyčítat, nenadávat, nehledat zbytečně chyby, kde nejsou, ale pomoct s přípravou do školy, možná někdy uklidnit, hodně komunikovat a ono se to u většiny dětí zase zlepší
 libik 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 20:17:44)
Kachno, nemořila bych ji víc než je nutné a netrápila bych se její nestudijností, vždyť na tom není nic špatnýho~;((

Kdysi jsem bojovala jako lvice, aby můj "nadaný" chlapec s nadprůměrným IQ byl pochopen a vzdělán, když má ty diagnozy a dnešníma očima vím, jak to bylo kontraproduktivní a k ničemu a že stačilo brát ho jaký je.
 Dari79 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 20:20:25)
Jako bývalá žačka - studijní typ + jako matka (sice ještě mladšího dítěte) si myslím:

a) přechod na 2. stupeň bývá náročnější, i já měla v pololetí v 5. třídě (za nás holt ještě 8 ročníků) snad i trojku jednu, myslím? a pamatuju si, že jsem se cítila celkem ztracená...
to mi nijak nebránilo vždy už později mívat zase vyznamenání a vystudovat VŠ
osobně si myslím, že to bylo tím, že do té doby to bylo prostě jiné, nemusela jsem se učit a najednou zeměpis, ruština a tak , z malé třídy najednou velká základka typu A,B,C v ročníku - cizí děti, prostě to bylo velmi nepříjemné

b) dítě - tak snad jako matka víš (a já věřím tomu, že líp než úči), co to dítě umí a neumí a jak a kde a proč dělá chyby... Já třeba proto jsem vděčná za naši školu "neznámkovací", protože fakt odmítám, aby dítě bylo frustrované ze špatných známek pro krávovinové chyby. Moje dítě třeba nečte zadání. Když má zadání - napiš 5 sloves, tak napíše třeba jen 3. A přitom vím, že co je sloveso ví a počítat do 5 taky umí... Jako na "normální" základce,kdyby mu za to úča dala horší známku, když podle mě podstatou je, aby umělo poznat sloveso - což umí - tak by se mi to nelíbilo. Takhle jen pokrčím rameny, protože to je furt. Jak je zadání na 2 řádky, tak první řádek udělá, druhý už ne... Atd.

Třeba v dějepisu považuju za potřebné,aby tomu to dítě rozumělo - čili chápalo souvislosti, umělo se zorientovat... nikoli třeba aby umělo letopočty zpaměti... Pokud vím, že to dítě to tak má, jen pomotalo nějaký data, tak za mě OK.

Co s tím v normální základce, to nevím. I v naší "nenormální" už bojuju s přístupem naší úči, která podle mě se moc snaží děti narvat do škatulek a "srovnat", což já neuznávám... Vážím si učitelů, kteří dokáží dítě "vyzkoušet" tak,aby viděli, co to dítě umí a ne takové, kteří dají stejný test celé třídě a pak jen vyškrtávají chyby a sráží známky.

Navíc často osobně považuju za důležitější jiné věci, než jsou ve školních osnovách...
Ono je to s tím školstvím prostě těžké...
 Ropucha + 2 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 20:25:50)
Případnou poruchu musí určit někdo v přímém kontaktu s dítětem.
Já bych každopádně doporučila četbu, jak v češtině, tak v angličtině.
Pohodlnější je fixovat si pravopis četbou, než drtit pravidla.
A zaráží mě překlad v angličtině - překlad je celkem náročná disciplína, studuje se na VŠ, nejsem si jistá, že by měl být předmětem výuky v šesté třídě. Šesťák by se měl učit vyjádřit, komunikovat, číst s porozuměním, ale ne překládat. Si myslím já.
 kachna_ 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 21:18:22)
Ropucho, no ale mě ten překlad taky překvapil. Já chtěla jen vědět, jestli tomu rozumí a ona mi to přeložila.
 Yuki 00,03,07 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 21:29:12)
pokud zvládne přeložit, tak to nebude tak zlý, spíš to vidím taky na stres z nové učitelky, z novýho způsobu. chce to klid a posílit sebejistotu
navíc jestli už jste v PPP byli, nemají moc co objevit, oni umí poznat i to, co se ve škole neprojevuje, třeba proto, že to kompenzuje inteligence
ale je pravda, že někdy se něco hraničního objeví až později, takže bych to konzultovala s učitelkou češtiny, ale vydrž, třeba to s ní prober, ať dceru hlídá a víc si všímá, vyšetření má ještě čas, navíc PPP jsou zahlcený, nestíhají se vzpamatovat z jarního výpadku
 Ropucha + 2 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 21:40:15)
Kachno, aha, tak já jsem tě asi špatně pochopila, myslela jsem, že překlad byl zadán jako školní úkol.
Jestli jsi jen ty kontrolovala porozumění, tak to je něco jiného.
 Balbína 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 20:54:20)
Na jare byla dlouha pauza. Mam sestaka a CJ a M ted hruza. Pilujeme doma, ale stejne napise libylo, visoky apod.
U vas bych pro klid zkusila jeste tu poradnu. Zda ne treba dyslexie. Ta ma prave dopad i do dalsich predmetu. V hlave to ma spravne, ale napise spatne. Aby se zbytecne netrapila, abyste vedeli pricinnu, pokud by to byla nektera porucha.
 kachna_ 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(8.10.2020 6:22:39)
tak u nás jsou to lístki. Měkké i po tvrdých souhláskách mě dovádí k šílenství
 Yuki 00,03,07 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(8.10.2020 6:41:55)
kachno, jsou sš, který mají maturitní u nematuritní obor, dá se udělat ten naturitní a maturitu dodělat potom, studium trvá celkem 5 let, ale je jistota aspoň toho výučního listu po třech letech, a je to bez přijímaček

ty tvrdý a měkký souhlásky ignoruje při běžným psaní, nebo i v diktátech? protože oni to běžně fakt neřeší, při diktátech se aspoň trochu snaží, ale jak to nemají zažitý u toho běžného psaní, je to hrůza, a není to proto, že by nevěděli, jenom je jim to jedno
 kachna_ 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(8.10.2020 15:45:58)
V diktátech většinou ne. Tedy já dávám jedno-dvouvěté, ty dá i s aplikací pravidel.
Dokonce teď dělala nějakou hru a kromě Monyky a chybějících čárek, tam žádnou chybu neměla.
 Vítr z hor 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(8.10.2020 6:52:25)
Takovehle perly mi jedno dite psalo pred prijimackami v 5. tride. Mama, takto byvala prvostupnova ucitelka na prestiznich skolac, se smala a tvrdila, ze to je uplne bezne, a ze se to musi trenovat. Tak jsme nejakou dobu trenovali, po par mesicich jsem na to stastne zapomnela a dobry. Zda se, ze H Ch K R D T N tam zustalo.
Mam dojem, ze to je trochu jako nasobilka - proste se to musi nacvicit, a pokud to neudela skola, nastoupi rodic.
 Balbína 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(8.10.2020 7:44:08)
Tak takove chyby delal jeden příbuzný dyslextik. To bych do poradny zasla. Kamaradka mi vypravela, jak se trapila celou ZS, diktaty hlavne. Doma cvicila a pak ve skole 5. A prave melo presah i do dejepisu a jinych predmetu. Diagnozou se ji ulevilo, prestala se trapit.
 Winky 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 22:30:25)
Synovi je aktuálně 12, je v 7 třídě.
Ve druhé třídě jsem s ním byla na doporučení učitelky v poradně. Prý inteligencne v pořádku s tím, že sledovat. Neuměl totiž ještě moc číst a tak ho nediagnostikovali ... Za rok už jo - porucha učení, spíš dysortografie, ale neupřesněné. Tedy pravidla chápe leč nezvládá aplikovat. Zase ujištění, že je chytrý a dá to. Rada - čtěte doma denně vždy pět minut.... Cha cha, ten než se dokopal k pěti minutám, to trvalo půl hodiny... No nešlo to moc dobře. Vyjmenovaná slova drtil až do páté třídy, jenže mu tam hodili vidle s koncovkami podstatných jmen a pak slovesa a to už dohromady nikdy nedal. Takže dodnes pravopis je spíš "piš jak slyšíš", no samozřejmě i v angličtině (jsem lektorka kurzů, mimochodem... Nemá to vliv, ústně ok, písemně děs).
Z poradny vždy akorát doporučení na individuální přístup a přidání času. Učitelka na prvním stupni to jakž takž vnímala, ale někdy ho měla plný zuby a schytal to, jindy mu zas "přidala body" za kreslení, tělocvik a všeobecný přehled, to mu šlo.
Na druhém stupni podpora že může mít na matiku tabulky se vzorečky. To že zmatlá i plus a mínus je vedlejší.... Naštěstí má super matikáře, žen to do něj nějak dostává, nevim kudy, taky mají dost geometrie a ta mu jde. Čeština krutý, něco napsat je na dlouho a na dvojí opravu. Učitelka solí čtyřky pětky. Podporu nevím, má hodinu navíc doučování s jinou. Literatura lepší, paměť celkem má. Teď třeba plave v zeměpise, protože učitelka nepoužívá učebnici, ale vše jim pouští na "slajdech" na interaktivní tabuli. Jenže dle syna to má ve větách, ne v bodech, nestíhá to číst a ještě si dělat zápis. Tak toho má ca čtvrtinu v sešitě, něco sežene od spolužáků. Pravda úplně pečlivý není, aby si to dopsal z učebnice ho musím nutit já, neumí si míč sám dělat výpisky, takže spíš diktuju a povídám o tom (mě to tak bavilo, na základce i na střední).... Ale já fakt nejsem moc důsledná a přijdu ca v šest a pak nějakou večeři a tak, zasedneme k učení tak v osm a to už zas ani jeden z nás nemá moc morál a trpělivost. A já chci aby si už školu řídil sám. Bohužel jeho starší sestra je v tomhle schopna už od mala, sama si osefovala spoustu věcí, já jsem jen poradila co a jak a ona už to udelala. Jenže syn je jiná povaha, jedním uchem tam a druhym ven a není na něj v tomhle spoleh. A taky se vykrucuje když něco nemá a má mít, fejkuje a někdy lze. A já se tak nějak neumím přehodit na něj, řeknu jednou a předpokládám, že to udělá, nebo se jen zeptám jestli to už má a nekontroluju... U něj to ale bez detailního dohledu nejde. Když ho má, funguje, já pak polevim, on to pustí, pak jsou průšvihy a zad přitvrdim.. takový nekonečný kolotoč.
 Winky 


Re: Porucha učení nebo ne? 

(7.10.2020 22:59:40)
Dík za naději :)
No já právě doufám, že z toho vyroste (a zároveň si zoufám, protože jsem byla v dost věcech stejná - zmatkař, zapomínání, matika dost horor... Jenže jsem byla ta pečlivá samotářská holčička, co se fakt ráda učila).
Ale už vidím, že současné debilni Cetmat testy nedá. Tak ho budem směřovat na talentovky... A nebo holt něco bez maturity, no. Akorát mě děsí že na těch učňácich je ten kolektiv jen o kouření a jiných látkách, takový okatý nezájem. Ať se klidně vyučí, ale dobře a s nějakým drajvem, ne jen překlepat tři roky a čus.~o~

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.