| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Diskuze : Hlavní : Vztah k sobě

Soutěžte o vstupenky na Trvalky Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře

Fenomenální autorská dvojice se poprvé představí v O2 areně, a oslaví tak se svými malými i velkými fanoušky už 50 let své spolupráce.

  (?)
 Názory 110 z 6588  [Dalších 6578 >>]
Monty 129940
14.10.2017 13:46:07
Kudlo,
a varianty 2 a 5 NEJSOU chválení, tudíž nevím, proti čemu se vlastně vymezuješ.
Vědomí, že má člověk v něčem rezervy může být motor ke změně a progresu; vědomí, že jsem jednička ke stagnaci a falešnému sebevědomí. Nemotivuje.
Kudla2 58452
14.10.2017 13:22:14
Monty,

tak já už se v tom teda ztrácím, jak to vlastně myslíš.

Situace - dítě zazpívalo falešně písničku.

1. dítě se zeptá "jak se ti líbí, jak zpívám" a ty mu řekneš "zpívání ti nejde"
2. dítě se zeptá "jak se ti líbí, jak zpívám" a ty mu řekneš "tohle bylo trochu falešný, chce to ještě trochu potrénovat"
3. dítě se zeptá "jak se ti líbí, jak zpívám" a ty mu řekneš "zpíváš jako Karel Gott, co jako Karel Gott, přímo jako slavíček"
4. dítě se neptá na nic, ale ty mu sama od sebe řekneš "zpívání ti nejde"
5. dítě se neptá na nic, ale ty mu sama od sebe řekneš "tohle bylo trochu falešný, chce to ještě trochu potrénovat"
6. dítě se neptá na nic, ale ty mu sama od sebe řekneš "zpíváš jako Karel Gott, co jako Karel Gott, přímo jako slavíček"

Pro mě je přijatelná jen varianta č. 2 a č. 5.

Trojka a šestka, kterou máš zřejmě na mysli Ty při tom chválení, je nesmysl, jednička a čtyřka jsou moc "absolutní" u něčeho, co má třeba ještě nějakej potenciál ke zlepšení. (jako "ty na to nemáš buňky", a ten člověk to pak často vzdá)
Monty 129940
14.10.2017 13:10:05
Kudlo,
ehm, o čem se tu teda tři dny nebo jak dlouho bavíme?
Neříct mu to není chválení, ale už včera jsem ti psala, že cpaní pravd bez vyzvání je něco jiného než odpovědět na položenou otázku. Ty děláš, jak kdyby někdo chodil světem a vykládal lidém na potkání, co všechno jim nejde.
Kudla2 58452
14.10.2017 13:02:14
Monty,

NEŘÍCT někomu "toto neumíš" je chválení?
Kudla2 58452
14.10.2017 13:01:24
Monty,

třeba takovou, že se na to úplně vykašleš a budeš do smrti žít v domnění, že jsi na to kopyto (když neumím zpívat, tak radši nebudu zpívat vůbec), zatímco kdyby mně někdo řekl "hele, zatím to zní trochu falešně, ale když tomu dáš ještě chvíli, tak uvidíš, že se to zlepší), tak to tak opravdu uděláš a s potěšením si občas zabékáš u táboráku, ostatní neutečou, protože to bude třeba průměr, ale žádná hrůza, a Ty z toho budeš mít čirou radost, o kterou by ses kvůli výroku toho kritika jinak třeba připravila.

(A pravděpodobně opravdu nehrozí, že by ses proto, že Ti doma natvrdo neřekli, že zpívat neumíš, šla přihlásit na konkurs do Národního)
Monty 129940
14.10.2017 13:00:50
"...to skoro vypadá, jako by ten rodič chválil i za něco, o čem by moc dobře věděl, že je to blbě (v případě toho diktátu, asi jako "jé, ty jsi hezky napsal to slovo kobila, a pokud ti to ten učitel opravil, tak je blbec", ale to si neumím dost dobře představit, protože jsem ještě neviděla nikdy nikoho, kdo by to dělal."

Kudlo,
viz debata o skřehotajícím dítěti.
To, že někomu poskytneš zpětnou vazbu není žádné srážení, je to úplně normální, protože nikdo neumí všechno, a zvlášť ne, když se tomu nijak nevěnuje a své schopnosti nerozvíjí.
Dítě se nerodí jako renesanční génius typu Leonarda da Vinci.
Je úplně jedno, jestli tu vazbu poskytuje učitel, rodič nebo třeba zaměstnavatel. Je to přirozená věc, která se děje dnes a denně a se kterou musíš nějak pracovat dál.
Nevidím jediný přínos v chválení za cokoli, i když to reálně nestojí za nic.
Naopak v tomhle případě vidím celkem jasně ty možné "následky na celý život".
Kudla2 58452
14.10.2017 12:55:51
"To hodnocení "zvenčí" má sloužit jako zpětná vazba. Na místě toho žáka si buď řekneš - aha, tak tohle mi opravdu moc nejde, měl bych se v tom zlepšit, nebo si řekneš, že ti nějaký pravopis nestojí za to a nepotřebuješ z něj mít jedničky, ale nebudeš si (většinou) myslet, že ho vlastně umíš a učitel je blbec.
Když budeš někoho jen chválit, tak se nikam neposune a je pravděpodobné, že v dospělosti buď narazí, nebo bude nesnesitelný samožer (viz to, co psala Vaitea)."

Tak tomuhle nerozumím, to skoro vypadá, jako by ten rodič chválil i za něco, o čem by moc dobře věděl, že je to blbě (v případě toho diktátu, asi jako "jé, ty jsi hezky napsal to slovo kobila, a pokud ti to ten učitel opravil, tak je blbec", ale to si neumím dost dobře představit, protože jsem ještě neviděla nikdy nikoho, kdo by to dělal.

Naproti tomu si umím v určitým kontextu představit, že pochválím někoho, kdo normálně píše diktáty na čtyřku, že v tomto diktátu udělal chybu JEN ve slově "kobila" a že má tudíž dvojku.

Tudíž se netvářím, že "kobila" je správně, ani netvrdím, že v pravopise nad něho není, ale oceňuji, že sice udělal chybu, ale že to bylo lepší než minule. Takové chválení používali kamarádi na svého syna, a ten je teď v tom koníčku, o který se jednalo, fakt HODNĚ dobrý, protože ho to neznechutilo, ale naopak nabudilo k tomu, aby víc trénoval, protože na jednu stranu viděl, co je špatně, ale na druhou stranu si uvědomoval, že je to lepší než posledně a že jeho snaha má nějaký výsledky.
Monty 129940
14.10.2017 12:55:28
Kudlo,
jakou nepříjemnou cenu zaplatíš za sdělení, že ti něco nejde?
To by mě fakt zajímalo. ~a~
Kudla2 58452
14.10.2017 12:48:39
Monty,

ano, já přesně to za srážení považuji, a myslím, že to je velká chyba, za kterou to dítě velmi pravděpodobně zaplatí nepříjemnou cenu.

Škola je nastavená na známkování, takže tam učitel chca nechca MUSÍ dát pětku, když se to nepovede. Ale rodiče přece nic NENUTÍ říkat "to ti nejde", já bych mohla spočítat na prstech jedné ruky, kdy jsem to svým dětem řekla, protože mi to připadá zbytečné a kruté a "sebenaplňující proroctví".

Nevadí mi říct "tato konkrétní věc se ti nepovedla", ale snažím se to směřovat k tomu, co má dělat, aby to bylo příště lepší (pokud je to něco, na čem mu záleží). "To ti nejde" je pro mě jednak moc absolutní ("zazpíval jsi to falešně" je pro mě v pohodě, "neumíš zpívat" už těžce za hranou), jednak je to moc jednoduché mávnutí rukou nad něčím, co by případně šlo podstatně vylepšit (typické při hře na hudební nástroj, kdy při prvním pokusu to zní hnusně a když v této fázi řekneš "hm, to ti nejde" a to dítě se na to vykašle, tak přijde o celej ten úžasnej proces, kdy to zkouší a zkouší a ono to nejde a nejde... a najednou se to zlomí a JDE TO a dá se to poslouchat a je to hezký.

A to, že si uvědomíš, že je to hezký, že najednou umíš zazpívat a zahrát třeba na kytaru tak, že se to nejen dá poslouchat, ale lidi ti občas řeknou, ať jim něco zahraješ, je přece úžasnej pocit, a v žádným případě to neznamená, že bys v tom okamžiku zpychla a začala si myslet, že jsi druhej Štěpán Rak.
Monty 129940
14.10.2017 12:27:17
Kudlo,
ale o srážení tu píšeš jenom ty. ~;)
Říct někomu, že mu to či ono nejde není žádné srážení.
Copak učitel ve škole sráží žáka, když mu dá např. pětku z diktátu?
To hodnocení "zvenčí" má sloužit jako zpětná vazba. Na místě toho žáka si buď řekneš - aha, tak tohle mi opravdu moc nejde, měl bych se v tom zlepšit, nebo si řekneš, že ti nějaký pravopis nestojí za to a nepotřebuješ z něj mít jedničky, ale nebudeš si (většinou) myslet, že ho vlastně umíš a učitel je blbec.
Když budeš někoho jen chválit, tak se nikam neposune a je pravděpodobné, že v dospělosti buď narazí, nebo bude nesnesitelný samožer (viz to, co psala Vaitea).
 Názory 110 z 6588  [Dalších 6578 >>]
Všechna témata


(C) 1999-2016 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.