18.1.2018 15:37:01 Majákova
Hodnocení diktátů II.
Rozsah diktátů v jednotlivých ročnících(počet slov):
6. ročník 85 slov 8. ročník 120 slov
7. ročník 100 slov 9. ročník 140 slov
Přiměřenosti věku žáků se týká také množství pravopisných jevů v diktátu. Je
samozřejmostí, že se v něm mají objevit pouze pravopisné jevy žákům známé. Pro 6.
a 7. ročník se doporučuje přibližně 10 – 15 těchto jevů, pro 8. a 9. ročník je
doporučený počet 15 – 20 jevů. Cílem pravopisného výcviku není přetížit
diktát nadměrnou frekvencí pravopisných jevů, takový text navíc působí
vykonstruovaně a nepřirozeně.
Hodnocení chyb v diktátech:
Přeceňování pravopisu v minulosti souviselo nejenom s důrazem na psanou
podobu jazyka, ale také s hodnocením pravopisu v diktátech a ostatních psaných
projevech žáků. Ještě v 60. letech minulého století bylo běžnou praxí, že za každou hrubou chybu v kontrolním diktátě byla snižována výsledná známka o
stupeň. Pokud tedy žák udělal v diktátě čtyři chyby, byl hodnocen nedostatečnou
stejně jako jeho spolužák s deseti i více chybami.
Rovněž pojetí pravopisné chyby a jejího hodnocení se vyvíjelo současně s
názory na význam pravopisu. Z hlediska školské praxe se jevilo jako nejvhodnější rozlišovat pravopisné chyby na „hrubé“ a „malé“. Je ovšem nutné zdůraznit, že pojem hrubá chyba je proměnlivý nejen v postupu jednotlivých ročníků, ale i v jednom ročníku.“ (Hauser a kol., 1994,s. 22). Jinými slovy nemůžeme považovat za hrubou chybu to, co ještě žákovi nebylo vysvětleno. Hrubá chyba je tedy pojem značně relativní.
Stupnice pro klasifikaci kontrolních diktátů podle J. Kostečky
(hrubé a malé chyby)
1 velká chyba + 1 malá chyba - výborně
2 velké chyby + 1 malá chyba - chvalitebně
3 velké chyby + 1 malá chyba - dobře
4 velké chyby + 1 malá chyba - dostatečně
5 velkých chyb nedostatečně
Jako alternativu k této možnosti nabízíme stupnici, jež hrubé a malé chyby
nerozlišuje. Vyšli jsme při tom ze zkušeností učitelů Olomouckého regionu.
Stupnice pro klasifikaci kontrolních diktátů (bez rozlišení hrubých a malých chyb):
počet chyb-klasifikace
0 – 1 výborně
2 – 4 chvalitebně
5 - 8 dobře
9 – 12 dostatečně
více chyb nedostatečně
Je třeba zdůraznit, že záleží především na učiteli, jaká kritéria při
hodnocení pravopisu zvolí, může si je totiž například upravovat vzhledem
ke konkrétní situaci ve třídě.
/Didaktika čj - Milan Polák/ Třeba se někomu bude hodit...
Odpovědět